דף הבית בית משפחה וזוגיות גינון גינה טבעית ו"ירוקה" לשוחרי הטבע ואיכות הסביבה - על חשבון היערות והעצים
גינה טבעית ו"ירוקה" לשוחרי הטבע ואיכות הסביבה - על חשבון היערות והעצים
אופיר אבסלנדר 03/04/11 |  צפיות: 2661

המגמה הירוקה שתופסת תאוצה בעולם ובארץ מביאה עימה לצד דברים טובים רביםגם לא מעט צביעות וניצול של תמימות. לקראת עונת האביב שבו נהוג לחדש אתמראה הגינה כדאי להקדיש מחשבה למחיר הסביבתי שלה.

כולנו מכירים את בתי המלון, אתרי הספא והגינות הפרטיות שמתהדרים בתדמיתירוקה. הם קוראים לאורחיהם להימנע מהשלכת מגבות לכביסה כדי לא לפגועבסביבה, עושים שימוש בנייר ממוחזר וכן הלאה. כל פעולה ירוקה היא חשובהוגורמת ומשפיעה על המגיעים למקומות האירוח ואולי גם תורמת לשינוי אורחותחייהם בביתם הפרטי.

אולם למרבה הצער דוקא מקומות ואנשים שמגדירים עצמם כ"ירוקים" מרביםלעשות שימוש בעץ טבעי, קני במבוק ומוצרים אחרים שנלקחו מהטבע, לעיתים תוךפגיעה הרסנית ובלתי הפיכה. קל למצוא באותם אתרי נופש יוקרתיים דקים מעץטבעי ולעיתים אף חדרי אירוח שלמים שכולם על טהרת הטבע.

זוהי דוגמה לצביעות ושרלטנות ו"תפיסת טרמפ" צינית על איכות הסביבה.כולנו נחרדים מעקירת יערות העד בברזיל ובמקומות אחרים, אך תורמים לכך מכלימשים, או גרוע מכך במודעות מלאה. דומה הדבר למי ששם פוחלצים של בעלי חייםשצד בסלון ומצהיר בפני אורחיו על אהבתו לחי. מן הראוי  להוקיע ולשרש תופעותשליליות כאלו.

אוהבי העיצוב הטבעי אינם צריכים להתנזר ולוותר על אהבתם בשל הדאגה לטבעויכולים לבחור בחלופות שיעניקו להם את המראה שהם רוצים לגינה, לחצר או לגגוזאת תוך פגיעה נמוכה במשאבי כדור הארץ.

תעשיית העץ הטבעי מייצרת כל העת עודפים שניתן לעשות בהם שימוש לתועלתנובלי לגרום לפגיעה נוספת. כך למשל, יש תחלופה מתמדת ברחבי העולם של אדנירכבת שהתיישנו. מדובר בעיקר במדינות של הגוש המזרחי לשעבר שבעקבות השיפורבכלכלתן יכולות להחליף תשתיות ישנות.

אדני הרכבת הישנים הם פריט עיצובי יפיפה שיכול לשדרג כל גינה . ניתןלהשתמש בהם ליצירת מדרגות, ערוגות, פינות חמד, ספסלים, פסי דריכה ודבריםרבים אחרים כיד הדמיון כל זאת בעלות קטנה ובלי לפגוע בדבר. אדני הרכבתיכולים לשמש גם לעיצוב קירות ותקרות במרפסות.

תוצר לוואי חשוב נוסף של תעשיית העץ היא הנסורת וכפיסי העץ שנותרים לאחרהעיבוד. שיירי העץ בשילוב עם פלסטיק ממוחזר הם חומר הגלם להכנת דק עץסינטטי, שדומה במראהו לעץ הטבעי ואף נאה מהמקור ובעל יתרונות רבים למשתמשיםבו.

הודות לתהליך העיבוד, דק סינטטי באיכות גבוהה אינו מצריך תחזוקה אוצביעה מחודשת, הוא אינו כר נוח להתפתחות חרקים ולכן חוסך את הצורך בריסוסיםוקל לניקוי. הדגמים מחקים את דגמי העץ הפופולאריים וכך אפשר להנות לדוגמהמדק דמוי איפאה, בלי ליטול על המצפון את כריתת העץ.

גם המדשאה הביתית מחייבת חשיבה נוספת ושונה. הנחת דשא טבעי אינה פוגעתכמובן בטבע של כדור הארץ, אולם יש לה השלכות סביבתיות שאותן עלינו לקחתבחשבון. הדשא אינו מתאים לאקלים של כדור הארץ וצורך כמויות רבות של מיםיקרים שנלקחים בסופו של דבר מהטבע. יתירה מכך, את המדשאה הטבעית נהוג לרססכנגד מזיקים ולהעשיר בחומרים כימיים וכל אלו יכולים להגיע לילדים, בעליחיים ומבוגרים שבאים במגע עם הדשא או לחלחל לתוך הקרקע.

  • מאת: שמעון חמו, מנכ"ל פשוט ירוק - משווקת מוצרים אקולוגיים לגינה, לגג ולמרפסת. פרטים באתר: www.pashutyarok.co.il

דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אופיר אבסלנדר


 


מאמרים נוספים מאת אופיר אבסלנדר
 
גינה טבעית ו"ירוקה" לשוחרי הטבע ואיכות הסביבה - על חשבון היערות והעצים
03/04/11 | גינון
בתי מלון, אתרי ספא ובעלי גינות פרטיות מתהדרים לעיתים בגינות "ירוקות" שהוקמו בעזרת עץ טבעי וחומרים שנלקחו תוך פגיעה הרסנית בטבע
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI