דף הבית עסקים נדל"ן זכויות בנייה במסגרת תמ"א 38- כל הצדדים יוצאים נשכרים!
זכויות בנייה במסגרת תמ"א 38- כל הצדדים יוצאים נשכרים!
אבנר כהן 18/03/12 |  צפיות: 2851

מדינת ישראל נמצאת באיזור סיכון גבוה לרעידות אדמה. קיימת הרבה פעילות סיסמית אשר יכולה להביא לרעש אדמה, ולפי ההערכות, באזור השבר הסורי-אפריקאני מתרחשת רעידת אדמה משמעותית כל 80 שנה. לשם כך, יש צורך בהיערכות מוקדמת, על מנת לאפשר את מזעור הנזקים לתושבים ולרכוש במידה ויתרחש אסון.

על רקע זה, קמה תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידת אדמה, או בשמה המקוצר- תמ"א 38. זוהי תוכנית לחיזוק מבנים אשר אינם עומדים בתקן הקובע את עמידות המבנים בפני רעידת אדמה, כאשר לרוב מדובר בבניינים אשר נבנו לפני שנות ה-80. במסגרת התוכנית, ניתנות זכויות בנייה לחיזוק מבנים, וכן גם זכויות למטרת תוספות בנייה, וכל זאת תוך קבלה של הקלות במיסוי וצמצום תשלומים למדינה.

כך, המדינה תומכת בחיזוק המבנים הישנים והרעועים בארץ, ומעניקה מימון מסוים לתושבים אשר מתגוררים בבתים אלו, וחפצים בחיזוק המבנה בו הם גרים. לעיתים קרובות התושבים נעזרים ביזמים חיצוניים, אשר מנהלים את תהליך הבנייה, ותמורה נהנים מהרווח הנובע ממכירתן של תוספות הבנייה. לכן, תוכנית זו חיונית וגם משתלמת לשני הצדדים.

אילו מבנים זקוקים לעבור חיזוק במסגרת התוכנית?

בשנת 1975 נקבע התקן לעמידות מבנים בפני רעידת אדמה. לפי ההערכה, כל הבניינים שנבנו לפני שנות ה-80 לערך אינם עומדים בתקן זה, ולכן יש צורך לחזק אותם כך שלא יהוו סכנה למתגוררים בהם, בשעת רעידת אדמה. יש לציין כי תוכנית זו חלה הן על בנייני מגורים והן על מבנים לשימושים אחרים. במסגרת התוכנית ניתנות זכויות בנייה שיכולות לאפשר חיזוק של תשתית הבניין, לצד זכויות לבניית למרחב מוגן, כך שניתן לשפר באופן משמעותי את רמת הביטחון והעמידות של הבניין, ישן ככל שיהיה. קבלת זכויות הבנייה מטעם תמ"א 38 ניתנת בהתאם להחלטתה של וועדה מקומית לתכנון ובנייה, אשר מבצעת בקרה ושומרת על חזות העיר ורווחת התושבים.

מה עושים במקרה של חיזוק בתים משותפים תחת מסגרת תמ"א 38?

על מנת ליישם את התוכנית, ניתן להשתמש בשתי אפשרויות. האחת מהן, היא ביצוע התוכנית  תמ"א 38 באופן עצמאי על-ידי הדיירים. כך, הדיירים עצמם מממנים את כל ההוצאות הכרוכות בשיפוץ ובחיזוק הבניין, וכן גם מתחלקים באופן שווה בהכנסות שצפויות להתקבל כתוצאה ממכירה של תוספות הבנייה. אפשרות השנייה היא להיעזר ביזם חיצוני, אשר יהיה אחראי על ביצוע התוכנית החל מהשלב החוקי (כגון השגת הסכמת הדיירים והחתמתם על הסכם, הכנת בקשה להיתרי בנייה, וכו'), ועד לשלב הביצועי בו מתבצעת הבנייה. באופן כזה, על הדיירים והיזם להסכים בינהם על חלוקת הרווחים שתתקבל ממכירת תוספות הבנייה.

אילו תיקונים ותוספות ניתן לבצע במסגרת התוכנית?

במסגרת תוכנית זו, ניתנות זכויות בנייה למטרת חיזוק המבנה. מעבר לכך, לעיתים קרובות ניתנים גם היתרי בנייה לבניית תוספות לבניין, כגון- מעלית, חנייה, אגף, מרחב מוגן, קומת מגורים נוספת, וכן גם הרחבת קומות קיימות. כך למשל, ניתן לקבל זכויות בנייה למטרת חיזוק מבנה וגם בניית מרחב מוגן והרחבת יחידות דיור קיימות.

תמ"א 38- התוכנית המשתלמת ביותר!

אם כן, אין סיבה עוד להמשיך ולהתמהמה, כשאפשר להכין את ביתך ולהיערך מוקדם בפני סכנה אמיתית שיכולה לפגוע בנו כל רגע. הבית שלנו הוא הביטחון שלנו, ולכן חשוב מאוד ליצור לעצמנו מרחב שבו נוכל לתפוס מחסה בשעת מצוקה. לא כדאי להמשיך לחכות, ורצוי לפעול כמה שיותר מוקדם על מנת להוציא לפועל גם בבניין שלכם את התוכנית!


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אבנר כהן


 


מאמרים נוספים מאת אבנר כהן
 
טיול אופניים
25/08/14 | אופניים
בכל כמה שנים ישנו טרנד חדש שמשתלט על העולם, כשהפעם הטרנד הזה הוא הטרנד הבריאותי.

על הקשר בין הרצת תוכנת סולידוורקס לייצור שקיות פלסטיק
08/10/13 | קניות
תהליך ייצור של פריט כלשהו אורך זמן ממושך, בין אם מדובר בסמארטפון מתקדם ובין אם מדובר בסך הכל בחטיף שוקולד. כמובן שלכל מוצר יש את פרק הזמן שאורך ייצור, אך בשורה התחתונה לא תראו אף מוצר שמרגע התכנון שלו ועד להוצאתו לשוק אורכים מספר ימים בלבד, אלא במינימום מדובר במספר חודשים, כשפעמים רבות זה אורך במשך שנים.

חופשה בארץ עם רשת מלונות פתאל או חופשה בחו"ל באמצעות דילים לברצלונה
להיות בארץ ולהרגיש בחו"ל. זו המנטרה לפיה אנשים רבים מתכננים את החופשה שלהם ולכן הם מחפשים פעמים רבות את החופשה האולטימטיבית בארץ שתקנה להם הרגשה כאילו הטיסה אותה הם לקחו לא הייתה לאילת, אלא רחוק מאוד משם.

דירות חדשות בקריות- בקרית מוצקין, קרית חיים וקרית ביאליק
29/09/13 | נדל"ן
קחו לרגע אדם שעובד במרכז ומעוניין לרכוש שם דירה. הוא נשוי פלוס ילד ועוד ילדה בדרך. הוא שייך למעמד הביניים והוא ואשתו עובדים לפרנסתו. בדיוק כמו שאלה מתמטית כך עולה גם השאלה הבאה- מתי הוא באמת יוכל לרכוש דירה או ליתר דיוק לשלם את המשכנתה עליה? התשובה היא, כנראה, לעולם לא.

על הקשר בין כתיבת קורות חיים לבין קורס דמיון מודרך
החלק הברור ביותר של הכנה לעבודה היא כתיבה של קורות החיים. הטקסט יפה ומסודר, כל מילה מוקפדת והמטרה העליונה היא להוציא אותך כמה שיותר טוב. אבל לעיתים זה לא מספיק. לפעמים אתה מגיע לחוץ לראיון, לא מצליח לבטא את מה שאתה בדיוק חושב ומסתבך עם המילים, מה שלא מותיר ברירה למעסיק הפוטנציאלי- והוא נותר רק פוטנציאלי, בלי החלק של המעסיק.

השלבים בהגשת המנה- יועץ בטיחות מזון מתחיל, מתכוני שפים מסיימים
מי מאתנו לא אוהב לסעוד באיזו מסעדה טובה ולאכול אוכל טוב ומשובח, כזה שבסופו נלקק את האצבעות? כנראה שכולנו מעדיפים לאכול איזו מנה יוקרתית ומשביעה מאשר שוב להכין חביתה במטבח הקטן שלנו. אבל לא הרבה יודעים את התהליך המפרך שעובר המזון מרגע שהוא יוצא כחומר גלם ממפעל הייצור ועד שהוא הופך למזון הטעים שמונח לפנינו.

מתכון לילדים חובבי בישול
יש הרבה ילדים שאוהבים לבשל. את רזי הבישול הם לומדים מהסבתא האם מתוכניות טלוויזיה או מספרי מתכונים. יש שפים שהוציאו ספרי בישול המיועדים לילדים שבהם כל ילד יכול למצוא את מתכון לילדים המתאים לו ביותר וממצרכים שהוא אוהב.

פרחים תל אביב
25/08/13 | גינון
תל אביב היא העיר הגדולה בישראל ויש בה הכי הרבה תושבים מכל הערים האחרות בארץ. כמעט בכל רחוב או מרכז מסחרי אפשר למצוא חנויות פרחים וצמחים.

טיסות לבריסל- יעד עבור טיול בר מצווה לאירופה
דברים רבים בעולם נעשים בלא שום סיבה, אך יחד עם זאת ישנם דברים שנעשים לא בכדי. אחד הדברים הללו היא בחירתה של העיר הבלגית בריסל כבירתו הלא רשמית של האיחוד האירופי. העיר נחשבת לאחת מהערים בעלות המגוון האתני הגדול ביותר, כשמעל כולם ניתן לשמוע ערב רב של שפות כמו פלמית, צרפתית או הולנדית.

מתאמת נסיעות וגם עורך דין תעבורה- את מי צריך לבעיות תחבורתיות?
18/08/13 | תעבורה
חוץ מספורט בשעות בין הערביים, הליכה הפכה להיות חסרת כל שימוש. למרבית המקומות אין ברירה אלא להשתמש בכלי תחבורתי על מנת להגיע אליהם, וגם אם כבר יש מקום קרוב בו אנו צריכים לבקר נעדיף להשתמש ברכב. אך השאלה שנשאלת היא למי פונים כשיש לנו בעיה שצצה במהלך הנסיעה.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI