דף הבית חוק ומשפט כללי תביעות בבתי המשפט - מידעון
תביעות בבתי המשפט - מידעון
shai akrabi 24/04/12 |  צפיות: 3026

תביעות בבתי המשפט - מידעון

כיצד מגישים תביעה לביהמ"ש?

על התובע לנסח כתב תביעה ולמוסרו בבית המשפט ביחד עם מספר עותקים כמספר הנתבעים. אל כתב התביעה על התובע לצרף הזמנות לנתבעים (לפי הנוסח שנקבע בתקנות) בשני עותקים לכל נתבע.

אגרה

על התובע לשלם אגרה בשווי 2.5% מסכום התביעה + אגרת פרוטוקול.

עם הגשת התביעה משלמים רק מחצית ואת המחצית השניה לא יאוחר משבעה ימים לפני התאריך שבו נקבע דיון הראיות. תובע שאין לו אמצעים, יכול להגיש בקשה לפטור מתשלום האגרה, בבקשה עליו לשכנע את בית המשפט שאין ביכולתו לשלם ושתביעתו מוצדקת.

ייצוג

אין חובה לשכור שירותים של משרד עורכי דין אולם במרבית במקרים ניהול תביעה ללא ייצוג עלול להתברר כמשימה לא קלה.

לאיזה בית משפט עלי לפנות כאשר אני רוצה להגיש תביעה?

בית משפט השלום דן בתביעות בהן סכום התביעה אינו עולה על 2.5 מיליון ש"ח וכן תביעות בדבר חזקה במקרקעין (נדל"ן) ושימוש בהם.

בית המשפט המחוזי דן בתביעות בהן סכום התביעה עולה על 2.5 מיליון ש"ח וכן בכל התביעות הנוגעות למקרקעין אשר אינן נמצאות בסמכותו של בית משפט שלום.

יש להגיש את התביעה בבית משפט שמצוי באחד המקומות האלה :

  • אזורמקום מגוריו או עסקו של הנתבע.
  • מקוםיצירת ההסכם או ההתחייבות שבהם עוסקת התביעה.
  • מקוםמסירה של הנכס הרלבנטי לתביעה.
  • מקוםהמעשה או המחדל שבשלהם תובעים.
  • בתביעתבקשר למקרקעין (נדל"ן), מגישים את התביעה לבית המשפט שבאיזור שיפוטו הםמצויים.

כיצד עליי לנהוג כאשר אני מקבל כתב תביעה?

כאשר הנתבע מקבל העתק מכתב התביעה והזמנה לדין, עליו להגיש כתב הגנה תוך 30 ימים, או תוך המועד הרשום בהזמנה לדין. אם לא הגיש הנתבע כתב הגנה במועד זה, עלול בית המשפט לתת פסק דין כנגדו. הנתבע יכול במסגרת כתב הגנתו להגיש כתב תביעה נגד התובע.

כיצד מתנהלים ההליכים בבית המשפט?

התובע והנתבע מקבלים הודעה על תאריך דיון קדם משפט. בדיון מלבנים את השאלות שבמחלוקת בין הצדדים. בהזדמנות זו מנסה השופט לברר האם ניתן להביא את הצדדים לפשרה.

פסק דין בדרך של פשרה- אם הצדדים מסכימים לכך הם יכולים לבקש מבית המשפט לפסוק בתביעה בדרך של פשרה. במקרה כזה  בית המשפט ישמע את הטענות העיקריות של הצדדים ללא שמיעת עדים ויפסוק בסכסוך על דרך הערכת הסיכויים והסיכונים של כל צד לתביעה. הצדדים יכולים להסכים שפסק הדין יינתן בטווח סכומים שעליהם יסכמו מראש.  על פסק דין שניתן בדרך של פשרה ניתן לערער אך הסיכויים לבטלו הם מועטים.

גישור- הליך אשר בו נפגשים הצדדים עם מגשר מוסמך שתפקידו לסייע להם להגיע להסכמה על יישוב הסכסוך שביניהם בדרך של ניהול משא ומתן חופשי בדרך המוסכמת על שניהם מבלי שיש לו סמכות להכריע בו. אם הגיעו הצדדים להסכם גישור, יודיע על כך המגשר לבית המשפט ובית המשפט יהיה רשאי לתת להסדר תוקף של פסק דין.

באילו מקרים ניתן לזרז את בירור התביעה?

תביעות בסדר דין מקוצר- ניתן להגיש במקרים של תביעות לתשלום סכום כסף קצוב (למשל סכום שנקוב בהסכם בכתב), במקרים של תביעות לסילוק יד ממקרקעין ובתביעות לפינוי מושכר בלתי מוגן. בתביעה כזו אין הנתבע יכול להגיש כתב הגנה, אלא אם כן קיבל מבית המשפט רשות לכך לאחר בקשה. הדיון בבקשה לרשות להתגונן נקבע במהירות, ואם הבקשה נדחית יוכל התובע לקבל את פסק דין נגד הנתבע תוך זמן קצר.

תביעות בסדר דין מהיר- מטרתן לפשט את הדיון ולזרז אותו. בתביעות אלו שווי התביעה אינו עולה על 50,000 ש"ח, המועד למשפט יקבע לא יאוחר מששה חודשים ממועד הגשת כתב ההגנה. הדיון יסתיים בתוך יום אחד (מלבד חריגים) ופסק הדין יינתן עם תום הדיון בתביעה ולכל המאוחר תוך ארבעה עשר ימים. בית המשפט רשאי בכל עת להורות שתביעה בסדר דין מהיר תועבר למסלול דיון רגיל, אם מצא לנכון.

תביעה לפינוי מושכר – לפי תקנות משנת 2008 קוצרו מאוד ההליכים לפינוי שוכרים אשר מפרים את חוזה השכירות או אינם משלמים את דמי השכירות החודשיים. במסגרת ההליך לא ניתן לתבוע בנוסף לפינוי גם חוב כספי. המשכיר יוכל לתבוע חובות שחייב לו השוכר בהליך נפרד. בתביעה כזו יקבע מועד לדיון שלא יהיה מאוחר משלושים ימים ממועד הגשת כתב ההגנה האחרון בתיק.

הגשת תביעה ישירות להוצאה לפועל – כשמדובר בתביעה לסכום כסף קצוב (מכוח חוזה או התחייבות מפורשים), שיש עליה ראיה בכתב רשאי התובע לשלוח לנתבע התראה וכעבור שלושים ימים  להגיש בקשה ללשכת ההוצאה לפועל בצירוף כתב התביעה, מסמכים רלבנטיים והעתק מההתראה ותשובת הנתבע להתראה.

הנתבע רשאי להגיש התנגדות לבקשה. אם הוגשה התנגדות, התיק יועבר לבית המשפט. אם לא הוגשה התנגדות – יוכל התובע לנקוט פעולות הוצאה לפועל נגד הנתבע.

במקרה של שיק או שטר שלא נפרעו האם הדרך היחידה היא להגיש תביעה?

החוק מקל ומאפשר לממש את השטר או השיק באמצעות לשכת ההוצאה לפועל. מגישים ללשכת ההוצאה לפועל "בקשה לביצוע שטר" על גבי טופס מתאים.

החייב (הנתבע) יקבל מכתב אזהרה טרם נקיטת הליכים כנגדו ויכול להגיש ללשכת ההוצאה לפועל התנגדות תוך 20 ימים מיום קבלת מכתב האזהרה. להתנגדות יצרף החייב תצהיר המפרט את העובדות הרלבנטיות להגנתו. אם תתקבל ההתנגדות יעבור התיק לדיון בבית המשפט. לחילופין אם נדחתה ההתנגדות ניתן יהיה להמשיך בהליכי הוצאה לפועל נגד החייב.

האם ניתן לערער על פסק דין?

אפשר לערער על כל פסק דין של בית משפט,לבית משפט בדרגה גבוהה ממנו. על פסק דינו של בית משפט השלום ניתן לערער לבית משפט מחוזי, על פסק דין של בית משפט מחוזי (שנתן פסק דין כערכאה ראשונה) ניתן לערער לבית המשפט העליון.

אם ניתן פסק דין אין בקשת הערעור מעכבת את ההוצאה לפועל של פסק הדין שניתן אלא אם בית המשפט ציווה כך ואם המערער מראה שיש סיכוי לערעור וביצוע פסק הדין יגרום לו לנזק שאינו ניתן לתיקון.

מתי ניתן צו זמני?

מטבע הדברים נמשכים ההליכים המשפטיים פרק זמן ארוך עד למתן פסק הדין. בכדי שהנתבע לא ינסה לגרום לשינויים במצבו, להבריח נכסים, לברוח לחו"ל או לעשות פעולות העלולות לסכן את ביצוע פסק הדין, ניתן לבקש צו זמני מבית המשפט אף טרם שנסתיים המשפט. הצווים העיקריים הינם:

· עיקול זמני של נכסי הנתבע.

· עיכוב יציאתו של הנתבע מהארץ.

· צו לתפיסת נכסי הנתבע וצו להגבלת שימוש שלו בנכס.

· צו מניעה זמני האוסר על הנתבע לבצע פעולה כלשהי.

· מינוי כונס לנכס של הנתבע.

מתי ניתן להגיש תביעה לבית משפט לתביעות קטנות?

כאשר מדובר בתביעה אזרחית של יחיד לתשלום סכום שאינו עולה על 31,900 ₪ וכן למתן צו להחלפת מצרך, לתיקון או ביטול עסקה בשווי שאינו עולה על הסכום האמור. עקרונית לא ניתן לשכור שירותי משרד עורכי דין לייצוג בתביעות קטנות.

זכיתי בתביעה - האם אקבל בחזרה את הוצאותי

הזוכה בתביעה זכאי לכך שבית המשפט יפסוק לטובתו הוצאות לרבות שכר ששולם למשרד עורכי דין.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 shai akrabi


 


מאמרים נוספים מאת shai akrabi
 
פינוי מושכר - מידעון
29/04/12 | כללי
מתי צריך להגיש תביעת פינוי נגד שוכר ? תביעת פינוי מוגשת בדרך כלל כנגד שוכר שלא פינה דירה או בית עסק ששכר או כנגד מי שהפר את חוזה השכירות (אי תשלום דמי השכירות או הפרה אחרת). ניתן להגיש תביעת פינוי גם נגד מי שנתנה לו רשות להתגורר בנכס ללא תשלום ולא נענה לדרישת פינוי (כגון בן משפחה).

איך תבחר משרד עורכי דין – תיק ליטיגציה (ייצוג בבית המשפט)
24/04/12 | כללי
בעידן אוטוסטרדת המידע תוכל לאתר אינפורמציה רבה ברשת. למרבית המשרדים אתר מסודר. באתר המשרד תוכל למצוא את צוות עורכי הדין במשרד, את תחומי התמחותם, מאמרים משפטיים, פרטי נסיון ומוניטין, המלצות של לקוחות או פסקי דין בתיקים שהיו בטיפולו של עורך הדין. מנוע החיפוש יניב כמובן גם שלל תוצאות נוספות : קטעי עיתונות, ראיונות, מאמרים, בלוגים, אינדקסים, פורומים ועוד. כל אלה יספקו מידע ראשוני על המשרד ועל פועלו. באתרים של מידע משפטי (נבו, תקדין, דינים ועוד) תוכל להקיש במסך החיפוש את שמו של עורך הדין ולקבל רשימה של תיקים בהם היה מעורב. השימוש באתרים אלה כרוך, על פי רוב, בתשלום.

תביעות בבתי המשפט - מידעון
24/04/12 | כללי
כיצד מגישים תביעה לביהמ"ש? על התובע לנסח כתב תביעה ולמוסרו בבית המשפט ביחד עם מספר עותקים כמספר הנתבעים. אל כתב התביעה על התובע לצרף הזמנות לנתבעים (לפי הנוסח שנקבע בתקנות) בשני עותקים לכל נתבע. אגרה על התובע לשלם אגרה בשווי 2.5% מסכום התביעה + אגרת פרוטוקול. עם הגשת התביעה משלמים רק מחצית ואת המחצית השניה לא יאוחר משבעה ימים לפני התאריך שבו נקבע דיון הראיות. תובע שאין לו אמצעים, יכול להגיש בקשה לפטור מתשלום האגרה, בבקשה עליו לשכנע את בית המשפט שאין ביכולתו לשלם ושתביעתו מוצדקת. ייצוג
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI