דף הבית רוחניות גרפולוגיה כשכתב היד פגש את כף היד
כשכתב היד פגש את כף היד
יעל רוט 07/07/08 |  צפיות: 4031

אזורים נרחבים במוח חולשים על מערכת העצבים והשרירים שבכף היד. מכאן שכף היד חושפת בפנינו את היסודות שעליהם נבנתה אישיותו של האדם.

כל אשר חווה האדם, את שירש ואת שרכש, עוד מתקופת עוברותו ובמהלך חייו ונצרב במוחו מקבל ביטוי במבנה כף היד וגודלה, במבנה האצבעות ואורכן, בגבעות שעל כף היד ועל האצבעות, בטקסטורת העור, בתבניות העור(הדרמטוגליפים), בקוים, בצבע העור, במבנה הצפורניים. מכל האינפורמציה הזאת אנו למדים על מניעיו של האדם, העדפותיו, דפוסי חשיבתו ואמונתו, כישוריו וכיצד הם באים לידי ביטוי , יחסו לעצמו ולסובבים אותו, מצב בריאותו הפיסי והנפשי.

בדומה לכף היד ניתן למצוא קשרים בין סימני כתב היד לבין תכונות אישיות וגילויי התנהגות, שכן כתב היד הוא הזרוע המבצעת של המוח . הכתב מאפשר הצצה לנבכי נפשו של האדם.

לא ניתן לבסס מסקנה פסיכולוגית לגבי אישיות האדם והתנהלותו עפ"י סימן כתיבה אחד במבודד או עפ"י אפיון אחד מבין שלל הסממנים שניתן להסיק מהם על מבנה האישיות מתוך קריאת כף היד, אלא רק בהקשר הכולל של התהוותו עם יתר סימני כתב היד/כף היד, שכן אישיותו של האדם אינה בנויה מקשה אחת ולעולם איננו טיפוס טהור. האדם מורכב מטיפוסי אישיות שונים.

אם נבודד את מס' הסימנים הרב ביותר מבין כל הסימנים, שמשמעותם הפסיכולוגית זהה, יתקבל הטיפוס הדומיננטי של האישיות. קימת הדדיות בינו לבין שאר הטיפוסים המרכיבים את האישיות. הטיפוס הדומיננטי של האישיות מוביל וקובע את סגנונה ושאר הטיפוסים המרכיבים את האישיות מחזקים או מחלישים אותו.

הגרפולוג/כירולוג נדרש לזהות את הציר המרכזי או את מרכז הכובד של האישיות מתוך ראית המקרו, עפ"י קבוצת סימנים הדומים ביניהם תפקודית ומקיימים יחד את התנאים ההכרחיים והמספיקים להסקת מסקנות הדדית בין תסמונות גרפולוגיות/כירולוגיות הומוגניות המיצגות תכונות פסיכולוגיות לבין טיפוס פסיכולוגי, כדי ליצג תסמונת מרכזית טיפוסית לאישיותו של האדם.

עליו לזהות סימני כתב יד/ כף יד ולתת פרשנות ניתוחית לכל סימן וסימן במבודד תוך שיוכו לטיפוס כלשהו, כלומר לא כנתון בפני עצמו אלא כחלק אינטגרלי, שמשתנה בבואו בקשרים עם סימנים אחרים בהקשר לתסמונת הטיפולוגית כולה ולשלב יחד חלקי טיפוסים משניים החולקים אותן תסמונות , יחד עם אלמנטים הטרוגניים שחורגים מן התסמונת המרכזית ושוללים את ההומוגניות, אך עדיין מאפינים את אישיותו ולהסיק מכך מתוך ראיה כוללת ובחינת ההשפעה ההדדית ביניהם.

עליו לבחון את הדינמיקה בין חלקי האישיות ותפקודם כישות אחת המשתנים עפ"י אילוצים של גורמים סביבתיים וגם בהתאם לצרכים פנימיים.

עליו לזהות את התרכובת היחודית לאדם הן בסוגי הטיפוסים שבאישיותו והן עפ"י הכמות והעוצמה שיש בו מטיפוסים אלה לאישיות אחת שלמה המאפינת אותו, מעין תצרף.

אין לבחון כל תפקוד של האישיות בנפרד, אלא תמיד בהקשר למכלול התפקודים, שכן האדם, כפי שנאמר, מורכב ממס' טיפוסים והתנהגותו איננה הומוגנית לגמרי. ישנן מגמות שונות בסיטואציות שונות ובתחומים שונים, אותן על המאבחן לגלות ולקבוע את יחסי הגומלין ביניהן, לאמוד משקלה של כל תסמונת בפרשנות הכללית ולשקלל בין משמעויותיהן.

בכף היד - לפי צורת משטח כף היד, יחסי הגודל בין ה-body (הכף) לבין ה-mind (האצבעות)ועוביים, החלק הבולט יותר בכף, הצד המודע המוחצן(האגודל , האצבע המורה, ג.יופיטר, ג.מרס וג.ונוס), התת מודע, שמסנן את המידע שנקלט בהכרה וקובע מתי לפעול עפ"י דרישות החברה ומתי עפ"י הרצונות, הדחפים והפחדים(האמה, ג.שבתאי, לב כף היד וג.נפטון), הקמיצה שמיצגת את הלא מודע המופנם(הזרת והגבעות שמתחתיה).

בכתב היד - עפ"י תמונת הכתב השלטת: מבין תמונות הצורה, שמקבילה ביד לחלק המודע,הארגון, שמקביל ביד לחלק התת מודע או התנועה, שמקבילה ביד ללא מודע; מאפינים של כל אחת מהן ; זוית הכתיבה; הלחץ ואיכות הקו.

אם ניקח, לדוגמא, פרופיל של אדם, שכף ידו מלבנית רחבה, משמע שרוחב שורש אצבעותיו כמעט זהה לאורך כף ידו ולאורך אצבעותיו, המפרקים מפותחים וקצות האצבעות חלקן מרובעות וחלקן מעוגלות. טקסטורת העור בגב כף היד (מדברת על הרגישות העצבית והאופן בו קולט האדם את העולם) איננה מעודנת במיוחד ואף לא גסה וטקסטורת פנים כף היד(משקפת את האפן שבו מבטא האדם את עצמו כלפי חוץ)כנ"ל. כף היד אלסטית, לב כף היד אלסטי גידי, האצבעות ישרות וזקופות, עבות במידה, בעלות פרופורציות טובות בין פרקיהן (פרק תחתון קשור לצד הפיסי, האמצעי לרגשי והעליון לרוחני מנטלי) ובינן לבין עצמן, בעלות גמישות אופטימלית. אגודל ארוך מרופד היטב וקשתי, מנח בזוית 90'. איזון בין גבעת ונוס (הגבעה שממוקמת בין שרש כף היד לבין האגודל, משמשת בתפקיד שרת החוץ ומופקדת על היחסים הבינאישיים) לבין גבעת מרס הממוקמת מעליה ומשמשת בתפקיד היזם, וכל שאר הגבעות בעלות תפיחות אופטימלית. קו החיים עמוק, ברור ללא איים, מתחיל מאמצע הרווח בין בסיס האצבע לאגודל, מקיף בשלמות את כדור האגודל ומשמש גבול בין העולם המוחצן למופנם. קו ראש חד וברור ללא קוים חוצים ו/או איים, ממוקם כ-1/2 ס"מ מעל לקו החיים, מסתיים בין גבעת ירח לבין מרס פסיבי מתחת לקמיצה. קו לב שמתחיל מתחת לזרת במרחק כ-20% מאורך כף היד בצורת שיבולת, חד וברור מסתיים בין יופיטר לבין סאטורן במזלג כששן אחת פונה ליופיטר ושן אחת כלפי מטה לכיוון קו הראש. רווח אופטימלי בין קו ראש לבין קו לב(חצי מאורך הפרק התחתון של האמה), אפקסים ממוקמים מתחת לאצבעות במרכז הגבעה כשהיא אופטימלית. טביעות אצבע בזרת ובקמיצה -עין הטווס ובשאר האצבעות לולאות אולנאריות. צפרניים רחבות ממלאות את כל חלל האצבע, ידיים חמימות בצבע ורוד.

נומר לגביו שהוא בעל אישיות אופטימית, חיונית. בעל "אני" מגובש, שמאפשר לחשיבה להתקיים בהרמוניה עם הרגש. תגובתו הרגשית הולמת את המציאות. "אני" שמאפשר לו לקבל החלטות ולקחת יוזמות שנותנות ביטוי אמיתי ומהנה לכל המרכיבים במבנה הנפשי שלו. מונע ע"י מוטיבציות פנימיות, נאמן לערכיו ועקרונותיו. מסוגל לעצב לעצמו מציאות חיים, שנובעת באפן ישיר מזהותו ומהתחושות האמיתיות שלו כלפי עצמו. חשיבתו עצמאית, שאיננה מותנית במה שהסביבה אומרת. עם זאת הוא בעל גישה פתוחה לרעיונות חדשים. אמנם חשובה לו מאד דעתם של אחרים וחשוב לו להתנהג בהתאם לציפיותיהם, אך יודע לשים גבולות בינו לבין החברה. אינו מוותר על צרכיו הפנימיים ועל ביטוי ופיתוח כישרונותיו ויחודיותו. משתדל לקדם את עצמו ועשיתו תוך הסתגלות גמישה, חמה ואמפתית לנעשה סביבו. חשובה לו עצמאותו ומסוגל להעניק עצמאות גם לאחר. מתחשב בסביבה ורוצה למצות את הפוטנציאל המנטלי והרגשי, גם מבית וגם מחוץ. חשיבתו אנליטית ופרקטית וגם יצירתית ניזונה מהדמיון. מסיק מסקנות עפ"י ניתוח זהיר של עובדות. מדייק בהצגתן ומתבסס עליהן בהחלטותיו, אבל גם אינטואיטיבי. בעל כשר למידה טוב. קליטה ותפיסה מהירים עם עומק תודעתי. מעבד את האינפורמציה הנקלטת גם עפ"י אמות מידה סוביקטיביות, אבל זקוק גם להוכחות הגיוניות. רגיש דיו כדי לקלוט גירויים מהסביבה, אך עדיין יודע להבחין בין עיקר לטפל ולהגיב ברגישות הנדרשת בהתאם. רואה את התמונה הכללית מבלי לאבד את הפרטים. מסודר, בעל כשר ארגון מעולה. בעל כשר מנהיגות.

קיים איזון בין ביטחונו העצמי ותעוזתו ובין שיקול דעתו וזהירותו. יכול להתמודד עם קשיים. נהנה משני העולמות גם מהמעשי עניני וגם מהיצירתי הומני.

מצב בריאותו הפיסי תקין.

נוכל למצוא מתאם בין איפיוני כף יד זו לבין סימנים בכתב ידו של אותו אדם, שמתארים אותו מבנה אישיות. טיפוס גמיש בחשיבה ובהתנהלות הבינאישית, מבלי לאבד את ייחודיותו. משתף פעולה ומתקשר היטב. שופע התלהבות, מממש דחפים ומוסת אותם באפן מבוקר. יוזם תוך תיאום לסביבה המהווה עבורו אתגר.מסתגל למצבים שונים ולאנשים שונים. לא נרתע מבעיות וקשיים שנקרים בדרכו לביצוע משימה.

עפ"י הטיפולוגיה הגרפו-פסיכולוגית של ישראל אודם נוכל ליחס סימנים, שיובאו בהמשך ומיצגים פרופיל זה שתואר עד כה, לטיפוס האינטגרטיבי יחד עם הטיפוס הרציונלי. אותו טיפוס שכוחו בגמישותו. משתלב בחברה מבלי לקפח את פיתוחו האישי. יש לו יכולת אנליטית בפתרון בעיות המושתתת על ניתוח של סיבה ותוצאה ולכן מטבעה ניטרלית ובלתי אישית, אך גם יצירתית ניזונה מעולם חויות עשיר. אוהב חידושים ושואף למקוריות, כי הוא סקרן וערני. פתוח לאמץ רעיונות חדשים בתנאי שהם הגיוניים וקשורים למציאות. בעל כשר הבעה מפותח. פותר בעיות בזכות כשר אלתור ויכולת תמרון. חשיבתו אסוציאטיבית, שמפחיתה, אמנם, מיכולת הריכוז משום שהוא חשוף לגירויים, אבל מאחר שיש בו גם מהטיפוס הרציונלי הוא יכול לגייס משמעת עצמית שמסייעת לו להפעיל שיקול דעת הגיוני ואוביקטיבי ולתכנן לטווח הקצר והארוך עפ"י סדרי עדיפויות בזכות אורך רוח וראיה אסטרטגית רחבה. מכבד כללים ומאמין במוסר מעשי על בסיס צרכים ואינטרסים אוביקטיביים. בתהליך קבלת החלטות מפעיל הגיון. לא מנותק מהרגש, אבל בבואו להכריע בסיטואציה שנויה במחלוקת, הרגש לא מהווה גורם בשיקוליו לשיפוטו האוביקטיבי.

להלן הסימנים: שלש תמונות הכתב תנועה, ארגון וצורה - חיוביות. תנועה זורמת, שטפית, דינמית, מתקדמת תוך כדי בקרה, מה שמעיד על ערנות, חיוניות, פעלתנות מבוקרת, בדומה ליד קפיצית. מהירות ממוצעת - שקול בדומה למפרקים מפותחים וקו ראש ארוך וברור, שעוצרים את הזרימה החופשית של הרעיונות, כדי להרהר, לדון, לנתח ולהסיק מסקנות בצורה מבוקרת. כל החלטה מתקבלת לאחר שעבר תהליכים מחשבתיים מעמיקים המבוססים על מדדים אוביקטיביים.

אותיות פתוחות, צורת האות מפושטת- אנליטי, עניני, מבחין בין עיקר לטפל, וגם מפותחת - יצירתי. צורת הקו ישרה/זויתית - ריאליסט פרקטי, חוטית -אינטואיטיבי, קעורה -רגשי, המורה על זיקה חברתית, וקמורה -רואה דברים באפן מקיף, בדומה לקצות אצבעות מרובעות/מעוגלות, אצבעות גמישות, טקסטורה מעודנת+, קו ראש מסתיים בין גבעת מרס פסיבי לבין גבעת ירח, קו לב ישר מסתיים בין סאטורן ליופיטר.

עובי קו בינוני מחזורי, דפנות הקו מתוחמים למחצה, פיזור דיו הרמוני עם לחץ בינוני עד חזק שטפי, פורקן קו שיפודי באזור אמצע -גמישות, הסתגלות דינמית למציאות החברתית. פורקן קו גדום באזור תחתון המשקף משמעת פנימית, החלטות חד משמעיות, הגיוניות ופרקטיות, כח עמידות בהשלמת יעדים כפי שתוכננו מראש, עמידה בלחצים ע"י ניצול משאבים בצורה אפקטיבית תוך עמידה על עקרונות אישיים, בדומה לכף יד אלסטית עם גמישות אופטימלית של האצבעות, לב כף יד אלסטי גידי, מפרקים מפותחים, מערכת הוצאה לפועל מפותחת וקו חיים עמוק.

זוית הכתיבה ימנית גמישה, כתב קריא , מחובר בחלקו, מה שאומר שלאדם חשובה התקשורת, הוא חברותי, יוצר קשרים, בדומה לגבעת ונוס מפותחת ולהב מעוגל(מערכת האינסטינקטים: החיים, המין וההתחברות, ההנתקות וההפרדה שמתחת לזרת מפותחת).

אותיות מופרדות המצביעות על יכולת להתעכב על פרטים ולנתח ענין לפרטיו. רצף ו/או חיבור בין אותיות מעיד על רצף מחשבתי ויכולת לקשר רציונלית ואסוציטיבית בין פרטים או תופעות הנובעים זה מזה. פירוד וקישור שמקנים תפיסה חודרת לפרטים והכרת אפשרות הרכבתם לחטיבה אחת. על בסיס שילוב זה מסוגל הוא לתכנן ולישם ביסודיות את אשר העלה בדעתו, בדומה לקו ראש ארוך וחד, מפרקים מפותחים.

אותיות בגודל בינוני, פרופורציות טובות בין האזורים ואזור אמצע עקבי, מה שאומר איזון. אדם בעל בטחון עצמי ואמון עצמי. שקול. מנצל את האנרגיות שלו בכל תחומי החיים המנטלי-רוחני, הרגשי והפיסי-מעשי, בדומה ליד בגודל בינוני, פרופורציות טובות בין שלושת הפרקים, קו ראש מופרד מקו החיים, מרחק אופטימלי בין קו הראש לקו הלב.

רישות טוב(איזון בין גובה האות רוחבה והמרחקים בין האותיות), איזון בין שחור ללבן עם מקצב יסוד גמיש, מהלך שורות ישר, מדבר על אדם מאורגן, מבוקר, בעל הערכה עצמית ריאלית, מתחבר לזולת מבלי לגרוע מעצמיותו, יכול לתכנן לטווח ארוך, בדומה ליד קפיצית, שכל חלקיה פורפורציונליים, אצבעות ישרות וזקופות והמרחקים בין האצבעות ממוצעים, מפרקים מפותחים, אגודל במנח 90' ביחס לאצבע, קו חיים מפריד בין עולמו הפנימי לבין עולמו החיצוני.

חתימה דומה לטקסט. נמרצת ורציפה בזוית ימנית כלפי מעלה, אותיות מזוותות ומעוגלות, סוטות מהדגם הנלמד. סיומת גדומה, קו גמיש, לחץ בינוני עד חזק שטפי, מדברת על תעוזה, השגיות, נחרצות ומאבק על עמדותיו המעוגנות בגישה שכלתנית תוך שמירה על ריסון, וגמישות בנושאים שפחות חשובים לו, יצירתיות, בדומה ליד קפיצית, לב כף יד אלסטי גידי, מערכת הוצאה לפועל חזקה, אינסטינקטים מפותחים, גמישות אצבעות אופטימלית, תבנית עור בקמיצה ובזרת -עין הטווס ובשאר האצבעות ?לולאות. שלושת הקוים העיקריים חדים, עמוקים ללא הפרעות. קו לב מסתיים בין יופיטר לסאטורן, קו ראש ישר מסתיים בין ג. מרס לג. ירח.

ניתן למצוא קורלציה בין סימנים המאפינים מבנה אישיות עפ"י כף היד וביטויו בכתב היד גם בהסתמך על יישומים גרפולוגיים נוספים, שמושתתים על תיאוריות פסיכולוגיות , שבוחנות את האדם מזויות שונות. כמו תיאורית הצרכים של מאסלו, תיאורית האישיות של יונג, המתיחסת לטיפוסי תפקוד הנבדלים זה מזה בגישותיהם ובסגנונות הסתגלותם למציאות, תורת הפסיכולוגיה האינדבידואלית של אדלר, התיאוריה של לה-סן.

כל תיאוריה מציגה בנפרד נקודת מבט מסוימת במרכיב האישיות ועל כן מתחיב איחוד כל התיאוריות כדי לתאר את האדם כשלמות של אישיות.

עפ"י מאסלו זהו אדם, שיש לו צורך להגשים את עצמו תוך שיתוף פעולה מתוך הצורך בהשתיכות חברתית והצורך בקבלת הערכה ואהבה ממנה, מה שמשתקף בכף היד, בעיקר, במערכת הוצאה לפועל חזקה, יד קפיצית ומלאה, שלושת הפרקים פרופורציונליים, ובכתב היד -כתב מלא, לחץ בינוני, תנועה ערה, דינמית-מתקדמת, אך בשליטה, מקצב יסוד חזק, חתימה מטפסת, שלושת האזורים קימים.

עפ"י יונג זהו אדם, שמתאפיין בתואם בין ארבעת התפקודים: חשיבה, רגש, חישה ואינטואיציה, שמתבטא בכף יד מלבנית רחבה, מלאה, אלסטית, טקסטורה מעודנת+, אגודל אופטימלי, פרקי האצבעות פורפורציונליים, קצות אצבעות מרובעות ומעוגלות, הקוים ברורים ועמוקים, ובכתב היד -תנועה מתקדמת-מבוקרת, קו גמיש, כתב מלא רחב או מלבני, לחץ בינוני עד חזק שטפי, מקצב יסוד חזק.

עפ"י אדלר, שהעלה על נס את ההסתגלות החברתית, יהיה זה ה"יעיל החברתי" כף ידו אלסטית, אצבעותיו בעלות גמישות אופטימלית, אגודל אופטימלי, קו חיים מקיף בשלמות את כדור האגודל, אינסטינקטים מפותחים, מערכת הוצאה לפועל מפותחת, ובכתב היד שלוש תמונות הכתב חיוביות, איזונים והרמוניה בין שחור ללבן, בין עיגול לזוית, תנועה ערה, לחץ שטפי, קו צבעוני.

עפ"י לה-סן זהו הטיפוס התשוקתי-המתלהב eas עם שדה מודעות רחב. בכף היד נמצא סימנים לטיפוס זה במפרקים המפותחים, במערכת הוצאה לפועל מפותחת, באגודל מאוזן, ביד המלאה והקפיצית, באצבעות בעלות גמישות אופטימלית, בטקסטורה מעודנת+, בקוים ברורים ועמוקים, קו ראש ארוך, ובכתב היד: פישוט והעשרה, לחץ בינוני עד חזק שטפי, מקצב יסוד חזק, קו גמיש, תנועה ערה מתקדמת, אך מבוקרת.

כל הסימנים , שמניתי עד כה, הן בכף היד והן בכתב היד, מהוים מקבץ של סימנים הקרובים זה לזה מבחינה תפקודית. במקרה זה מדובר באישיות מאוזנת הרמונית , שמנצלת באופן אפקטיבי את הפוטנציאל שטמון בה בכל תחומי החיים, אבל מאחר, שלרוב, כפי שהוזכר קודם לכן, האישיות מורכבת מחלקים של טיפוסים שונים, שחלקם מנוגדים זה לזה ויוצרים קונפליקט ביניהם , הרי שכל שינוי באחד או יותר מבין הפרמטרים, שהוזכרו לעיל, ישבש את מערך הכוחות בין חלקי האישיות השונים. ולכן יש לעשות סינתזה בין חלקי האישיות. לבדוק איזו תכונה משפיעה יותר ואיזו פחות, על מנת להבין כיצד היא פועלת במסגרת קונפליקטים אלו כחטיבה אחת. במצבי הסתגלות שונים, סגנון האישיות השולט מדגיש או מחליש השפעתן של תכונות מסוימות. יחסי הכוחות ביניהן משתנים ובהתאם משתנה ההתנהגות.

די אם נמצא יד חזקה, משטח כף יד יציב ואצבעות חזקות, בדומה לכף היד שתוארה קודם לכן, אבל אגודל ארוך במיוחד, הרי שלמרות שאדם זה ברוך כשרונות, יכולת הבנה ורגישות, הוא יתקשה להביא פוטנציאל עשיר זה לידי ביטוי. יש בו דחפים, אך הוא מתקשה לממשם, מהחשש לכשלון ומאחר שפוטנציאל מהווה צורך , הוא יוותר מתוסכל, בשל אותו קונפליקט פנימי,שנוצר בעטיו של פער בין רצוי למצוי.

כך למשל, אם נפגוש יד אלסטית, טקסטורה עדינה, גבעת ונוס גבוהה ורחבה, עשירה יותר ממרס אקטיבי, אינסטינקטים מפותחים, אמה קשתית, מרחקים קטנים בין האצבעות, אצבע יופיטר ארוכה מהקמיצה, נמצא אדם בעל דחפים, אך תלותי ומרצה שאין לו הכח להביע את האמת שלו. נמנע מעימותים ומיוזמות, אם הן נוגדות את הקוד החברתי. חשוב לו איך מקבלים אותו בחברה ומהו הסטטוס שלו בה על חשבון פיתוח ייחודיותו וחוסר בהירות לגבי הגשמתו העצמית. במקביל נמצא צורת כתב קרובה לדגם, עיצוב נוטה לעגול ואף פחוס, אותיות סופיות קטנות ומתרחבות וסיומן נוטה לחוטיות, ציר תנודי , מרווחים בלתי סדירים בין מילים ושורות, קו בצקי. נתקל שוב בקונפליקט בין הדחף להגשמה מתוך צורך פנימי לבין המנעות מתוך הצורך להצמד לנורמות מקובלות ולפעול בהתאם לדרישות החברה, כך שגם אם חשיבתו יצירתית, הוא ימנע מלהביעה בגלל חוסר אסרטיביות בשל חשש מדחיה, שנובע מאותה תלות בסביבה בעת קבלת החלטות.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 יעל רוט


 


מאמרים נוספים מאת יעל רוט
 
נקודות מרכזיות בניתוח הגרפולוגי
07/07/08 | גרפולוגיה
פריסת הכתב על הדף מדמה כניסת האדם לתוך החלל/העולם . במילים אחרות הכתיבה על הדף משקפת את תחושתו הסוביקטיבית של הכותב לגבי יחסו לעצמו, לסביבה הקרובה והרחוקה ומידת שביעות רצונו ממיקומו בעולם ביחס לסביבתו. פריסה זו של הכתב על גבי הנייר והתארגנות הכותב במרחב הנתון נותן לנו אינדיקציה האם הוא חווה את החלל סביבו כאיום, כאתגר ויעד לכיבוש או כמרחב לפעילות ולביטוי עצמי, ומהי מידת הסתגלותו לתנאים ולנסיבות החיצוניים, הן במישור המעשי והן במישור החברתי.

כשכתב היד פגש את כף היד
07/07/08 | גרפולוגיה
כף היד חושפת בפנינו את היסודות שעליהם נבנתה אישיותו של האדם.
כל אשר חווה האדם, את שירש ואת שרכש, עוד מתקופת עוברותו ובמהלך חייו ונצרב במוחו מקבל ביטוי בכף היד. בדומה לכף היד ניתן למצוא קשרים בין סימני כתב היד לבין תכונות אישיות וגילויי התנהגות. הכתב מאפשר הצצה לנבכי נפשו של האדם.

     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI