דף הבית בניין ואחזקה בניין ואחזקה - אחר דודי שמש ומערכות סולאריות
דודי שמש ומערכות סולאריות
יעל בקר 19/12/11 |  צפיות: 4788

שימוש באנרגיית שמש – מי חשב על זה?

לכאורה, נראה שדודי שמש הם המצאה מדהימה של המאה העשרים, אך בחינה מעמיקה יותר של שימוש באנרגיית שמש מגלה את שורשיה העמוקים. עוד בימי קדם השתמשו אבותינו, שהתגוררו באזורים שטופי שמש, בקרניה החמימות. בימי קדם נוצלה השמש לצורך שימור מזון, ייבוש עורות ובשימושים חקלאיים שונים. שימושים אלו היו פרימיטיביים משום שהשתמשו באנרגיית השמש בצורה ישירה, מבלי להמירה לצורות אחרות. כיום, השימוש באנרגיית שמש מתוחכם יותר, שכן ניתן להמירה לאנרגיית חום, מה שמשמש לחימום דודי שמש.

מערכות סולאריות

המילים "מערכות סולאריות" נשמעות יותר ויותר, ובעיקר בקרב חוגים התומכים בשימוש במשאבים בצורה חסכונית יותר. המטרה של המערכות הללו היא להמיר את אנרגיית השמש לאנרגיה חשמלית. חברות מסחריות רבות, אנשים פרטיים וכמובן גם מדינות משקיעות עוד ועוד מאמצים בפיתוח מערכות סולאריות איכותיות. בשלבים אלו אנו לא רואים שימוש מאסיבי שנעשה במערכות סולאריות, אך הן מחליפות ומשדרגות את המערכות הישנות שהפעילו את דודי השמש.

איך זה עובד

אם נשאיר במרפסת דוד מים ביום חם, המים אמנם יתחממו, אך לא יגיעו לטמפרטורה הרצויה לצורך מקלחת. מכאן שדודי שמש מחוברים לאמצעי כלשהו שמרכז את אנרגיית השמש ומתעל אותה לטובת חימום הדוד. אמצעי זה הוא בדרך כלל מראה, שמאפשרת ללכוד קרני שמש רבים ובכך לרכז את אנרגיית השמש. דוד השמש מחובר לאותו מכשיר המרכז את האנרגיה, והתוצאה היא שהמים מתחממים. באותה השיטה, מראות הלוכדות את קרני השמש יכולות לייצר גם חשמל.

דודי שמש כפורצי דרך

דודי השמש מבהירים לנו מעל לכל צל של ספק שאפשר לעשות שימוש נוח למדי בקרני השמש, ולכן נשאלת השאלה מדוע אנו לא נשענים יותר ויותר על אנרגיה זו. עם כל היתרונות הרבים שבקרני השמש הזמינים והזולים, חשוב לזכור שלא בכל יום אנו נהנים מיום שמש, ולכן יום גשום או מעונן עלול לפגוע באספקת האנרגיה. כפי שכולנו יודעים, גם בבתים הפרטיים שלנו דודי השמש מגובים בדודי חשמל, זאת למקרים בהם אנרגיית השמש אינה מספיקה כדי לחמם את המים.

בעיה אחרת היא המקום הרב שיש להקצות לחווה גדולה של מערכות סולאריות. אמנם במדינת ישראל יש לא מעט ימי שמש, אך אין בה מספיק שטחים כדי לבנות תחנות כוח סולאריות. מחסור במקום זו הסיבה העיקרית מדוע במבנים רבי קומות אין דודי שמש. מתברר שגגות המבנים הללו צרים מלהכיל את כל המערכות הסולאריות הדרושות לצורך הצבת דודי שמש בכל דירה ודירה. דוגמה זו ממחישה את אחת הבעיות הגדולות ביותר שבהמרת אנרגיית שמש לאנרגיה חשמלית.

הכנסו לקריאה נוספת בנושא:

http://www.solarit.co.il


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 יעל בקר


 


מאמרים נוספים מאת יעל בקר
 
שירותי הסעות ציבוריים ופרטיים
האסוציאציות שמעלה המילה "אוטובוסים" הן לא תמיד בהכרח חיוביות. אולם איזו תהום רחבה פעורה בין האוטובוסים של חברות התחבורה הציבורית לאלו שמסופקים על ידי חברת הסעות פרטית! אין כלל וכלל מקום להשוואה בין השניים.

דודי שמש ומערכות סולאריות
אין זה סוד שללא מקורות אנרגיה קבועים וזמינים לא יתכנו חיים אנושיים מודרניים על פני כדור הארץ. עם זאת, עם השנים "מקור אנרגיה" הפך להיות שם נרדף לדלק ומוצריו. ובכן, מתברר שהטבע מזמן לנו מקורות אנרגיה זמינים יותר וזולים מאוד, מה שמאפשר חיסכון אדיר בכסף, ומה שחשוב יותר, צמצום בזיהום הסביבה. דודי השמש, הקיימים כיום בכל בית בישראל, ממחישים את הנקודה הזאת בצורה הטובה ביותר.

דודי שמש ומערכות סולאריות
אין זה סוד שללא מקורות אנרגיה קבועים וזמינים לא יתכנו חיים אנושיים מודרניים על פני כדור הארץ. עם זאת, עם השנים "מקור אנרגיה" הפך להיות שם נרדף לדלק ומוצריו. ובכן, מתברר שהטבע מזמן לנו מקורות אנרגיה זמינים יותר וזולים מאוד, מה שמאפשר חיסכון אדיר בכסף, ומה שחשוב יותר, צמצום בזיהום הסביבה. דודי השמש, הקיימים כיום בכל בית בישראל, ממחישים את הנקודה הזאת בצורה הטובה ביותר.

אפשרויות לחימום הבית
הקיץ כבר מאחורינו והחור, אוטוטו כבר כאן. זה בדיוק הזמן לחשוב על פתרונות לחימום הבית. חימום תת רצפתי הוא אופציה נהדרת, אך אינה זולה. על כך במאמר הבא.

קצת על לידה
אחד מהתהליכים המדהימים ביותר הוא הלידה. אין דבר שיכול להשתוות לזה. עם זאת, מדובר בתהליך מפחיד מאוד וכואב. הכל על לידה במאמר הבא.

טיפול בחיות מחמד
16/10/11 | חיות מחמד
אם יש לכם חיית מחמד בבית, ולא משנה אם מדובר בכלב, בחתול, באוגר או באיגואנה, מומלץ מאוד שיהיה לכם גם במקום נגיש שכולם יכירו גם מספר טלפון של וטרינר חירום. על תפקידו של וטרינר חירום במאמר הבא.

קצת על פלדות
מהי פלדה? הפלדה היא מתכת חזקה המיוצרת מברזל היציקה. פלדות נבדלות מברזל בתכולת הפחמן הנמוכה שיש בהן (בין 0.5% ל- 1.5%), עובדה אשר הופכת את הפלדות לעמידות יותר בפני מכות וזעזועים בהשוואה לברזל. לכן, אנו עדים ליותר ויותר מוצרים המיוצרים מפלדות ובאים לידי שימוש במגוון רחב של תעשיות ותחומים.

פטנטים שהומצאו על ידי נשים
המצאות פטנטים הם עולם גברי? לאו דווקא? במאמר שלפניכם המצאות ופטנטים שהומצאו על ידי נשים.

אפשרויות חימום הבית
לקראת החורף מאמר הסוקר את אופציות חימום הבית

קצת על מלגזות
על סוגי מלגזות ושימושיהם במאמר הבא
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI