דף הבית רפואה ובריאות רפואה משלימה בחילות הריון ברפואה הסינית
בחילות הריון ברפואה הסינית
אורן רחמני 23/12/12 |  צפיות: 2822

זהו ההריון הראשון שלך. כל החברות שלך דיברו איתך על זה, והנה זה מגיע - בחילות ההריון המפורסמות הגיעו לבקר גם אותך, למה הן מופיעות? מהן הדרכים לטפל בבחילות הריון? ואילו פתרונות מציעה הרפואה הסינית לבעיה זו? האם ניתן לטפל בבעיה זו באמצעות דיקור סיני ?
בחילות הריון הינה תלונה שכיחה מאוד בקרב נשים בהריון, ומעריכים כי הן מופיעות בקרב 50% עד 70% מהנשים בהריון. לרוב הן יופיעו בסביבות השבוע החמישי או שישי ואמורות להיחלש או להיפסק בסביבות שבוע 12-16 להריון. בניגוד לדעה הרווחת הבחילות אינן חייבות להופיע רק בבוקר, ויכולות להופיע בכל שעות היממה.סיכוייהן של נשים שסבלו מבחילות והקאות שלא בזמן הריון ללקות בהן גם במהלכו גדולות יותר. כ-2% מן ההריוניות סובלות בשליש הראשון ממצב של בחילות והקאות בלתי פוסקות הקרוי בעגה המקצועית היפראמזיס גרבידרום (Hyperemesis Gravidarum), מצב מורכב זה מחייב השגחה רפואית שכן הלוקות בו עשויות לסבול מהקאות בתדירות גבוהה שיובילו לאובדן נוזלים, פגיעה במשק האלקטרוליטים (מלחים) בגוף, התייבשות וירידה במשקל. פרט להקאות מצב זה עשוי להתבטא גם בתחושת חוסר תיאבון, כאבי ראש ורגישות לריחות.
מנקודת מבט מערבית ההסיבה לבחילות הריון אינה ידועה, אך ניתן לומר כי היא קשורה לעלייה ברמות הפרוגסטרון, לעלייה ברמות הורמון הבטא HCG  ולתנודות ברמות הסוכר בדם. הפתרון שמציעה הרפואה הקונבנציונלית למצב של בחילות הריון הוא לרוב ארוחות קטנות במשך היום הכוללות יותר פחמימות ופחות שומנים, בנוסף יומלץ על צריכה של ברזל, אך במקרים מסוימים בהם ישנה עצירות ברקע, לא יומלץ על לקיחתו. גופה של האישה עובר שינויים רבים במהלך ההריון. בתקופה זו עליה לספק הזנה טובה גם לעובר אותו היא נושאת, ומערכות גופה נערכות לשינוי זה בהתאם. לפי הרפואה הסינית , הטחול והקיבה הם שני איברים אשר חשוב לאזן במהלך ההריון, שמא ייחלשו ואז נבחין בתקיעות מזון, ובבחילות הריון בצורות שונות המשקפות את חוסר האיזון, כל אחת באופן שונה. האבחנה תיקבע בהתאם לבדיקה של מצב הדופק, מראה הלשון, חזות המטופלת והפרטים שיימסרו בתשאול שיקדים לטיפול.
לפי הרפואה הסינית, הכבד אחראי בין היתר לזרימה ההרמונית של האנרגיה בגופנו. בחילות הריון עשויות להתרחש כאשר ישנה עלייה של אנרגיית הכבד כלפי מעלה כתוצאה מחסימה שנוצרת בגוף האישה כתוצאה מן ההריון, אז ייתכנו גם נפיחות בחזה, צמא, נטייה למזון חמוץ, סחרחורות, דיכאון ותחושת חולשה וכבדות בגפיים. החסימה אשר נוצרת עשויה להיות מוקלת בפעילות גופנית מתונה בזמן ההריון, חשוב לוודא כי נפח ועוצמת הפעילות מותאמים למצבה הבריאותי גם בתקופה שלפני ההריון, אישה שלא עסקה בפעילות גופנית לפני תקופת ההריון- מומלץ לה להתייעץ עם רופא המשפחה על כך לפני שתחל בפעילותבמצב אחר הבחילות יופיעו כתוצאה מהצטברות של חום פנימי לאורך זמן בקיבה, ויצור תמונה של "אש" בקיבה, מצב זה יתבטא בסימנים כמו צמא ויובש בפה, פנים ולחיים סמוקות, עיניים אדומות, תחושת שריפה באיזור בית החזה, העדפה לשתיה קרה, עצירות וטחורים מדממים, שתן מועט וכהה.כאמור, לטחול ולקיבה משמעות כפולה (תרתי משמע) עבור האם במהלך ההריון, וייתכן כי במהלך ההריון, קור ולחות יפגעו בהם ויחלישו אותם, ואז נבחין ביכולת עיכול וספיגה ירודה של המזון, כמו גם יציאות רכות, תחושת עייפות ובטן קרה יחסית, תיאבון ירוד ותחושת חומציות בושט. במקרים בהם לחות פגעה במערכת מומלץ להימנע מקמח לבן ומוצריו, שתייה ממותקת, סוכר לבן ומזונות קרים. 
באופן כללי, במהלך תקופת ההריון מומלץ להפחית במזונות קרים, נאים, לחים ושומניים יתר על המידה, על מנת שלא ישבשו את ה"אקלים" בגופה של האם במהלך ההריון ועל מנת לאפשר הזנה טובה של העובר בחומרי הגוף השונים. במקרים של מערכת עיכול חלשה מומלץ לבחור בתזונה המורכבת מירקות מבושלים, דגנים מלאים ומרקים דוגמת מרק ירקות כתומים (דלעת, גזר, בטטה ודלורית).
דיקור סיני בהריון הינו כלי יעיל לטיפול במגוון מחלות הריון, גם בבחילות. נקודה נפוצה שעשויה לעזור לך בהקלה על תחושת הבחילה היא הנקודה השישית על מרידיאן מעטפת הלב (pc6- nei guan), אשר ממוקמת מרחק שלוש אצבעות צמודות זו לזו מפרק כף היד, במרכז האמה. נקודה זו נמצאה יעילה מחקרית לטיפול בבחילות בקרב נשים הרות. אם תקפה אותך תחושת הבחילה תוכלי לעסות נקודה זו בעדינות למשך מספר דקות עד שתחושי הקלה.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אורן רחמני

אורן רחמני הינו מטפל ברפואה סינית, בוגר המסלול הארבע שנתי לרפואה סינית מסורתית (Dipl Ac) במכללת סמינר הקיבוצים, ומטפל בכיר ברפלקסולוגיה. משלב בטיפול דיקור סיני, צמחי מרפא, תזונה סינית ורפלקסולוגיה. מתמחה בטיפול בנשים, תינוקות וילדים ובעיות אורטופדיה.
לפרטים נוספים אתם מוזמנים להכנס לאתר דיקור סיני
להזמנת טיפול ניתן ליצור קשר בטלפון  052-3620172



 


מאמרים נוספים מאת אורן רחמני
 
בחילות הריון ברפואה הסינית
זהו ההריון הראשון שלך. כל החברות שלך דיברו איתך על זה, והנה זה מגיע - בחילות ההריון המפורסמות הגיעו לבקר גם אותך, למה הן מופיעות? מהן הדרכים לטפל בבחילות הריון? ואילו פתרונות מציעה הרפואה הסינית לבעיה זו? האם ניתן לטפל בבעיה זו באמצעות דיקור סיני ?

שעון האיברים לפי הרפואה הסינית
היופי ברפואה הסינית הוא היכולת שלה בין היתר להשליך את המתבונן בה הרחק מן המקום בו התחיל את המסע, והוא לעולם לא יידע היכן מסעו יסתיים. אחד מן המקומות בהם ניתן לבקר בעולם הרפואה הסינית הוא שעון האיברים.

חוסר צ'י בתזונה הסינית
כשמדברים על צ'י (לפי הרפואה הסינית- אנרגיית המקור, אנרגיית החיים), מדברים על יחידת הספק, כח שיש לאיבר מסוים בגוף (לדוגמא: הלב) והוא זה אשר מסייע לו בפעילותו השוטפת, שומר על חיותו וחיוניותו במערך הכולל של איברי הגוף ומסייע לו בזרימת דם תקינה אליו וממנו.

דיקור סיני ואורטופדיה
הרפואה הסינית מחלקת את גוף האדם ל-12 ערוצי אנרגיה הקרויים מרדיאנים, כל מרידיאן משתייך לאיבר אחר בגוף ונפרש לאורך תוואי קבוע, ישנם מרדיאנים המתחילים בכפות הידיים, הרגליים או באיזור הראש. בבואנו לטפל בבעיה אורטופדית בעיניים סיניות לרוב נשאל שאלות ונבדוק בדיקה פיזית את מקום הפגיעה או איזורים מרוחקים ממנו על מנת להבין את מיקום הפגיעה המדויק, אופיו של הכאב, תדירותו, מה מיטיב או מחמיר אותו ואילו סימנים נוספים מצטרפים לתמונת הכאב ויכולים לסייע בידינו להבין את שורש הבעיה.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI