דף הבית עיצוב ואדריכלות אדריכלות איך לבנות ירוק ולהרוויח?
איך לבנות ירוק ולהרוויח?
מיכאל לוי 03/06/15 |  צפיות: 3153


היום כבר כולם יודעים שהבנייה הקונבנציונלית גורמת לנזק בריאותי, כלכלי וסביבתי. בישראל, בניינים צורכים כ-60% מצריכת החשמל הכללית ואחראים ל-33% מפליטות גזי החממה.


בעשור האחרון, לאור העלויות ההולכות וגדלות של חשמל ומים, אנחנו רואים דרישה הולכת וגדלה לבנייה ירוקה. הבנייה הירוקה תורמת לצמצום הנזקים הסביבתיים הקשורים בבנייה, לחיסכון בחשמל, במים ובמשאבים נוספים הדרושים להפעלת המבנה – ובכך חוסכת הרבה מאוד כסף. בנוסף, הבנייה הירוקה מייצרת סביבת עבודה ומגורים בריאה ונעימה למשתמשים.


פרק האנרגיה של תקן ישראל ת''י 5281 מהווה כ-37% מהדירוג האנרגטי הכולל ולכן הוא הרכיב העיקרי בתקני הבנייה הירוקה. דירוג צריכת האנרגיה לפי תקן ישראל ת''י 5282 מעיד על איכות התכנון והבנייה, ומסייע ללקוחות לבחור בבנייה ירוקה בת-קיימא.


"מעטפת הבניין משפיעה על עלויות הבניין ועל החיסכון בחשמל, כלומר על הדירוג האנרגטי לפי ת"י 5282", מסביר האדריכל מיכאל לוי, מומחה להתייעלות אנרגטית מחברת LOW ENERGY STUDIO. "מעטפת הבניין משפיעה על עלויות בנייה ועל החיסכון בחשמל. הבדיקה התפקודית, כלומר דירוג האנרגיה, מדגישה את החשיבות של תכנון אדריכלי, צורה, העמדה באתר ובידוד תרמי של מעטפת הבניין. קביעת הדירוג האנרגטי לפי הבדיקה התפקודית מאפשרת יצירתיות וגמישות רבה למתכננים והזדמנות לחסוך בעלויות בנייה".


חברת LOW ENERGY STUDIO, יחד עם המועצה הישראלית לבנייה ירוקה, ערכה לאחרונה מחקר שבדק את העלויות והתועלות של בנייה ירוקה בישראל. "במחקר מצאנו כי עלות ההשקעה הנוספת בייחס לעלות בנייה הקונבנציונלית היא 1.5% בלבד", מספר לוי. "אחוז זה דומה לממצאים ממחקרים קודמים שנערכו בחו''ל ובישראל, שמצאו שממוצע תוספת העלות של בנייה ירוקה של משרדים או מגורים הינה עד 3% בלבד.


לעומת זאת, מצאנו שבנייני משרדים יכולים לחסוך עד 60% מעלות הצריכה השנתית (תאורה, חימום וקירור) באזור אקלים א' (תל אביב). תאורה חסכונית יכולה לחסוך עד 80% מצריכת החשמל לתאורה עם חיישנים ועמעום תאורה בשילוב עם תאורה טבעית. כתוצאה משימוש בתאורה חסכונית, עומס חום מתאורה יורד וכך גם צריכת החשמל לקירור יורדת ב-26%. בבניין משרדים של 10,000 מ''ר, החיסכון השנתי הוא מעל 400,000 שקלים כל שנה".


במילים אחרות, ההשקעה על בנייה ירוקה מחזירה את עצמה תוך 2-3 שנים בלבד – ואילו הרווח המצטבר לאחר 10 שנים הוא 2.5 מיליון שקלים. לפיכך מיכאל לוי ממליץ לחשב את צריכת החשמל השנתית הצפויה בעזרת סימולציה ממוחשבת (ENERGYPLUS), כבר בשלב הראשון לתכנון בניין חדש או לשיפוץ בניין קיים. "היום אנחנו יודעים למקסם את החיסכון באנרגיה תוך שמירה על כדאיות כלכלית", מסכם לוי, "כך שאפשר גם לעמוד בתקן לבנייה ירוקה וגם לחסוך כסף".


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 מיכאל לוי

מיכאל לוי



 


מאמרים נוספים מאת מיכאל לוי
 
איך לבנות ירוק ולהרוויח?
03/06/15 | אדריכלות
מהפכת הבנייה הירוקה מגיעה לישראל – ואיתה ההזדמנות גם לעזור לסביבה וגם לעזור לכיס. רוצים לדעת איך עומדים בתקנים החדשים 5281 ו-5282? מיכאל לוי עושה לנו סדר.

מחקרים מוכיחים שבנייה ירוקה משתלמת!
02/04/15 | אדריכלות
מספר המבנים הירוקים החדשים המוסמכים בכל שנה הולך וגודל. למרות הגידול המשמעותי בהתעניינות, במודעות ובבנייה ירוקה בפועל בישראל, התחום עדיין נמצא בתחילת הדרך. החסם הגדול ליישום הבנייה הירוקה בישראל היא אי הוודאות לגבי העלויות והכדאיות הכלכלית של שיטת בנייה זו בהשוואה לבנייה קונבנציונלית. בחו''ל קיימים מספר מחקרים אשר בדקו והשוו בין עלויות ותועלות של הבנייה הירוקה ובנייה קונבנציונלית. בישראל, עדיוון לא נעשו מחקרים בנושא .

למה בנייה ירוקה?
02/04/15 | נדל"ן
בישראל, בניינים צורכים כ-60% מצריכת החשמל הכללית ואחראים כ-33% מפליטות גזי החממה. בנייה ירוקה מתמקדת בצמצום השימוש באנרגיה, מים ומשאבים נוספים הדרושים להקמת המבנה והפעלתו. היא תורמת לצמצום הנזקים הסביבתיים הקשורים בבנייה ובתפעול של מבנים. בעשור האחרון אנו רואים גידול של הבנייה הירוקה בכל העולם​.

מה התועלות של הבנייה הירוקה?
18/02/15 | אדריכלות
בנייה ירוקה מייצרת סביבת פנים בריאה ונעימה המקטינה תחלואה של המשתמשים ומגדילה את יעלות של עובדים ותלמידים. התעניינות בבנייה ירוקה גוברת לאור העלויות הגדלות של צריכת חשמל ומים בישראל. כמו כן, גם גובר הצורך בהתייעלות וחיסכון כלכלי

איך בונים ירוק?
01/02/15 | נדל"ן
בנייה ירוקה מייצרת סביבת פנים בריאה ונעימה המקטינה תחלואה של המשתמשים ומגדילה את יעלות של עובדים ותלמידים. התעניינות בבנייה ירוקה גוברת לאור העלויות הגדלות של צריכת חשמל ומים בישראל.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI