דף הבית עבודה וקריירה ראיון עבודה שפת גוף בראיון עבודה ורושם ראשוני
שפת גוף בראיון עבודה ורושם ראשוני
שלומי 12/11/10 |  צפיות: 4665

הכללים בנושא הגשת מועמדות לעבודה עברו שינויים רבים בשנים האחרונות. כיום מקובל מאד לחפש עבודה בלוחות דרושים באינטרנט, לשלוח מועמדות וקורות חיים באמצעות דואר אלקטרוני, עובדה שגורמת לתהליך מהיר של הגשת מועמדות וכיום אפשר ליהנות מתשובה מהירה וזימון מהיר לראיון עבודה.


ישנם מספר כללים בראיון עבודה שבהם צריך לשים דגש מיוחד. כך למשל, הרושם הראשוני שהמועמד מותיר על המראיין מכריע ביותר. המפגש בין השניים הינו קריטי ויכול לגרום ללחץ, התרגשות ותכונות אחרות, העשויות להשפיע על החלטת המראיין. הרושם הראשוני נקבע בדקות הראשונות, אפילו עוד לפני תחילת הראיון. בשלב השני מה שיקבע היא "חבילת האופי" שלנו, שבה נכללת גם שפת הגוף שלנו.

חשוב לזכור, שלב שליחת קורות החיים הוא השלב הראשוני, השלב שבו שני הצדדים נפגשים. זהו שלב מכריע בפני עצמו, זוהי "הפגישה" הראשונה של המרואיין והמראיין. לאחר שלב קורות החיים (כל הכבוד עברת שלב א'),מגיע השלב השני שבו המעסיק רוצה ללמוד יותר על המועמד ולכן תיקרא לראיון האישי או ראיון עבודה שמטרתו לדעת מהו האופי שלך ומהם כישוריך.

שפת הגוף היא המסר, שאנו מעבירים בכוונה או שלא בכוונה, במודע או שבתת המודע. מרכיבים כמו, הופעה החיצונית, שפה, קשר עין, תנועות גוף ובנוסף הבעות פנים כמו חיוך, כיווץ גבות וכדומה, כל אלה מעבירים מסרים לאדם היושב מולנו ומשפיעים על קבלת ההחלטה שלו. חשוב לזכור גם שמה שקובע הוא לא רק מה שאומרים כי אם כיצד אומרים זאת. כך למשל חשוב שהמסר שמשודר יגובה גם בשפת גוף מתאימה. למשל, דיבור בטון בטוח יהיה מגובה בישיבה בגו זקוף ולא מכופף. נסו להישאר רגועים כמה שיותר, אבל אל תפלו לאדישות. אסרטיביות וביטחון עוזרים בהשגת המטרה, אך לא באופן קיצוני מידי.

בזמן ראיון עבודה יש תחושה של מבחן ומצד שני יש רצון להתקבל לעבודה, לכן עליך להיות מוכן לכך ולהוכיח עצמך. זכרו, לרוב אין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני ולא לראיון חוזר.

אז מה עושים ??

קיימים כמה כללי ברזל שחשוב לדעת.

· הופעה חיצונית- חשוב להגיע עם הופעה ייצוגית ונעימה, בגדים מגוהצים, שהאדם שמסתכל לעברך ירגיש נעים ונוח להביט בך. כמובן, אין צורך להגיע בבגדי ערב, "חליפת גורמה" או לבוש חושפני, חשוב שהביגוד יתאים למקום העבודה.

· שפת גוף- בזמן הראיון חשוב לשמור על "שפת גוף פתוחה ויציבה", הקפד על גב זקוף. אל תתכנס בתוך הכיסא ושדר ביטחון. חשוב לומר את האמת, מאחר והגוף מקרין יותר אמינות כשדוברים אמת. השתדל להימנע מהתעסקות בסביבתך כמו עיפרון, דפים, ציפורניים וכדומה. שימרו על הקשבה והפנמת המדובר, אולי זה יהיה חשוב בהמשך.

· קשר עין- שמור על קשר עין עם המראיין. קשר עין לא קבוע ומתחמק משדר לחץ, ביישנות, חששות וכדומה. חיזוק השיחה יתבטא בלווי קשר עין עקבי.

· מיקום הישיבה- למיקום הכיסא יש חשיבות רבה. מחד גיסא, ישיבה קרובה מידי למראיין, עלולה לגרום לצפיפות ולאי נוחות, מכאן גם לשדר חוסר סבלנות. מאידך גיסא ישיבה רחוקה מידי, עלולה לשדר ריחוק והגנתיות. לכן שימרו על האיזון הנכון! שימרו על מרווח תנועה נוח, שימרו על מרווח בינך למראיין, שיאפשר פרטיות. בחר את המקום שבו תוכל לראות ולהיראות טוב.

· חיוכים- חיוך זהו נקודת תורפה. החיוך אומנם דבר חיובי שתורם לאווירה, אך יש "חבל" דק בין חיוך מועיל לחיוך "מפיל". אומנם חייכנות יתר משדרת לעיתים חולשה, חוסר רצינות, קונדסיות, קושי באסרטיביות. מצד שני, כיצד ניתן לעבור ראיון עבודה מבלי לחייך. J חוסר חיוכים טוטאלי ישדר קור, נוקשות, רצינות יתרה וכדומה. חשוב לשמור על המינון הנכון, שהחיוך יועיל ולא יגרע.

טיפים כללים:

· אפשר ורצוי לתרגל את הסיטואציה בבית מול מראה או עם חבר, הסימולציה תגרום להפחתת הלחץ וכך תבואו בהרגשה שאתם מיומנים יותר.

· חשיבה חיובית תמיד עוזרת וכן מקרינה את עצמה החוצה, נסו ליהנות ממש לפני הראיון.

· נסו לדבר בבירור, כדי שיבינו אתכם והראיון לא יקטע. כמו כן שפה תקנית מהווה יתרון משמעותי.

· הימנעו מעישון ומעודף בושם, שימרו על ריח נעים.

· בדוק את פני הקרקע, שווה להתאמץ ולהתכונן לראיון באמצעות ברור על החברה, ברור על התפקיד, הבנת מטרת הראיון וגיבוש ציפיות מהתפקיד.

זכרו אומנם נכון שחשוב לשמור על האופי האמיתי שלך אבל, לא תמיד האופי שלך מתאים למה שהמראיין מחפש. עדיף לנסות לעשות רושם ראשוני טוב ובהמשך לדעת אם האופי שלך מתאים למראיין. זמן הראיון שווה לזמן על במה ולכמות הרייטינג שאתה צובר. כאן אתה נמדד וכאן אתה צריך להוכיח עצמך, אין מקום לטעויות!

במאה ה-21, מקומות העבודה ותפקידי העבודה מצטמצמים, לכן כל הזדמנות הינה חשובה, כל ראיון מהווה דלת פריצה,לכן אל תפספס את ההזדמנות לראות מה מסתתר מעבר לדלת.

בהצלחה!

מאיתנו, צוות לוח דרושיםWannajob.co.il, גם חיפוש חינם, גם פרסום חינם


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 שלומי

wannajob

www.wannajob.co.il



 


מאמרים נוספים מאת שלומי
 
שפת גוף בראיון עבודה ורושם ראשוני
הכללים בנושא הגשת מועמדות לעבודה עברו שינויים רבים בשנים האחרונות. כיום מקובל מאד לחפש עבודה בלוחות דרושים באינטרנט, לשלוח מועמדות וקורות חיים באמצעות דואר אלקטרוני, עובדה שגורמת לתהליך מהיר של הגשת מועמדות וכיום אפשר ליהנות מתשובה מהירה וזימון מהיר לראיון עבודה.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI