דף הבית חברה, פוליטיקה ומדינה דת ומדינה דתיים
דתיים
צו פיוס 22/07/10 |  צפיות: 2693

רובנו חוגגים את חגי ישראל, צמים ביום הכיפורים, מסבים לשולחן הסדר, מדליקים נרות בחנוכה, עולים לתורה בגיל בר מצווה ועוד. אצל רוב אזרחי ישראל היהודים, אורח החיים היהודי משתלב בחייהם גם אם הם אינם חובשים כיפה. מבחינת יהודים רבים בישראל, דתיים אינם שונים מהותית מאחיהם החילוניים. הם פשוט מקפידים יותר, או שומרים על יותר מצוות. יחד עם זאת, קורה לא אחת שהמתח בין דתיים לחילוניים בישראל שובר שיאים חדשים.

למרות הפער המסוים שקיים מבחינת תפיסות עולם, מנהגים וקונבנציות חברתיות, דתיים בישראל הם חלק מלא מן החברה הישראלית. רובם ככולם משרתים בצה"ל, עובדים בעבודות שאינן שונות מהותית מאלה שעובדים בהם חילוניים וחווים חוויות רגשיות ותרבותיות שאינן שונות בהרבה מאלה של יהודים שאינם חובשים כיפה. הפופולאריות האדירה שצברה הסדרה "סרוגים" שעסקה בחיי יהודים דתיים המחישה כי המרחק בין חיי שמירה על תורת ומצוות לחיים שאינם כרוכים בכך איננו כה גדול.

דתיים מכירים, כמו יהודים חילונים, שומרי מסורת וחרדים, שיש בין כל אזרחי ישראל היהודים שותפות גורל. דתיים מעורים בכל אורחות החיים של מדינת ישראל ואין שום תחום בישראל – פוליטי, תרבותי, כלכלי – שבו אין ייצוג ליהודים חובשי כיפות. יתירה מכך, יחסם של דתיים למדינת ישראל הוא יחס של אתחלתא דגאולה, כלומר, תחילתה של הגאולה. לכן, רב המחבר על המפריד בין שומרי מצוות לכאלה שאינם מקפידים על שמירתן.

כדי לשמור על אחדות בין דתיים לחילוניים, עולה צורך בהבנה הדדית – האחד את צרכי האחר. בחיפה, למשל, מתקיים בכל שנות המדינה מודל של נסיעת אוטובוסים בשבת ובד בבד סגירת השכונות הדתיות לתחבורה ציבורית. כאשר יש רצון טוב, שם נמצא הפתרון. רוב היהודים בישראל – דתיים וחילוניים כאחד – רוצים בשמירה על צביון יהודי ודמוקרטי של המדינה. אם נתחיל לחפש את המכנה המשותף בין שתי האוכלוסיות, נראה כי הפערים הם לא רק קטנים למדי אלא שמתוך הסכמות הדדיות ניתן לייצר אורח חיים המכבד את אמונת האחר וצרכיו – דתיים וחילוניים כאחד.  


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 צו פיוס


 


מאמרים נוספים מאת צו פיוס
 
ירושלים של זהב או של אור / מתי הורוביץ
מזה שנים אני מתפלא מדוע הפך "יום ירושלים" ליום שמחה דתי-ימני-לאומי, בעוד שירושלים שייכת לכולם - לכל החפצים בערכי צדק ושלום בעולם.

רדידות השיח הציבורי / אלחנן הורנמן
רבות הטענות על כך שהשיח הציבורי בישראל רדוד. בעיניי, הסיבה העיקרית לכך נעוצה בזה שקשה למצוא אנשים שיבחנו את הנושאים לעומק לפני שהם מביעים דעה.

"כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם הַגֵּר הַגָּר אִתְּכֶם וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ כִּי-גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם"
14/04/11 | צדק חברתי
לעזאזל. לפעמים הדעת פשוט לא מסוגלת להבין מדוע ממשלה יהודית בארץ ישראל מקבלת החלטות כאלה. קבוצה של שרים, חרדים ברובם, הנלחמים חדשות לבקרים על שמירת הצביון היהודי של המדינה בנושאים של שבת וכשרות, מפרה בבוטות ובנבזות את אחד מחוקי התורה הברורים ביותר. כיצד ממשלה נבחרת במדינה דמוקרטית, מעיזה לסלק 400 ילדי עובדים זרים בחזרה לארצות המוצא של הוריהם, שהם עצמם מעולם לא גדלו בהן, ישראלים לכל דבר, שכל חטאם הוא בכך שהוריהם לא החזיקו באישור עבודה חוקי בזמן הוצאת 'פסק הדין' הדרקוני, ובכך שטרם מלאו להם 18 שנים.

לשאלה איך אתה עושה שלום / טל פרי
21/03/11 | מוסיקה
ברמת העיקרון אני חושב שזה מאוד נלוז לצטט שירים כדי להגיד אמירה עמוקה. לטעמי זה מעיד על דלות כושר הביטוי והעדר מקוריות המחשבה.

בחרתי לצטט את השיר הבא כי כבר כחודש שאני מתעסק בזהות שלי כיהודי, אומר לעולם ומגלה לעצמי שאני מבולבל, ונדרש לשאלה מה זה קשור לצו פיוס.


שתי מדינות לשני עמים / טל פרי
02/03/11 | זהות
שוחחתי היום על השאלה מדוע פחות אנשים מגיבים לדבריי לאחרונה. אני סבור שזה כי לאחרונה נמנעתי מלהשמיץ דתיים. הגעתי למסקנה הזאת תוך כדי שיחה, והמשכתי ואמרתי, בלצון, כי אולי כדאי שאחזור להשמיץ דתיים, הרי זה הדבר הנכון לעשות. בן-שיחי הסכים שהרי באמת הם ראוים להשמצה. אפשר לדוגמא לדבר על "דב ליאור".

מי שמאמין לא מחרטט / לינוי בר גפן
06/02/11 | זהות
מיהו חילוני? מי שמקפיד לאכול טרף אבל מתפלל בשעת מצוקה? ואולי מי שמדליק סיגריה מנר השבת? ומיהו חרדי? כל מי שמכריז על עצמו כזה או שמא הרב שלו? לינוי בר גפן תובעת אחריות בהגדרות.

שנה מכה / יונתן יבין
10/01/11 | אקטואליה
2010 לא באמת הייתה שנה נפלאה או מזעזעת. כמו שלא תהיה גם 2011. ובכל זאת אנחנו מרגישים צורך לסכם את העבר ולייחל לעתיד. כאילו שמישהו מרגיש בכלל את חילופי החודשים. יונתן יבין סופר לאחור

כאן גרים בכיף / עינת ברזילי
12/12/10 | דת ומדינה
מקסים ואלינה סרדיוקוב יתחתנו בעזרת השם ובעזרת בג"צ. אבל יש עוד אלפי גרים בארץ שרבנים מקומיים מסרבים לרשום לנישואים מטעמי עליונות על הממסד הדתי – ציוני. זה הזמן לרפורמה

צל ואור בירושלים / עו"ד יובל אלבשן
05/12/10 | אקטואליה
מעשה בדירת עמידר בירושלים, שהמוסדות המטפלים חסמו את חלונותיה ומנעו ממנה אור. החושך, לפעמים פירושו אטימות.

זהות יהודית במאה ה-21 – מה זה בכלל?
25/08/10 | דת ומדינה
תוהים מהי מבחינתכם זהות יהודית במאה ה-21? לכל ישראלי יש את התשובות שלו: יהיו שיגידו כי זהות יהודית היא ציון החגים היהודיים; אחרים יטענו כי זהות יהודית הינה שמירת כל מצוות התורה; ויהיו גם כאלה שיאמרו כי זהות יהודית היא לגור בארץ ולשמור על הפולקלור היהודי מבית אימא. יהדות היא אפוא מגוון נרחב של תשובות לשאלות בסיסיות.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI