דף הבית אינטרנט והחיים ברשת בלוגים מתקני משחקים בגנים ציבוריים – חלק ד'
מתקני משחקים בגנים ציבוריים – חלק ד'
עידן מור 22/11/10 |  צפיות: 3048

מתקני משחקים בגנים ציבוריים – חלק ה'

מקור המאמר: באדיבות אתר עריית ירושלים http://www.jerusalem.muni.il

האגף לשיפור פני העיר

הנתונים שיתקבלו יכללו בין היתר: מפתח לזיהוי הגן (שם הגן וכתובת מדויקת); מידע כללי (תאריך הקמת הגן, מימון, על שם מי נקרא וכו'); תמונה, תשריט ושטח של הגן; מיפוי מתקני המשחקים הנמצאים בגן (כולל שם החברה המייצרת, תאריך התקנה, תקופת אחריות ולבני איזה גיל מתאימים המתקנים); בדיקות בטיחות (תאריכי ביצוע הבדיקות, על ידי מי בוצעו, הממצאים והטיפול בהם) ונתונים אחרים הנוגעים לגן כתכניות פיתוח, צמחייה, השקיה ועוד. הנתונים יתויקו בתיקי הגנים ויעודכנו במידת הצורך.

3. יש לבחון את נושא המידע הממוחשב בתחום זה. כפי הנראה יש הכרח לאפיין מערכת חדשה שתענה על הצרכים בשילוב מערכת ה-G.I.S העירונית. כן יש לקבוע אחראי על העדכון הממוחשב של כל שינוי שנעשה כגון: פירוק מתקנים, התקנת מתקנים, הקמת גנים חדשים, ממצאי בדיקות בטיחות והטיפול והמעקב אחריהם.

מנהל האגף ציין בתגובתו כי במסגרת התקציב לשנת 2002 הגיש האגף בקשה לעריכת סקר גנים, אולם התקציב לא אושר. בשל חשיבות העניין הוא יעלה פעם נוספת לדיון במסגרת התקציב הבלתי רגיל לשנת 2002.

Text Box: 5 ביקורת בגנים

5.1 הביקורת ערכה סיורים (ב-6.12.01 וב-13.12.01) ב-29 גנים ציבוריים באזורים שונים בעיר על מנת להתרשם ממצב התחזוקה ומבטיחות המתקנים שבהם. לסיורים התלווה נציג ממחלקת הגננות, ולסיור אחד התלווה גם מנהל המחלקה לבטיחות עובדים (בפועל).

5.2 מכון התקנים הישראלי בבדיקותיו מגדיר את הליקויים שהוא מאתר על פי הסיווג: קריטי, חמור וקל.

- בקטגוריה של ליקויים קריטיים נכללים פגמים כגון: סכנת הילכדות ראש, המתקן מוצב על משטח קשיח (ולא על מצע רך) וגובה נפילה מקסימלי הגבוה מ-250 ס"מ, בניגוד להוראות התקן.

- בקטגוריה של ליקויים חמורים נכללים בין היתר: סכנת הילכדות אצבע, גובה מעקה הנמוך מדרישות התקן (90ס"מ לפחות), ברגים ומסמרים בולטים ובעלי חדויות במקומות שונים, היעדר מעקי יד, מדרכי גרמי מדרגות שבורים, בסיס בטון בולט בסמוך לגוף המתקן, זווית גלישה גבוהה יותר מדרישות התקן (37 מעלות מקסימום כלפי האופק) גובה קטע היציאה של המגלשה גבוה או נמוך מדרישות התקן (בין 22 ס"מ לבין 42 ס"מ מפני הקרקע), סיבי פיברגלס בולטים על משטח הגלישה, סכנת היחתכות והיצבטות במקומות שונים במתקן, סדקים ושברים עם חדויות בחלקי העץ שבמתקנים והיעדר אמצעי בלימה הולם בנדנדות עלה ורד.

- הקטגוריה של ליקויים קלים כוללת: משטח גלישה שחוק, קילופי צבע בחלקי המתכת או העץ שבמתקנים, חלודה בחלקי המתכת והיעדר סימון גיל הילדים שהמתקנים מיועדים להם.

5.3 בכל 29 הגנים שנבדקו, נמצאו ליקויים בדרגות חומרה שונות, ובהם גם ליקויים המוגדרים כ"קריטיים". בכמה גנים המליץ מנהל המחלקה לבטיחות עובדים להסיר מתקנים שונים המהווים סיכון למשתמשים בהם ובמקרה אחד - גן ההרפתקאות בפארק דניה (גן המוגבלים), המליץ לראשונה ובאופן חריג לסגור את הגן ולאסור את השימוש במתקניו מפאת חומרת הליקויים והסיכון הבטיחותי שהם מהווים.

5.4 להלן כמה מההוראות המחייבות על פי התקן שאליהן התייחסה הביקורת:

- כל מתקן יסומן בעברית בסימון ברור ובר קיימה באותיות ובספרות שגודלן לפחות 4 מ"מ. הסימון ייעשה על גבי שלט שיוצמד למתקן במקום נגיש ובולט לעין. הסימון יכלול פרטים אלה: שם היצרן וכתובתו, שנת הייצור, גיל המשתמשים שהמתקן מיועד להם והתאמת המתקן לתקן (חלק 1 סעיף 4).

אם נמצאים באתר מתקנים המיועדים לבני גיל שונים, יחולק שטח האתר למתקנים למשתמשים עד גיל 4 ומעל גיל 4. לפחות בשני מקומות באתר יוצבו שלטים המציינים לאיזה גיל מיועד המתקן. במתקנים המיועדים למשתמשים עד גיל 4 ייכתב נוסף על כך: "ילדים עד גיל 4 חייבים בהשגחת מבוגר". גובה האותיות והספרות בשלטים יהיה לפחות 3 ס"מ (חלק 2 סעיף 5.1).

- לכיסוי פני האתר יש לבחור בחומרים בעלי תכונות אלו: קיימות ויציבות, כושר בלימה הולם, עמידות בפני שחיקה, התנגדות להחלקה במצב יבש ובמצב רטוב. כיסוי שטחי המשחק יהיה בעל כושר בלימה הולם, הכיסוי יונח במיוחד מתחת לחלקי המתקן שקיימת סכנת נפילה מהם. כיסוי כזה יכול להיות טבעי או מלאכותי (חלק 2 סעיף 6).

- מתקנים למשתמשים עד גיל 4 יצוידו במעקים אם גובה הנפילה 500 מ"מ או יותר. מתקנים המיועדים למשתמשים מעל גיל 4 יצוידו במעקים אם גובה הנפילה גדול מ-900 מ"מ. למשטחי דריכה הנמצאים גבוה מ-1.5 מטר מהקרקע יהיה גובה המעקה לפחות 900 מ"מ. המעקה יכלול מוטות ניצבים שהמרחק ביניהם אינו גדול מ-10ס"מ (חלק 2 סעיפים 8.7.1/2/3).

- גובה הנפילה (למעט במתקן דמוי פירמידה) לא יהיה גדול מ-2.5 מ' (חלק 2 סעיף 8.1).

- תֶכֶן (תכנון) המתקן יבטיח שלא יהיה במתקן כל חלק או רכיב שעלולים להילכד בהם חלקי גוף של המשתמש. סכנת הילכדות ראש מוגדרת (בהתאם לתקן הבריטי) במרווח שבין 12.5 ס"מ לבין 20.3 ס"מ (חלק 2 סעיף 8.4).

- החוליות בשרשרות תהיינה קצרות כדי למנוע היתפסות אצבעות. מחברים כגון: טבעות, ברגים, אומים ומסמרים יהיו מוגנים מפני שיתוך (קורוזיה). מומלץ להשחיל את השרשרת בתוך צינור פלסטיק שקוף (חלק 2 סעיף 8.5.1.4).

- תֶכֶן (תכנון) המתקן יבטיח שבמקומות הנגישים לא יהיו פינות חדות או מחוספסות או בליטות (חלק 2 סעיף 11.1).

- במפגש בין סולם הטיפוס והמדרך העליון שהסולם מחובר אליו יותקנו ידיות עזר משני צדי הכניסה (חלק 2 סעיף 10.2).

- זווית מרבית של מגלשה כלפי קו אופקי תהיה 37 מעלות (חלק 5 סעיף 4.1.3).

- המגלשה תצויד בחלקה העליון במאחז יד לאורך 380 מ"מ לפחות במשטח הישיבה (חלק 5 סעיף 4.1.6.1).

- במגלשות שאורך משטח הגלישה שלהן עד 6.5מ' יהיה גובה הדפנות לפחות 110 מ"מ. במגלשות שאורכן גדול יותר יהיה גובה הדפנות 130 מ"מ (חלק 5 סעיף 4.2.2).

- הגובה מקצה קטע היציאה במגלשה ועד לקרקע יהיה 220 מ"מ מינימום ו-420 מ"מ מקסימום (חלק 5).

- המרחק ממרכז עמוד הגלישה לשפת משטח היציאה יהיה בתחום שבין 45 ס"מ ל-50 ס"מ, וקוטר העמוד לא יהיה גדול מ-5ס"מ (חלק 5 סעיף 4.7).

- משטח ישיבה של נדנדה יהיה בגובה של 455 מ"מ לפחות מעל פני הקרקע אך לא גבוה מ-635 מ"מ. משטח הישיבה של מושבים שצורתם עריסה לא יהיה גבוה מ-485 מ"מ מעל פני הקרקע (חלק 5 סעיף 5.1.2).

- לספיגת מכת קצה נדנדת עלה ורד על האדמה מומלץ להשתמש בצמיגים חתוכים אלכסונית הנעוצים בתוך האדמה (חלק 5 סעיף 5.2.1.1).

- קיר טיפוס יהיה עשוי ממשטח המוטה בזווית מרבית של 70 מעלות כלפי הקרקע וגובהו המקסימלי יהיה 2 מ' מהקרקע. על קיר הטיפוס יהיה אמצעי אחיזה למטפס. באמצע רוחב הקיר יהיה חבל טיפוס בעל שני מקומות אחיזה: בראש המתקן ובתחתיתו (חלק 5 סעיף 4.5).

- מרווחים בין מתקנים: למתקנים נעים – שטח המשחק ועוד 1.8 מ' מכל צד, ולמתקנים נייחים – שטח המשחק ועוד 1.2מ' מכל צד (חלק 2 סעיף 5.2).

להלן פירוט עיקרי ממצאי הבדיקה. תמונות של מקצת מהליקויים מצורפים כנספח לדוח.

5.5 פארק דרום מערב – פארק שטרן

זהו גן משוקם שהותקנו בו מתקנים מתוצרת גנית פארק. בגן יש מתקן משולב ממתכת, שני מתקני נענוע על קפיץ ספירלי, נדנדת עלה ורד דו מושבית וקרוסלה.

(לפעמים נראים מתנפחים יפים בפארק, מתקנים מתנפחים לילדים)

- מתקן משולב ממתכת :

א. סולם הטיפוס למתקן אינו מחובר לקרקע – הקצה התחתון של הסולם ניתק מבסיס העיגון שלו ולמעשה מונח באוויר. מצב זה גרם לכך שהעיגון העליון של הסולם באזור משטח הדריכה בולט ומהווה סכנה להילכדות אצבעות או מכשול לרגל (תמונה 1).

ב. בסיסי העיגון מבטון של עמודי המתקן חשופים.

ג. נמצאו חורים במשטח הגלישה בשתי המגלשות העשויות מפיברגלס ובדפנותיהן.

ד. חלק ממחברי המתקן אינם תקניים והעלו חלודה.

ה. המרחק בין שפת משטח היציאה לבין מרכז עמוד הגלישה הוא 59 ס"מ במקום 45 ס"מ – 50 ס"מ.

ו. מרווח מסוכן בין השלב העליון של הסולם (הדרומי) למשטח הדריכה קטן מ-20 ס"מ.

ז. סולם טיפוס ידיים רופף – יש לחזק את הברגים.

- שני מתקני ניענוע על קפיץ :

התפוררות העץ גם של משטח הישיבה כולל חדויות.

- נדנדת עלה ורד דו מושבית :

באחד ממושבי הנדנדה קיימת התנפחות העץ ופתיחה היוצרת מרווח עם סכנת היצבטות אצבעות. כמו כן יש חדויות במשטחי הישיבה מעץ.

- מתקן קרוסלה :

א. משטחי הישיבה העשויים עץ (דיקט) מתפוררים עם חדויות.

ב. עיגון הציר המרכזי של הקרוסלה לקוי (מתנדנד ורופף).

ג. משטח הדריכה העשוי עץ בולט בסמוך לציר התחתון ומהווה סיכון.

ד. קילופי צבע רבים.

- פרט לשלט קטן ולא בולט על המתקן המשולב המתייחס לשנת ייצור המתקן ולכך שהמתקן מיועד לילדים מגיל 4, אין כל שילוט נוסף בגן.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 עידן מור

עידנ'ס - אטרקציות לאירועים
מתנפחים
בר ממתקים
שולחנות משחק
השכרת מתקנים מתנפחים
השכרת מתנפחים



 


מאמרים נוספים מאת עידן מור
 
שר התמ"ת הפך תקן חדש של מתקנים מתנפחים לרשמי
שר התעשייה המסחר והתעסוקה, בנימין (פואד) בן אליעזר, הכריז על רשמיות לשני תקנים שיסייעו לשמירה על בטיחות ילדנו: ת"י 5378- מתקני משחקים מתנפחים ות"י 12586-אביזרים לטיפול בילדים-מחזיק מוצץ.

מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 6
ירוע בפארק או גן שעשועים: נפלאים!!! פשוטים להקמה, לתפעול ולקיפול עצמי. יש לציין שגנרטור קטן אחד יכול לספק חשמל לשלושה מתנפחים של עידנ'ס! מקסימום הנאה במינימום הוצאה

מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 5
שורה תחתונה – איזה מתנפחים להזמין ומתי: עמודה ראשונה – מתנפחים שלנו עמודה שניה – מתנפחים ענקיים

מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 4
4. מתנפחים קשים לקיפול - מכיוון שהשמשונית היא חומר לא כ"כ גמיש (יחסית למתנפחים של Happy Hop) קשה מאוד לקפל אותה, כמובן שהמשקל גם כן לא מוסיף לתענוג וכך יוצא שאדם לא מיומן יכול בקלות להכפיל את מידת המתקן כשהוא מקופל ואז גם הטנדר לא מספיק וצריך משאית...

מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 3
3 החסרונות במתנפחים של Happy Hop (מתנפחים של עידנ'ס) : 1. מתנפחים אלה אינם יכולים להכיל מספר רב של ילדים (בין 6 ל-15, תלוי בדגם המתקן ובגיל הילדים).

מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 2
מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 2 16 היתרונות במתנפחים של Happy Hop (מתנפחים של עידנ'ס) : 1. מתנפחים קלים מאוד לנשיאה – אפשר להרים מתנפח בקלות ביד אחת ואת המפוח שלו ביד השנייה.

מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 1
שלום לכולם, שמי עידן מור ואני מנהל את העסק המשפחתי "עידנ'ס" כבר מספר שנים (אבא שלי בחר את שם העסק... אין לי שיגעון גדלות או משהו...). בתחילת הדרך, בין השנים 2002 ל-2007 תפעלתי 3 משחקיות לילדים, אחת בפ"ת ושתיים בר"ג, אחת במרכז אלרם ברח' ביאליק והשניה ב"מרום סנטר", בשכונת מרום נווה.

מתנפחים לברית או בריתה
מזל טוב! תינוק חדש בא לאויר העולם ואתם מתכוננים לערוך לו את מצוות ברית המילה או שאולי נולדה לכם תינוקת מתוקה ואתם רוצים לפרגן לה במסיבת בריתה? נכון שאתם יודעים שיהיו במקום הרבה ילדים של האחים / בני דודים / חברים / שכנים ועוד אבל אינכם יודעים מהי האטרקציה שתעסיק אותם כל האירוע במינימום הוצאה?

מה ההבדל בין מתנפחים של עידנ'ס לבין מתקנים מתנפחים אחרים בשוק – חלק 3
מה ההבדל בין מתנפחים של עידנ'ס לבין מתקנים מתנפחים אחרים בשוק – חלק 3 שורה תחתונה – איזה מתנפחים להזמין ומתי:

מה ההבדל בין מתנפחים של עידנ'ס לבין מתקנים מתנפחים אחרים בשוק – חלק 2
5 היתרונות במתנפחים הגדולים (מתקני שמשונית בלבד) : 1. מתקנים מתנפחים אלה יכולים להכיל מספר רב של ילדים בהתאם לגודל המתקן. 2. מתנפחים אלה יכולים להכיל ילדים (וחלקם אף מבוגרים) ללא הגבלת גיל ומשקל.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI