דף הבית רפואה ובריאות בריאות הנפש טראומה ופוסט-טראומה
טראומה ופוסט-טראומה
נעמי בר 02/05/10 |  צפיות: 3936

הכובת, נעמי בר הינה פסכותרפיסטית ומנחת קבוצות בתל-אביב.

טראומה ופוסט-טראומה

טראומה נגרמת על-ידי התרחשות שהיא מחוץ לטווח החוויות האנושיות הרגילות ומאיימת על שלמותו הפיזית ו/או הפסיכולוגית של האדם ועשויה לגרום למצוקה חמורה לחווה אותה. בהגדרה זאת נכללים למעשה הן אירועים חד- פעמיים, כגון מוות של אדם קרוב, תאונה, פיגוע והן חוויות חיים חוזרות ונשנות הנקראות טראומות התפתחותיות כגון אלימות גופנית או נפשית, חווית נטישה פיזית או רגשית בשנות החיים המוקדמות. חוויות  אלו, בהמשך חיינו, עלולות לגרום לתחושות מציפות המתבטאות בדיכאון ובחרדה.   פטר לוין, בעל תואר דוקטור ברפואה ובמדעים ופסיכולוג בהכשרתו, חוקר מצבי טראומה, תהה מדוע בעלי חיים, בטבע, כמעט ואינם סובלים מטראומות? הוא טען כי על ידי הבנת המנגנון המחסן את בעלי החיים מפני טראומה, נוכל לחשוף את מסתרי הטראומה האנושית. נמצא כי בעל-חיים בטבע, אשר חש מאוים, יקפא אל מול סכנה מתקרבת, תגובת קיפאון זאת, תגרום לכל מערכות הגוף להתכווץ וכשתחלוף תחושת השוק הראשוני, הוא ינער את גופו מאנרגיית הפחד ויגיב בבריחה או התקפה, (freeze, fight, flight). שחרור זה, הבא לידי ביטוי בניעור גופני או רעד ישחרר את האנרגיה הקפואה והוא יוכל להמשיך בחייו ללא כל תסמינים פוסט-טראומטיים. לעומתם, בני-האדם הם יצוריים בעלי-תודעה המשתמשים בחלק המוח, הנקרא "המוח החדש" - האינטליגנטי בכדי לעבד חוויות ואינם מאפשרים  לגוף להשלים את תגובתו הטבעית לטראומה, בצורת ניעור ורעד.  כך שמערכות הגוף והעצבים נשארות חסומות על ידי אנרגיה מאיימת, שלא השתחררה.   אם כן, נראה כי טראומה אינה רק אירוע פסיכולוגי - רגשי. אלא גם ואולי בעיקר, אירוע גופני המשפיע עמוקות על מערכות הגוף והעצבים וגורם למה שנקרא בספרות המקצועית, תגובת דחק פוסט-טראומטית (PTSD). יתרה מכך,נראה כי תסמונת פוסט-טראומה הינה, למעשה, אירוע גופני שלא הושלם כדרך הטבע אשר גורם לתחושת הפחד המאיימת להישאר במערכות הגוף והעצבים וכך לחסום את הזרימה הטבעית של הגוף. האדם אשר חווה טראומה יחוש תקוע באותו אירוע או חווית חיים מכאיבה המשחזרת את עצמה שוב ושוב ויחוש מאוים, למרות שאין אירוע ממשי המאיים על חייו. ישנן מגוון התרחשויות פיזיות בחוויה טראומטית - זעה קרה, נשימה מואצת, שרירים מכווצים. כל אלו, מלווים את מי שחווה תסמונת דחק פוסט-טראומטית . למעשה הגוף מוכן ללחימה או בריחה תמידי גם ללא המצב מאיים אובייקטיבי.  מבחינה גופנית- נפשית ישנה תחושה כי הראש עובד מהר עד כדי תחושת כובד וכאבי ראש. שרירי העיניים והפנים מכווצים ובעת הרפיה יתכנו אף עפעופים שנועדו לשחרר אנרגיה עודפת. ישנה תחושה של ניתוק שיכולה להתבטא בתחושת ריחוף עד כדי סחרחורת. איזור הראש, המצח, הצוואר והעיניים מכווצים תמידית עקב הצורך לשלוט בחוויית האיום החוזרת ונושנת מפלג הגוף התחתון,הבטן והחזה.  הטיפול  הגופני-נפשי בתסמונת פוסט-טראומה מושתת על בניית חווית הכלה עם המטפל, המאפשר מגע עם החוויה הטראומטית ושחרור פיזי- רגשי- אנרגטי של החוויה המאיימת במקורה. כל זאת, על מנת לאפשר תנועה וזרימה (להבדיל מקיפאון), המרחיבה את מערכות השרירים המכווצות וכך מאפשרת שחרור ופריקה של חווית הטראומה.

מקור - http://www.neomibar.com/articles/trauma-post-trauma.html

www.neomibar.com


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 נעמי בר

הפסיכותרפיה עוסקת בהתנסויות וחוויות אשר פגעו בנו וגרמו ליצירת מחסומים והדחקות בגופנו ובנפשנו או הפחיתו את אמונתנו בעצמנו ובסובבים אותנו, התנסויות אשר מגבילים את תודעתנו  וליבנו גם כיום. הפסיכותרפיה מאפשרת יצירת סביבה בטוחה ואוהדת על-מנת לבנות מחדש אמון שניפגע, לאפשר לרגשות עצורים להשתחרר, להפחית את הביקורת והאשמה וללמוד לחמול על עצמנו.ייחודה של הפסיכותרפיה היא בכך שהיא עוברת את מחסום "השכל", בעזרת מגוון כיליים מלבד שיחה. כיליים אשר מאפשרים גם חוויה, התנסות ונגיעה ישירה ובלתי אמצעית הנושאים שברצוננו לרפא. הפסיכותרפיה מתייחסת, באופן הוליסטי, אל כל הרבדים שבאדם מאפשרת שחרור הן פיסי והן נפשי אשר נותן לפוטנציאל הטמון בך לצאת החוצה וליצור שינוי בכל הרמות- המחשבה, הרגש וההתנהגות.פסיכותרפיה גופנית היא הטיפול היחיד המתייחס לכל הרבדים שבאדם - הרובד השכלי, הרגשי, הגופני והרוחני. הגוף מהווה עבורנו מראה המשקפת מה קורה בנפשנו. מנח הגוף, מתח השרירים ומיקומם, תנועת הגוף ושפת הגוף הם כלים אשר מספרים את סיפור חיינו ומאפשרים נגיעה ישירה בתכנים עמוקים המאפשרים תהליך של ריפוי.הטיפול נועד לאפשר שחרור מסימפטומים של דיכאון, חרדה, מחלות וכאבים פסיכוסומאטיים, הפרעות אכילה, קושי באינטימיות, חוסר ביטחון עצמי כמו גם הרצון להכיר את עצמי, להצליח לבחור ולהתפתח.



 


מאמרים נוספים מאת נעמי בר
 
כיצד אפשר ליצור דימוי עצמי חיובי?
אחד הגורמים הבסיסיים המבדילים בני אנוש מבעלי חיים, הוא קיומו של דימוי עצמי. קיימת בנו היכולת לעצב זהות ולגבש דימוי עצמי חיובי או דימוי עצמי שלילי. דימוי העצמי מתבטא בכל תחומי חיינו, החל מהעבודה בה אנו בוחרים לעסוק ועד אם נבחר לרקוד במסיבה או להתבונן מהצד. מצבים כגון דיכאון, חרדה, קנאה, התמכרויות, הפרעות אכילה וכו' , קשורים, באופן ישיר, להערכה עצמית נמוכה. איך אפשר להעלות דימוי עצמי נמוך ? ואיך נוצר דימוי עצמי נמוך ? כל התשובות.

מהו ניתוק רגשי ? פסיכותרפיה
תחושת ריחוף, טישטוש, שיכחה, תפקוד אוטומטי, עייפות, סחרחורת, חוויה מוזרה של 'עצמי', בהייה, קושי בריכוז, ניתוק במחשבה, אבדן תחושה פיזית, תחושת מרחק ביני לבין העולם, ניתוק מהיכולת להרגיש, כל אלו הם ביטויים של ניתוק נפשי ומלווים בתחושת חוסר אונים ואימה. תסמיני ניתוק עשויים להופיע גם בהפרעות שינה, שיינויים במצב רוח, התקפי פאניקה, פוביות, הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית, הפרעות אכילה וכו . מה הוא ניתוק נפשי?

טיפול בביטחון עצמי - הדיאלוג העצמי שבתוכנו
מה קורה בדיאלוג הפנימי שבתוכנו? האם אנו מפחידים את עצמנו? האם אנו רודים בעצמנו? האם אנו רואים שחורות? האם אנו מבקרים את עצמנו ,ללא הרף ,עד כי אנו מוצאים את עצמנו עצובים ומפוחדים ואח"כ תוהים מדוע אנו מרגישים כך?

הילד הפנימי
כאשר הילד שבתוכנו פצוע, מאגרי אנרגיית החיים שלנו מבוזבזים על שימור מערכות ההגנה שלנו. מנגנוני הגנה כמו הדחקה והכחשה נועדו להגן על הילד הפנימי הפגוע שבנו.

השפעת החשיבה על מצבי מתח וחרדה
הריאקציה המונחת ביסוד מצבי פחד ודאגה היא הכוננות לקראת סכנה פוטנציאלית אשר הייתה חיונית, ללא ספק, להישרדות במהלך האבולוציה.
כאשר פחד מפעיל את המוח הרגשי, חלק מן החרדה הנגרמת עקב כך מקבע את תשומת הלב באיום הקרוב, ומאלץ את המוח להתרכז-עד כדי אובססיה- בשאלה כיצד להתמודד עם איום זה, ולהתעלם מכל דבר אחר לפחות בטווח הקרוב.


חרדה וטיפול בחרדה
חרדה - מוגדרת כתחושת פחד מוגזמת או תחושת בהלה או דאגה יתרה המלווה בתסמינים גופניים הבאה בעקבות צפייה לסכנה שיכולה להיות חיצונית או פנימית.(

קשה להרגיש טוב כשהחזה שקוע
הרפואה מכירה כיום בכך שבריאות וחולי לא רק קורים לנו, אלא הם חלק מדפוסי חשיבה המשפיעים עמוקות על מצב ההכרה שלנו.
רגשות מודחקים, מחשבות ותחושות שאנו נושאים עמנו בתדר היום-יומי שלנו משפיעים על תפקודי הגוף, לחץ הדם, קצב הלב, מערכות החיסון ומערכות ההורמונאליות וכמובן, מערכת העצבים.


טראומה ופוסט-טראומה
האדם אשר חווה טראומה יחוש תקוע באותו אירוע או חווית חיים מכאיבה המשחזרת את עצמה שוב ושוב ויחוש מאוים, למרות שאין אירוע ממשי המאיים על חייו.

דימוי עצמי והערכה עצמית
הערכה עצמית הינה חיונית להישרדות פסיכולוגית. זהו תנאי רגשי הכרחי, ללא מידה מסוימת של תחושת ערך עצמי, החיים יכולים להיות מכאיבים לאין שיעור.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI