דף הבית ביטוח ביטוח רכב קורס רענון
קורס רענון
חיים קליר,עו"ד 25/10/08 |  צפיות: 5699

קורס רענון

1983-2008© חיים קליר ושות' http://www.kalir.co.il

מאיה כהן נפגעה בתאונת דרכים.

חברת הביטוח מנורה, אשר ביטחה את הרכב בו נהגה מאיה, חקרה ומצאה כי תוקף רישיון הנהיגה של מאיה פג כשנה וחצי לפני התאונה. מאיה שכחה לחדש אותו.

כמו כן, הצליחה מנורה לגלות, כי במערכת המחשב במשרד הרישוי, היה רשום כי אין לחדש את רישיונה של מאיה, עד שלא תעבור קורס רענון לנהגים חדשים.

שכחת לחדש את הרישיון שלך והתחמקת מקורס רענון, נזפה מנורה במאיה וסירבה לפצות אותה עבור נזקי הגוף שנגרמו לה בתאונה.

לא שמתי לב לכך שתוקף הרישיון שלי פג, הסבירה מאיה לשופטת עירית כהן מבית משפט השלום בירושלים. באשר לקורס הרענון- לא קיבלתי זימון להשתתף בו ולא ידעתי כי חידוש הרישיון מותנה בהשתתפות בקורס. 4 ימים לאחר התאונה, המשיכה מאיה, ניגשתי למשרד הרישוי ושם במקום, מיידית, עוד לפני שעברתי את קורס הרענון, חידשו את רישיון הנהיגה שלי. כעבור חודש נוסף עברתי גם את הקורס והכול בא על מקומו בשלום.

השופטת כהן האמינה למאיה כי לא קיבלה זימון לקורס הרענון, לא ידעה שחידוש הרישיון מותנה בהשתתפות בקורס ולא הייתה ערה לכך שהרישיון פקע. נציגת משרד התחבורה שהופיעה בדיון גם אישרה כי רשות הרישוי מאריכה אוטומטית את תוקף הרישיון שפג, גם לאלה שנדרשו לעבור קורס רענון, אפילו לא עברו אותו בטרם חידוש הרישיון: "מדובר בארכה, על מנת שנהג יוכל לנהוג, ועל מנת לתת לו מרווח זמן לעשות את הקורס".

אף על פי כן, הגיעה השופטת למסקנה כי יש לשלול ממאיה את הכיסוי הביטוחי ואת הפיצויים עבור נזקי גופה.

אמנם, קבעה השופטת, סעיף 7(3) לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע כי אדם שנהג עם רישיון שפקע מחמת אי תשלום אגרה, לא ייחשב כמי שנהג ברכב ללא רישיון. אולם סעיף זה חל, כך לעמדת השופטת, רק על מצב בו הרישיון לא מחודש מטעמים פיסקאליים פורמאליים. לא למצב כמו זה של מאיה, בו חידוש הרישיון מותנה בקורס רענון.

השופטת בחנה גם סעיף נוסף המצוי בתקנה 172א' לתקנות התעבורה. זה קובע כי רישיון נהיגה שפקע ניתן לחדש רק תוך שנה. לאחר תום השנה על בעל הרישיון לעמוד בבדיקות ובבחינות. אולם ממשיך הסעיף וקובע, רשות הרישוי רשאית לפטור את בעל הרישיון מהבחינות ומהבדיקות.

מה שכתוב בסוף סעיף 172א' זה בדיוק מה שקרה אצלי, טענה מאיה. רשות הרישוי חידשה לי את הרישיון אוטומטית, בטרם עברתי את קורס הרענון. היא למעשה פטרה אותי מהבחינות והבדיקות. לכן הלכה למעשה, רישיוני לא חודש אך ורק מטעמים של אי תשלום אגרה.

את לא יכולה להבנות מהעובדה שבדיעבד רשות הרישוי החזירה לך את הרישיון בטרם עברת קורס רענון. החשוב הוא שחלפה שנה וחצי מאז פקע הרישיון ולא יכולת כך סתם לחדש אותו רק על ידי תשלום אגרת הרישוי.

כל טענותיה של מאיה כי פרשנות השופטת מטילה סנקציה קשה ביותר על נפגע בתאונת דרכים, ומנוגדת לתכלית הסוציאלית המונחת ביסוד החוק, נדחו.

בסופו של יום, נותרה מאיה ללא פיצויים.

תוצאת פסק הדין קשה וכואבת, במיוחד לנוכח העובדה שמאיה שילמה פרמיה עבור הביטוח וזה התברר כחסר ערך. הרי בפועל רישיונה של מאיה חודש מייד לאחר ששילמה את האגרה, בטרם עברה את קורס הרענון. מדוע לפרש את הסעיפים בצורה כל כך קשה לציבור הנפגעים?

                                                             חיים קליר,עו"ד


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 חיים קליר,עו"ד


 


מאמרים נוספים מאת חיים קליר,עו"ד
 
מדריך להתמודדות עם חוקרי חברת הביטוח
מיד לאחר הגשת תביעת הביטוח לחברת הביטוח, המבוטח מוצא את עצמו במרכז תשומת הלב של סוללת מומחים וביניהם חוקרים, הממונים על ידי חברת הביטוח. המגע עם אלה יכול להכריע את גורל תביעתו של המבוטח. הנה מספר טיפים למבוטחים להתמודדות עם חוקרי חברת הביטוח

קורס רענון
25/10/08 | ביטוח רכב
תוקף רישיונה של המבוטחת פג והיא שכחה לחדשו. היא גם לא קיבלה את הזימון לקורס רענון שהיה עליה לעבור. כשנה וחצי לאחר שפג תוקף הרישיון, המבוטחת נפגעה בתאונה. האם קיים כיסוי ביטוחי? את התשובה נותנת השופטת עירית כהן, מבית משפט השלום בירושלים.

מאמא תרזה
נשיא בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, השופט רם כהן, דן ביחסה של אחות בריאות הציבור, כלפי קשיש סיעודי, שפנה לביטוח הלאומי למימוש זכויותיו.

האלה הכלבה
ביטוח תאונות לתלמידים. תלמיד בכיתה י"ב טבע בים. להורים נודע על אודות קיומו של הביטוח רק לאחר שחלפה תקופת ההתיישנות. האם חברת הביטוח פטורה מכל תשלום? את התשובה נותן השופט אברהם רובין, מבית משפט השלום בירושלים.

המדריך לנפגעי תאונות דרכים מהדורת 2008
הפגיעה בתאונת דרכים, היא טראומתית וכרוכה, בנוסף לפגיעה הגופנית והנפשית, גם בפגיעה כלכלית. כדי להקל עליך, הנפגע, בשעה קשה זו, הכנו מדריך המפרט את זכויותיך העיקריות ואת המידע והמסמכים הדרושים למימוש זכויותיך. מטרתו של המדריך לאפשר לך לקבל פיצויים גבוהים ככל האפשר, שיאפשרו לך שיקום מלא, והמשך החיים, חרף הפגיעה בתאונה, ללא חסרון כיס כלשהו, וברווחה.

המדריך לתובעים תגמולי ביטוח מהדורת 2008
מדריך זה, לתובעים תגמולי ביטוח, נועד להציג בפניך את האמצעים והכלים העומדים לרשותך כדי לאלץ את תאגידי הביטוח לקיים את התחייבויותיהם ולשלם לך את כל המגיע לך. מטרתנו היא לאפשר לך שיקום כלכלי מלא, ללא חסרון כיס כלשהו.

מכסא הנהג לכס המנהל
נהג אמבולנס שעבד כעוסק עצמאי, איבד את כושרו לעבוד כנהג. אתה יודע לרשום חשבוניות מס, טענה חברת הביטוח, לך תנהל עסקי אמבולנס. שלוש ערכאות דנו בסוגייה והנה התוצאה לפניכם.

ידיעה ממשית - תנאי לשלילת זכויות
19/09/08 | ביטוח רכב
המבוטח נהרג בתאונת דרכים. חברת הביטוח גילתה כי נהג במכוניתו בתקופת פסילה. בתביעת הפיצויים, המשפחה טענה והוכיחה כי המנוח לא היה נוכח בדיון כאשר ניתן נגדו גזר דין עם עונש של פסילה בפועל. גזר הדין הומצא למענו רק לאחר מותו. השופט שמואל ברוך, מבית המשפט המחוזי בתל אביב, דן במחלוקת.

הסיבה הבלעדית-אוטם שריר הלב
17/09/08 | ביטוח
המבוטח לקה באוטם שריר הלב, כאשר הרים במקום עבודתו משא כבד. הוא נותר עם נכות צמיתה. הביטוח הלאומי הכיר בכך שהאירוע מהווה תאונת עבודה. חברת הביטוח, שביטחה אותו מפני נכות מתאונה, סירבה. התאונה לא הייתה הסיבה הבלעדית לנכות, טענה חברת הביטוח, קדמה לה טרשת עורקים רבת שנים. השופטת זהבה אגי, מבית משפט השלום בתל אביב, דנה בפרשנות הנאותה של "הסיבה הבלעדית".

אחריות לאונס בין כתלי בית הספר
13/09/08 | הורות
ילד בן 8 נאנס בתוך כיתת בית הספר על ידי השרת, עובד בית הספר. האנס הורשע ונדון למאסר. האם לבית הספר יש אחריות אזרחית בנזיקין למעשה האונס? האם העובדה שהילד לא בא להעיד על נסיבות האונס עומדת לו לרועץ? את התשובה נותן השופט כרמי מוסק, מבית משפט השלום בירושלים.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI