דף הבית ספורט וכושר גופני ספורט וכושר גופני - אחר שלב טבעי לאחר טיפול בפציעה: ספורט שיקומי
שלב טבעי לאחר טיפול בפציעה: ספורט שיקומי
אסי ארנסון 29/01/12 |  צפיות: 3779

השאלות המרכזיות שמעסיקות את המתעניינים בספורט שיקומי הן: מתי כדאי להתאמן בספורט שיקומי ומהי התרומה למטופל? למי אופני ידיים מיועדות ובמה הן מועילות? כל התשובות - במאמר הבא.

ייעודו של הספורט השיקומי הוא לסייע למטופל לשפר את התפקוד היומיומי (ADL), איכות חייו ואף את שילובו בחברה. בדרך של שיקום גופני, אדם שנפצע או נפגע יכול ללמוד כיצד ביכולתו להשתמש בגוף לנוכח התנאים הקיימים ולממש את יכולותיו. חשוב לציין שניתן לממש את מקסימום הפוטנציאל על אף המגבלות שמגיעות לאחר כל פגיעה. הפעילות הגופנית משותפת גם לספורט טיפולי וגם לספורט שיקומי, והיא עוזרת לילדים ומבוגרים לחיות עם פציעות ולשפר את היכולות הקיימות.

לאחר פציעה שגוררת פרוצדורות רפואיות ופיזיותרפיה, השלב הבא באופן טבעי הוא ספורט שיקומי. באמצעות הספורט, המטופל יכול להיכנס בחזרה לעולמו הקודם ולהגיח אל העולם החיצוני שמאחורי קירות המרכז הרפואי. תכליתו של התהליך היא להשיב למטופל את הביטחון בגוף וביכולות שלו (או לגרום לביטחון חדש בגוף), ולשקם את היכולות של הגוף והנפש.

ישנם אנשים עם סוגים שונים של פציעות שיכולים להיעזר בספורט שיקומי. לדוגמה, אדם שסובל מפריצת דיסק והוא עובד במשרד מול המחשב או אדם נוהג לרוץ אחת לשבוע ונפגע בברכו. גם במקרים אלה הספורט השיקומי מסוגל למנוע / להפחית את הסיכוי שהפציעה תחמיר או תחזור.

באילו מקרים נעזרו בספורט שיקומי?

  • ילדים שנזקקו לאימון בספורט שיקומי הצליחו להתחבר מחדש לסביבה החברתית שלהם שכוללת באופן טבעי הרבה משחקים עם חברים.
  • עבדתי עם שחקן כדורגל שהקריירה שלו הופסקה כתוצאה מפגיעת ראש, והוא גם סבל מדיכאון עקב כך. כחלק מהתהליך, הוא חזר לפעילות ספורטיבית שכללה הרבה פעילויות שהכדור נמצא במרכזן. השיקום שלו תפס תאוצה וכך גם הבנייה של חייו האישיים.
  • בעקבות פציעה ברגלו של שחקן כדורסל מקצועי התבצע ניתוח. השחקן התחיל להתאמן באופני ידיים - במקביל לטיפולים הפיזיותרפים. בזכות האימון, הוא התמודד טוב יותר עם מצבו החדש ואף שמר על יכולותיו האירוביות.

כלי שיקומי שמשלב חוויה כיפית - אופני ידיים

אופני ידיים מהוות כלי שיקומי שמשפר יכולות סיבולת לב ריאה ומאמן את הגוף. יתרון נוסף הוא שהאימון מתבצע בטיול ורכיבה גם עם חברים ומשפחה בחיק הטבע. לאופני ידיים יש 3 גלגלים, וכוח הידיים הוא זה שמניע אותן. הבסיס רחב, ולכן ניתן לרכב על האופניים תוך שמירה על בטיחות ויציבות. ברכיבה על אופני ידיים אין מגבלות כמו התחשבות בדרישות לשיווי משקל / פגיעות הקשורות לגב, יציבות, גף תחתון וכדומה. לא צריך להגביל את הפעילות רק לאנשים שהם משותקי גפיים תחתונות, היות ויש ביטול של הפציעות והמגבלות הגופניות שלא מאפשרות ביצוע פעילויות גופניות אחרות.

בעזרת ספורט שיקומי ניתן להמשיך בצעדים לעבר השיקום, תפקוד יותר טוב בחיי היום-יום, שיפור בשילוב בחברה ובאיכות החיים.    


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אסי ארנסון

אסי ארנסון, מדריך במכון כושר המתמחה באימוני ספורט יחודיים.



 


מאמרים נוספים מאת אסי ארנסון
 
שלב טבעי לאחר טיפול בפציעה: ספורט שיקומי
השאלות המרכזיות שמעסיקות את המתעניינים בספורט שיקומי הן: מתי כדאי להתאמן בספורט שיקומי ומהי התרומה למטופל? למי אופני ידיים מיועדות ובמה הן מועילות? כל התשובות – במאמר הבא.

התרומה של ספורט טיפולי למתאמן
למי מתאים הספורט הטיפולי? מהי תרומתו למתאמן? כיצד מתנהל הטיפול? אלו חלק מהשאלות שמעסיקות את המתעניינים בספורט טיפולי, ובמאמר זה ניתן למצוא את התשובות.

על הסיכונים והיתרונות של ספורט נכים
מהי תרומת הפעילות הספורטיבית עבור נכים? אילו סיכונים טמונים בעיסוק בספורט נכים? מהי חשיבות השמירה על הבריאות בעת הפעילות? תוכלו למצוא את התשובות במאמר זה.

התאמת אומנויות לחימה לטיפול בתחום בריאות הנפש
מטופלים בבריאות הנפש יכולים להשתלב באומנויות הלחימה השונות וכך להתמודד טוב יותר עם המציאות היומיומית שלהם, ולקבל ערך מוסף מבחינה פיזית ונפשית.

הדרך לשלב את אומנויות הלחימה עם אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים – בזכות איש מקצוע במכון כושר ייחודי
קיימת דרך מתאימה עבור שילוב אומנויות הלחימה עם אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, והיא מומלצת מאוד. לשילוב זה ישנו ערך גבוה מהפן הפיזי והנפשי.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI