דף הבית עסקים פרישה מעבודה 10 הדיברות לקריירה שניה
10 הדיברות לקריירה שניה
ד"ר יעקב בן שאול 18/07/08 |  צפיות: 14828

1.      הכרת שוק העבודה - שוק העבודה נגזר מחישוב מספר השנים שנותרו לאדם עד  ליציאה לגימלאות. ההנחה (המוטעית) שהעובד נמצא ב'סוף דרכו' המקצועית יוצרת מחשבה אצל המעסיקים שהם מגייסים עובד יקר לתקופת זמן מוגבלת. חובה להכיר את מושגיו האנכרוניסטיים של שוק העבודה ובו בעת לכוון לעבר 'מגה חיים'*.

2.       קביעת מטרת על חייך הארוכים תלויים בתחושת סיפוק, יצירה ואולי אף 'הגשמה עצמית'. בכל גיל, בודאי בגיל מבוגר במונחי מה שעדין מקובל כיום, יש לקבוע מטרת על ארוכת שנים. לדוגמא, בת 50 ויותר, שתחליט להתחיל לימודי תואר ראשון מתוך חלום להיות פרופסור לאוקיניגרפיה תוך כ- 30 שנה, או ביואינפורמטיקה, מקצוע המשלב מחשב עם ביולוגיה, משפרת את סיכוייה להגיע לתום התקופה, גם אם החלום יוגשם בחלקו.

3.      קביעת מטרה לטווח קצר – משנקבעה 'מטרת העל' ניתן להתמודד עם צרכי ההווה ובעיקר חובותיו. הבעיה היא שמדובר על שוק עבודה מפלה כנגד מבוגרים. בנוסף, בגלל הקריירה הראשונה, הוקהו כישורים שהיו לך בתחילת הדרך. בחן את צרכיך, האם תרצה מקצוע 'נשי'  כגבר, לדוגמא מורה, או להיפך, 'גברי' כאיש עסקים לאישה, או שמחוסר יכולת תשאף רק למצוא 'תעסוקה שניה' לצרכי פרנסה שוטפת.

ההחלטה לטווח קצר  הינה לרוב פשרה כואבת. הפסיעה לעבר 'מטרת העל' תרכך את תחושת הפשרה ואולי אף תעלים אותה לחלוטין.

4.      האטה – זמן הוא מוצר שלא יהיה במחסור בעתיד. מי שמתכוון להגיע לגילאי 3 הספרות חייב להפנים שהמסלול הקצר הוחלף למרוץ הישרדות ארוך מאד, המחייב קצב חיים אחר למעוניינים להגיע לסופו.

5.      תרבות פנאי – בד בבד עם בחירת הכיוון הרצוי לקריירה השניה יש לשלב אותה עם 'תרבות הפנאי', המוגדרת גם 'ההיפך של העבודה'. לאדם בגיל מבוגר יש יותר זמן וכסף מכפי שיש לצעירים בתחילת דרכם וכיום גם יכולת פיזית. עיסוק נוסף לצד הקריירה מבטיח גשר לשינוי כיוון ותחושת סיפוק. מי שבחר במטרת על, החל בהדרכה או הקים עסק כקריירה יחיה חיים מלאים אם בנוסף יטפל בגינה האורגנית שהקים לצד ביתו ובגידול דגי קוי.

6.      בריאות – תזונה נכונה כדרך חיים, רפואת מניעה, שהרעיון המרכזי בה היא לדחות הופעת מחלות כרוניות על ידי פניה לעזרת הרפואה במצב של בריאות מוחלטת, שמירה על דיאטה, אי עישון, כושר גופני ושינה מספקת הם חלק בלתי ניפרד ממחזור החיים השני ומחזורי הקריירה.

7.      'ניהול סיכונים' בהקמת עסק – עסק ניכשל הוא סיוט כספי ונפשי שאינו בא בחשבון ב'קריירה שניה'. אולם המציאות מלמדת שמדי שנה נסגרים            כ 50,000 בתי עסק קטנים ובינוניים בישראל, רובם אינם דווקא של צעירים חסרי ניסיון. בקבלת ההחלטות על הקמת עסק חדש בגיל מתקדם חובה לבחון את הסיכון ורק לאחר מכן את הסיכוי ולא במהופך. ראה הלוא הוזהרת!

8.      חיפוש עבודה –  

-       הסיכוי למציאת עבודה ב'גיל השני' תלוי בעיקרו בקשרים. יש לפרוש 'רשת' מכרים שיטתית ולהגדיר להם במדויק מהו יעד חיפוש העבודה.

-        טעות רווחת של החשים 'עיפות מן העבודה' הינה להקדים פיצויים, לצאת 'להתאוורר' ואז לנסות לחזור לשוק העבודה. החיפוש ממצב של אבטלה קשה יותר.

-        יש לעשות שימוש בחברות השמה. אין הכוונה למשלוח קורות חיים. יש להתעקש לפגוש בחברה גורם בכיר, שיכיר אותך ויוכל להמליץ ולתאר, מעבר לדיווח על הגיל הכרונולוגי.

-        ישנן חברות השמה שכבר עוסקות בחיפוש עבודה לבני 'הגיל השני'. יש לאתר אותן ולתת להן עדיפות.

9.      ראיונות עבודה ופגישות עסקיות – המראיין אותך חושד  בך בחוסר יכולת להסתגל, חוסר יצירתיות, בתקשורת בינאישית מוגבלת, ובצפי להיעדרות מהעבודה. מבקש העבודה המבוגר חייב להקפיד על ההכנה של הראיון, ההופעה החיצונית והביטחון העצמי. אל תנסה לבזבז זמן על תיאור הניסיון המרובה ובמידת הצורך תצניע אותו. כך גם אין ליצור תחושה של מי שמחפש 'קריירה' והתקדמות. חזק את תחושת האמינות, הרצינות, הנאמנות ובעיקר שמוסר עבודה הינה מובן מאליו עבורך.

10. בריאות נפש וחברה לא ניתן לחיות עשרות שנים בתחושת אושר קבועה. אולם, בתוחלת החיים העולה ובגילאים המתקדמים דיכאון עתיד להיות אחד ממחוללי המוות הטבעי המובילים ועוד קודם לכן ישתק פעילות יוצרת. לא הכל ניתן לבחירה ושליטה, אחרת היינו ממליצים להיוולד להורים מאריכי חיים ולחיות באושר עם בן זוג אחד. אולם, בכל מקרה, חובה לעקוב אחרי יציבות הבריאות הנפשית בשיטתיות ולא להיות בודד, אפילו זה בעזרת כלב או חתול.

 


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 ד"ר יעקב בן שאול


 


מאמרים נוספים מאת ד"ר יעקב בן שאול
 
10 הדיברות לקריירה שניה
מחבר הספר 'מחזור החיים השני, החינוך החדש למחזורי חיים וקריירה' מביא במאמר את 10 הדיברות שלדעתו הן המפתח לקריירה שניה, הנדרשת במסגרת ההכנה ל'מגה החיים' הצפויים לנו. 'מגה חיים' מוגדרים כחיים ארוכים מאד במונחי הזמן המוכרים והמאמר הוא חלק מעצות שנועדו לאלה המבקשים למקסם את תוחלת חייהם.

חיבור מוח מחשב או מחקר גנטי בדרך ל'מגה חיים'
קישור ישיר בין מחשב למוח אנושי נשמע כפטנסיה, אבל טובי המדענים בתחום והעתידנים צופים שזה יקרה תוך כמה עשורים. התערבות גנטית ב'שומרי סף' נגד הזדקנות ובגנים אחרים המבטיחים שתהליך דעיכת התאים ידחה, נראית בהישג יד. זה הרקע להכרזתי ש'מגה חיים', כלומר חיים ארוכים מאד במונחי הזמן המוכרים כיוםולספרי 'מחזור החיים השני החינוך החדש למחזורי חיים וקריירה' (ספרות עכשיו, 2008)
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI