דף הבית חברה, פוליטיקה ומדינה חברה ומדינה רדידות השיח הציבורי / אלחנן הורנמן
רדידות השיח הציבורי / אלחנן הורנמן
צו פיוס 16/05/11 |  צפיות: 4746

רבות הטענות על כך שהשיח הציבורי בישראל רדוד. בעיניי, הסיבה העיקרית לכך נעוצה בזה שקשה למצוא אנשים שיבחנו את הנושאים לעומק לפני שהם מביעים דעה. לרוב, הנטייה הפוליטית/חברתית/דתית היא שמכתיבה מה כל אדם יגיד על נושא מסוים. כאשר זה המצב, נוצרים מצד אחד נימוקים דחוקים כדי לייצג דעה מסוימת ומאידך התקפות לא מוצדקות על הצד השני ש"מעז" לחשוב אחרת. ניתן לראות את התופעה הזו הרבה מאוד בכנסת. גם בעיתונים היא קיימת, שם היא מתבטאת בצורה הכי מובהקת אצל הכותבים הפובליציסטים וברמה בולטת פחות בבחירה של ביטוי יחיד בתוך כתבה (שמאל סהרורי או ארגוני זכויות אדם? פעילי ימין או נערי גבעות?) ובבחירה על מה לדווח בהרחבה ומה לדחוק לעמודים האחוריים. הרמן הסה (סופר בתקופת מלחמות העולם) קרא לפובליציסטים של גרמניה בשנות ה-30 "סנגורים של של אידיאולוגיות מתיישנות והולכות". אמנם, אנחנו רחוקים מהשפל הזה, אך סנגורים של אידאולוגיות למיניהם שכיחים מאוד אצלנו.

ג'ורג' אורוול קרא לתופעה 'לאומנות'. במאמר מאלף ("על הלאומנות") הוא מסביר שבכל אחד מאיתנו יש לאומנות במידה כלשהי ובקשר לנושאים מסוימים הקרובים לליבנו. תמיד יש משהו שיגרום לנו להביע דעה ללא מחשבה אובייקטיבית, תמיד יש בנו דעות קדומות. ברור שהשאיפה היא לצמצם את הדעות הקדומות שלנו עד כמה שניתן ולהתבטא בצורה חסרת פניות על סדר היום הציבורי, אך המציאות היא שזה קיים בכולנו.

השיח הציבורי אליו אני מייחל הוא שיח דינמי, רענן ומפתיע. שיח בו הכל ייתכן - חרדי דוגל בגיוס בני ישיבות, חילוני תומך באמירת תהילים בצפירה ומתנחל מודה שיש במדינה אפליה מובנית נגד ערבים. אם נרצה לתת לזה שם - יושר אינטלקטואלי. שיח ציבורי שכזה לא רק יהיה הרבה יותר עמוק, אלא גם הרבה יותר מעניין.

נלקח מתוך "הבלוג של אלחנן הורנמן". אתר הארגון "צו פיוס".  


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 צו פיוס


 


מאמרים נוספים מאת צו פיוס
 
ירושלים של זהב או של אור / מתי הורוביץ
מזה שנים אני מתפלא מדוע הפך "יום ירושלים" ליום שמחה דתי-ימני-לאומי, בעוד שירושלים שייכת לכולם - לכל החפצים בערכי צדק ושלום בעולם.

רדידות השיח הציבורי / אלחנן הורנמן
רבות הטענות על כך שהשיח הציבורי בישראל רדוד. בעיניי, הסיבה העיקרית לכך נעוצה בזה שקשה למצוא אנשים שיבחנו את הנושאים לעומק לפני שהם מביעים דעה.

"כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם הַגֵּר הַגָּר אִתְּכֶם וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ כִּי-גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם"
14/04/11 | צדק חברתי
לעזאזל. לפעמים הדעת פשוט לא מסוגלת להבין מדוע ממשלה יהודית בארץ ישראל מקבלת החלטות כאלה. קבוצה של שרים, חרדים ברובם, הנלחמים חדשות לבקרים על שמירת הצביון היהודי של המדינה בנושאים של שבת וכשרות, מפרה בבוטות ובנבזות את אחד מחוקי התורה הברורים ביותר. כיצד ממשלה נבחרת במדינה דמוקרטית, מעיזה לסלק 400 ילדי עובדים זרים בחזרה לארצות המוצא של הוריהם, שהם עצמם מעולם לא גדלו בהן, ישראלים לכל דבר, שכל חטאם הוא בכך שהוריהם לא החזיקו באישור עבודה חוקי בזמן הוצאת 'פסק הדין' הדרקוני, ובכך שטרם מלאו להם 18 שנים.

לשאלה איך אתה עושה שלום / טל פרי
21/03/11 | מוסיקה
ברמת העיקרון אני חושב שזה מאוד נלוז לצטט שירים כדי להגיד אמירה עמוקה. לטעמי זה מעיד על דלות כושר הביטוי והעדר מקוריות המחשבה.

בחרתי לצטט את השיר הבא כי כבר כחודש שאני מתעסק בזהות שלי כיהודי, אומר לעולם ומגלה לעצמי שאני מבולבל, ונדרש לשאלה מה זה קשור לצו פיוס.


שתי מדינות לשני עמים / טל פרי
02/03/11 | זהות
שוחחתי היום על השאלה מדוע פחות אנשים מגיבים לדבריי לאחרונה. אני סבור שזה כי לאחרונה נמנעתי מלהשמיץ דתיים. הגעתי למסקנה הזאת תוך כדי שיחה, והמשכתי ואמרתי, בלצון, כי אולי כדאי שאחזור להשמיץ דתיים, הרי זה הדבר הנכון לעשות. בן-שיחי הסכים שהרי באמת הם ראוים להשמצה. אפשר לדוגמא לדבר על "דב ליאור".

מי שמאמין לא מחרטט / לינוי בר גפן
06/02/11 | זהות
מיהו חילוני? מי שמקפיד לאכול טרף אבל מתפלל בשעת מצוקה? ואולי מי שמדליק סיגריה מנר השבת? ומיהו חרדי? כל מי שמכריז על עצמו כזה או שמא הרב שלו? לינוי בר גפן תובעת אחריות בהגדרות.

שנה מכה / יונתן יבין
10/01/11 | אקטואליה
2010 לא באמת הייתה שנה נפלאה או מזעזעת. כמו שלא תהיה גם 2011. ובכל זאת אנחנו מרגישים צורך לסכם את העבר ולייחל לעתיד. כאילו שמישהו מרגיש בכלל את חילופי החודשים. יונתן יבין סופר לאחור

כאן גרים בכיף / עינת ברזילי
12/12/10 | דת ומדינה
מקסים ואלינה סרדיוקוב יתחתנו בעזרת השם ובעזרת בג"צ. אבל יש עוד אלפי גרים בארץ שרבנים מקומיים מסרבים לרשום לנישואים מטעמי עליונות על הממסד הדתי – ציוני. זה הזמן לרפורמה

צל ואור בירושלים / עו"ד יובל אלבשן
05/12/10 | אקטואליה
מעשה בדירת עמידר בירושלים, שהמוסדות המטפלים חסמו את חלונותיה ומנעו ממנה אור. החושך, לפעמים פירושו אטימות.

זהות יהודית במאה ה-21 – מה זה בכלל?
25/08/10 | דת ומדינה
תוהים מהי מבחינתכם זהות יהודית במאה ה-21? לכל ישראלי יש את התשובות שלו: יהיו שיגידו כי זהות יהודית היא ציון החגים היהודיים; אחרים יטענו כי זהות יהודית הינה שמירת כל מצוות התורה; ויהיו גם כאלה שיאמרו כי זהות יהודית היא לגור בארץ ולשמור על הפולקלור היהודי מבית אימא. יהדות היא אפוא מגוון נרחב של תשובות לשאלות בסיסיות.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI