דף הבית עסקים יזמות עסקית פתיחת עסק, זכיינות וכל מה שבניהם
פתיחת עסק, זכיינות וכל מה שבניהם
ערן רגב 06/03/14 |  צפיות: 4002

מודל זכיינות עסקית

מודל זה מהווה האופציה המהירה ביותר לפתוח עסק חדש. יזמיעם שיבחרו בשיטה זו יהנו ממשאביה של הרשת המזכה בשילוב הקניית שיטות עבודה ותפעול על ידי אותה רשת. זכיינות מהווה שיתוף פעולה מוסכם בין הרשת המזכה שזוכה להרחיב את פעילותה תחת הקטנת סיכון וצמצום משאבים מושקעים לבין הזכיין שמקבל עסק מוגמר ומוכר. ביחסים אלו הרשת המזכה מקנה ליזם את כלל הכלים הנדרשים לצורך הקמת והרצת העסק, הכלים כוללים שיטות עבודה, קשר עם ספקים, עיצוב העסק ועוד. היזם לעומת זאת מתחייב לשלם תגמול לרשת המזכה על השימוש בשמה ושיטותיה וכן מתחייב לשמור על אחידות העסק ביחס לרשת.המרכז לקידום זכיינות בישראל מפרסם דוח שלפיו ענף הזכיינות מגלגל מחזור שנתי של כ-16 מיליארד ש"ח וזוכה לצמיחה ממוצעת של 20% בשנה. נתונים אלו רק מחזקים את הטענה שזכיינות מהווה שיטה יעילה ומהירה קמת עסק חדש.

 

זכיינות מגדילה את סיכויי ההשרדות של העסק

מבחינת נתוני עסקים בהקמה ניכר כי עסק שפועל במודל זכיינות בעל סיכויי השרדות גבוהים יותר מאשר עסק פרטי רגיל. לפי הנתונים שליש מהעסקים הקטנים הפרטיים לא שורדים את שנתם השביעית בעוד רבע מהעסקים שפועלים במודל זכיינות לא שורדים שנתם השביעית. הסיבה לכך היא שעסק פרטי דורש הקמה מלאה הכוללת גיוס הון, הקניית שיטות עבודה, רכישת ציוד, חתימת הסכמים עם ספקים ועוד. לעומת זאת עסק זכייני מקבל את כל הנ"ל מראש ופנוי להתעסק עם ניהול העסק בלבד. מאפיין נוסף משמעותי הינו שם הרשת. עסק פרטי נאלץ לבנות קהל לקוחות ולבסס את שמו עם הזמן ולעומתו עסק זכייני נהנה משם הרשת ושיווקה ובכך זוכה ביתרון משמעותי בשוק העסקי.

 

זכיינות לא מתאימה לכל אחד

מודל הזכיינות דורש מהזכיין תשלום ראשוני גבוה עבר הקמת העסק מה שידרוש מבעל העסק גיוס הון ראשוני גבוה יותר, כלומר גיוס אשראי רב יותר. בנוסף, הסכמי זכיינות כוללים תשלומים תקופתיים מצד העסק הזכייני לטובת הרשת המזכה בהתבסס על מכירות העסק. שתי הגורמים שצויינו למעשה מקשים על תזרים המזומנים ורווחיות העסק ולכן חשוב לבחון האם עדין משתלם לאותו עסק להתקיים גם תחת אותם הגבלות וקשיים. חסרון נוסף למודל הינו חוסר שליטה של בעל העסק הזכייני. מכיוון שעסק זכייני פועל תחת מגבלות הרשת המזכה נמנעת גמישות בהחלטות העסק לגבי דרך התנהלותו השוטפת, התקשרות עם ספקים ועוד.

 

אז איך מקבלים החלטה האם לפתוח עסק במודל זכיינות?

ראשית, יש להפגש עם מספר רשתות שונות ולבחון האם תהליך הזכיינות שמציעות מתאים לאותו יזם. תהליך זה מתבצע בדרך כלל מול נציג מטעם הרשת המזכה שמפרט את תנאי העסקה והחובות והזכויות שנלוות איתה. בפגישה זו חשוב לגייס מידע רב ככל האפשר לגבי עלות הזכיון, הגבלות שנלוות אליו, תשלומים שוטפים ועוד, ככל שהמידע נרחב יותר כך ניתן להגיע להחלטה טובה יותר בכל הנוגע לתהליך פתיחת עסק תחת זכיינות. בנוסף, פגישה זו אמורה גם לשקף את הציפיות שלכם מהזיכיון ולבחון האם הרשת המזכה מסכימה לכך. בתום איסוף המידע וסקירתו יש לבחון בעזרת תכנית עסקית את יכולת הצלחתו של העסק לאחר שקלול כלל ההוצאות השוטפות, הוצאות המימון של הלוואות לעסקים, ועלויות הזיכיון. בשלב זה מומלץ להעזר בחברות ייעוץ עסקי שמתמחות בכתיבת תכניות עסקיות.במידה ובתום תהליך זה המסקנה היא שהעסק רווחי ומשתלם יש לגייס את ההון הראשוני הנדרש לצורך הקמת העסק ולצאת לדרך. טרם הפניה לבנקים לצורך גיוס ההון מומלץ לבחון קבלת הלוואות מגורמים חוץ בנקאיים כגון קרן סיוע לעסקים קטנים ובינוניים שמציעה הלוואות בערבות מדינה בתנאים עדיפים יותר, נוחים יותר וזולים יותר מאשר החלופות הבנקאיות.

 

הקמת עסק במודל זכיינות היא אחת השיטות הפופולריות ביותר להקמת עסק בישראל כיום. ההסתמכות על מערך עבודה ושיווק מוכח מאפשר ליזם לבסס בצורה טובה יותר את העסק החדש, אך עם זאת, גורר השקעה ראשונית גבוהה ושליטה עסקית מצומצמת יותר בעתיד העסק. לכן, מומלץ לבצע בדיקה מקיפה של תהליך רכישת הזיכיון שילווה בהכנת תכנית עסקית וקבלת סיוע לעסקים קטנים ובינוניים דרך חברת ייעוץ עסקי אם לצורך בדיקת הכדאיות או לצורך הלוואה לעסק להקמת הזכיינות. בין אם אתם פותחים עסק פרטי משלכם ובין אם אתם רוכשים זיכיון אנו במנועי צמיחה רוצים לאחל לכם בהצלחה!


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 ערן רגב

ערן רגב, מוסמך במימון (MBA), מנכ"ל מנועי צמיחה - ייעוץ עסקי.



 


מאמרים נוספים מאת ערן רגב
 
שיפור התנהלות העסק מול הבנקים – חוזק לעסק
ישנן יתרונות רבים להתנהלות נכונה מול המערכת הבנקאית. התנהלות נכונה תוביל להתחזקות פיננסית של העסק ותאפשר המנעות מבעיות עתידיות כגון בעיות תזרימיות, צורך במימון לצורך צמיחה ועוד. פגישה עם מנהל הבנק ושיפור מספר מצומצם של נקודות בחשבון יפתרו בעיות אלו ושיפרו משמעותית מצבו של העסק.

הלוואה חוץ בנקאית היא מנועי הצמיחה של המשק
06/03/14 | הלוואות
עסקים רבים נמנעים תכופות מלקחת הלוואה חיצונית או לפגוע באובליגו הבנקאי שלהם אך לעיתים קרובות ישנו צורך במימון חיצוני בעקבות קשיי תזרים או צרכי השקעה וצמיחה.

פתיחת עסק, זכיינות וכל מה שבניהם
בשנים האחרונות צצה שיטה עסקית חדשה בשם זכיינות, שיטה זו מאפשרת לבצע פתיחת עסק בצורה מהירה ויעילה יותר. במאמר הבא ננסה לענות על השאלה: מהי בעצם זכיינות והאם היא מתאימה לכל אחד?

קרן תבור ויתרונות ערבות מדינה
04/03/14 | הלוואות
קרן תבור הינה גוף מקשר לקרן סיוע לעסקים קטנים ובינוניים. מטרת הקרן היא סיוע לעסקים קטנים ובינוניים שחשופים הרבה יותר לקשיים וקריסה.

מסלולי קרן סיוע לעסקים ומי זכאי להגשה
04/03/14 | הלוואות
קרן סיוע לעסקים הינה קרן תמיכה שנוצרה ביוזמה ממשלתית על ידי משרד האוצר. מטרת הקרן הינה הענקת הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים בהתאם למגוון סיבות ובעיות. הקרן פועלת למעשה ב-2 מסלולים עיקריים: מסלול הון חוזר ומסלול השקעה.

ניהול עסק – מעשה פשוט או אתגר גדול
ניהול עסק קטן הינו אתגר גדול. ניהול נבון של עסק מצריך רכישת ניסיון לאורך זמן, וברוב המקרים מצריך גם קבלת עזרה.

בחינת מוצר, שירות וצרכי השוק
02/03/14 | מחקרי שוק
כל יזם המעוניין לפתוח עסק חייב לבחור, בראש ובראשונה, את היתכנות המוצר, שירות וצרכיה שוק שאותם הוא מעוניין לספק. יזמים רבים המבצעים בחינה נבונה וראויה של המוצר אותו הם מתכוונים לספק, יכולים להגדיל את סיכויי הצלחת העסק.

תפיסת החזון העסקי בעסק שלכם
מעטים רואים בחזון עסקי כמרכיב חשוב בהקמת עסק אך זאתי תפיסה לא נכונה. חזון מתווה את הדרך של העסק ומתווה דרך עסקית.

גיוס אשראי בקרב עסקים קטנים והקושי המתקיים בגיוס אשראי בקרב עסקים קטנים
17/02/14 | הלוואות
הדוח האחרון של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים שפועלת במסגרת משרד הכלכלה מעיד על נתונים קשים של מצב המשק בכל הנוגע לגיוס אשראי. לפי נתוני הדוח, עסקים קטנים ובינוניים מדווחים על על קושי בגיוס אשראי ומימון כקושי משמעותי בניהול העסק.

ייעוץ עסקי לעסקים - הקלה על עסקים קטנים ובינוניים
קרן סיוע לעסקים הינה יוזמה של הרשות לעסקים קטנים ובינוניים אשר מטרתה להעניק הלוואות לעסקים בערבות מדינה וכך להקל על עסקים בשלבי צמיחה ובקשיים תזרימים.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI