דף הבית אינטרנט והחיים ברשת בלוגים מתקני משחקים בגנים ציבוריים – חלק י'
מתקני משחקים בגנים ציבוריים – חלק י'
עידן מור 22/11/10 |  צפיות: 3943

מתקני משחקים בגנים ציבוריים – חלק י'

מקור המאמר: באדיבות אתר עריית ירושלים http://www.jerusalem.muni.il

האגף לשיפור פני העיר

א. בתחתית המושבים מותקנים מעצורי T העלולים לסכן את רגלי המשתמשים.

ב. מושב אחד רופף ושניהם מונחים על תושבות שבורות עם ברזלים בולטים - סכנת פציעה.

5.33 גן רבינוביץ' ("המפלצת") רחוב טהון פינת רחוב צ'ילה – קריית יובל

המתקן המרכזי והאטרקטיבי בגן זה הוא מתקן מגלשות מפוסל שניבנה לפני כשלושים שנה והידוע בכינויו "המפלצת".

המתקן בנוי מגוש בטון גדול המפוסל בצורת מפלצת עם בליטות וגבשושיות גדולות. מסביב לגוף המפלצת בחלק הצדדי והאחורי של המתקן קיים גרם מדרגות מפותל מבטון המשמש עלייה לחלל הפה של הדמות. משטח הדריכה של חלל הפה נמצא בגובה של כ-500ס"מ מפני הקרקע.

מחלל פה המפלצת יוצאות שלוש מגלשות מבטון בגובה מקסימלי של 350ס"מ מפני הקרקע. אל המגלשות הנ"ל יורדים מחלל הפה דרך שלושה גרמי מדרגות מבטון (גרם מדרגות אחד לכל מגלשה).

בשנים 1997-2000 בדק מכון התקנים פעמים מספר את המתקן ביזמת משרד התעשייה והמסחר, והממונה על התקינה במשרד העביר את הממצאים לידיעת העירייה.

להלן עיקרי הליקויים שעליהם הצביע מכון התקנים בבדיקותיו ב-23.6.99:

- גובה הנפילה המקסימלי של גרם המדרגות ושל משטח הדריכה שבחלל הפה נמדד בכ-500 ס"מ. גובה הנפילה המקסימלי של המגלשות נמדד בכ-350 ס"מ. נתונים אלה הם בניגוד לתקן הקובע כי הגובה המקסימלי מפני הקרקע צריך להיות 250 ס"מ.

- גובה מעקה גרם המדרגות הגבוה הוא כ-60 ס"מ בלבד, ואילו דרישת התקן מחייבת 90ס"מ לפחות.

- שברים בבטון במקומות שונים במתקן כולל משטחי הגלישה שבחלקם שחוקים ובמגלשה האמצעית חלק ממשטח הגלישה עם שברים.

- בירידה אל המגלשות דרך גרמי המדרגות אין מעקי יד, מדרכי גרמי המדרגות חלקים ומקצתם שבורים בקצוותיהם, ועקב כך אין אחיזה בטוחה וקיימת סכנת נפילה.

- בסיס בטון בולט בארגז החול בסמוך לגוף המתקן (בחלקו הקדמי).

- זווית הגלישה של המגלשות נמדדה בין 43 מעלות ל-48 מעלות, ואילו דרישת התקן היא 37 מעלות מקסימום כלפי האופק.

- גובה קטע היציאה של שתיים מן המגלשות נמדד בכ-50 ס"מ, ואילו דרישת התקן היא בין 22ס"מ ל-42 ס"מ מפני הקרקע.

- אין סימון גיל הילדים שלהם מיועד המתקן.

ב-15.8.00 נערך סיור בגן ובו נכחו נציגי העירייה, נציג הממונה על התקינה במשרד התעשייה והמסחר ונציג מכון התקנים. אגף שפ"ע ביצע תיקוני בטיחות האפשריים מבחינתו (כגון: הגבהת המעקה, הוספת מאחזי יד בירידה אל המגלשות וחספוס המדרגות).

מאחר שחלק מהליקויים מחייבים פתרונות שמשמעותם שינוי מהותי במבנה שהוא גם פסל סביבתי נוסף על היותו מתקן משחקים, הומלץ להיוועץ בגורמי מקצוע מתאימים (יועץ אדריכלי וגורמים במכון התקנים).

במכתב לוואי מ-22.11.00 לדוחות הבדיקה משנת 2000 כתב הממונה על התקינה לראש העירייה, כי הליקויים שהודגשו בדוחות קודמים בין היתר בגן "המפלצת" עדיין לא סולקו. עוד הדגיש הממונה על התקינה את חומרת הממצאים שהנם בניגוד לתקן הרשמי, כאשר המשתמשים במתקנים המסוכנים הם ילדים. הממונה ציין כי ימשיך לעקוב אחר המצב בגני המשחקים שבתחום אחריות העירייה. אם ימצא כי אינם עומדים בדרישות התקן, יחליט על המשך הטיפול במישור המשפטי לפי חוק התקנים (גם מתנפחים גדולים וגם מתנפחים קטנים דורשים תו תקן).

בסיור שערך נציג הביקורת עם נציג ממחלקת הגננות מתברר שהליקויים הקריטיים (גובה הנפילה) וליקויים חמורים אחרים (כזוויות הגלישה וכן קילופים וחספוסים במשטח הגלישה) טרם טופלו, וכי לא נעשה מאמץ משמעותי לקידום מציאת פתרונות הולמים לבעיות הקשות שהועלו בבדיקות השונות. במהלך הסיור העירה הביקורת על כך שאין גדר בטיחות בקצה המדרכה מול שביל היציאה מן הגן לכיוון הכביש הראשי (רחוב טהון) כמתחייב מהתקן (חלק 1 סעיף 8.2).

הערות הביקורת

1. מממצאי הבדיקה עולה כי ישנם ליקויים רבים מסוגים שונים בכל הגנים שנבדקו. חלק מן הליקויים מעידים בבירור שההתקנה של המתקנים הייתה לקויה. לביקורת נמסר כי לא בכל המקרים שבהם הותקנו מתקנים חדשים הייתה נוכחות של נציג מחלקת הגננות שלו רקע והכשרה מתאימים כדי שיוכל לפקח על תהליך ההתקנה ולבקר אותו. לדעת הביקורת, נוכחות גורם כזה מתחייבת, ועל העירייה להקפיד על כך בכל המקרים שבהם קבלנים מתקינים את המתקנים, משום שהאחריות על בטיחותם של מתקני המשחקים הנה בראש ובראשונה של העירייה.

יודגש כי עניין ההתקנה הבטיחותית אינו קשור לתקציב.

2. ניכר כי רוב הליקויים שהעלתה הבדיקה, שבהם גם ליקויים קריטיים וחמורים, נוצרו לפני זמן רב, כלומר לפני חודשים רבים ובמקרים מסוימים אף שנים. ייתכן שהדבר מעיד על איכות הבדיקות החודשיות שאמורים לערוך מנהלי האזורים, אם הן מבוצעות כהלכה, וכן להתייחסות לבדיקות אלה.


3. מקצת מן הליקויים הספציפיים שעליהם הצביע דוח זה צוינו בעבר גם בדוחות של הממונה על הבטיחות באגף לחירום וביטחון. על העירייה לפעול לאלתר לתיקון כל הליקויים שהועלו בבדיקה זו וכן לערוך בדיקה מקצועית ומקיפה של כל המתקנים שבאחריותה ולדאוג לתיקון כפי הנדרש. אם נעשית בדיקה ואין מתקנים את הדרוש תיקון, הרי שלא נעשה דבר. על העירייה לנהוג בנושא זה באחריות, וככל שהדבר ייעשה מהר יותר כן ייטב.

4. הביקורת התרשמה כי למתקנים העשויים עץ יש בלאי גדול יותר ממתקנים העשויים חומרים קשיחים ועמידים יותר כדוגמת מתכת. יש בעיה בשימור העץ, ונדרשות פעולות אחזקה רבות לטיפול בו, אולם פעולות אחזקה אלו אינן מתבצעות בפועל. מתקני העץ גם עמידים פחות בפני ונדליזם. אשר על כן מומלץ להימנע מלרכוש ומלהתקין מתקנים מסוג זה.

מנהל אגף שפ"ע ציין בתגובתו כי במהלך השנים האחרונות מחלקת הגננות שיפרה את נושא הבטיחות במתקני המשחקים, אולם קיים פער ויש עדיין הרבה מה לשפר. רוב המתקנים המצויים בגנים ישנים ולכן הם אינם עומדים בתקן. העלויות הכספיות להחלפת כל המתקנים היא גדולה מאוד, ומשום כך ההחלפה מתבצעת באופן הדרגתי. בשלב הראשון ירוכז מאמץ בתיקונים שתבצע מחלקת הגננות, ולאחר קבלת ממצאי הבדיקות ייבחן כל מקרה לגופו ויוחלט לגבי אופן הטיפול.

מנהל האגף מסר כי עם קבלת דוח זה החל האגף לבצע את תיקון הליקויים כפי שמופיעים בו. מתקן גדול מעץ בשכונת רמת דניה פורק, ובאחרים הוחל בתיקון הדרוש לפי יכולת האגף.

מנהל האגף ציין כי המתקן בגן המפלצת אינו עומד בתקן. לכשישוחרר התקציב הבלתי רגיל יבצע האגף את ההתאמות הנדרשות כמתחייב. גם המתקנים בגן הקיפוד וגן השבלול המהווים גם פסלים סביבתיים אינם עומדים בתקן. עניין זה יעלה במסגרת התקציב הבלתי רגיל לשנת 2002 על מנת להתאימם לתקן.

עוד נמסר מאגף שפ"ע בתגובה כי זה שנים מספר אין מתקינים מתקני עץ, משום הבלאי הגדול שנוצר בהם בתקופה קצרה מאוד.

בתגובת האגף נאמר כי בזמן התקנת המתקנים נוכח תמיד נציג מטעם מחלקת הגננות שהוכשר בנושא בטיחות מתקני משחקים. דבר זה סותר את מה שנמסר לביקורת במהלך הבדיקה, אך אם נתון זה מדויק נשאלת השאלה מדוע למרות נוכחותו של נציג המחלקה הותקנו המתקנים באופן לקוי ובלתי בטיחותי.

Text Box: 6 תלונות על ליקויים במתקני משחקים ותביעות בגין נזקים ממתקנים אלה

6.1 הודעות ותלונות מצד תושבים על ליקויים במתקני משחקים מגיעות לאגף שפ"ע בדרכים שונות:

- דיווחים המגיעים באמצעות המוקד העירוני.

- דיווחים באמצעות הטלפון המגיעים ישירות לאגף.

- דיווחים בכתב המגיעים לאגף.

6.2 שני סוגי הדיווחים הראשונים נקלטים בתוכנת מוקד 2000 המופעלת באגף. על פי הנתונים האלה בשנת 2000 התקבלו 51 הודעות על מתקני שעשועים לא תקינים בגנים ציבוריים. בשנת 2001 (עד לחודש דצמבר) התקבלו 75 הודעות מסוג זה.

6.3 את התלונות בכתב קולטת עובדת אחרת באגף והן מרוכזות בתוכנת ניהול דואר.

מספר התלונות וההודעות הכתובות היה בשנים האחרונות כדלהלן:

בשנת 1999 נרשמו 621 תלונות.

בשנת 2000 נרשמו 664 תלונות.

בשנת 2001 נרשמו 865 תלונות (עד לחודש דצמבר).

יצוין כי נתונים אלה כוללים את כל הפניות בכתב בנושאים שונים המצריכות טיפול.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 עידן מור

עידנ'ס - אטרקציות לאירועים
מתנפחים
בר ממתקים
שולחנות משחק
השכרת מתקנים מתנפחים
השכרת מתנפחים



 


מאמרים נוספים מאת עידן מור
 
שר התמ"ת הפך תקן חדש של מתקנים מתנפחים לרשמי
שר התעשייה המסחר והתעסוקה, בנימין (פואד) בן אליעזר, הכריז על רשמיות לשני תקנים שיסייעו לשמירה על בטיחות ילדנו: ת"י 5378- מתקני משחקים מתנפחים ות"י 12586-אביזרים לטיפול בילדים-מחזיק מוצץ.

מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 6
ירוע בפארק או גן שעשועים: נפלאים!!! פשוטים להקמה, לתפעול ולקיפול עצמי. יש לציין שגנרטור קטן אחד יכול לספק חשמל לשלושה מתנפחים של עידנ'ס! מקסימום הנאה במינימום הוצאה

מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 5
שורה תחתונה – איזה מתנפחים להזמין ומתי: עמודה ראשונה – מתנפחים שלנו עמודה שניה – מתנפחים ענקיים

מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 4
4. מתנפחים קשים לקיפול - מכיוון שהשמשונית היא חומר לא כ"כ גמיש (יחסית למתנפחים של Happy Hop) קשה מאוד לקפל אותה, כמובן שהמשקל גם כן לא מוסיף לתענוג וכך יוצא שאדם לא מיומן יכול בקלות להכפיל את מידת המתקן כשהוא מקופל ואז גם הטנדר לא מספיק וצריך משאית...

מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 3
3 החסרונות במתנפחים של Happy Hop (מתנפחים של עידנ'ס) : 1. מתנפחים אלה אינם יכולים להכיל מספר רב של ילדים (בין 6 ל-15, תלוי בדגם המתקן ובגיל הילדים).

מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 2
מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 2 16 היתרונות במתנפחים של Happy Hop (מתנפחים של עידנ'ס) : 1. מתנפחים קלים מאוד לנשיאה – אפשר להרים מתנפח בקלות ביד אחת ואת המפוח שלו ביד השנייה.

מתנפחים של עידנ'ס לעומת מתקנים מתנפחים אחרים – חלק 1
שלום לכולם, שמי עידן מור ואני מנהל את העסק המשפחתי "עידנ'ס" כבר מספר שנים (אבא שלי בחר את שם העסק... אין לי שיגעון גדלות או משהו...). בתחילת הדרך, בין השנים 2002 ל-2007 תפעלתי 3 משחקיות לילדים, אחת בפ"ת ושתיים בר"ג, אחת במרכז אלרם ברח' ביאליק והשניה ב"מרום סנטר", בשכונת מרום נווה.

מתנפחים לברית או בריתה
מזל טוב! תינוק חדש בא לאויר העולם ואתם מתכוננים לערוך לו את מצוות ברית המילה או שאולי נולדה לכם תינוקת מתוקה ואתם רוצים לפרגן לה במסיבת בריתה? נכון שאתם יודעים שיהיו במקום הרבה ילדים של האחים / בני דודים / חברים / שכנים ועוד אבל אינכם יודעים מהי האטרקציה שתעסיק אותם כל האירוע במינימום הוצאה?

מה ההבדל בין מתנפחים של עידנ'ס לבין מתקנים מתנפחים אחרים בשוק – חלק 3
מה ההבדל בין מתנפחים של עידנ'ס לבין מתקנים מתנפחים אחרים בשוק – חלק 3 שורה תחתונה – איזה מתנפחים להזמין ומתי:

מה ההבדל בין מתנפחים של עידנ'ס לבין מתקנים מתנפחים אחרים בשוק – חלק 2
5 היתרונות במתנפחים הגדולים (מתקני שמשונית בלבד) : 1. מתקנים מתנפחים אלה יכולים להכיל מספר רב של ילדים בהתאם לגודל המתקן. 2. מתנפחים אלה יכולים להכיל ילדים (וחלקם אף מבוגרים) ללא הגבלת גיל ומשקל.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI