דף הבית אימון אישי אימון למערכות יחסים עץ הדעת טוב ורע
עץ הדעת טוב ורע
גילי בר ויעל דורון 21/05/08 |  צפיות: 3627

ראש השנה, שלפי המסורת נקבע ביום בו נברא האדם הראשון, מחזיר אותנו לסיפור גן עדן, ולמחשבות על מה שקרה שם, בראשית חיי האנושות, אצל אדם וחוה, הזוג הראשון, ועד כמה זה רלוונטי לחיים שלנו ולזוגיות שלנו היום. "עץ הדעת" מסיפור אדם וחוה לא נקרא עץ החוכמה או עץ הבינה. בתורה מופיעה המילה "דעת", שיש לה שתי משמעויות: דעה וגם ידיעה. ראש השנה, שלפי המסורת נקבע ביום בו נברא האדם הראשון, מחזיר אותנו לסיפור גן עדן, ולמחשבות על מה שקרה שם, בראשית חיי האנושות, אצל אדם וחוה, הזוג הראשון, ועד כמה זה רלוונטי לחיים שלנו ולזוגיות שלנו היום. "עץ הדעת" מסיפור אדם וחוה לא נקרא עץ החוכמה או עץ הבינה. בתורה מופיעה המילה "דעת", שיש לה שתי משמעויות: דעה וגם ידיעה.



האם זה טוב לדעת הכל?

"מה שהיא לא יודעת לא פוגע בה", אומר לנו הגבר שבוגד באשתו. "אשתי לא יכולה לספק לי את הריגושים ואת החופש המיני שאני צריך. היא אמא טובה, רעיה מצוינת, ואני אוהב אותה ולא רוצה לפרק את המשפחה. אבל החיים איתה משעממים לי וחסרים לי ריגושים. אז אני מוצא את הדרך שלי, בלי לפגוע בה, בבית או בילדים. בעצם אני חי חיים כפולים, אבל משתדל לא לפגוע באף אחד בדרך. אף פעם לא ציפיתי שהזוגיות תמלא לי את כל הצרכים. אני לא חושב שאמצא אשה שתוכל להיות עבורי הכל. מי אמר שצריך בזוגיות לספר את הכל?"

אנשים שמחפשים קשר מדברים לא פעם על כנות ופתיחות כעל המאפיינים שהם מבקשים לעצמם בקשר הזוגי שימצאו. הם מבקשים לעצמם קשר בו יוכלו לדבר על הכל, להיות גלויים, ולחוש בטוחים לפתוח את לבם בפני האחר ולהרגיש שגם הוא גלוי ופתוח, והכל ידוע לכל הצדדים.
אבל לא כל האנשים מרגישים נוח עם כנות ופתיחות, ויש לא מעט זוגות שבזוגיות שלהם, מלכתחילה, אין פתיחות מלאה: כל אחד שומר חלקים נרחבים מהמחשבות, הזכרונות והתחושות שלו לעצמו. לפעמים "סידור" כזה יכול לעבוד כמה שנים טובות. הם בונים לעצמם בית ומשפחה ומקיימים סוג של שותפות זוגית, כלכלית והורית, אבל לא חולקים עד הסוף את רגשותיהם, אלא משאירים בינם לבין עצמם את התחושות, את המחשבות, ולפעמים גם מעשים.

לא פעם, לאחר שנים, זוגיות שכזו נסדקת ונשברת, כשאחד מבני הזוג נשבר ולא מעוניין יותר לקיים סוג כזה של קשר, שהוא חווה כחלקי. המסע לעבר קשר מלא ושלם יותר, בו שני הצדדים יודעים וחולקים תחושות, מחשבות ומעשים של האחר, עשוי להיות ארוך, כואב ורצוף מכשולים. אבל זוגות שמצליחים לעבור אותו בשלום מדברים לא פעם על תחושה של "חזרה לגן עדן", אולי אחרי שכבר טעמו מפרי עץ הדעת...

חופש הבחירה הוא חופש שמשלמים עליו

סיפור גן עדן הוא סיפור הבחירות שאנחנו עושים בחיים. ההחלטה של אדם וחוה לאכול מעץ הדעת היתה הבחירה הראשונה שהם עשו בחייהם. מאותו רגע, הם היו מסוגלים להבחין בין טוב ורע, ולהחליט בכל רגע מה הם רוצים ובוחרים לעצמם. המחיר על ההחלטה האנושית הראשונה היה כבד.

חופש הבחירה הוא חופש שמשלמים עליו. בכל צומת החלטה שאנחנו עומדים בו בחיים, הבחירה ללכת לצד אחד משמעה ויתור על הדרך האחרת בה יכולנו ללכת. יש צמתים שאנחנו יכולים להתחרט ועוד לחזור אליהם כעבור זמן, כדי לבחור בדרך אחרת. אבל יש בחירות והחלטות, שאחרי שקיבלנו אותן, כל מציאות חיינו משתנה ואי אפשר יותר לחזור חזרה. במובן הזה, אכילת פרי עץ הדעת מזכירה לנו את הסצינה מהסרט "מטריקס", בה ניו יודע שברגע שיבלע את הכדור ויתחיל "לדעת" ? לא תהיה עוד דרך חזרה.

יש אנשים שמתקשים לעבור לגור יחד ולהתקדם בקשר, למרות שטוב להם יחד והם מאמינים בזוגיות החדשה שלהם, מאחר שמדובר על ויתור עצום, מבחינתם, על תחושה של עצמאות וחופש שליוו אותם ברווקותם. מהצד השני יש אנשים שלא מוכנים להתגרש ולפתוח בחיים חדשים, למרות שהזוגיות שלהם כבר מזמן מתה והחיים בבית כמעט בלתי נסבלים עבורם מבחינה מעשית ורגשית, משום החשש מפני המחיר הכבד שישלמו אם יאלצו לפרק את הבית, להתחיל לבנות את עצמם מחדש ולהסתגל לחיים כגרושים.

ידיעת המוות ומשמעות החיים

אלוהים מזהיר את האדם לא לאכול מעץ הדעת "כי ביום אכלך ממנו מות תמות". פרשנים רבים נדרשו לשאלה, איך זה יכול להיות שאלוהים מאיים על האדם, אבל בסופו של דבר לא מממש את איומו? האם הוא התחרט? הסברה המקובלת היא שאלוהים לא התכוון לאיים שיהרוג את האדם אם יאכל את פרי עץ הדעת, אלא כיוון לכך שברגע שהאדם יאכל ? הוא יידע שהוא בן אנוש, שביום מן הימים אכן ימות. מכאן מסתבר לנו, שחלק מהמשמעות של החיים בגן עדן, היתה שהאדם הסתובב לו שם בלי ידיעה שהוא בן תמותה, וחוסר הידיעה הזה חסך לו הרבה דאגות

איך משפיעה עלינו בחיי היום יום הידיעה שאנחנו בני תמותה? אנשים נוטים להכחיש את ידיעת המוות, על מנת שיוכלו להמשיך לתפקד. אילו היינו עסוקים במחשבות בלתי פוסקות על המוות הבלתי נמנע, קרוב לוודאי שהיינו מתקשים לצאת מביתנו, להיכנס למכוניות ולנהוג בהן, להתגורר באזורים עירוניים מוכי פיח ולחיות במדינה שהחיים בה משולים לישיבה תמידית על חבית חומר נפץ.

ובכל זאת, פסיכולוגים טוענים שרבים מהסימפטומים והקשיים שאנחנו חווים קשורים, בדרך ישירה או עקיפה יותר, לידיעת המוות ולפחד ממנו: בעיות אכילה, חרדות נטישה, התמכרויות שונות, וחרדות ממטוסים, ממעליות או מג'וקים. אפשר לפרש רבים מהקשיים שלנו בחיים ובקשרים בהקשר של חרדה מהמוות.

ובכל זאת, מה נותן לנו את טעם החיים? אנשים שנפצעו או חלו במחלה קשה מדברים לא אחת על כך שלמדו להעריך את הבריאות ואת היכולת לתפקד רק אחרי שניטלו מהן. בדומה, אנשים שירדו מנכסיהם מדברים לא פעם על כך שלא ידעו להעריך את משמעות הכסף וקיבלו את מציאות חייהם כמובנת מאליה, עד שהתהפכה.
לכן כל כך חשוב שנהיה מודעים לכך שהחיים קצרים, בני חלוף, שהבריאות שלנו היא לא נתון מובן מאליו, וכך לא יכולת התפקוד שלנו, יכולת ההשתכרות שלנו, וכמובן שלא הקשרים שלנו ? המשפחה, החברים והזוגיות. ככל שנהיה מודעים יותר לכך שכל זה לא מובן מאליו, כך נזכור יותר להעריך את מה שיש לנו, ונעבוד על מנת לשמר ולשפר אותו.

ראש השנה הוא הזדמנות טובה להסתכל על החיים שלנו: מי אנחנו? מה אנחנו עושים? מה יש לנו? ובאותה הזדמנות, אנחנו יכולים להתחיל לרקום לעצמנו תוכניות לשנה הבאה: מי היינו רוצים להיות? מה היינו רוצים לעשות? מה היינו רוצים שיקרה לנו?

שתהיה לכם שנה טובה ומוצלחת, בה תממשו את עצמכם ותתקדמו בדרך לחיים מספקים ומשמחים יותר, עם עצמכם ועם האנשים שאתם אוהבים, ועם הרבה דעת.

חג שמח

גילי ויעל
פורסם במדור יחסים Ynet

דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 גילי בר ויעל דורון

מכון זוגות למכון זוגות ניתן לפנות לטיפול פסיכולוגי אישי וזוגי, לצד אימון אישי ממוקד למציאת זוגיות ואימון למציאת קריירה. המכון משלב סינטזה של אימון ופסיכולוגיה בטיפול קבוצתי ממוקד בנושאי זוגיות, יחסים ותקשורת בין אישית. http://www.zoogot.co.il



 


מאמרים נוספים מאת גילי בר ויעל דורון
 
בוחר כל פעם מחדש בנשים דומות לאמא שלו
17/08/08 | דייטינג
אילן נכנס לחדר, גבר גבוה, מרשים, כתפיים רחבות, התיישב ומיד התחיל לדבר, נראה היה שאילו היה שותק לעוד רגע, המילים לא היו יוצאות. "באתי כי אני מיואש, אני לא מצליח למצוא את האחת, אני מתחיל לחשוב שלעולם לא אגיע למקום הזה של המנוחה והנחלה, לאיזון ולהרמוניה עם עצמי", אמר.

תמיד יש לו מה להעיר על המראה שלי- או אקדח במערכה הראשונה
"שלום שמי עינב. אני בת זוג לעמיחי כבר שנתיים וחצי ואנו עומדים להינשא בעוד כחודש. (כבני 30). אני מרגישה שיש לנו זוגיות מאוד פתוחה, ואוהבת. בכל המריבות שהיו לנו, תמיד אמרנו שאנחנו לא רוצים לוותר אחד על השניייה אף פעם, עברנו פרידה לפני כחצי שנה, שהיתה למשך חודש וחצי.

התחושה בזמן הדייט: קיפאון, מחנק ויובש בפה
"הייתי כבר אצל כל מי שאפשר, פותחים בקפה, טיפולים בביו-אנרגיה, בסדנת משחק וכמובן בטיפול פסיכולוגי. שום דבר לא הצליח להפחית את הלחץ ואת הפאניקה שאני נתקפת בה במהלך דייט. הגעתי אליך ואני נואשת". זו הייתה יריית הפתיחה בתהליך האימון של חגית.

תודה
*תודה, על פי מילון אבן שושן : "הודיה, שבח וברכה למי שעשה מעשה רצוי"*תודה, על פי מילון אבן שושן : "הודיה, שבח וברכה למי שעשה מעשה רצוי"

להתאלמן ולהישאר בחיים - פסיכולוגיה של אבל ואלמנות
להתאלמן ולהישאר בחיים ? פסיכולוגיה של אבל ואלמנותלהתאלמן ולהישאר בחיים ? פסיכולוגיה של אבל ואלמנות

קושיות בסיבוב שני - ארבע שאלות שראוי לשאול בפרק ב'
אנשים שהתגרשו ופירקו משפחה נתונים לא פעם (אוביקטיבית, או לפחות במחשבה שלהם) בלחצים עצומים מצד הסביבה שלהם. למרות הפתיחות היחסית שקיימת בשנים האחרונות לגבי פירוק נישואים וגירושין, עדיין לא מעט גרושים וגרושות שומעים סביבם לשונות מצקצקות, ומרגישים נתונים לביקורת מתמדת.

כנגד ארבעה בנים דיברה תורה : ארבעה דפוסי תקשורת בזוגיות
בהגדת הפסח מתוארים ארבעת הבנים, עם השאלות והתשובות שמתאימות לכל אחד. במשפחה שלי, כמו בהרבה בתים אחרים בישראל, המסובים מתחלקים וקוראים את ההגדה לפי תור. אני זוכרת איך, בהיותי ילדה, הייתי מחשבת מראש את הפסקאות, מתוך תקווה שהשנה אזכה לקרוא את החכם או לפחות התם, ולא להרגיש שעלי מוטל העול לקרוא את (ולהרגיש כמו) הרשע שבחבורה....

בכל דור ודור :יציאה מעבדות לחירות בזוגיות חשבון נפש לקראת חג הפסח
"בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים""בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים"

שאלות שגרושים וגרושות שואלים לגבי היחסים עם האקס
"האם פירוד בין בני זוג למטרת חשיבה על הקשר בין השניים לרוב מוביל לגירושין
או יש סיכוי שהשניים יחזרו להיות ביחד? כרגע אחד מבני הזוג לא מרגיש אהבה לשני רוצה לבחון את הקשר ולא מוכן לטיפול זוגי. היתי רוצה לדעת גם מעט על הסטטיסטיקות".


שאלות שגרושים וגרושות שואלים לגבי קשרים חדשים ופרק ב'
מקבץ שאלות שנשאלו בפורום גרושים וגרושות בתפוז ובפורום מתגרשים בוואלה:מקבץ שאלות שנשאלו בפורום גרושים וגרושות בתפוז ובפורום מתגרשים בוואלה:
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI