דף הבית פיננסים וכספים קרנות נאמנות מכשירים פיננסיים -קרנות נאמנות
מכשירים פיננסיים -קרנות נאמנות
גיל חבקין 09/06/11 |  צפיות: 14273

כולנו מושקעים, בדרך זו אחרת, בשוק ההון. גם מי שסבור שחשבון העובר ושב שלו, או הפיקדון קצר המועד שהוא מחזיק בבנק, אינו כסף שמושקע על ידי הבנק בשוק ההשקעות הגלובאלי, אינו מבין דבר וחצי דבר בכלכלת שוק.

שוק ההון בנוי כערב רב, כוורת, של גורמים פיננסיים, חברות, ארגונים ובעלי עניין המנהלים מסחר ומקח וממכר יומיומיים ואפילו תוך יומיים לאורך כל שעות היממה ולאורך כל השנה, בין המוסדות הפיננסיים נדבר היום על מוסד שנקרא קרנות נאמנות והוא חלק גדול ומשמעותי באותו שוק השקעות עולמי המגלגל נכסים וסכומים של מיליארדי דולרים בשנה.

לפי הגדרת ויקיפדיה, שהפכה למילון הרשמי של הציבור הרחב, קרנות נאמנות הן כלים פיננסיים שמטרתם השקעה משותפת, של בעלי עניין רבים, בניירות ערך והפקת רווחים מפעולות ומפעילות שנעשית על ידי הקרן ומנהליה, בהתאם לאופי הקרן ותקנון הסכם הנאמנות שעליו חתמו החברים. במילים שלנו, מדובר על השקעה משותפת באיזשהו סוג של שוק פיננסי, תוך שמירה על כללים והנחיות שניתנו למנהל הקרן על ידי חבריה באשר לסף הסיכון, ביזור ההשקעה ואפיקי ההשקעה המצופים, בין אם מדובר על השקעה מנייתית באופייה, בין אם מדובר על אג"חית או על השקעה בסחורות ומדדי מניות מובילים.

קרנות נאמנות בישראל עברו תהליך של רפורמה מקיפה החל משנת 2005, רפורמה שנקראת על שם ד"ר יוסי בכר, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר והאיש שהגה והוביל אותה מרגע הגייתה ועד להעברתה בכנסת. עד לאותה רפורמה היו קרנות נאמנות חלק ממנגנוני הבנקים, ממש כמו קופות הגמל, ולכן היה חשש מתמיד כי הייעוץ הפיננסי שניתן על ידי יועצי ההשקעות בבנק, תמיד יהיה מוטה ומוכוון להשקעה באותן קרנות נאמנות של הבנק, ולכן לא אובייקטיבי כלפי הלקוחות. עיקרי הרפורמה היו צמצום, הולך ומתמיד, של אחזקות הבנקים באותן קרנות נאמנות וקופות גמל, תוך יצירת תחרות אמיתית בין הקרנות לטובת ציבור המשקיעים. בחקיקה חויבו הבנקים למכור את אחזקותיהם בקופות הגמל ובקרנות הנאמנות לגופים פיננסיים אחרים, כמו חברות ביטוח, קרנות השקעות ויזמים פרטיים, תוך פרק זמן של ארבע שנים, אך, למעשה, נמכרו רוב הגופים שהוצאו למכירה תוך חודשים ספורים.

קרנות נאמנות מנוהלות על ידי מנהל הקרן, ולצידו נאמן הקרן, ושניהם חתומים על הסכם קרן הנאמנות שמועבר לציבור המשקיעים, בין אם מדובר על משקיעים מוסדיים או ציבוריים. נאמן קרן הנאמנות היא חברה שמטרתה לשמש כביקורת ופיקוח על פעולות מנהל הקרן על פי המוסכם בהסכם. מנהל קרן נאמנות היא חברה שמטרתה ביצוע הפעילות השוטפת בקרן, כגון העברת הוראות לבורסה לגבי קנייה ומכירה של ניירות ערך או מניות. הסכם קרן נאמנות הוא המסמך המחייב שנחתם בין הנאמן, המנהל וציבור המשקיעים, לגבי אופי ונהלי ההשקעות בקרן, והוא חייב לעמוד בתקני הרשות לניירות ערך, שהיא הגוף המוסדי האמון על פעילות שוק ההון ועל שמירת טובת הציבור בו.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 גיל חבקין


 


מאמרים נוספים מאת גיל חבקין
 
בית השקעות- איך להיזהר מפירמידה
30/06/11 | השקעות
פירמידה, בהגדרתה הגיאומטרית, היא המבנה החזק ביותר והעמיד ביותר לבניה מכיוון שהיא מאפשרת בניה גבוהה על בסיס רחב וחזק, שלא כמו בניית מגדל שמבוססת על מסד צר יחסית ושטוח. מכיוון שמדובר בצורה משולש משוכלל, הרי שניתן להבין כי ככל שעולים כלפי מעלה, כך השטח מצטמצם והולך עד לקודקוד העליון והחד.

מכשירים פיננסיים -קרנות נאמנות
כולנו מושקעים, בדרך זו אחרת, בשוק ההון. גם מי שסבור שחשבון העובר ושב שלו, או הפיקדון קצר המועד שהוא מחזיק בבנק, אינו כסף שמושקע על ידי הבנק בשוק ההשקעות הגלובאלי, אינו מבין דבר וחצי דבר בכלכלת שוק.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI