דף הבית מחשבים וטכנולוגיה תוכנה CAD - תכנון וייצור בעזרת מחשב שמשנה את העולם ההנדסי – כתבה ראשונה בסדרה
CAD - תכנון וייצור בעזרת מחשב שמשנה את העולם ההנדסי – כתבה ראשונה בסדרה
מעיין סבן 26/03/15 |  צפיות: 9942

תכנון וייצור בעזרת מחשב, מוכר יותר בראשי התיבות תיב"ם (CAD – computer-aided design), הינו השימוש במערכות מחשב לשם סיוע ביצירה, התאמה, אנליזה ואופטימיזציה של תכנון מוצרים. השימוש בתוכנת CAD מבוצע כדי להגביר את פרודוקטיביות המתכנן, לשפר את איכות תכנון המוצר, את התקשורת הדוקומנטרית, וכן לטובת בניית מאגרי מידע ייצוריים. תוצרי CAD לרוב מוצגים בצורת קבצים אלקטרוניים להדפסה, עיצוב בעזרת מכונה, או אופרציות ייצור אחרות.

תכנון וייצור בעזרת מחשב מנוצל בתחומים רבים. שימושו בתכנון מערכות אלקטרוניות ידוע בשם "מיכון תכנון אלקטרוני" (מאנגלית – EDA – Electronic design automation). בתכנון מכני הוא נקרא "מיכון תכנון מכני" (מאנגלית – MDA – Mechanical design automation) או תרשים בעזרת מחשב (מאנגלית – CAD – Computer-aided drafting), אשר כולל את תהליך יצירת שרטוט טכני, בעזרת השימוש בתוכנת מחשב.

בתוכנת CAD עבור תכנון מכני נעשה שימוש בגרפים מבוססי וקטורים על מנת להציג את האובייקטים של התרשים המסורתי, אך ניתן גם להפיק גרפיקה ממוחשבת המציגה את ביצועיהם הכוללים של האובייקטים בתכנון. בכל אופן, תוכנת CAD לתכנון מכני מציגה יותר מאשר צורות בלבד. כמו בתרשים ידני של שרטוטים הנדסיים וטכניים, פלטי CAD מעבירים אינפורמציה, כגון חומרים, תהליכים, מימדים, טולרנטיות ועוד, ע"פ מוסכמות מוגדרות יישום.

אפשר להשתמש ב- CAD על מנת לעצב עקומות וצורות במרחב הדו-מימדי (2D); או עקומות, שטחים ומוצקים במרחב התלת-מימדי (3D).

CAD הינו כלי תעשייתי בעל שימוש נרחב בענפים רבים, לרבות תעשיות הרכב, תעשיית בניית האוניות, ענפי החלל והתעופה, תכנון תעשייתי ואדריכלי, פרוסתטיקה ועוד. ל CAD יש גם שימוש נרחב בהפקת אנימציה ממוחשבת עבור אפקטים מיוחדים בסרטים, בפרסומות, וכן בספרי הוראות טכניים.

המודרניזציה בה ניתן להימצא במקומות רבים בו זמנית, יחד עם עוצמת המחשבים, המשמעות היא שאפילו בקבוקי בשמים ושמפו מעוצבים בעזרת שיטות שהמנדסי שנות ה- 60 אפילו לא חלמו לשמוע עליהם. בשל חשיבותו הכלכלית האדירה, CAD הפך לכוח מניע רב במחקרי גיאומטריה חישובית, גרפיקה ממוחשבת (חומרה ותוכנה) ועוד.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 מעיין סבן

מעיין סבן

נומריקל בע"מ

הדרכות מקצועיות בבניית סימולציות אמינות

שירותי סימולציה מתקדמים

סדנאות ללא עלות להרשמה קלה ומידית

עשרות סיפורי משתמשים מעניינים וחשובים לעיונכם



 


מאמרים נוספים מאת מעיין סבן
 
אופטימיזציה עם יישומי סימולציה לטכניקות הדפסה תלת-מימדית
לקיחת קונספט של טכנולוגיה חדשה משלב המחקר הראשוני ועד לפתרון המתאים לשימוש תעשייתי, מצריכה בדיקות קפדניות וולידציות. הדפסה תלת מימדית לדוגמא, הופיעה לראשונה בשנות ה- 80 המוקדמות עם רמת מוכנות טכנולוגית (Technology Readiness Level - שיטת מדידה של רמה טכנולוגית לשימוש תעשייתי אשר הוצעה ע"י NASA בשנות ה- 70) של TRL 1, וזה לקח מספר עשורים עד שהשיטה נודעה בשווקים התעשייתיים כשיטת ייצור חדשה ומדהימה שמתעתדת לשנות את העולם.

מסמלצים את תופעת ה- Crosstalk של אנטנות במטוס!
05/05/15 | פיזיקה
בעולם בו מערכות התקשורת בכלי טיס הופכות מורכבות יותר ויותר, לעיתים קרובות ניתן למצוא מספר אנטנות הממוקמות באותו המטוס. הדבר יוצר תופעה הנקראת "ערב דיבור", Crosstalk באנגלית, הפרעה באותות אשר זולגים מקו אחד למשנהו, דבר שעלול להפריע לתפקוד של כלי הטיס. במודל אשר יוצג בפירוט במאמר זה, נראה כיצד לבנות בתוכנת COMSOL Multiphysics 5.1 סימולציה של ההתערבות בין שתי אנטנות זהות - אחת משדרת והשניה מקבלת - במרכב של מטוס, במטרה לנתח את ההשפעה של תופעת ה- Crosstalk.

טכניקות בידוד תרמי חדשניות מביאות חיסונים למדינות העולם המתפתח
תוכנית Global Good של חברת Intellectual Ventures האמריקאית עבדה על טכנולוגיה חדשה בכדי להביא חיסונים לכל פינה בעולם. מתקן אחסון החיסונים הפאסיבי משתמש רק בגוש בודד של קרח ולא זקוק לחשמל ממקור חיצוני בכדי לאחסן תרופות בטמפרטורות נמוכות לתקופה של חודש שלם.

נאבקים בקורוזיה במתקני אחסון של פסולת גרעינית בעזרת סימולציה מולטיפיזיקלית מתקדמת
27/04/15 | מדע וטבע
קורוזיה היא האויב חסר הרחמים של המתכת, והמאבק עימה פשוט לא יכול להיגמר כאשר מעורבים תופי פלדה עמוסים בפסולת גרעינית. זהו המצב באיטליה, בה הופסק הייצור המקומי של אנרגיה אטומית, ועדיין קיים הצורך באחסון בטוח של פסולת רדיואקטיבית ברמה נמוכה המיוצר כתוצר לוואי של ייצור חשמל, ופעולות של מחקר, רפואה ותעשייה. Sogin S.p.A הינה החברה האיטלקית בבעלות הממשלה האחראית על הוצאה מכלל שימוש של אתרים גרעיניים באיטליה ועל הניהול של פסולת רדיואקטיבית.

CAE - Computer-Aided Engineering: הנדסה בעזרת מחשב
29/03/15 | תוכנה
הנדסה בעזרת מחשב, או הנדסה מבוססת מחשב, הינה השימוש הנרחב בתוכנת מחשב במטרה לסייע במשימות ניתוח הנדסיות. הנושא כולל את התחומים אנליזת אלמנטים סופיים - FEA Finite Element Analysis, דינמיקה חישובית של זורמים - CFD Computational Fluid Dynamics, דינמיקה של גופים מרובים Multibody Dynamics, ואופטימיזציה.

הנדסה ביו רפואית - מהי ולמה היא כל כך חשובה ומשמעותית לחיים של כולנו
הנדסה ביו רפואית הינה תחום רחב ידיים המאגד בתוכו דיסציפלינות רבות כגון פיזיקה, ביולוגיה, מתמטיקה, אלקטרוניקה, הנדסה ועוד. מטרתה העיקרית של הנדסה ביו רפואית יצירת פתרונות לבעיות רבות מתחום הרפואה, בעזרת תכנון ופיתוח של מכשור רפואי, ומחקר של תופעות וסוגיות מהרפואה וממדעי החיים, לרווחתו ולתועלתו של המין האנושי.

ניסוי וטעייה בפיתוח מוצרים - מתומאס אדיסון ועד לזמנים המודרניים של היום
כולנו מכירים את תומאס אדיסון, הממציא האמריקאי הדגול שחי במחצית השניה של המאה ה- 19 ובשליש הראשון של המאה ה- 20. אדיסון נחשב באותו זמן לממציא הגדול ביותר בעולם והביא לקהל הרחב מספר רב מאוד של המצאות, פטנטים ושכלולים, המוכרים שבהם נורת הליבון החשמלית, הטלגרף ועוד המצאות רבות, חלקן שכלולים של המצאות קיימות, ושיא ברישום פטנטים של מעל לאלף הרשומים על שמו.

מרעיון ועד לשיווק: סימולציה מצמצמת את אי הוודאות בחדשנות מוצר
בתעשיית האלקטרוניקה של ימינו, חדשנות היא דבר הכרחי לטובת השגת צמיחה, כאשר זמן קצר בין שלב הרעיון על המוצר ועד להגעה לשלב שיווק המוצר בשוק - זהו המפתח להשגת ערך מקסימאלי. הטיעון כי הישגים עצומים אפשריים ע"י שיפור תהליכי קבלת ההחלטות בשלב מוקדם של המו"פ, ללא ספק נשמע ע"י רבים.

CAD - תכנון וייצור בעזרת מחשב – הטכנולוגיה מאחורי השיטה - כתבה חמישית בסדרה
26/03/15 | תוכנה
בארבע כתבות הספקנו להכיר את שיטת התכנון והייצור בעזרת מחשב, למדנו מי עושה בה שימוש ואילו שימושים נרחבים קיימים בעזרתה. בכתבה האחרונה בסדרה נבין מהי הטכנולוגיה העומדת מאחורי השיטה.

CAD - תכנון וייצור בעזרת מחשב - סוגים שונים של תוכנות - כתבה רביעית בסדרה
26/03/15 | תוכנה
בשלושת הכתבות הקודמות למדנו מהי טכנולוגיית תכנון וייצור בעזרת מחשב, סקרנו את המשתמשים בשיטה ומהם השימושים הרבים שנעשים בה ברחבי העולם. בכתבה רביעית זו נצלול יותר פנימה ונציג את סוגי ה- CAD הקיימים ומי עשוי למצוא שימוש בכל אחד מהם.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI