דף הבית פיננסים וכספים השקעות אסף ברם ממליץ על כללי אצבע לפני פתיחת חשבון מסחר במט"ח
אסף ברם ממליץ על כללי אצבע לפני פתיחת חשבון מסחר במט"ח
שקד דיין 29/08/11 |  צפיות: 3482

לעורך הדין אסף ברם יש מספר כללי אצבע חשובים לכל מי שפותח חשבון מסחר במט"ח. הכללים המרכזיים: להימנע ממינוף יתר ולקרוא ההסכם מול בתי הפורקס לעומקו

בזמן שבעולם כולו פורח ענף המסחר בפורקס, גם בישראל צצות עשרות חברות שמשקיעות סכומים אדירים בפרסום ובשיווק האפשרות להרוויח הון עתק בהשקעה מינימלית. אולם בפועל המציאות שונה בתכלית והמסחר בפורקס נהנה מחוסר רגולציה ומתקיים בתחום האפור של החוק. זו הסיבה המרכזית שלקוחות שהפסידו סכומי עתק ממסחר שכזה בוחרים לעיתים קרובות לפנות לאפיקים משפטיים.

המסחר בחברות הפורקס למיניהן מתבצע בעצם "מול הבית". המשמעות היא שהחברות שמפעילות את פלטפורמת המסחר האינטרנטיות לא מסתפקות בחיבור בין קונים ומוכרים מהציבור הרחב, אלא גם מעמידים את עצמם בצד השני של כל עסקה, מול הלקוח, שלא לומר נגדו. המשמעות היא אחת: חברות הפורקס נמצאות בניגוד עניינים ברור ומובהק מול לקוחותיהם, מבלי שהלקוחות מודעים לכך.

הסיכונים במסחר במט"ח

לקוחות חברות הפורקס אינם מודעים לסיכונים ולסיכויים במסחר המט"ח בו הם נוטלים חלק. החברות מעודדות את המשקיעים למנף את השקעות המט"ח שלהם מבלי ליידע אותם שמינוף גבוה נחשב להשקעה ספקולטיבית ביותר (שלא לומר הימור) בכל קנה מידה. מן הראוי הוא שמשקיעים שמתעניינים בהצטרפות לרכבת ההרים שהיא מסחר במט"ח ממונף יוודאו שהם בעלי לב חזק, שכן כמעט תמיד ההפסדים הם מהירים, ולעיתים אף רבים וכואבים.

רשות ניירות הערך בישראל נדרשה לא מכבר לבעייתיות המובנת בתחום הפורקס. כנסת ישראל אף העבירה חוק שאמור היה להדק את הפיקוח הרגולטורי על המסחר האינטרנטי במט"ח ולהסדירו, אולם יישומו ואכיפתו תלויים בשורה של תקנות שטרם פורסמו, כך שלמרות שהחוק עבר לפני כשנה הוא נותר כלא יותר ממילה כתובה.

כללי אצבע להשקעה במט"ח

מי שבכל זאת החליט להשקיע בחברות הפורקס רצוי שישים לב לכללים אותם מפרט עורך הדין אסף ברם, שבעזרתם יוכל לצמצם חלק מהסיכונים הכרוכים במסחר זה, סיכונים העלולים להוביל לנזקים כלכליים. קודם כל, חשוב להימנע ממינוף גבוה (עד פי 5, לא יותר). תמיד להקציב מראש סכום כסף שלאחר שאבד מסתיים המסחר, שכן רק הקצבה שכזו תמנע הפסדים כלכליים מתגלגלים. חשוב להיעזר באנשי מקצוע מורשים ולא להישען על עובדים שאינם מורשים, כמו אנשי שיווק. אנשי השיווק לרוב מקבלים חלק מההשקעה של הלקוחות, וככל שאלה מפסידים כך גדלה העמלה אותה הם מקבלים.

כמו כן, קל לוודא שהשערים שמצוינים בפלטפורמת ההשקעה הם השערים הנכונים, ישנם אינספור אתרי אינטרנט ייעודיים לכך. אסור להיכנס למסחר בבת אחת ולמנף במכה סכומים גבוהים. עדיף ללמוד להכיר את המערכת ואת הדינמיקה של השוק ולהתחיל בקטן, ורק אם נוחלים הצלחות להגדיל את הסכומים.

לפני שמתחילים לסחור דרך פלטפורמה אינטרנטית חשוב לברר אם בית הפורקס אכן פתח חשבון על שם הלקוח במוסד כלכלי מוכר, למשל בנק בישראל. רוב בתי הפורקס מפקידים את כספי כל לקוחותיהם בחשבון יחיד שנמצא בשליטתה של החברה, אבל חשבון על שמו של הלקוח מקטין את הסיכון שהוא יאלץ להתמודד עם הפסדים כוללים של חברת הפורקס, או להיתקל במצב בו קבלת הכספים מעוכבת בידי החברה.

לדעת למה נכנסים

בנוסף, מומלץ, כמו בכל עסקה אחרת, לבצע מחקר שוק מקיף, בטח ובטח מכיוון שמדובר בשוק רווי בעיות. על לקוחות פוטנציאליים לברר מי הם הבעלים של חברת הפורקס בה הם שוקלים להשקיע, כמה זמן החברה קיימת? האם היא רשומה בישראל (אף אחד לא רוצה לטוס לאירופה או לאי באוקיינוס השקט בשביל לתבוע את כספו)? האם יש לה היסטוריה בעייתית רוויית מאבקים משפטיים? כדאי לבקש המלצות מלקוחות ולבחון יותר מחברה אחת.

בסופו של דבר, אין תחליף לקריאת כל הסכמי ההתקשרות מול חברת הפורקס. המצגות וההבטחות של אנשי השיווק עשוית להיות מגמתיות או לא אמינות, כי לעיתים האותיות הקטנות הן שעושות את כל ההבדל בין סכום כסף שנותר בכיס לבין סכום כסף שהלך לבלי שוב.

למידע נוסף אודות אסף ברם


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 שקד דיין


 


מאמרים נוספים מאת שקד דיין
 
אסף ברם ממליץ על כללי אצבע לפני פתיחת חשבון מסחר במט"ח
29/08/11 | השקעות
"לעורך הדין אסף ברם יש מספר כללי אצבע חשובים לכל מי שפותח חשבון מסחר במט"ח. הכללים המרכזיים: להימנע ממינוף יתר ולקרוא ההסכם מול בתי הפורקס לעומקו... בזמן שבעולם כולו פורח ענף המסחר בפורקס, גם בישראל צצות עשרות חברות שמשקיעות סכומים אדירים בפרסום ובשיווק האפשרות להרוויח הון עתק בהשקעה מינימלית. אולם בפועל המציאות שונה בתכלית והמסחר בפורקס נהנה מחוסר רגולציה ומתקיים בתחום האפור של החוק. זו הסיבה המרכזית שלקוחות שהפסידו סכומי עתק ממסחר שכזה בוחרים לעיתים קרובות לפנות לאפיקים משפטיים..."

איך הצליח עו"ד אסף ברם לגרום להטלת צו עיקול על חשבונה של חברת פורקס פלייס?
10/08/11 | השקעות
בינואר 2011 קבע שופט בית המשפט השלום בתל אביב, חגי ברנר, כי צו עיקול לסכום בגובה 5.7 מיליון ₪ יוטל על חשבון הבנק של חברת פורקס פלייס, וזאת בעקבות תביעה של תושב צפון הארץ מג'ד שייך, אותה הגיש עורך הדין אסף ברם יחד עם עורך הדין עוז סאסי, שניהם ממשרד ברם ושות'. זהו צעד חריג ביותר בענף הסחר במטבע חוץ, עליו אין המדינה מנהלת רגולציה כלשהי והוא מתנהל ללא פיקוח מזה עשור. אסף ברם פעיל בתחום במטרה לסייע ללקוחות של חברות פורקס, לאחר שחברות הפורקס הונו אותם.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI