דף הבית מדעי הרוח היסטוריה מה הקשר בין גילוי אמריקה לזהב?
מה הקשר בין גילוי אמריקה לזהב?
רחלי פרי 05/12/10 |  צפיות: 4540

מה הקשר בין גילוי אמריקה לזהב?

כפי שכולנו יודעים, המגלה האגדי של יבשת אמריקה היה כריסטופר קולומבוס, שהיה איטלקי במוצאו, אך את התגלית עשה כשהוא משרת את מלך ספרד. קולומבוס יצא למסעו ב-3 לאוגוסט 1492. בתקופה זו ספרד היא מדינה מודרנית צעירה שמחפשת מקורות מימון לצרכים הרבים שמתעוררים. הסיבה המרכזית שעמדה מול עיניו של מלך ספרד כשהסכים לממן את מסעו של קולומבוס הייתה זהב. על פי התוכנית, קולומבוס היה אמור למצוא דרך חדשה להודו, ואזור זה ידוע כעשיר בזהב. אמנם קולומבוס לא מצא את הודו, אך זהב מצא גם מצא.

קולומבוס נוחת באמריקה

כשקולומבוס הטיל עוגן ביבשת אמריקה, הוא פגש בשבטי ילידים שניהלו חקלאות תירס, ומה שמשך את עיניו במיוחד היו נזמי הזהב שקישטו את אוזניהם של הילידים. יתרה מזאת, קולומבוס קיבל מסכת זהב כמתנה מראש השבט, וכאן הבין שיש באזור זהב. כדי לגלות את מיקומו של הזהב, חטף כמה מהילידים והללו הובילו אותו לאי היספניולה, שם מצא פירורי זהב בתוך מי נהרות. אחרי תגלית זו, הוא הגיע למסקנה שמסעו לא היה לשווא, וכי איתר את מקורות הזהב שבהם היה מעוניין מלך ספרד.

צעדו הבא היה חזרה הביתה בליווי כמה מבני הילידים, אך במקביל הוא גם השאיר צוות של 39 ימאים, שהקימו את המושבה הראשונה באמריקה. תפקידם העיקרי היה חיפוש אחר זהב.

מסעו השני של קולומבוס

כשחזר קולומבוס לספרד, הוא סיפר על הנאיביות הרבה של הילידים, וכי האזור אליו הגיע, מהווה מקור בלתי נדלה לזהב ולעבדים, זאת משום שהילידים לא מסרבים לכלום. הדיווח נשא חן בעיני הזוג המלכותי, ולכן קולומבוס קיבל משאבים רבים לצורך המסע השני שלו. יחד עם זאת, במסע זה האינדיאנים נהגו בדרך שונה לחלוטין, שכן הם כבר הבינו מה הכוונות האמיתיות של הפולש הזר. שללם העיקרי של האירופאים הפעם היה עבדים ולא זהב.

קולומבוס נזקק נואשות לזהב, וזאת במטרה להצדיק את מסעותיו, אך זהב לא נמצא עוד, ומי ששילם על כך מחיר כבד היו אינדיאנים תושבי האיטי. אנשים אלו הועבדו בפרך בחיפוש נואש אחרי הזהב שפשוט לא היה שם. התוצאה הייתה עגומה למדי, שכן האוכלוסייה המקומית נרצחה במלואה על ידי האירופאים.

ממשיכיו של קולומבוס

רבים הלכו בעקבות קולומבוס, וצורת עבודתם לא הייתה הומאנית יותר. אלו ש"לא הייתה להם אמונה" לא נחשבו כאנשים בעיניים הנוצרים. דוגמה בולטת במיוחד לממשיכי דרכו של קולומבוס בחיפוש זהב בכל מחיר היה קורטס.

כשהגיע קורטס אל חופה של אמריקה, שלח מלך האצטקים זהב רב לפולשים, ובפיו בקשה אחת בלבד, שהפולשים יעזבו את ארצו ואת עמו לנפשם. צעד זה התברר כטעות משום שכך בדיוק קיבל קורטס את ההוכחה להימצאותו של זהב ביבשת. מסיבה זו החל קורטס את מסע המוות שלו ועבר מכפר לכפר בחיפוש אחד דבר אחד ויחיד - הזהב.

שתי דוגמאות אלו מוכיחות לנו שהסיבה העיקרית ליחס הנורא כלפי האינדיאנים נבע מעושר אדמתם, וכי האינטרס הגדול ביותר של האירופאים ביבשת החדשה היה זהב. משאב זה היה חשוב עד כדי כך שהצדיק רצח עם המוני.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 רחלי פרי


 


מאמרים נוספים מאת רחלי פרי
 
סוגי מזגנים
איך תדעו איזה מזגן לקנות לבית - במאמר הבא תוכלו לקרוא על כמה סוגי מזגנים ולהחכים...

ספות לנוער - נוחות ויופי
18/01/11 | ריהוט
פעם, כשהייתם רוכשים מיטות לילדכם היו ממליצים לכם בחום לא לקנות ספות נוער. יש לכך סיבה מעולה, שכן הספות הללו נפתחו בצורה גסה מאוד, ורמת הגימור שלהם השאירה הרבה מקום לשאוף ליותר.

ריצוף פרקטים - איך בדיוק עושים זאת
13/12/10 | שיפוצים
רצפת פרקטים מורכבת מפיסות של עץ מחוברות יחדיו וניתן ליצור בעזרת אותם פיסות עץ דגמים גיאומטריים שונים.

בלונים לאירועים ולימי הולדת
ניתן למצוא אתרים רבים ברשת המציעים בלונים לאירועים במגוון צורות. זרי בלונים, סידור בלונים, הדפסה על בלונים ואספקת בלונים במגוון צורות.

סוגים שונים של הדברה
ישנן שתי צורות הדברה. הדברה כימית והדברה "ירוקה". הדברה ללא חומרים כימיים לא מתאימה להדברת כל סוגי החרקים כי אם רק לחלקם.

קרמיקה - בסיס להתקנת הריצוף
13/12/10 | שיפוצים
לפני התחלת העבודה עליכם לברר איזה סוג רצפה יש לכם או יותר נכון איזה בסיס יש לרצפה שלכם, דבר זה חשוב מאוד לדעת לפני התקנת אריחי הקרמיקה כי בזה יהיה תלוי סוג ההתקנה.

משרד חקירות - התפתחות ספרות הבילוש
13/12/10 | חקירות
משרד חקירות זה מונח שעבר רומנטיזציה בדמיון שלנו, זאת בעקבות ספרים וסרטים שמקורם בתרבות הפופולארית.

מצלמות במעגל סגור - אמצעי אבטחה חיוני ביותר
מצלמות אבטחה ומצלמות במעגל סגור יכולות להיות כלי עזר רב שימושי עבור כל בעל עסק, חברה, מפעל או חנות. מדובר באמצעי אבטחה חיוניים שנועדו לסייע לבעל העסק במניעת הפסדים ונזקים אחרים, שיכולים להיגרם הן מכיוון הלקוחות והן מכיוון העובדים בעסק...

ספות נפתחות לסלון
06/12/10 | ריהוט
לפעמים כדאי לשקול רכישת ספות נפתחות על פני ספות רגילות, או לפחות שאחת הספות בסלון תהיה ספה נפתחת. ספות נפתחות הן מוצר של שניים במחיר אחד – גם ספה וגם מיטה.

ליסינג מחברת השכרת רכב
לקיחת ליסינג פרטי זה כמו השכרת רכב בישראל אך לתקופה ממושכת יותר. הרכב הוא יאנו בבעלותך ויש לך חיוב להחזיר אותו בתום תקופת הליסינג.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI