העבודה של כל ארכיטקט מורכבת מחלקים שווים של עבודה קשה ושל השראה ממקורות שונים. בעוד עבודה קשה נמצאת בהישג ידו של כל אחד מאיתנו, במידה ואנחנו מתגברים על העצלות הטבעית המובנית בתוכנו, אצל חלקנו יותר מאשר אצל אחרים, השראה היא עניין מסובך מעט יותר. יש מאיתנו כאלה שזוכים ביתר קלות להשראה מאחרים ועוד לא נמצאה התשובה המדויקת שתסביר את התהליך המופלא הזה. בין אם הקורא הוא ארכיטקט או אדם מן הישוב שמבקש לבנות לו בית או כל מבנה אחר והוא זקוק לשירותיו של משרד אדריכלים, הוא אולי ימצא עניין בתיאור קצר של כמה מקורות השראה אפשריים.
תיאוריה
כמו בכל תחום בחיינו גם תחום האדריכלות עמוס במיני תיאוריות שונות בדבר סגנונות בניה נכונים ולא נכונים, אסתטיים ולא אסתטיים, יעילים ולא יעילים. כאשר לומדים להיות אדריכל, הלימודים גם כוללים חלק תיאורטי חשוב שבו נסקרות לפחות חלק מהתיאוריות האדריכליות הגדולות שהתפתחו במהלך ההיסטוריה. כל ארכיטקט יכול לבחור מתוך התיאוריות הללו את התיאוריה שמיטבה לסמן עבורו את הקווים הכלליים שינחו את עבודתו. ארכיטקט גם יכול, כמובן, לשלב בין תיאוריות שונות וליצור מבנים שבהם נאבקים או משתלבים רעיונות שונים מתחום האדריכלות.
טבע
לכל אורך ההיסטוריה של המקצוע, אדריכלים התרחקו והתקרבו לטבע ללא הרף. ישנן תקופות שבהן הועלתה על נס האפשרות ליצור יצירה אנושית שמתרחקת כל יכולתה מהטבעי, הפרימיטיבי והפראי. בתקופות אחרות הועלתה על נס היכולת לחזור אל הטבע ולשאוב ממנו השראה. הטבע הוא מקור בלתי אכזב של השראה מכמה בחינות: מבחינה אסתטית ניתן לנסות לחקות את הטבע או ליצור מבנה שמתכתב עם הטבע. ישנם גם אדריכלים ששואבים מהטבע השראה כדי לתכנן מבנים יציבים יותר וידידותיים יותר לסביבה.
אידיאולוגיה
אדריכל איננו רק בעל מקצוע; הוא גם משפיע על הסביבה שבה חיים בני האדם ולכן הוא משפיע על החברה האנושית עצמה. אין זה מפתיע, אם כן, שלא מעט אדריכלים ראו ועדיין רואים בעבודתם מרכיב אידיאולוגי חשוב. ארכיטקט שמבקש לבצע את עבודתו מתוך ראייה אידיאולוגית יתכנן מבנים שעונים על הדרישוות האידיאולוגיות שלו. בעבר, לדוגמא, היו לא מעט אדריכלים מרכסיסטיים שעיצבו בתים בהתאם לחפיסת העולם שלהם. כיום האידיאולוגיה הירוקה משפיעה גם היא רבות על החשיבה האדריכלית ועל המעשה האדריכלי: לא מעט אדריכלים מעצבים בתים ומבנים כך שהם יהיו ידידותיים לסביבה וכן הלאה.
כלכלה
הכלכלה יכולה להוות השראה בכמה דרכים עבור כל ארכיטקט. ישנו סגנון אדריכלי, מודע או לא מודע, שמבטא את התפיסה הכלכלית הקפיטליסטית על כל היבטיה. השפעה כלכלית אחרת היא אולי דווקא מכשול להשראה או לפחות גורם ממתן ומגביל: ניסיון ליצור מבנה במינימום עלות. החסכנות הזו, ויש שיגידו קמצנות, מחייבת את הארכיטקט למצוא דרכים לעצב מבנה שעלות בנייתו היא הנמוכה ביותר. גם זה סוג של השראה.
כאשר לקוח מחפש ארכיטקט כדאי לו להבין את מקורות ההשראה של בעל המקצוע כך שהוא יידע לאן מועדות פניו ולאן הוא יכול להגיע. ייתכן והוא ינהג בחוכמה אם הוא יבין, ראשית כל, לאן הוא עצמו רוצה להגיע ולבחור ארכיטקט שמקורות ההשראה שלו אכן יכולים להוביל לכיוון הרצוי.