דף הבית אינטרנט והחיים ברשת בלוגים מתקני משחקים בגנים ציבוריים – חלק ד'
מתקני משחקים בגנים ציבוריים – חלק ד'
עידן מור 22/11/10 |  צפיות: 3096

מתקני משחקים בגנים ציבוריים – חלק ד'

מקור המאמר: באדיבות אתר עריית ירושלים http://www.jerusalem.muni.il

האגף לשיפור פני העיר

מעיון בפרוטוקולים של ישיבות מנהלי אזורים מתברר כי עניין בטיחות מתקני המשחקים

בגנים הציבוריים נדון פעמים אחדות, אך למרות זאת מנהלי האזורים אינם מבצעים את המוטל עליהם בתחום זה כנדרש.

הביקורת סבורה כי יש להדק את הפיקוח על מנהלי האזורים בדרך שתמצא לנכון הנהלת האגף.

5. לדעת הביקורת, יש לחייב את יצרני המתקנים לספק לעירייה הוראות מפורטות לתחזוקת כל מתקן ומתקן (מעבר להוראות תחזוקה כלליות) ועל העירייה לפעול לפיהן.

6. חשיבותה של תחזוקה שוטפת ושיטתית היא בכמה מישורים: מניעת תאונות בשעת משחק, חיסכון בהוצאות של מחזיק המתקן (שמירה על שמישותו והקטנת נזקי הבלאי) וכן בהיעדר תאונות אין תביעות כספיות.

תחזוקה נאותה עשויה לחסוך מהעירייה את הנזק הכספי והתדמיתי הנובע מתוך אחריותה הכוללת לבטיחות המתקנים.

מנהל אגף שפ"ע ציין בתגובתו כי במהלך שנת 2002 אמור להיפתח קורס נוסף בנושא בטיחות מתקני משחקים, ובימים אלה מגובשת באגף הצעה להכשרת עובדים רלוונטיים.

עוד הוסיף מנהל האגף כי הנחה את מחלקת הגננות להכין נוהל עירוני בנושא בדיקת מתקני המשחקים. במסגרת התקציב הבלתי רגיל יבקש האגף תקציב מיוחד לבדיקה שנתית של כל המתקנים על ידי מעבדה מאושרת, כנדרש בתקן.

לאחרונה נערך דיון בראשות מנכ"ל העירייה שהתייחס גם ליצירת משרה חדשה שעניינה "ממונה על בטיחות מתקני משחקים". הנהלת העירייה הבינה את הצורך ואישרה משרה זו. האגף מגבש בימים אלה את תיאור התפקיד כדי להביאה לכלל מימוש.

Text Box: 4 סקר גנים

4.1 הביקורת העלתה כי העירייה לא ערכה כלל סקר גנים ולמעשה אין בידה נתונים מקיפים, מעודכנים ומלאים על הגנים הציבוריים שבתחום שיפוטה ועל מתקני המשחקים שבהם.

4.2 בחוזר מנכ"ל המרכז לשלטון מקומי מספר 355 מנובמבר 1998 התבקשו הרשויות המקומיות להכין מיפוי של מגרשי משחקים ושל מתקני המשחקים המוצבים בהם, שישמש בסיס עבודה לצורך האחזקה השוטפת והבדיקות התקופתיות.

4.3 נמצא כי בעירייה לא נעשה מיפוי כנ"ל ולא נוהל רישום אפסנאי של מתקני המשחק. הביקורת קיבלה לצורך בדיקתה מאגף שפ"ע שתי רשימות.

ברשימה אחת כ-1,400 רשומות, והיא כוללת מלבד גנים ציבוריים גם רשומות של שטחים המסווגים בקטגוריות אחרות כגון: פינת נוי, שדרה, חורשה, פארק, אי תנועה, כיכר ועוד. ברשימה מצוינים שמות הרחובות ברוב המקרים, אך ללא ציון המספר. כמו כן מפורטות השכונות שבהן ממוקמים השטחים, אך גם במקרה זה המידע אינו מדויק תמיד.

יודגש כי ברשימה זו רשומים השטחים לפי סדר א-ב אך "סדר" זה הוא בעייתי, משום שחלק מהגנים מופיעים לפי שמם (שלא תמיד ידוע), חלק אחר מופיע תחת האות ג (גן פלוני), חלק נוסף תחת האות ר (רחוב פלוני) ועוד אפשרויות שונות ומשונות המקשות מאוד על מציאת הגן המבוקש.

רשימה נוספת שהועברה לביקורת כוללת "קוד גן". רשימה זו כוללת מספרים סידוריים לא רציפים שחלק מן הגנים קיבלו, ולרובם ככל הנראה אמורים להיות תיקי גן. יצוין כי ברשימה זו כ-600 רשומות בלבד, ובכללן מלבד גנים ציבוריים גם פינות נוי, גינון מדרכות, פסי הפרדה ואף תיקים מינהליים שונים.

הביקורת מעירה כי תוכנת המחשב שממנה הופקו בעבר הדוחות האלה נרכשה בשנת 1993 מגורם פרטי שאפיין את המערכת לפי דרישות האגף. התוכנה נרכשה ללא מתן תמיכה, וכשהתעורר הצורך במידע מסוים או בהפקת דוחות מסוימים התברר שהמערכת אינה עונה על הצרכים וכל קבלת שירות כרוכה בעלות נוספת. במשך השנים גם נגרמו תקלות שונות שעל חלקן לא ניתן היה להתגבר. זה כשנתיים לא עודכנו בה הנתונים ולמעשה אין המערכת ממלאת את ייעודה.

4.4 תיקי גן

הביקורת ערכה בדיקה מדגמית של 22 תיקי גנים ולהלן הממצאים.

לתשעה גנים לא נמצא תיק גן:

גן 126 - הקיפוד

גן 231 - הטייסים

גן 641 - שמעוני

גן 649 - רסקו

גן 525 - הגננת

גן 582 - על שם מייארס

גן 928 - מירסקי

גן 931 - השבלול

גן 1035 - אסבסטונים

בדיקת תכולת תיקיהם של 13 גנים אחרים העלתה את הממצאים האלה:

גן 164,רחוב סורוצקין - טופס ישן בעניין נתוני גינה ומכתב מ-1996.

גן 180,לוין - מעט התכתבויות שהאחרונות שבהן משנת 1991.

גן 215,אליעזר (רחוב רמב"ן) - סרטוט סתמי של הצמחייה.

גן 227,הסופרים (רחוב הרצוג) - מכתב תודה לתורמת מתקן.

גן 255,מנחם סוקולוב - מזכר יחיד.

גן 430,פארק רמת דניה - תכניות שתילה ישנות, התכתבויות בנושא המדרון הסמוך וכן הצעות מחיר וחשבוניות לשתילים.

גן 517, פארק זיידנברג - תכנית שיחים, מפרט וכתב כמויות מ-1986 מכתב תגובה ממנהל אגף שפ"ע לממונה על הבטיחות על ליקויים שנמצאו בגן (המכתב של הממונה על הבטיחות לא נמצא), תביעת פיצויים, התכתבויות ישנות נוספות ופרוטוקול מסירה ראשונית.

גן 608, המבורג - תכנית לשתילת עצים באזור וכן מכתב של הנהלת האגף בעקבות סיור שנערך במקום.

גן 650,ניות - תכניות ישנות.

גן 800,המפלצת - התכתבויות בנושא ביוב וגינון והצעות (ישנות) לשיפוץ.

גן 1059, רחוב עזה - סרטוטים ישנים בלבד.

גן 1332, ברל לוקר - היתר בנייה לשיקום גן עירוני ותכניות מ-1993.

גן 1431, רחוב אפרתה - תכנית עצים, מעט התכתבויות וכן סיכום

פגישה לקבלה ראשונית של הגן מ-17.5.01. לפי סיכום זה התחייב הקבלן לתקן את הליקויים תוך שבוע. יצוין כי אין התכתבויות נוספות.

4.5 מן הממצאים עולה כי לא לכל הגנים קיימים תיקי גן, וכי תכולת התיקים של הגנים שנפתחו להם תיקים דלילה מאוד, אינה מעודכנת וחסרה לרוב מידע ונתונים בסיסיים.

יצוין כי בבדיקה המדגמית נבחרו גנים שעברו שינויים בשנים האחרונות וכן גנים שהיו לגביהם דוחות בדיקה הן של מכון התקנים והן של הממונה על הבטיחות בעירייה. למרות זאת לא נמצאו המסמכים שראוי היה שיימצאו בתיקים, ובכלל זה אף לא דוח בדיקה אחד. (גם מתקנים מתנפחים צריכים אישור מכון התקנים, אחרת לא ניתן להשתמש ב-מתנפחים).

הערות הביקורת

1. העובדה שלחלק מהגנים בעיר אין מפתח קבוע לזיהוי כגון: כתובת מדויקת או שם הגן (לא לכל הגנים יש שם) יוצרת מצב שגורמים שונים מכנים את הגן בשמות שונים. תופעה זו מקשה על הבקרה והפיקוח על הגנים ועלולה לגרום לטעויות בזיהוי הגן. הקושי באיתור חלק מהגנים עלול להוות בעיה גם כשלא אחת קיים צורך להזעיק עזרה ולא ברור מה כתובתם המדויקת של הגנים. גם אם אין ספק שמחלקת הגננות מכירה בעל פה כל גן וגן ואנשיה יודעים כיצד להגיע אליהם, הביקורת סבורה כי חשוב שמיקום מדויק של הגנים יהיה ברור גם למשתמש מזדמן בגן או לעוברי אורח. נכון יהיה לו יוצב שלט בכניסה לכל גן ובו יצוין שם הגן וכתובתו המדויקת.

2. לדעת הביקורת, העירייה צריכה לפעול בהקדם לעריכת סקר גנים מלא שיקיף את כל הגנים הציבוריים ברחבי העיר ויכלול את כל הפרטים הרלוונטיים. ממצאי הסקר יהוו מסד נתונים וכלי עזר לאגף שיקל על הפיקוח ויאפשר בעתיד בקרת פעילות טובה יותר.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 עידן מור

עידנ'ס - אטרקציות לאירועים
מתנפחים
בר ממתקים
שולחנות משחק
השכרת מתקנים מתנפחים
השכרת מתנפחים



 


מאמרים נוספים מאת עידן מור
 
שר התמ"ת הפך תקן חדש של מתקנים מתנפחים לרשמי
שר התעשייה המסחר והתעסוקה, בנימין (פואד) בן אליעזר, הכריז על רשמיות לשני תקנים שיסייעו לשמירה על בטיחות ילדנו: ת"י 5378- מתקני משחקים מתנפחים ות"י 12586-אביזרים לטיפול בילדים-מחזיק מוצץ.

מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 6
ירוע בפארק או גן שעשועים: נפלאים!!! פשוטים להקמה, לתפעול ולקיפול עצמי. יש לציין שגנרטור קטן אחד יכול לספק חשמל לשלושה מתנפחים של עידנ'ס! מקסימום הנאה במינימום הוצאה

מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 5
שורה תחתונה – איזה מתנפחים להזמין ומתי: עמודה ראשונה – מתנפחים שלנו עמודה שניה – מתנפחים ענקיים

מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 4
4. מתנפחים קשים לקיפול - מכיוון שהשמשונית היא חומר לא כ"כ גמיש (יחסית למתנפחים של Happy Hop) קשה מאוד לקפל אותה, כמובן שהמשקל גם כן לא מוסיף לתענוג וכך יוצא שאדם לא מיומן יכול בקלות להכפיל את מידת המתקן כשהוא מקופל ואז גם הטנדר לא מספיק וצריך משאית...

מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 3
3 החסרונות במתנפחים של Happy Hop (מתנפחים של עידנ'ס) : 1. מתנפחים אלה אינם יכולים להכיל מספר רב של ילדים (בין 6 ל-15, תלוי בדגם המתקן ובגיל הילדים).

מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 2
מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 2 16 היתרונות במתנפחים של Happy Hop (מתנפחים של עידנ'ס) : 1. מתנפחים קלים מאוד לנשיאה – אפשר להרים מתנפח בקלות ביד אחת ואת המפוח שלו ביד השנייה.

מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 1
שלום לכולם, שמי עידן מור ואני מנהל את העסק המשפחתי "עידנ'ס" כבר מספר שנים (אבא שלי בחר את שם העסק... אין לי שיגעון גדלות או משהו...). בתחילת הדרך, בין השנים 2002 ל-2007 תפעלתי 3 משחקיות לילדים, אחת בפ"ת ושתיים בר"ג, אחת במרכז אלרם ברח' ביאליק והשניה ב"מרום סנטר", בשכונת מרום נווה.

מתנפחים לברית או בריתה
מזל טוב! תינוק חדש בא לאויר העולם ואתם מתכוננים לערוך לו את מצוות ברית המילה או שאולי נולדה לכם תינוקת מתוקה ואתם רוצים לפרגן לה במסיבת בריתה? נכון שאתם יודעים שיהיו במקום הרבה ילדים של האחים / בני דודים / חברים / שכנים ועוד אבל אינכם יודעים מהי האטרקציה שתעסיק אותם כל האירוע במינימום הוצאה?

מה ההבדל בין מתנפחים של עידנ'ס לבין מתקנים מתנפחים אחרים בשוק – חלק 3
מה ההבדל בין מתנפחים של עידנ'ס לבין מתקנים מתנפחים אחרים בשוק – חלק 3 שורה תחתונה – איזה מתנפחים להזמין ומתי:

מה ההבדל בין מתנפחים של עידנ'ס לבין מתקנים מתנפחים אחרים בשוק – חלק 2
5 היתרונות במתנפחים הגדולים (מתקני שמשונית בלבד) : 1. מתקנים מתנפחים אלה יכולים להכיל מספר רב של ילדים בהתאם לגודל המתקן. 2. מתנפחים אלה יכולים להכיל ילדים (וחלקם אף מבוגרים) ללא הגבלת גיל ומשקל.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI