דף הבית עסקים חקלאות מדוע חברות ישראליות קטנות ובינוניות ממעטות לפעול בהודו?
מדוע חברות ישראליות קטנות ובינוניות ממעטות לפעול בהודו?
שפריר גודל 12/05/13 |  צפיות: 13302

מרבית הסחר בין הודו לישראל (להוציא יהלומים) מבוצע על ידי חברות הכימיקלים והמינרלים הגדולות ועל ידי התעשיות הביטחוניות *** המשבר הכלכלי העולמי שפגע בשווקי היעד המסורתיים של ישראל הביא חברות ישראליות נוספות רבות לפנות מזרחה - לפיתוח עסקיהן בהודו *** אחוז הצריכה המקומית הפרטית הגבוה בהודו (56%) מבטיח יציבות כלכלית יחסית מול הטלטלות הכלכליות העולמיות *** המוניטין הישראלי במגוון תחומים, ובהם תחום החקלאות וטכנולוגיות המים מהווים נקודת התחלה טובה ליצואנים המתחילים את דרכם במדינה הענקית *** שיתוף פעולה בין חברות יעוץ ישראליות והודיות מאפשר ליצואנים ישראלים "נחיתה רכה" בשוק ההודי ***

נתוני הצמיחה המרשימים בהיקף הסחר ההדדי בין ישראל והודו מטעים במידה מסוימת מכיוון שמרבית הסחר מתבצע בתעשיות היהלומים, המינרלים והכימיקלים, והתעשייה הביטחונית. מגזרים שלמים בישראל עוד לא גילו את הודו והמסחר בהם זניח. עסקים קטנים ובינוניים, גם כאלו שפונים ליצוא לא רואים בהודו שוק פוטנציאלי ולא מפנים משאבים ללימוד ולפעילות בשוק זה.  בהודו מספר ערי ענק Mega Citiesבנות למעלה מ- 10 מיליון תושבים ולידן עשרות ערי מטרופולין בנות מיליוני תושבים. העיור המוגבר הנובע מנטישת החקלאות ואזורי הכפר מחייב פתרונות מתקדמים הן לחקלאות באזור הכפרי והן למשק המים העירוני העמוס לעייפה.

למה להתאמץ?

מדד ה- EDBלבחינת הנוחות העסקית ממקם את הודו במקום 132 מתוך כ- 180 מדינות שדורגו. ציון זה נמוך אף בהשוואה למדד הממוצע של מדינות דרום אסיה השכנות לה. הוא מלמד על הקושי המיוחד בפעילות במדינה זו. אם כך הוא, נשאלת השאלה למה להתאמץ?  להלן כמה נקודות למחשבה הממחישות את החשיבות של שוק מיוחד זה:

  1. כלכלני ה-Economistחוזים כי מבין היבואניות הגדולות צפוי היבוא של הודו לצמוח בשיעורים הגבוהים ביותר בשנים הקרובות. הם צופים 18% צמיחה שנתיים עד 2016.
  2. הצריכה המקומית הפרטית מהווה 56% ממקורות התוצר והינה קטליזטור יציב לצמיחה הכלכלית בהודו החשופה פחות לתנודות ברמת ביקושים העולמית.
  3. כיום הודו היא הכלכלה ה- 9 בגודלה בעולם. כלכלני WTO , ארגון הסחר העולמי בוחברה הודו, מעריכים כי בשנת 2050 היא תהיה השלישית בגודלה אחרי סיןוארה"ב.
  4. מאז שנת 2,000 שעורי צמיחת התוצר של הודו הם מהגבוהים בעולם. היאשניה רק לסין.
  5. בעשור האחרון אימצה הממשלה ההודית מספר רפורמות שמטרתן הגברת שילובהכלכלה ההודית בכלכלה העולמית. בין השאר הוקמו אזורי כלכלה מיוחדים, הוסרוחסמי יבוא (גם אם המלאכה עוד מרובה), בטלו מגבלות על יצוא והוסרו הגבלים שחלועל חברות גדולות המבקשות לפעול בהודו, שער החליפין נקבע בשוק החופשי ועוד.
  6. שיעור הגידול השנתי ביצוא סחורות מישראל להודו נעמד ב 22%. משקל היצוא הישראלי ביבוא ההודי הוא מהגבוהים מבין השווקים המתעוררים.
  7. לישראל סדרה של הסכמים כלכליים עם הודו. קיים פוטנציאל זינוק בייצוא בהיחתם הסכם סחר חופשי בין ישראל להודו. למרות אי הבהירות לגבי מועד חתימתו הוא מהווה פוטנציאל להרחבתהסחר בין המדינות.

הודו מהווה יעד עסקי אטרקטיבי וגדול לחברות חקלאיות מכל העולם. החקלאות הלאומית ההודית תורמת 18% לתוצר ומועסקים בה 38% מכוח העבודה במשק ההודי. מצד שני הודו היא יעד מאתגר, שונה בתרבותו, מגוון וזרוע שברי ניסיונות חדירה לא מוצלחים, שלא השכילו להתאים עצמם לאופיו של השוק ההודי ולאתר את הדרכים ואת השותפים המתאימים לפעילות בשוק זה. מקובל להניח כי בהעדר איש  קשר מקומי אמין, יהיה זה סוכן, נציג, יועץ או אחר סיכויי ההצלחה של מהלכים בשוק זה נמוכים.

כך למשל, שיתוף פעולה אסטרטגי חדש בין חברה ישראלית Agriqualityמעומר לבין חברת Netscribes מהודו מאפשרת "נחיתה רכה" לחברות ישראליות קטנות ובינוניות המבקשות לעצמן חדירה לשוק ההודי. השרות אותו מציעות Agriqualityו- Netscribesמלווה חברות ישראליות המבקשות לפעול בהודו עד להתבססותן בשוק זה. באמצעות שיתוף הפעולה בניהן, החברות מציעות ליזמים ישראלים יעוץ אסטרטגי, מחקרי שוק וסקרים, מודיעין עסקי תחרותי, איתור שותפויות ושיתופי פעולה וליווי צמוד בהקמת הפעילות בהודו.

החברה ההודית, Netscribes הוקמה בשנת 2,000 בהודו על ידי קבוצת עיתונאים כלכליים שפרשו מהעיתון הכלכלי הגדול ביותר בהודו והשלישי בגודלו בעולם Economic Times – בשיתוף עם קבוצת משקיעים מארה"ב. לחברה מספר חברות בנות והיא מעסיקה כ- 250 עובדים בערים מרכזיות ברחבי הודו ומשרדי מכירות באירופה ובארה"ב.

אגריקווליטי מישראל מציעה שרותי פיתוח עסקי ויעוץ אסטרטגי שיווקי בשווקים הבינלאומיים למגוון לקוחות בעיקר בתחומי החקלאות והמים.

המודל המוצע על ידי שתי החברות, מישראל ומהודו, מציע לחברות הישראליות ליווי בפעילות ובצעדים האופרטיביים המבוססים על הכנה מעמיקה ותכנון מפורט. אלו מהווים בסיס יציב במדינה רחוקה, שתרבותה שונה וצרכיה מיוחדים.

רבים מהיצואנים הישראלים פוסחים על הודו ולא מגדירים אותו כיעד מועדף בתוכניות העבודה שלהם. לעיתים מתוך הכרת הקשיים ולעיתים מתוך העדר בדיקה וראיה חסרה של הכלכלה והמשק ההודים. טוב יעשו אלו המבקשים להרחיב את פעולתם מעבר לים אם יעמיקו בבדיקתם את הודו כשוק מטרה.

שפריר גודל הינו מנכ"ל חברת אגריקווליטי המתמחה בייעוץ למגזר החקלאי ובין היתר עובדת רבות בהודו באמצעות נציג קבוע שם.

לפרטים נוספים 08-6901690, [email protected]


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 שפריר גודל


 


מאמרים נוספים מאת שפריר גודל
 
עורו חקלאים, מישהו הזיז את הגבינה שלכם!
05/03/15 | חקלאות
הודו איננה רק גסטהאוס בשיפולי ההימליה או בגואה ותמונות צבעוניות של השונה והאחר. 70% מהתפוחים שלה מיובאים, כך מרבית ההדרים, התמרים ועוד ועוד. הודו מתקשה לספק את המזון לאוכלוסייתה ולכן מייבאת חלק ניכר ממנו. היצואנים החקלאיים, כמו רבים אחרים בישראל, נוטים בטעות ש"לא לספור" את הודו שנתפסת אצלם כמרוחקת, אקזוטית, עניה ולא מתאימה כשוק.

מסלולי סיוע ומימון למגזר החקלאי
11/08/13 | חקלאות
עסקים חקלאיים, בין אם מדובר במגדלים, חברות יצוא תוצרת, חברות סטרט-אפ או חברות יצרניות, עשויים ליהנות ממסלולי הלוואות וסיוע שונים העומדים לרשותם בסיוע המדינה וגופים נוספים. במקרים רבים המנהלים אינם מודעים לאפשרויות הללו ומחמיצים את ההזדמנות להסתייע בכלי הסיוע הנוחים הללו. הרשימה הבאה סוקרת בקצרה את אופי מסלולי הסיוע הזמינים כיום.

ניהול החשבונות ככלי ניהולי של בעל העסק הבינוני
הנהלת החשבונות היא כלי הבסיס לניהול הכספים של העסק ועל כתפי מנהל העסק מונחת האחריות להביאה למצב בו תשרת אותו ותהווה בסיס לניהול כספי של החברה, תקציב, תזרים ודוחות רווח והפסד מעודכנים

הבנקים הגדולים והעסקים הקטנים
מאמר זה מתייחס למשבר הפיננסי העולמי מנקודת מבטו של העסק הקטן והבינוני ומערכת יחסיו עם הבנקים איתם הוא עובד. אין כאן כוונה לתת הסברים מלומדים על הסיבות למשבר או להתייחס להשפעות הגלובליות והלאומיות של המשבר הפיננסי והמיתון שמתדפק בשער. נחדד מקצת מנקודת המבט של הבנקים על המצב ונחדד את הכלים העומדים בפני מנהלי העסקים כדי להתמודד עם מצוקת האשראי העומדת בשער.

הרישות העסקי- Networling
הנטוורקינג הוא טוויית רשת קשרים, שמבוססת על הרחבת מעגלי היכרות אישיים, המניבה לקוחות בטווח הארוך ותומכת בהצלחה העסקית. הרחבת רשת הקשרים נעשית בכל מישור ובכל תחום של חיינו

להוציא יותר מ"הר השקלים" שאנו משקיעים בפרסום
פתחת עסק? אתה בוודאי מכיר את הסיפור. כדי לעזור ולשכלל, ולו במעט, את המשא ומתן עם נציגי המכירות המנוסים, המשכנעים האולטימטיביים והעקביים וכדי להגדיל את האפקטיביות של הפרסום שלך, קיבצתי מספר קווים מנחים לפרסום נכון עבור העסק הקטן והבינוני – זה שאין לו משרד פרסום מקצועי שמלווה אותו.

"כלי עבודה" לגיוס הון - תקציר המנהלים
הכנת תקציר המנהלים היא חלק מתהליך גיוס ההון בחברות הזנק כמו גם בחברות וותיקות יותר, המבקשות להניע תהליך חדש, פרויקט חדש או שיתוף פעולה עם גורם מממן או גורם עסקי אסטרטגי. ברשימה זו אתמקד בתקציר המנהלים מנקודת מבטו של היזם המתחיל, המבקש לגייס מימון למימוש רעיון עסקי שהגה ויזם

האם יבוא עצמי מתאים לי? האם אני מסוגל לפתח שווקים בחו"ל עבור מוצרי?
ההחלטה על יצוא או יבוא היא החלטה מהותית ויישומה מחייב הקצאת משאבי ניהול משמעותיים. במאמר זה נבדוק את השאלות העומדות על הפרק.

מדוע חברות ישראליות קטנות ובינוניות ממעטות לפעול בהודו?
12/05/13 | חקלאות
המשבר הכלכלי העולמי שפגע בשווקי היעד המסורתיים של ישראל הביא חברות ישראליות לפיתוח עסקיהן בהודו * המוניטין הישראלי במגוון תחומים, ובהם תחום החקלאות וטכנולוגיות המים מהווים נקודת התחלה טובה ליצואנים המתחילים את דרכם במדינה הענקית

אגריקווליטי - נציגת ועידת ההשקעות בחקלאות של מזרח אפריקה בישראל ובהודו
חברת אגריקווליטי (AgriQuality), שמשרדיה ממוקמים בפארק התעשייה בעומר, נבחרה לאחרונה על ידי מארגני ועידת ההשקעות בחקלאות של מזרח אפריקה, לייצגה בישראל ובהודו.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI