דף הבית חברה, פוליטיקה ומדינה דת ומדינה פורום תקנה / דני רשף
פורום תקנה / דני רשף
צו פיוס 14/06/10 |  צפיות: 3318

לאחר התפוצצות פרשת הרב מוטי אלון, שכנראה נמשכה שנים ונחשפה לאחרונה בידי פורום ”תקנה” ברשות הרב יובל שרלו, העוסק בנושאים האלה בחברה החרדלי”ת, ראיתי בערוץ 2 תוכנית בהנחיית גדי סוקניק שבה הופיעו אלעזר שטרום, לשעבר חרדי בעצמו, וחברה בפורום תקנה. אלעזר שטרום פסל לחלוטין את פעילות הפורום וראה בה צעד נוסף בדרך להשתלטות ההלכה על חיינו והפיכת ישראל למדינת הלכה. לדידו קיים רק פתרון אחד לבעיות הנרמזות – פניה למשטרה.

מקרה האחים סודמי מבני עייש, החשודים ברצח הילד ליאון קלנטרוב, או מקרה האחים קורידו החשודים בפדופיליה, מוכיחים שלמשטרה, לפרקליטות ולמדינה כלים מוגבלים ולא יעילים להתמודד עם התופעה של הטרדות מיניות מכל סוג. יש הבדל גדול בין תלונה ופניה למשטרה לבין התוצאה שהמשטרה יכולה לספק במסגרת החוק, שבו עומדת לכל נאשם חזקת החפות עד הרשעה. ההרשעה עצמה תלויה בהוכחות חד משמעיות לדברים שנעשים בסתר וסביבם מטען רגשי עצום גם אצל התוקפן אבל ובעיקר אצל הקורבן.

יתר על כן, פניה למשטרה מעבירה את הטיפול וההתמודדות בבעיות של הטרדה מינית מהמישור המוסרי ציבורי למישור הטכני פלילי. בהרבה מקרים הלחץ הציבורי והטיפול המוסרי יעילים יותר, אך ברור שיש גם מיקרים שאין מנוס מפניה למשטרה.

שנים רבות נהגו הקיבוצים בישראל, לדוגמא, לפתור בעיות שכאלו בתוך המסגרת הקיבוצית ואין ספק שפה ושם כיסתה התנועה הקיבוצית גם על עברות של ממש. ועדיין, בהעדר נתונים, איננו יודעים אם הפתרון הפנים קיבוצי היה יעיל יותר או פחות מפניה למשטרה.

מדינה שבה אזרחים לא נוטלים אחריות מוסרית למעשיהם, הן כפרטים והן כציבור, והכול מושלך לפתחה של המדינה לטיפול, היא מדינה פחות טובה והרבה פחות מטיבה עם אזרחיה, ממדינה שיש בה נכונות אזרחית לטפל בחלק מהבעיות מתוך אחריות מוסרית.

כן - אחריות מוסרית באה תמיד מתוך איזו תפיסת עולם. בחלק מסוים מהעברות המיניות התוקפן עצמו הוא חולה הזקוק לטיפול וחברה מוסרית המודעת למעשיו, מפקחת על צעדיו אבל לא מנתקת אותו ומשליכה אותו לכלא עוזרת לו עצמו ומצמצמת את הנזק הנשקף ממנו לסביבתו בצורה הרבה יותר מוצלחת מהמערכת המשפטית ובתי הכלא.

למרות שאיני מכיר את פרשת הרב אלון קשה לי לראות פגם מוסרי בוועד ציבורי, אפילו הוא בחברה הדתית, שפועל לפקח ולמנוע מקרים כאלה ושאינו דוגל בדעה שהפתרון הנכון והמידי הוא פנייה למשטרה. הייתי שמח אם היו לנו בחברה הישראלית עוד פרומים כאלה עם משקל מוסרי וערכי לסביבתם - לא דווקא של דתיים - שערים למתרחש ומנסים לטפל בסוג כזה של בעיות בדרכים סוציאליות, בלחץ מוסרי ובפיקוח אזרחי בטרם מערבים את המשטרה.

כמו בהרבה מקרים המשטרה היא לא גוף מטפל ומונע אלא גוף חוקר ומאשים וכשהוא נקרא לטפל זה בדרך כלל מאוחר מדי. אני בעד ”תקנה” ואשמח אם יהיו עוד כאלה גופים גם אצלנו בחברה החילונית.

דני רשף ממקימי תנועת ”היום השביעי”, מנהל אתר Global Jihad, וכותב בבלוג About


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 צו פיוס


 


מאמרים נוספים מאת צו פיוס
 
ירושלים של זהב או של אור / מתי הורוביץ
מזה שנים אני מתפלא מדוע הפך "יום ירושלים" ליום שמחה דתי-ימני-לאומי, בעוד שירושלים שייכת לכולם - לכל החפצים בערכי צדק ושלום בעולם.

רדידות השיח הציבורי / אלחנן הורנמן
רבות הטענות על כך שהשיח הציבורי בישראל רדוד. בעיניי, הסיבה העיקרית לכך נעוצה בזה שקשה למצוא אנשים שיבחנו את הנושאים לעומק לפני שהם מביעים דעה.

"כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם הַגֵּר הַגָּר אִתְּכֶם וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ כִּי-גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם"
14/04/11 | צדק חברתי
לעזאזל. לפעמים הדעת פשוט לא מסוגלת להבין מדוע ממשלה יהודית בארץ ישראל מקבלת החלטות כאלה. קבוצה של שרים, חרדים ברובם, הנלחמים חדשות לבקרים על שמירת הצביון היהודי של המדינה בנושאים של שבת וכשרות, מפרה בבוטות ובנבזות את אחד מחוקי התורה הברורים ביותר. כיצד ממשלה נבחרת במדינה דמוקרטית, מעיזה לסלק 400 ילדי עובדים זרים בחזרה לארצות המוצא של הוריהם, שהם עצמם מעולם לא גדלו בהן, ישראלים לכל דבר, שכל חטאם הוא בכך שהוריהם לא החזיקו באישור עבודה חוקי בזמן הוצאת 'פסק הדין' הדרקוני, ובכך שטרם מלאו להם 18 שנים.

לשאלה איך אתה עושה שלום / טל פרי
21/03/11 | מוסיקה
ברמת העיקרון אני חושב שזה מאוד נלוז לצטט שירים כדי להגיד אמירה עמוקה. לטעמי זה מעיד על דלות כושר הביטוי והעדר מקוריות המחשבה.

בחרתי לצטט את השיר הבא כי כבר כחודש שאני מתעסק בזהות שלי כיהודי, אומר לעולם ומגלה לעצמי שאני מבולבל, ונדרש לשאלה מה זה קשור לצו פיוס.


שתי מדינות לשני עמים / טל פרי
02/03/11 | זהות
שוחחתי היום על השאלה מדוע פחות אנשים מגיבים לדבריי לאחרונה. אני סבור שזה כי לאחרונה נמנעתי מלהשמיץ דתיים. הגעתי למסקנה הזאת תוך כדי שיחה, והמשכתי ואמרתי, בלצון, כי אולי כדאי שאחזור להשמיץ דתיים, הרי זה הדבר הנכון לעשות. בן-שיחי הסכים שהרי באמת הם ראוים להשמצה. אפשר לדוגמא לדבר על "דב ליאור".

מי שמאמין לא מחרטט / לינוי בר גפן
06/02/11 | זהות
מיהו חילוני? מי שמקפיד לאכול טרף אבל מתפלל בשעת מצוקה? ואולי מי שמדליק סיגריה מנר השבת? ומיהו חרדי? כל מי שמכריז על עצמו כזה או שמא הרב שלו? לינוי בר גפן תובעת אחריות בהגדרות.

שנה מכה / יונתן יבין
10/01/11 | אקטואליה
2010 לא באמת הייתה שנה נפלאה או מזעזעת. כמו שלא תהיה גם 2011. ובכל זאת אנחנו מרגישים צורך לסכם את העבר ולייחל לעתיד. כאילו שמישהו מרגיש בכלל את חילופי החודשים. יונתן יבין סופר לאחור

כאן גרים בכיף / עינת ברזילי
12/12/10 | דת ומדינה
מקסים ואלינה סרדיוקוב יתחתנו בעזרת השם ובעזרת בג"צ. אבל יש עוד אלפי גרים בארץ שרבנים מקומיים מסרבים לרשום לנישואים מטעמי עליונות על הממסד הדתי – ציוני. זה הזמן לרפורמה

צל ואור בירושלים / עו"ד יובל אלבשן
05/12/10 | אקטואליה
מעשה בדירת עמידר בירושלים, שהמוסדות המטפלים חסמו את חלונותיה ומנעו ממנה אור. החושך, לפעמים פירושו אטימות.

זהות יהודית במאה ה-21 – מה זה בכלל?
25/08/10 | דת ומדינה
תוהים מהי מבחינתכם זהות יהודית במאה ה-21? לכל ישראלי יש את התשובות שלו: יהיו שיגידו כי זהות יהודית היא ציון החגים היהודיים; אחרים יטענו כי זהות יהודית הינה שמירת כל מצוות התורה; ויהיו גם כאלה שיאמרו כי זהות יהודית היא לגור בארץ ולשמור על הפולקלור היהודי מבית אימא. יהדות היא אפוא מגוון נרחב של תשובות לשאלות בסיסיות.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI