הפעם נדבר על הבחירה החופשית, וכבר דיברנו על הבחירה החופשית וזהו נושא גדול
אבל כדי להבין נושא גדול צריך להבין את כל הפרטים שלו.
והפעם נתבונן על היבט מסוים של הבחירה החופשית.
לאדם יש כמה אפשרויות, ומרצונו החופשי הוא בוחר לעשות כך ולא אחרת
וכמובן שהחלפתי את המילה רצון חופשי בבחירה חופשית.
כי אם מישהו לדוגמא, מוכרח לעשות את מה שהוא עושה, כלומר אם מישהו תופס מישהו
ומכריח אותו לשתות בעל כורחו משהו, האם הוא בחר לשתות, לא! הכריחו אותו.
ועוד דוגמא, אם תפסו לבן אדם את היד והזיזו לו אותה, האם הוא בחר להזיז אותה?
לא, הוא לא בחר.
ונגיד שיש לבן אדם רק אפשרות אחת, האם היתה לו בחירה? לא! כי היתה לו רק אפשרות אחת.
זאת אומרת שכאשר האדם היה מוכרח לעשות משהו, לא היתה לו בחירה חופשית.
ובחירה חופשית המהות שלה היא כשהאדם לא מוכרח לעשות משהו!
ועל האדם סה"כ להתבונן על הבחירה החופשית של עצמו, ולשאול את עצמו לדוגמא
האם אני בוחר לראות כרגע את ההרצאה? כן, אתה בוחר, והאם אתה יכול להפסיק לראות?
כן, אתה יכול להפסיק כל רגע ורגע, להפסיק לראות אותה.
ועל האדם לשאול את עצמו, למה הוא בוחר עכשיו לראות את ההרצאה הזו, והאם בכלל הוא בוחר לראות אותה, ויש כאן שתי אפשרויות: או שאתה בוחר לראות את ההרצאה הזו, או שמכריחים אותך לראות אותה.
עכשיו התרכזו: לפני שנבדוק אם משהו מכריח אותך כן או לא, נבדוק משהו אחר:
- אם משהו מכריח אותך לראות את ההרצאה, זה אומר שאתה לא בוחר לראות אותה
ועל זה צריך להיות סגורים. אפשר להתפלפל על זה ולשנות את ההגדרה של הבחירה החופשית
והאם אתה מוכרח כרגע לבחור לרצות לראות את ההרצאה?
כי אם כן, אתה לא בוחר לראות את ההרצאה. אם משהו מכריח אותך כרגע לראות
אז אתה לא בוחר לראות אותה.
ונלך על ההפך, אם משהו לא מכריח אותך לראות עכשיו את ההרצאה, אז למה אתה בוחר לראות אותה?
זאת אומרת האם אתה מוכרח כרגע לראות את ההרצאה. ותוכל להגיד, כן אני בוחר, כי אני רוצה לשמוע מה שאתה אומר. האם הרצון שלך לשמוע את ההרצאה מכריח אותך לעשות את שאתה עושה?
זה נכון שהרצון שלי מכריח אותי לראות את ההרצאה, אבל אני בחרתי, כי יכולתי לבחור שלא לרצות.
והשאלה הבאה היא, אז למה אתה בוחר, לרצות לשמוע אותי, האם אתה מוכרח לבחור את הרצון הזה או לא?
האם אתה יכול לבחור רצון אחר.
ואם הרצון שלך ואין הכרח, אז השאלה היא למה? ואם יש רצונות נוספים שנוגעים לרצון הזה, האם הם מוכרחים הרצונות הללו, על האדם לבדוק את עצמו, האם הוא בוחר, למרות שנדמה לו שהוא בוחר, עליו לבדוק את זה.
וזה לא אומר שאני טוען שאתה לא בוחר, אלא רק שתבדוק את זה. ואם לא מכריחים אותי למה דווקא כך ולא אחרת.
ועל ידי התבוננות דבר דבר, אדם יבין את נושא הבחירה החופשית.
ומי שיתבונן בזה באמת, יבין בסופו של דבר שהוא בוחר באמת, אבל על האדם להתבונן בכך בעצמו.
המאמר מאת אליעד כהן מרצה הרצאות www.EIP.co.il | מרצה הרצאות אימון אישי
הכנס לאתר ותהנה מעוד מרצה הרצאות בנושא יעוץ אישי, בחירה חופשית, אפשרויות, יעוץ אישי, כל רגע ועוד ...
מאת אליעד כהן - מאמן אימון אישי + יעוץ אישי - לכל תחומי החיים ועוד
מחבר הספרים! אהבה בחיים / חיים בלי פחד / חיים טובים / להיות אלוהים / להצליח בכח המחשבה ועוד
הכנס עכשיו לאתר EIP.co.il ותהנה מאלפי מאמרים + הרצאות וידאו על כל נושאי החיים בכלל, ועל האושר שלך בפרט ...
מאמן אימון אישי חרדה פחד דיכאון קבלת החלטות זוגיות ויחסים ביטחון והערכה עצמית אהבה אושר להתמודד עם בעיות הצלחה מוטיבציה כסף והצלחה לחנך חינוך ילדים לשכנע מכירות שכנוע משמעות החיים בחירה חופשית חשיבה חיובית לחשוב חיובי ידע רוחניות מודעות הארה אלוהים להיות אלוהים בריאת העולם ברסלב רבי נחמן מברסלב פורום ברסלב אימון טיפול ייעוץ אישי
תכנסו ותהנו ...