דף הבית אינטרנט והחיים ברשת בלוגים מתקני משחקים בגנים ציבוריים – חלק א'
מתקני משחקים בגנים ציבוריים – חלק א'
עידן מור 22/11/10 |  צפיות: 3172

מתקני משחקים בגנים ציבוריים – חלק א'

מקור המאמר: באדיבות אתר עריית ירושלים http://www.jerusalem.muni.il

האגף לשיפור פני העיר


ריכוז הממצאים

1. בתחום העיר מצויים כ-700 גנים ציבוריים ובהם מתקני משחקים מסוגים שונים. מתקנים אלה, בהיותם מוקד לפעילות פיזית, עלולים לסכן את המשתמשים, ואכן אירעו בעבר תאונות ואסונות במגרשי משחקים. הגורם האחראי בעירייה על מתקני המשחקים בגנים אלה, על התקנתם, על בדיקתם ועל תחזוקתם הוא האגף לשיפור פני העיר.

2. הביקורת ביקשה לבדוק כיצד פועלת העירייה בנושא בטיחות מתקני המשחקים, האם פעולותיה תואמות את דרישות התקן המחייב בנושא זה וכן לבחון את רמת תחזוקתם ובטיחותם של המתקנים בגנים הציבוריים. לשם כך נפגשה הביקורת עם הגורמים הרלוונטיים בעירייה וערכה סיורים בגנים ברחבי העיר.

3. על פי הוראות התקן יש לבצע לכל מתקן משחקים לילדים בדיקה חזותית לפחות פעם בחודש כדי לגלות בהקדם פגמים אפשריים. את הבדיקה יבצע בעל המתקן או האחראי לו. כמו כן נדרש בתקן כי כל מתקן ייבדק לפחות פעם בשנה בבדיקה תקופתית על ידי מעבדה מאושרת.

נמצא כי העירייה פועלת בניגוד להוראות התקן המחייב ואינה מבצעת את הבדיקות כנדרש. מנהלי האזורים אינם עורכים בדיקות עקביות ושיטתיות בגנים שבאחריותם ודוחות הבדיקה לוקים בחסר, אינם משקפים תמונה נכונה של המציאות בשטח ואינם מהווים תיעוד אמין.

אשר לבדיקות התקופתיות נמצא כי בשלוש השנים האחרונות נערכו בדיקות בשישה גנים בלבד, וגם זאת ביזמת הממונה על התקינה במשרד התעשייה והמסחר. בדיקות כאלה לא יזמה העירייה מעולם.

4. הביקורת העלתה שכמחצית ממנהלי האזורים במחלקת הגננות לא הוסמכו בנושא בטיחות מתקני משחקים, ואילו שאר מנהלי האזורים שהוכשרו והוסמכו בסוף שנת 1997 בקורס כזה, לא עברו הדרכות נוספות או ריענון מאז סיימם את ההכשרה.

5. עד למועד סיום הביקורת לא קיימים בעירייה נהלים כלשהם המתייחסים לבדיקת בטיחות מתקני משחקים ותחזוקה שוטפת, ופעילות מחלקת הגננות נעשית שלא מתוך הנחיות ברורות ואחידות. כל זאת אף שהצורך בנהלים כאלה עלה כבר לפני שנים.

6. הביקורת העלתה כי העירייה לא ערכה כלל סקר גנים ולמעשה אין בידה נתונים מקיפים, מעודכנים ומלאים על הגנים הציבוריים שבתחום שיפוטה ועל מתקני המשחקים שבהם. עוד נמצא כי לא לכל הגנים קיימים תיקי גן וכי תכולתם של התיקים שנפתחו דלילה מאוד, אינה מעודכנת ולרוב חסרה מידע ונתונים בסיסיים.

7. הביקורת ערכה סיורים ב-29 גנים ציבוריים באזורים שונים בעיר על מנת להתרשם ממצב התחזוקה ומבטיחות המתקנים שבהם.

מממצאי הבדיקה עולה כי ישנם ליקויים רבים מסוגים שונים בכל הגנים שנבדקו. במקרה אחד אף נסגר גן, ומתקן משולב גדול שהיה בו פורק. חלק מן הליקויים שעלו מעידים בבירור שההתקנה של המתקנים הייתה לקויה.

ניכר כי מרבית הליקויים שהעלתה הבדיקה ובהם גם ליקויים קריטיים וחמורים המסכנים את בטיחותם ואת שלומם של המשתמשים, נוצרו לפני זמן רב, כלומר חודשים רבים ובמקרים מסוימים אף שנים בלא שטופלו כראוי. ייתכן שהדבר אף מצביע על רשלנות מצד העירייה במילוי חובותיה.

מקצת מן הליקויים הספציפיים שעליהם הצביע דוח זה צוינו בעבר גם בדוחות של הממונה על הבטיחות באגף לחירום וביטחון.

8. הביקורת הדגישה את החשיבות של תחזוקה שוטפת ושיטתית והחובה לפעול על פי החוק. הביקורת סבורה כי העירייה נדרשת לאמץ את הוראות התקן ולפעול לפיו. על העירייה יש אחריות כוללת על תקינות המתקנים מתנפחים, והיא חייבת לעשות את כל הנדרש שהמתקנים יתאמו לתקן המחייב ויתוחזקו ברמה הנאותה.

לדעת הביקורת, יש לבצע את הבדיקות כנדרש, לבצע את התיקונים בהתאם ולהגביר את המודעות בקרב עובדי הגנים ולהדריכם.

עוד המליצה הביקורת גם על מינוי גורם באגף לשיפור פני העיר שיעסוק בנושא בטיחות גנים ציבוריים באופן מקצועי, וכן על עריכת סקר גנים מלא שיקיף את כל הגנים הציבוריים ברחבי העיר ויכלול את כל הפרטים הרלוונטיים. ממצאי הסקר ישמשו מסד נתונים וכלי עזר לאגף, יקלו על הפיקוח ויאפשרו בעתיד בקרת פעילות טובה יותר.

פירוט הממצאים

Text Box: 1 מבוא

במסגרת תכנית העבודה השנתית ערכה הביקורת בדיקה בנושא בטיחות מתקני משחקים בגנים ציבוריים. הבדיקה נערכה עקב כמה תלונות שהגיעו למבקרת העירייה בעניין זה וכן בעקבות דוח ביקורת בנושא מערך הבטיחות העירוני שהתפרסם בדוח השנתי לשנת 2000/1. יצוין כי מתקני משחקים לילדים קיימים גם במוסדות חינוך והם באחריות המינהלה לחינוך, אך בשלב זה הביקורת התמקדה בבדיקת המתקנים בגנים ציבוריים בלבד. האגף האחראי בעירייה על מתקנים מתנפחים המשחקים שבגנים אלה, על התקנתם, על בדיקתם ועל תחזוקתם הוא האגף לשיפור פני העיר (להלן: אגף שפ"ע או האגף).

לפי נתוני הצעת התקציב לשנת 2002 של אגף שפ"ע, מספר הגנים והמתקנים שבהם בשלוש השנים האחרונות הוא כמפורט להלן:

גנים/מתקנים

שנת 1999

שנת 2000

שנת 2001

גנים ציבוריים

632

646

682

מתקני משחקים משולבים

309

329

350

מתקני משחק מסוגים שונים

1,667

1,788

1,909

יצוין כי מספר הגנים הציבוריים אינו כולל פינות נוי ופארקים. לפי נתונים אלה שטחם של הגנים הציבוריים בשנת 2001 הוא כ-1,653 דונם.

מטרת הביקורת היא לבדוק כיצד פועלת העירייה בנושא בטיחות מתקני המשחקים, האם פעולותיה תואמות את דרישות התקן הרשמי והמחייב בעניין זה, ומצב תחזוקתם ובטיחותם של מתקני המשחקים בגנים הציבוריים. לשם כך נערכו סיורים ב-29 גנים.

לצורך הבדיקה נפגשה הביקורת עם הגורמים הרלוונטיים באגף שפ"ע ועם מנהל המחלקה לבטיחות עובדים (בפועל).

הביקורת נערכה לסירוגין בחודשים אוקטובר - דצמבר 2001.

Text Box: 2 כללי

2.1 מתקני שעשועים חשובים לבריאותו הגופנית והנפשית של הילד. הם מפתחים את התפיסה שלו, את כושרו האינטלקטואלי, את הקואורדינציה שלו ואת כושרו הגופני, נוסף על היותם מוקד לשעשועים ומשחק.

כדי שהמתקן ימלא את ייעודו עליו להיות מעניין, מגרה את החושים אך בראש ובראשונה - בטוח.

2.2 לשם שמירת בטיחותם של הילדים הכין מכון התקנים תקן מיוחד: ת"י 1498- מתקני משחקים (להלן: התקן). התקן מבוסס על התקנים הקיימים בעולם ושר התעשייה והמסחר הכריז עליו בשנת 1994 לפי חוק התקנים התשי"ג-1953 כתקן ישראלי רשמי שדרישותיו מחייבות על פי החוק.

התקן מפורט וכולל חמישה חלקים המתייחסים לתכנונם, להתקנתם, לתחזוקתם ולבדיקתם של מתקני משחקים לילדים המוצבים באתרי משחקים ציבוריים ופרטיים המונעים באמצעות גוף האדם ואינם מחוברים למקור אנרגיה חיצונית כלשהו. עדכונים אחרונים לתקן פורסמו בשנת 2000.

2.3 חוזר מנכ"ל מרכז השלטון המקומי מספר 329 מספטמבר 1996 עסק גם בנושא בטיחות מתקני משחקים. לפי חוזר זה, מבדיקת מתקני משחקים ברשויות המקומיות מתברר כי קיימים מתקנים המסכנים את שלומם ואת בטיחותם של הילדים והגורמים לפגיעות מדי שנה.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 עידן מור

עידנ'ס - אטרקציות לאירועים
מתנפחים
בר ממתקים
שולחנות משחק
השכרת מתקנים מתנפחים
השכרת מתנפחים



 


מאמרים נוספים מאת עידן מור
 
שר התמ"ת הפך תקן חדש של מתקנים מתנפחים לרשמי
שר התעשייה המסחר והתעסוקה, בנימין (פואד) בן אליעזר, הכריז על רשמיות לשני תקנים שיסייעו לשמירה על בטיחות ילדנו: ת"י 5378- מתקני משחקים מתנפחים ות"י 12586-אביזרים לטיפול בילדים-מחזיק מוצץ.

מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 6
ירוע בפארק או גן שעשועים: נפלאים!!! פשוטים להקמה, לתפעול ולקיפול עצמי. יש לציין שגנרטור קטן אחד יכול לספק חשמל לשלושה מתנפחים של עידנ'ס! מקסימום הנאה במינימום הוצאה

מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 5
שורה תחתונה – איזה מתנפחים להזמין ומתי: עמודה ראשונה – מתנפחים שלנו עמודה שניה – מתנפחים ענקיים

מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 4
4. מתנפחים קשים לקיפול - מכיוון שהשמשונית היא חומר לא כ"כ גמיש (יחסית למתנפחים של Happy Hop) קשה מאוד לקפל אותה, כמובן שהמשקל גם כן לא מוסיף לתענוג וכך יוצא שאדם לא מיומן יכול בקלות להכפיל את מידת המתקן כשהוא מקופל ואז גם הטנדר לא מספיק וצריך משאית...

מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 3
3 החסרונות במתנפחים של Happy Hop (מתנפחים של עידנ'ס) : 1. מתנפחים אלה אינם יכולים להכיל מספר רב של ילדים (בין 6 ל-15, תלוי בדגם המתקן ובגיל הילדים).

מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 2
מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 2 16 היתרונות במתנפחים של Happy Hop (מתנפחים של עידנ'ס) : 1. מתנפחים קלים מאוד לנשיאה – אפשר להרים מתנפח בקלות ביד אחת ואת המפוח שלו ביד השנייה.

מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 1
שלום לכולם, שמי עידן מור ואני מנהל את העסק המשפחתי "עידנ'ס" כבר מספר שנים (אבא שלי בחר את שם העסק... אין לי שיגעון גדלות או משהו...). בתחילת הדרך, בין השנים 2002 ל-2007 תפעלתי 3 משחקיות לילדים, אחת בפ"ת ושתיים בר"ג, אחת במרכז אלרם ברח' ביאליק והשניה ב"מרום סנטר", בשכונת מרום נווה.

מתנפחים לברית או בריתה
מזל טוב! תינוק חדש בא לאויר העולם ואתם מתכוננים לערוך לו את מצוות ברית המילה או שאולי נולדה לכם תינוקת מתוקה ואתם רוצים לפרגן לה במסיבת בריתה? נכון שאתם יודעים שיהיו במקום הרבה ילדים של האחים / בני דודים / חברים / שכנים ועוד אבל אינכם יודעים מהי האטרקציה שתעסיק אותם כל האירוע במינימום הוצאה?

מה ההבדל בין מתנפחים של עידנ'ס לבין מתקנים מתנפחים אחרים בשוק – חלק 3
מה ההבדל בין מתנפחים של עידנ'ס לבין מתקנים מתנפחים אחרים בשוק – חלק 3 שורה תחתונה – איזה מתנפחים להזמין ומתי:

מה ההבדל בין מתנפחים של עידנ'ס לבין מתקנים מתנפחים אחרים בשוק – חלק 2
5 היתרונות במתנפחים הגדולים (מתקני שמשונית בלבד) : 1. מתקנים מתנפחים אלה יכולים להכיל מספר רב של ילדים בהתאם לגודל המתקן. 2. מתנפחים אלה יכולים להכיל ילדים (וחלקם אף מבוגרים) ללא הגבלת גיל ומשקל.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI