דף הבית
אינדקס עסקים
הכותבים הפעילים ביותר
המאמרים הניצפים ביותר
תגיות פופולריות
תנאי שימוש
צור קשר
דף הבית
חלומות
גישת הקבלה לחלום מתוך ספרו של ד"ר זיו מאיר "משמעות החלום ופירושו"
פרסום המאמר באתרך
פרסום המאמר באתרך
באפשרותך לפרסם את המאמר הזה באתרך בכפוף
לתנאי השימוש
.בפרסום המאמר עליך להקפיד על הכללים הבאים: יש לפרסם את כותרת המאמר, תוכנו,
וכן פרטים אודות כותב המאמר
. כמו כן יש לכלול
קישור לאתר
מאמרים עסקיים ומקצועיים (http://www.portal-asakim.com)
.
בחזרה למאמר
כותרת המאמר:
תקציר המאמר:
גישת הקבלה לחלום<br/> מתוך ספרו של ד"ר זיו מאיר: "משמעות החלום ופירושו"<br/> מדוע אנו חולמים?<br/> חכמת הקבלה מלמדת שכל אחד מאתנו נמצא בעולם הזה כדי להשיג את האור. על מנת להגיע למצב זה, עלינו לעבור תהליך של שינוי ושיפור תמידיים. החלומות יכולים להיות הזדמנויות וסימני דרך המאפשרים לנו להבין מה עלינו לשנות בחיינו. הם גם מסוגלים לספק לנו אנרגיה שתסייע לנו להוציא אל הפועל את משימותינו
מילות מפתח:
קישור ישיר למאמר:
גירסת HTML:
<html> <head> <title>גישת הקבלה לחלום מתוך ספרו של ד"ר זיו מאיר "משמעות החלום ופירושו"</title> <meta name="description" content="גישת הקבלה לחלום<br/> מתוך ספרו של ד"ר זיו מאיר: "משמעות החלום ופירושו"<br/> מדוע אנו חולמים?<br/> חכמת הקבלה מלמדת שכל אחד מאתנו נמצא בעולם הזה כדי להשיג את האור. על מנת להגיע למצב זה, עלינו לעבור תהליך של שינוי ושיפור תמידיים. החלומות יכולים להיות הזדמנויות וסימני דרך המאפשרים לנו להבין מה עלינו לשנות בחיינו. הם גם מסוגלים לספק לנו אנרגיה שתסייע לנו להוציא אל הפועל את משימותינו"> <meta name="keywords" content="חלומות, קבלה, גישת הקבלה לחלום, שינה, הפרעות שינה,"> <meta name="expires" CONTENT="never"> <meta name="language" CONTENT="hebrew"> <meta name="distribution" CONTENT="Global"> <meta name="robots" content="index, follow"> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1255"> </title> <body dir="rtl"> <h1>גישת הקבלה לחלום מתוך ספרו של ד"ר זיו מאיר "משמעות החלום ופירושו"</h1><br/> <br/><strong>נכתב על ידי: <a title="גישת הקבלה לחלום מתוך ספרו של ד"ר זיו מאיר "משמעות החלום ופירושו"" href="http://www.portal-asakim.com/Authors//Author63.aspx ">ד"ר זיו מאיר</a></strong><br/> <br/><p class="msonormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; line-height: 150%; text-align: center;" align="center"><span style="font-weight: bold;"><span style="line-height: 150%; text-decoration: underline;">גישת הקבלה לחלום</span></span></p> <p class="msonormal" style="margin: 0cm 3.35pt 0pt 0cm; line-height: 150%; text-align: justify;"><span style=" line-height: 150%; " lang="he"> מתוך ספרו של ד"ר זיו מאיר: "משמעות החלום ופירושו"</span></p> <p class="msonormal" style="margin: 0cm 3.35pt 0pt 0cm; line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-weight: bold; line-height: 150%; mso-ascii- mso-hansi-" lang="he">מדוע אנו חולמים?</span></p> <p class="msonormal" style="margin: 0cm 3.35pt 0pt 0cm; line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-weight: bold;"><span style="line-height: 150%; text-decoration: underline;"><br /></span></span><span style=" line-height: 150%; mso-ascii- mso-hansi-" lang="he">חכמת הקבלה מלמדת שכל אחד מאתנו נמצא בעולם הזה כדי להשיג את <span style="font-weight: bold;">ה<span><span><span style="margin: 0cm 3.35pt 0pt 0cm; line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-weight: bold; layout-grid-mode: line; line-height: 150%; mso-ascii- mso-hansi-" lang="he">ב<span><span style=" layout-grid-mode: line; line-height: 150%; mso-ascii- mso-hansi-" lang="he"> מוסבר שחלום שלא נפתר הוא כאיגרת שלא נקראה. הזוהר מבהיר שאין דבר קורה בעולם הגשמי מבלי שקדמה לו סיבה בעולם הרוחני, ובלא שנקבל רמז מקדים כלשהו. על- ידי ראייה נכונה, פירוש נכון ושימוש נכון בחלומות, נוכל לצפות מראש מצבים עתידיים, ולמנוע בעיות שעלולות להתעורר.<span style="font-style: italic;">(פירוש הסולם, כרך ו', פרשת וישב, סעיף צ"ג)</span></span></span></span></span></span></span></span></span></p> <p class="msonormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; text-align: justify; mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto;"><span style=" layout-grid-mode: line; mso-ascii- mso-hansi-" lang="he">בספר הזוהר אנו קוראים:</span></p> <p class="msonormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; text-align: justify; mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto;"><span style="font-weight: bold; layout-grid-mode: line; " lang="he">...נפשי אויתיך בלילה...בוא וראה. נפש האדם, בעת שעולה לישן על מיטתו, יוצאת ממנו ועולה למעלה. ואם תאמר שכולם עולים עמה למעלה. ואם תאמר שכולם עולים דהיינו שגם שאר המדרגות: רוח ונשמה עולים עמה למעלה, אינו כך...אלא הנפש עולה אל המלך ולא נשאר אז עם הגוף, רק רשימה אחת שהיא מידת חיים של הלב. והנפש הולכת מן הגוף ומבקשת לעלות. וכמה מדרגות הם לעלות. היא משוטטת ופוגשת בקליפות של אורות הטומאה. ואם היא טהורה שלא נטמאת עם הגוף ביום, היא עולית למעלה. ואם אינה טהורה, היא נטמאת בין הקליפות הללו ומתדבקת בהן, ולא תעלה עוד. ושם, בין הקליפות, מודיעים לה דברים מאלו דברים העתידים לבא בזמן קרוב, והנפש מתדבקת בהם. ולפעמים שמצחקים בה, ומודיעים לה דברי שקר. וכך הולכת באותו אופן כל הלילה עד שיעור האדם משנתו, ואז חוזרת הנפש למקומה, להגוף. </span><span style=" layout-grid-mode: line; font-style: italic; " lang="he">(פירוש הסולם, כרך ד', סעיפים קמ"ו-ק"נ)</span></p> <p class="msonormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; line-height: 150%; text-align: justify; mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto;"><span style=" line-height: 150%; mso-ascii- mso-hansi-" lang="he">במשך היום קיים מאבק בין מודעות החומר של הגוף המבקש סיפוק חומרי, לבין מודעות הנשמה ששואפת להיות בנתינה, בעשייה ובהשפעה. השינה היא למעשה מתן אפשרות לנשמה להגיע למקום שהגוף אינו שולט בו, והזמן, תנועה ומקום אינם מגבילים. בלילה מקבלת הנשמה כוח, לו היא זקוקה ביום המחרת. </span></p> <p class="msonormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; line-height: 150%; text-align: justify; mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto;"><span style=" line-height: 150%; mso-ascii- mso-hansi-" lang="he">אולם קיימות דעות שונות המנוגדות לעיתים אחת מהשניה בנושא החלומות כגון: "חלומות שוא ידברו (זכריה ו':ב'). לעומת: " בחלום אדבר בו"(במדבר י"ב: ו'). "דברי חלום לא מעלים ולא מורידין" (גיטין נב, ע"א). ואילו במסכת ברכות אנו מוצאים כי יש משמעות לחלומות: "כשם שאי אפשר לבר בלא תבן כך אי אפשר לחלום בלא דברים בטלים" (ברכות נ"ה ע"א). יתרה מכך, במקום אחר אנו מוצאים כי החלום נתפס כאחד משישים לנבואה (ברכות נ"ז ע"ב). סתירות אלה מוסברות על ידי ר' שמואל בהבחנה במקורו של החלום כדלהלן: החלומות מוחדרים אל החולם משתי מקורות, המקור הראשון עליו נאמר חלומות שוא ידברו, אלו חלומות שמקורם בשדים, והם חסרי משמעות, לעומתם חלומות האמת, אלו חלומות שמקורם במלאך ועליהם נאמר: "בחלום אדבר בו" (ברכות נ"ה ע"ב).</span></p> <p class="msonormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; line-height: 150%; text-align: justify; mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto;"><span style="font-weight: bold; line-height: 150%; mso-ascii- mso-hansi-" lang="he">קיימים שלושה סוגי חלומות</span><span style="font-weight: bold; line-height: 150%; " lang="he"> - </span><span style=" line-height: 150%; mso-ascii- mso-hansi-" lang="he">חלום, חיזיון, נבואה. כאן אתייחס למדרגת החלום.</span></p> <p class="msonormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; line-height: 150%; text-align: justify; mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto;"><span style=" line-height: 150%; mso-ascii- mso-hansi-" lang="he">החלום מגיע מ מהמלאך גבריאל הממונה על החלומות. <span style="mso-spacerun: yes;"> </span>כל אחד מקבל את הארת החלום לפי מדרגתו. כיוון שגבריאל מייצג את <span style="color:#00000 text-decoration: underline;"><a href="http://kabbalah.co.il/kabbalah/sfirot.asp#gvura"><span style="margin: 0cm 0cm 0pt; line-height: 150%; text-align: justify; mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto;"><span style="font-weight: bold; line-height: 150%; " lang="he">"בוא וראה, הרי למדנו שמדרגת החלום הוא למטה, והוא מדרגה השישית לנבואה, משום שממקום שהנבואה שורה עד מדרגת החלום, הן שש מדרגות. והפתרון עולה ממדרגת החלום למדרגה אחרת, ומפרש, החלום הוא מדרגה שלמטה בגבריאל, והפתרון עומד עליו</span><span style="font-weight: bold; line-height: 150%; mso-ascii- mso-hansi-" lang="he">..."</span><span style=" line-height: 150%; mso-ascii- mso-hansi-" lang="he">. <span style="font-style: italic;">(פירוש הסולם, כרך ה', פרשת וישב, סעיף רנ"ו)</span></span></span></a></span></span></p> <p class="msonormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; line-height: 150%; text-align: justify; mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto;"><span style="font-weight: bold; line-height: 150%; " lang="he">החלק האמיתי:</span><span style=" line-height: 150%; " lang="he"> </span><span style=" line-height: 150%; mso-ascii- mso-hansi-" lang="he">של החלום מראה את העתיד. אם הוא מעלה את העבר, זוהי שגיאה שאנו חוזרים עליה, ועלינו לתקן אותה. על חלומות אלה נאמר: "חלום - אחד משישים מנבואה". כלומר, יכול שיהיה בו מן האמת, ולפי מדרגתו של האדם הוא רואה פחות ברור או יותר ברור את פרטי החלום. בדרך כלל אם התמונה חדה, ברורה ובהירה והצבעים ברורים - זוכרים את החלום, או שמתעוררים בלילה. לעתים זהו חלום בתוך חלום.</span></p> <p class="msonormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; line-height: 150%; text-align: justify; mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto;"><span style="font-weight: bold; line-height: 150%; " lang="he">החלק השקרי: </span><span style=" line-height: 150%; mso-ascii- mso-hansi-" lang="he">על חלומות אלה נאמר "כשם שאי</span><span style=" line-height: 150%; mso-bidi-" lang="he"> </span><span style=" line-height: 150%; mso-ascii- mso-hansi-" lang="he">אפשר לבר בלא תבן, כך אי אפשר לחלום בלא דברים בטלים</span><span style=" line-height: 150%; mso-bidi-">."</span><span style=" line-height: 150%; mso-ascii- mso-hansi-" lang="he"> בדרך כלל הוא משקף את מה שהאדם ראה או הרהר בו במשך היום, וקשור יותר לעולם הדמיון המושפע ממזגו, מסוג האוכל, מהתרבות בה האדם חי וכן מהלחצים שהוא חווה ביומיום. </span></p> <p class="msonormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; line-height: 150%; text-align: justify; mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto;"><span style=" line-height: 150%; mso-ascii- mso-hansi-" lang="he">סיוטים מתרחשים כאשר במשך היום אדם מתנהג באופן שלילי, או חווה מצבים שליליים ללא כל שליטה. הסיוטים נועדו לסייע לאדם בחשיבתו ובהעלאת שאלות על זהותו ועל המשך דרכו. </span></p> <p class="msonormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; line-height: 150%; text-align: justify; mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto;"><span style="font-weight: bold; line-height: 150%; " lang="he">אך קיים גם מצב שונה</span><span style="font-weight: bold; line-height: 150%; mso-ascii- mso-hansi-" lang="he">: </span><span style=" line-height: 150%; mso-ascii- mso-hansi-" lang="he">התלמוד הבבלי אומר <span style="mso-spacerun: yes;"> </span><span style="font-style: italic;">(מסכת ברכות, דף נ"ה עמוד ב')</span> שדוד המלך מעולם לא חלם חלום טוב, ואילו אחיתופל מעולם לא חלם חלום רע. </span></p> <p class="msonormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; line-height: 150%; text-align: justify; mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto;"><span style=" line-height: 150%; mso-ascii- mso-hansi-" lang="he">דוד המלך קיבל את המסר בחלום, שינה את מה שצריך היה לשנות, ועל- ידי כך לא היה עליו לחוות במציאות את מה שנרמז לו בחלום</span></p> <p class="msonormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; line-height: 150%; text-align: justify; mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto;"><span style=" line-height: 150%; mso-ascii- mso-hansi-" lang="he">ככל שהאדם נמצא בתהליך מתקדם יותר בעבודה הרוחנית שלו, כך יוכל לזהות טוב יותר את הסימנים שיופיעו בחלומותיו.</span></p> <p class="msonormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; line-height: 150%; text-align: justify; mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto;"><span style=" line-height: 150%; mso-ascii- mso-hansi-" lang="he">על- פי הזוהר - מעבר לחלום עצמו - חשובה המודעות שמובילה אותנו לחלומות אלה, להלן דוגמא: </span></p> <p class="msonormal" style="margin: 0cm 3.35pt 0pt 0cm; line-height: 150%; text-align: justify;"><span style=" line-height: 150%; " lang="he">לילה אחד, חלם<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>רבן יוחנן בן זכאי, שבלילה שלאחר יום כיפורים יקרה מאורע גרוע לבני אחותו, מהחלום הבין כי<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>נגזר על בני אחותו שיאבדו 700 דינרים, בעקבות החלום החליט לקחת מהם באופן קבוע תרומות לצדקה במשך השנה, זאת מבלי לספר להם כלל על החלום, כך במשך השנה, הספיק לגבות מהם כמעט את כל הסכום כולו, למעט<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>17 דינרים, והנה לפתע בערב יום הכיפורים, התפרצו גובי הקיסר אל ביתם. בני אחותו נבהלו מאוד אך רבן יוחנן בן זכאי אשר היה במקרה נוכח באותו מעמד הרגיעם, באומרו "אל תיבהלו, רק שבעה עשר דינרים יגבו מכם ויותר לא יגזלו מכם".</span></p> <p class="msonormal" style="margin: 0cm 3.35pt 0pt 0cm; line-height: 150%; text-align: justify;"><span style=" line-height: 150%; " lang="he">אכן כך באמת היה, לאחר שהלכו גובי הקיסר, סיפר להם רבן יוחנן את החלום שחלם. לשאלתם מדוע לא סיפר להם את חלומו השיב,<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>כי לא סיפר להם כל הזמן את דבר החלום, כי רצה שהם יקיימו מצוות צדקה לשמע, ולא שיתנו לו את הכסף בעקבות החלום ( בבא בתרא, י,א).</span></p> <p class="msonormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; line-height: 150%; text-align: justify;"> </p> <p class="msonormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; line-height: 150%; text-align: justify;"><span style="font-weight: bold; line-height: 150%; " lang="he">בספר דניאל מסופר על חלומותיו של דניאל עצמו, ועל אלו של נבוכדנצר</span><span style=" line-height: 150%; " lang="he"> ובלשאצר מלכי בבל. לחלומות אלה, כמסופר במקרא, נודעה השפעה מכרעת הן על חולמיהם, והן על המאורעות ההיסטורים באותה תקופה.</span></p> <p class="msonormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; line-height: 150%; text-align: justify;"><span style=" line-height: 150%; " lang="he">על פיו דניאל מבקש רחמים מאלוקים למען לא יומתו דניאל וחבריו עם שאר חכמי בבל, עליהם יצא כצפו של המלך, בשל חוסר יכולתם לפתור לו את חלומו. אז נתגלה הסוד לדניאל בחזון הלילה ויברך דניאל את אלוהי השמים. ויען דניאל ויאמר: ברוך שם אלהים מן העולם ועד העולם, אשר לו החכמה והגבורה...,(דניאל ב' פס' כ').</span></p> <p class="msonormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; line-height: 150%; text-align: justify;"><span style=" line-height: 150%; " lang="he">חלום מפורסם אחר הפעם של דניאל הוא חלום ארבעת החיות (פרק ז')...המלמד על העתיד להתרחש, כמו גם חלומו אודות האיל המנגח, חלום אשר<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>פוענח לו על ידי המלאך גבריאל, המתאר לו את העתיד להתרחש בין מלכי מדי ופרס, לבין מלך יון.<span style="mso-spacerun: yes;"> </span></span></p> <p class="msonormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; line-height: 150%; text-align: justify;"><span style=" line-height: 150%; " lang="he">אמונות עמי קדם, שבני ישראל נמנו עליהם בתקופת המקרא מחזקות תפיסה זאת, לפיה יחסו חשיבות רבה לחלום.</span></p> <p class="msonormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; line-height: 150%; text-align: justify;"><span style=" line-height: 150%; " lang="he">אולם, הסתכלות מדויקת ומעמיקה בתנ"ך מגלה לנו כי סופרו חלומות מסוימים ומיוחדים בלבד, מהם חלומות נבואה, מהם חלומות שהשפיעו על מהלך ההיסטוריה האנושית בכלל וההיסטוריה של עם ישראל במיוחד. </span></p> <p class="msonormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; line-height: 150%; text-align: justify;"><span style=" line-height: 150%; " lang="he">הקבלה יציר כפם של המקובלים השונים, מלמדת על חשיבות רבה הניתנת לפירוש החלום. הקבלה יודעת גם לחלק את החלומות לסוגים שונים, לתאריכים שונים בחודש העברי, פועל יוצא של פרשנות החלום לחולם ועוד.<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>בתנ"ך מסופר לא אחת על התגלות הנבואה, כאשר רוח הקודש שורה בחלום<span style="mso-spacerun: yes;"> </span>בעת שנתו של האדם, באופן כללי מתברר לנו, שהפירוש הכללי לחלום במקרא שאינו חלום נבואי, הוא סיפוק ברמה דמיונית של משאלות לב כמוסות שאינן באות משום מה על סיפוקן בעירות.</span></p> <p class="msonormal" style="margin: 0cm 0cm 0pt; line-height: 150%; text-align: justify;"> לפירוט מסלולי לימוד ב <strong>מכללת ברק </strong>ראו במסלולי לימוד של <strong>מכללת ברק </strong></p> <p style="margin: 0cm 0cm 0pt; line-height: 150%; text-align: justify;"><a href="http://www.barakcollege.com/">www.barakcollege.com</a> </p> <br/><br/> <strong><u>פרטים אודות כותב המאמר</u></strong> <br/> <p>ד"ר זיו מאיר פרפסיכולוג ונטורופט.</p> <br/><a href="http://www.portal-asakim.com"> מקור המאמר: אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים</a>
גירסת טקסט:
גישת הקבלה לחלום מתוך ספרו של ד"ר זיו מאיר "משמעות החלום ופירושו" גישת הקבלה לחלום מתוך ספרו של ד"ר זיו מאיר: "משמעות החלום ופירושו" מדוע אנו חולמים? חכמת הקבלה מלמדת שכל אחד מאתנו נמצא בעולם הזה כדי להשיג את הב מוסבר שחלום שלא נפתר הוא כאיגרת שלא נקראה. הזוהר מבהיר שאין דבר קורה בעולם הגשמי מבלי שקדמה לו סיבה בעולם הרוחני, ובלא שנקבל רמז מקדים כלשהו. על- ידי ראייה נכונה, פירוש נכון ושימוש נכון בחלומות, נוכל לצפות מראש מצבים עתידיים, ולמנוע בעיות שעלולות להתעורר.(פירוש הסולם, כרך ו', פרשת וישב, סעיף צ"ג) בספר הזוהר אנו קוראים: ...נפשי אויתיך בלילה...בוא וראה. נפש האדם, בעת שעולה לישן על מיטתו, יוצאת ממנו ועולה למעלה. ואם תאמר שכולם עולים עמה למעלה. ואם תאמר שכולם עולים דהיינו שגם שאר המדרגות: רוח ונשמה עולים עמה למעלה, אינו כך...אלא הנפש עולה אל המלך ולא נשאר אז עם הגוף, רק רשימה אחת שהיא מידת חיים של הלב. והנפש הולכת מן הגוף ומבקשת לעלות. וכמה מדרגות הם לעלות. היא משוטטת ופוגשת בקליפות של אורות הטומאה. ואם היא טהורה שלא נטמאת עם הגוף ביום, היא עולית למעלה. ואם אינה טהורה, היא נטמאת בין הקליפות הללו ומתדבקת בהן, ולא תעלה עוד. ושם, בין הקליפות, מודיעים לה דברים מאלו דברים העתידים לבא בזמן קרוב, והנפש מתדבקת בהם. ולפעמים שמצחקים בה, ומודיעים לה דברי שקר. וכך הולכת באותו אופן כל הלילה עד שיעור האדם משנתו, ואז חוזרת הנפש למקומה, להגוף. (פירוש הסולם, כרך ד', סעיפים קמ"ו-ק"נ) במשך היום קיים מאבק בין מודעות החומר של הגוף המבקש סיפוק חומרי, לבין מודעות הנשמה ששואפת להיות בנתינה, בעשייה ובהשפעה. השינה היא למעשה מתן אפשרות לנשמה להגיע למקום שהגוף אינו שולט בו, והזמן, תנועה ומקום אינם מגבילים. בלילה מקבלת הנשמה כוח, לו היא זקוקה ביום המחרת. אולם קיימות דעות שונות המנוגדות לעיתים אחת מהשניה בנושא החלומות כגון: "חלומות שוא ידברו (זכריה ו':ב'). לעומת: " בחלום אדבר בו"(במדבר י"ב: ו'). "דברי חלום לא מעלים ולא מורידין" (גיטין נב, ע"א). ואילו במסכת ברכות אנו מוצאים כי יש משמעות לחלומות: "כשם שאי אפשר לבר בלא תבן כך אי אפשר לחלום בלא דברים בטלים" (ברכות נ"ה ע"א). יתרה מכך, במקום אחר אנו מוצאים כי החלום נתפס כאחד משישים לנבואה (ברכות נ"ז ע"ב). סתירות אלה מוסברות על ידי ר' שמואל בהבחנה במקורו של החלום כדלהלן: החלומות מוחדרים אל החולם משתי מקורות, המקור הראשון עליו נאמר חלומות שוא ידברו, אלו חלומות שמקורם בשדים, והם חסרי משמעות, לעומתם חלומות האמת, אלו חלומות שמקורם במלאך ועליהם נאמר: "בחלום אדבר בו" (ברכות נ"ה ע"ב). קיימים שלושה סוגי חלומות - חלום, חיזיון, נבואה. כאן אתייחס למדרגת החלום. החלום מגיע מ מהמלאך גבריאל הממונה על החלומות. כל אחד מקבל את הארת החלום לפי מדרגתו. כיוון שגבריאל מייצג את "בוא וראה, הרי למדנו שמדרגת החלום הוא למטה, והוא מדרגה השישית לנבואה, משום שממקום שהנבואה שורה עד מדרגת החלום, הן שש מדרגות. והפתרון עולה ממדרגת החלום למדרגה אחרת, ומפרש, החלום הוא מדרגה שלמטה בגבריאל, והפתרון עומד עליו...". (פירוש הסולם, כרך ה', פרשת וישב, סעיף רנ"ו) החלק האמיתי: של החלום מראה את העתיד. אם הוא מעלה את העבר, זוהי שגיאה שאנו חוזרים עליה, ועלינו לתקן אותה. על חלומות אלה נאמר: "חלום - אחד משישים מנבואה". כלומר, יכול שיהיה בו מן האמת, ולפי מדרגתו של האדם הוא רואה פחות ברור או יותר ברור את פרטי החלום. בדרך כלל אם התמונה חדה, ברורה ובהירה והצבעים ברורים - זוכרים את החלום, או שמתעוררים בלילה. לעתים זהו חלום בתוך חלום. החלק השקרי: על חלומות אלה נאמר "כשם שאי אפשר לבר בלא תבן, כך אי אפשר לחלום בלא דברים בטלים." בדרך כלל הוא משקף את מה שהאדם ראה או הרהר בו במשך היום, וקשור יותר לעולם הדמיון המושפע ממזגו, מסוג האוכל, מהתרבות בה האדם חי וכן מהלחצים שהוא חווה ביומיום. סיוטים מתרחשים כאשר במשך היום אדם מתנהג באופן שלילי, או חווה מצבים שליליים ללא כל שליטה. הסיוטים נועדו לסייע לאדם בחשיבתו ובהעלאת שאלות על זהותו ועל המשך דרכו. אך קיים גם מצב שונה: התלמוד הבבלי אומר (מסכת ברכות, דף נ"ה עמוד ב') שדוד המלך מעולם לא חלם חלום טוב, ואילו אחיתופל מעולם לא חלם חלום רע. דוד המלך קיבל את המסר בחלום, שינה את מה שצריך היה לשנות, ועל- ידי כך לא היה עליו לחוות במציאות את מה שנרמז לו בחלום ככל שהאדם נמצא בתהליך מתקדם יותר בעבודה הרוחנית שלו, כך יוכל לזהות טוב יותר את הסימנים שיופיעו בחלומותיו. על- פי הזוהר - מעבר לחלום עצמו - חשובה המודעות שמובילה אותנו לחלומות אלה, להלן דוגמא: לילה אחד, חלם רבן יוחנן בן זכאי, שבלילה שלאחר יום כיפורים יקרה מאורע גרוע לבני אחותו, מהחלום הבין כי נגזר על בני אחותו שיאבדו 700 דינרים, בעקבות החלום החליט לקחת מהם באופן קבוע תרומות לצדקה במשך השנה, זאת מבלי לספר להם כלל על החלום, כך במשך השנה, הספיק לגבות מהם כמעט את כל הסכום כולו, למעט 17 דינרים, והנה לפתע בערב יום הכיפורים, התפרצו גובי הקיסר אל ביתם. בני אחותו נבהלו מאוד אך רבן יוחנן בן זכאי אשר היה במקרה נוכח באותו מעמד הרגיעם, באומרו "אל תיבהלו, רק שבעה עשר דינרים יגבו מכם ויותר לא יגזלו מכם". אכן כך באמת היה, לאחר שהלכו גובי הקיסר, סיפר להם רבן יוחנן את החלום שחלם. לשאלתם מדוע לא סיפר להם את חלומו השיב, כי לא סיפר להם כל הזמן את דבר החלום, כי רצה שהם יקיימו מצוות צדקה לשמע, ולא שיתנו לו את הכסף בעקבות החלום ( בבא בתרא, י,א). בספר דניאל מסופר על חלומותיו של דניאל עצמו, ועל אלו של נבוכדנצר ובלשאצר מלכי בבל. לחלומות אלה, כמסופר במקרא, נודעה השפעה מכרעת הן על חולמיהם, והן על המאורעות ההיסטורים באותה תקופה. על פיו דניאל מבקש רחמים מאלוקים למען לא יומתו דניאל וחבריו עם שאר חכמי בבל, עליהם יצא כצפו של המלך, בשל חוסר יכולתם לפתור לו את חלומו. אז נתגלה הסוד לדניאל בחזון הלילה ויברך דניאל את אלוהי השמים. ויען דניאל ויאמר: ברוך שם אלהים מן העולם ועד העולם, אשר לו החכמה והגבורה...,(דניאל ב' פס' כ'). חלום מפורסם אחר הפעם של דניאל הוא חלום ארבעת החיות (פרק ז')...המלמד על העתיד להתרחש, כמו גם חלומו אודות האיל המנגח, חלום אשר פוענח לו על ידי המלאך גבריאל, המתאר לו את העתיד להתרחש בין מלכי מדי ופרס, לבין מלך יון. אמונות עמי קדם, שבני ישראל נמנו עליהם בתקופת המקרא מחזקות תפיסה זאת, לפיה יחסו חשיבות רבה לחלום. אולם, הסתכלות מדויקת ומעמיקה בתנ"ך מגלה לנו כי סופרו חלומות מסוימים ומיוחדים בלבד, מהם חלומות נבואה, מהם חלומות שהשפיעו על מהלך ההיסטוריה האנושית בכלל וההיסטוריה של עם ישראל במיוחד. הקבלה יציר כפם של המקובלים השונים, מלמדת על חשיבות רבה הניתנת לפירוש החלום. הקבלה יודעת גם לחלק את החלומות לסוגים שונים, לתאריכים שונים בחודש העברי, פועל יוצא של פרשנות החלום לחולם ועוד. בתנ"ך מסופר לא אחת על התגלות הנבואה, כאשר רוח הקודש שורה בחלום בעת שנתו של האדם, באופן כללי מתברר לנו, שהפירוש הכללי לחלום במקרא שאינו חלום נבואי, הוא סיפוק ברמה דמיונית של משאלות לב כמוסות שאינן באות משום מה על סיפוקן בעירות. לפירוט מסלולי לימוד ב מכללת ברק ראו במסלולי לימוד של מכללת ברק www.barakcollege.com נכתב על ידי ד"ר זיו מאיר פרפסיכולוג ונטורופט. מקור המאמר:אתר מאמרים עסקיים ומקצועיים http://www.portal-asakim.com
בחזרה למאמר
לכותבי מאמרים
התחבר
הרשמה למערכת
שחזור סיסמה
מאמרים בקטגוריות
אימון אישי
אינטרנט והחיים ברשת
בידור ופנאי
ביטוח
בית משפחה וזוגיות
בניין ואחזקה
הודעות לעיתונות
חברה, פוליטיקה ומדינה
חוק ומשפט
חינוך ולימודים
מדעי החברה
מדעי הטבע
מדעי הרוח
מחשבים וטכנולוגיה
מיסים
מתכונים ואוכל
נשים
ספורט וכושר גופני
עבודה וקריירה
עיצוב ואדריכלות
עסקים
פיננסים וכספים
קניות וצרכנות
רוחניות
רפואה ובריאות
תחבורה ורכב
תיירות ונופש
© כל הזכויות שמורות לאתר מאמרים עסקיים ומקצועיים
שיווק באינטרנט
על ידי WSI