דף הבית עיצוב ואדריכלות אדריכלות ארכיטקט: בין אֻמנות לאָמנות
ארכיטקט: בין אֻמנות לאָמנות
אביב יועצים 30/05/11 |  צפיות: 2470

כאשר אנחנו מחפשים ארכיטקט עלינו להבין משהו חשוב מאוד שעומד בבסיס העבודה שלו. מדובר בתחום שמלב בצורה מאוד עמוקה את האסתטיקה של יצירות האמנות ואת המקצועיות של עולם המעשה. בעברית נעשית הבחנה בין אמנות (בקובוץ או בשורוק) – המילה שמתייחסת ליצירות שמקומן במוזיאון או במקום דומה – ובין אמנות (בקמץ או בחולם מלא) שמתייחסת לכל מלאכה או מקצוע שניתן להתפרנס באמצעותם. ארכיטקט הוא אמן בשני המובנים הללו.

מצד אחד עבודתו של האדריכל מחייבת אותו לתכנן מבנה שיהיה מעשי. המעשיות נמדדת גם בכך שיהיה ניתן לבנות את המבנה המתוכנן וגם בכך שהמבנה יוכל למלא את התפקיד שלו הוא מיועד. המעשיות הזו מציבה את האדריכל בתפקידו כבעל מלאכה, כמי שפועל בעולם המעשה ומבקש לתת מענה לעניינים שבחומר. ארכיטקט הוא בעל מקצוע שתפקידו לאפשר את יצירתם של מבנים שונים למטרות שונות.

מצד שני עבודתם של אדריכלים נובעת ממקום שאיננו תמיד מעשי. אמנם לא כל תכנון של כל מבנה דורש השראה וניתן בהחלט לתכנן מבנים גם אם ההשראה לא נחה על המתכנן. עם זאת פעמים רבות ההיבט האסתטי משחק תפקיד חשוב בתכנון של מבנה – הפן האסתטי הוא זה שמעמיד את הארכיטקט במקום של אמנות, של יצירה שאיננה רק מעשית אלא גם מצייתת – או מבקשת לציית – לכללים אחרים. השיקולים אינם רק מעשיים אלא גם נוגעים לממדים אחרים, ממדים שבהם החומר והמעשיות אינם פרמטרים מחייבים שיש להיכנע להם ורק להם.

כאשר אנחנו נזקקים לשירותיו של אדריכל, כדאי לנו להבין היטב את ההבדל בין שני המובנים של המילה אמנות. כאשר אנחנו מחפשים ארכיטקט עלינו לקבוע לעצנו למה אנחנו זקוקים לו ומהם היעדים והמטרות שלנו. אם כל מה שאנחנו זקוקים לו הוא פשוט מבנה פרקטי שימלא עבורנו צרכים פרקטיים שונים הרי שניתן להסתפק בבחירת אדריכל ששולט בצד המעשי של העבודה. אין לנו צורך באסתטיקה ואנחנו יכולים להסתפק בפן אחד של המקצוע.

במקרים אחרים אנחנו מבקשים לבנות מבנה שיהיה גם אסתטי וגם פרקטי – לדוגמא, כאשר אנחנו בונים לעצמנו בית חדש. במקרה שכזה איננו יכולים להסתפק רק בבחירת אדריכלים ששולטים היטב בפן החומרי והמעשי; עלינו למצוא אדריכל שיכול גם לשלוט בשפה האסתטית ולכן יכול למלא עבורנו גם את הצורך האמנותי שיש לנו כאשר אנחנו מבקשים לבנות מבנה חדש.

ישנם גם מקרים נדירים שבהם האסתטיקה חשובה יותר מהכול והמעשיות איננה קיימת – מלבד החשיבות המעשית שאנחנו מייחסים לפן האסתטי. במקרה שכזה יש לחפש ארכיטקט שדמיונו פורץ גבולות ושיכול באמת לענות על הצורך האסתטי שמניע אותנו. מובן מאליו שלצורך בנית המבנה עדיין יש הכרח בהכרת המגבלות הפיזיות של העולם שבו אנחנו חיים אבל ניתן אולי למצוא ארכיטקט שיהיה פשוט אחראי על הצד המעשי כך שאת האסתטיקה ניתן בידיו של האמן המתאים.

ההבדלה בין שני המובנים של המילה אמנות איננה, אם כן, הבדלה סמנטית גרידא. מדובר באבחנה שיש לה חשיבות עבור כל מי שנזקק לפתע לשירותיו של ארכיטקט. האבחנה הזו מאפשרת לנו להגדיר לעצמנו את הצרכים שלנו וכך להגיע אל הבחירה הנכונה של מי שיבצע עבורנו את העבודה.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אביב יועצים


 


מאמרים נוספים מאת אביב יועצים
 
אירוע מוחי: איך מוצאים עניין מחודש בחיים אחרי שבץ?
מה עושים כאשר אדם אהוב עליכם, שעבר שבץ מוחי, מרים ידיים לחלוטין ושוקע בחוסר אונים ובדיכאון? איך אתם, קרובי המשפחה הדואגים, אמורים לעודד אותו להמשיך במלוא המוטיבציה בתהליך השיקום?

עורך דין תעבורה: בני נוער ותאונות
בשעה טובה הילד שלכם קיבל רישיון. אתם שמחים בשבילו, אבל עמוק בלב מלאים בחששות. אתם לא לגמרי פרנואידים. מחקרים מראים כי בני נוער מעורבים בהמון תאונות קשות. מדוע? בואו ונבחן את הסיבות לכך.

עורך דין תעבורה: אילו הסחות דעת עלולות לסכן אתכם בנהיגה?
אחד הגורמים לתאונות דרכים הוא נהיגה בהיסח דעת. ומה נחשב לגורם מסיח דעת? כל מה שמונע מכם לתפעל את המכונית ולהתרכז בנהיגה. לפניכם כמה גורמים שפוגעים בריכוז שלכם בזמן נהיגה.

עורך דין תעבורה: איך מזהים נהג שיכור?
למרות האכיפה הנוקשה של המשטרה, עדיין יש נהגים שיכורים רבים שעולים על כבישי ישראל בלילות. איך תזהו נהג שיכור? הסימנים הבאים יסייעו לכם לזהות אותו, כך שתוכלו להתרחק ממנו.

קירות גבס: מדוע כדאי לשפץ את הבית?
02/07/13 | שיפוצים
שיפוצים הם עניין שכרוך, בהרבה מקרים, באי נוחות ובהוצאה כלכלית לא קטנה. במידה ואתם מתלבטים אם לשפץ את הבית או לא, ריכזנו לכם מספר סיבות שבגללן בכל-זאת שווה לשפץ.

חסרונות של הרכב מוסיקלי לעומת תקליטן
עומדים להתחתן? מזל טוב! מתלבטים לגבי המוסיקה שתשמיעו בחתונה? משתעשעים ברעיון לקחת הרכב מוסיקלי? לפניכם שלוש אופציות מוסיקליות של מוסיקה לאירועים, שתוכלו לבחור מביניהן.

טיסות וטיולים: איך חוסכים בהוצאות בחופשה בחו"ל?
ברגע שהילדים יוצאים לחופש הגדול, כל המשפחות מתחילות לתכנן את חופשת הקיץ בחו"ל. חשוב לזכור שחופשה לחו"ל היא הוצאה גבוהה. מה תוכלו לעשות כדי לחסוך בעלות החופשה שלכם בחו"ל?

דיאטה: מדוע רוב הדיאטות נכשלות?
מחקרים מראים שרוב הדיאטות - סופן להיכשל. מסתבר שלאנשים קשה להתמיד בדיאטה לאורך זמן. מה רוב האנשים מתקשים להחזיק מעמד בדיאטה?

אירוע מוחי: איך מתמודדים עם הדיכאון
דיכאון אחרי אירוע מוחי (אפילו אירוע מוחי קל) הוא תופעה שכיחה למדי. במידה וגם אתם מנסים להתמודד עם דיכאון אחרי שעברתם אירוע מוחי, או שאחד מאהוביכם סובל מדיכאון, תוכלו להיעזר בטיפים הבאים.

גירושין: חמישה דברים שלא כדאי לעשות כאשר מתגרשים
זה לא מפתיע בכלל שאנשים רבים עושים אינספור טעויות כשהם מתגרשים. לפניכם כמה טיפים לדברים שכדאי להימנע מהם כשאתם מתגרשים. טיפים אלו יחסכו לכם הרבה כאבי ראש, ייסורי מצפון וחרטות
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI