דף הבית עיצוב ואדריכלות עיצוב פנים סוף מעשה במחשבה תחילה
סוף מעשה במחשבה תחילה
hilit 26/10/09 |  צפיות: 1695



מומחי עיצוב ואדריכלות טוענים כי שידרוג החלל ושיפוץ הבית אינם בהכרח פונקציה של כסף, אלא של מחשבה. כל מי שרוכש דירה, בונה בית, או עושה סוף סוף את השיפוץ היסודי שחלמנו עליו כבר שנים, מכיר את ההתלבטויות האינסופיות לגבי התכנון הרצוי, סוגי חומרים, שילובי צבעים, התאמת תאורה, והרשימה עוד ארוכה. המבחר הוא עצום, כמות החנויות מבלבלת, והקטלוגים מהממים.
אך שאלה אחת לא מפסיקה להטריד: "איך זה יראה באמת אצלנו ואיך נגיע לתוצאה במסגרת התקציב שברשותנו?" אחת השאלות העיקריות בשלב הראשוני של התכנון היא האם אנחנו יכולים להסתדר לבד או לקחת איש מקצוע שיקבל יחד איתנו את החלטות תוך ראיית הדברים בעין מקצועית. מעצב פנים הוא האיש אליו תפנו. חשוב לא פחות לבחור במעצב פנים שכבר הספקתם להתרשם מעבודותיו, וכי כל עבודת עיצוב שלו שונה מרעותה. כך תהיו בטוחים שתקבלו עיצוב ייחודי לבית המיוחד שלכם.
יתכן כי תחשבו שחלקו של מעצב הפנים בשלב זה הוא משני אך חשיבותו תתגלה לנגד עיניכם בשלב המתקדם של הבנייה. בשלבים אלו, יהווה המעצב את הכתובת לכל הטענות, המענות, השיגעונות, והקפריזות שלכם. הוא גם האיש שיפיח חיים בשרטוטים, יגיב לשינויים ובעיות שלא נלקחו בחשבון בשלב התכנון, יציב בפניכם את האלטרנטיבות היקרות והזולות, יציע את עמדתו, ויסייע לכם לצאת מכל ההליך המתיש הזה בתחושה טובה. הכל תלוי רק בכם. חשובה מאוד גם הכימיה שנוצרת בין המעצב ללקוחותיו בפגישה הראשונה. מעצב יסודי העובד בצורה שיטתית יעבוד בתוכנית תלת מימדית שתאפשר לכם הדמיה של ביתכם העתידי.  
המעצב גם יכניס אתכם לבעיות הפחות זוהרות של עיצוב הדירה, תוך הצבת אלטרנטיבות: למשל, אילו אריחים וכלים סניטרים צריך לבחור לאמבטיה, אלו רהיטים לבחור והיכן, מה יהיה מספר נקודות החשמל ומיקומם בכל חדר, בחירת הגוונים לקירות. המעצב ישמור על האינטרסים שלכם מול בעלי המקצוע השונים שיצאו ויכנסו מן הדירה. במילים פשוטות: תנו לאיש מקצוע לעשות עבורכם את העבודה המלוכלכת. עבודתו של המעצב כוללת ייעוץ מוקדם וייעוץ שוטף, תכנון כללי ותכנון מפורט, ובהמשך גם פיקוח על הביצוע.  
"העבודה המלוכלכת" היא ניהול משא ומתן עם הקבלנים השונים, קבלת הצעות מחיר והעברת המידע החשוב והחיוני לידיעתכם. זה חוסך הרבה כאב ראש אבל לא פחות חשוב מכך - היא תחסוך לכם כסף.
המעצבים, אך לא כולם, מצוידים כיום בתוכנות מחשב מתקדמות המאפשרות להציג פרספקטיבה של הדירה בתלת מימד. יש מעצבים המעדיפים עד היום להניח את הנייר על שולחן השרטוט ועליו השרטוט של הדירה, להניח מעליו נייר פרגמנט ולהתחיל להשתולל יחד עם הלקוחות. במקום לשבור את הראש כיצד תיראה הדירה, אנחנו יכולים לצפות בה על הנייר. לשנות, לתקן, להסביר, להציע, עד להגעה המוסכמת שתוביל אותנו בעזרת השם אל המנוחה ואל הנחלה. תזכרו תמיד: יותר קל ויותר חסכוני למחוק קו על הנייר מאשר לגלות מאוחר יותר כי זה לא מתאים וגם עלה לנו הרבה כסף.  מרבית מהאדריכלים והמעצבים המודרנים נוהגים להשתמש בשיטה זו, על מנת להציג את הפרויקט, פרי תכנונם בתלת-מימד, קרוב ככל שניתן למראה המוגמר. עבודה זו מקילה ללא ספק על הלקוח שאינו מורגל בקריאת תוכניות ושרטוטים וכן מפחיתה טעויות העלולות לצוץ במהלך הבניה, ומן הסתם כרוכות בדרך כלל בעלויות גבוהות ובהפסד של זמן. לא כדאי כיום לוותר על הדמיות תלת מימדיות בשום תנאי.  
בבואנו כיום לעצב את מקום המגורים או העבודה, אנו נתקלים בבעיה בסיסית ובלתי נמנעת: איך נדע כיצד באמת יראה המקום לאחר התכנון או השינויים? האומנם נקבל את מה שאליו אנו משתוקקים? במקרה הטוב נוכל לדמיין את הקו הכללי של העיצוב, אם כי גם אז נתקשה להבין זאת באופן מוחשי; במקרה הפחות טוב, לא נצליח כלל למלא בעיני רוחנו את החלל הריק, ולא יהיה לנו מושג כיצד ייראה בסופו של דבר, וחשוב מכך האם יתאים מבחינה פונקציונאלית לאורח חיינו. זוהי בעיה קשה, שהרי באותו חלל אנו אמורים לבלות חלק נכבד מזמננו ולרכז את מרב פעולותינו. איך נדע האם ניצלנו את השטח באופן הטוב ביותר, האם בחרנו בדבר הקולע ביותר לטעמנו, והאם האפקט המתקבל אכן מרשים כפי שאנו רוצים שיהיה?  הפרספקטיבה מאפשרת למעצב הפנים להמחיש דבר מה שאינו קיים, "לצלם" את רעיונותיו ולשתף בהם את לקוחותיו. בזכותה נוכל לראות גדלים, יחסים בין עצמים, מרחקים, פרופורציות, התאמה בין צבעים, ואפקטים שונים של מרחב, של תאורה ושל חומר. כאשר אנו מתבוננים בפרספקטיבה, אנו חשים כאילו אנחנו כבר משוטטים באותו מקום: יושבים על הספה המהודרת, צופים בטלוויזיה שעל המזנון, סועדים במטבח המקסים ומבלים בחדר השינה המפתה ביופיו. אומרים שתמונה אחת שווה אלף מילים. כמה שווה סידרה אינסופית של תמונות, המאפשרת לראות את הבית העתידי מכל זווית, מיקום ומרחק שנבחר?

הילית קרש

www.hilit.net


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 hilit


 


מאמרים נוספים מאת hilit
 
סוף מעשה במחשבה תחילה
מומחי עיצוב ואדריכלות טוענים כי שידרוג החלל ושיפוץ הבית אינם בהכרח פונקציה של כסף, אלא של מחשבה. כל מי שרוכש דירה, בונה בית, או עושה סוף סוף את השיפוץ היסודי שחלמנו עליו כבר שנים, מכיר את ההתלבטויות האינסופיות לגבי התכנון הרצוי, סוגי חומרים, שילובי צבעים, התאמת תאורה, והרשימה עוד ארוכה. המבחר הוא עצום, כמות החנויות מבלבלת, והקטלוגים מהממים.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI