דף הבית חוק ומשפט חקירות משרד חקירות - התפתחות ספרות הבילוש
משרד חקירות - התפתחות ספרות הבילוש
רחלי פרי 13/12/10 |  צפיות: 3766

התפתחות ספרות הבילוש המודרנית

משרד חקירות זה מונח שעבר רומנטיזציה בדמיון שלנו, זאת בעקבות ספרים וסרטים שמקורם בתרבות הפופולארית. הראשונים שהתחילו עם ספרות בלשית היו הבריטים עם שרלוק הולמס, הבלש האגדי שנולד לאוויר העולם בזכותו של ארתור קונן דויל, ועם דמויות בלשים נוספים, פרי דמיונן של סופרות אחרות כמו אגאתה כריסטי (רבות מכותבות ספרות בלשית היו נשים).

תחילתם של ספרי הבילוש

בתקופה זו, משרד חקירות של הבלש הפרטי זה לא משהו מסודר ועיקר ההתמקדות היא עבודת השטח ולא עבודת המשרד, למעשה אין לבלש משרד כלשהו והוא עובד באופן עצמאי כמעט.

עיקר ההתמקדות בספרי שרלוק הולמס והאחרים היא בשאלה "מי עשה את זה". כלומר כל תכליתו של הספר היא למצוא את הרוצח. העולם של שרולוק הולמס מסודר מאוד, האירוע שמתרחש מפר את הסדר הזה, וכשמוצאים את הרוצח, הסדר שב על כנו.

השפעתם של המלחמות הגדולות על ספרי הבילוש

עם כניסתן של המלחמות הבינלאומיות הגדולות, איבד משרד חקירות פרטיות את הקסם שלו, וכך ספרות הבילוש התפתחה בעצם לתוך ספרות ריגול. השוני הגדול הוא שהשחקניות הראשיות של הזירה הפכו להיות המדינות והמרגלים שלהם. בספרים הללו מאוד ברור מי הטוב ומי הרע: הצדק הוא תמיד לצד המערב.

שיא הפריחה של הספרות הזו היא המלחמה הקרה, ובספרים סוכנויות הביון הממשלתיות מחליפות את משרד החקירות של פעם. יחד עם זאת, מה שעומד במרכז ההתרחשות זה החקירה והחיפוש אחר האמת, ולכן ניתן לקשור בין שני הז'נרים הללו, ספרות בילוש וספרות ריגול.

כפי שאנו יודעים, בשנת 1991 מסתיימת המלחמה הקרה במפתיע, ויחד איתה גוועת ספרות הריגול, אחרי הכול אין כיום אויב חזק מספיק שאפשר להעמיד מול ג'ימס בונד. פתאום אנחנו רואים אפילו את הסוכן האגדי מעורב בחקירות פשעים של ברוני סמים ולא נלחם במדינות מחרחרות מלחמה.

ספרות הבילוש שאחרי המלחמה הקרה

ספרות הבילוש חזרה להעמיד במרכז חוקר פרטי, וכיום הוא גם מצויד במשרד חקירות חדיש עם מזכירה יפה. כיום ניתן להצביע על השפעות אמריקאיות על ספרות הבילוש החדשה. מה שעומד במרכז השאלה זה כבר לא "מי עשה את זה" אלא תחושת הצדק האישי של החוקר הפרטי. בשל תחושת צדק זו, החוקר לא רק מוכן להקריב את משרד החקירות שלו, אלא גם אנשים הקרובים לו ואפילו את חייו שלו. במהלך ספר בילוש שנכתב בעשרים השנים האחרונות, החקירה המקורית מאבד לאט לאט מהחשיבות שלה, ומרכז הכובד עובר אל דברים גדולים יותר, כגון שחיתות של אישי ציבור או של חברות, לעתים סיפור הבלשות מתחבר לפרשות ריגול ועוד סיבובים בלתי צפויים של העלילה.

חשוב גם לזכור, שהמציאות של הבלש הפרטי המודרני היא מציאות שונה מאוד מזו של שרלוק הולמס. היא לא מסודרת ולא ברורה, וזה בדיוק מה שמאפשר את הפניית העלילה לכיוונים לא צפויים. אחרי שהספר או הסרט מסתיימים, העולם שונה ממה שהיה בהתחלה.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 רחלי פרי


 


מאמרים נוספים מאת רחלי פרי
 
סוגי מזגנים
איך תדעו איזה מזגן לקנות לבית - במאמר הבא תוכלו לקרוא על כמה סוגי מזגנים ולהחכים...

ספות לנוער - נוחות ויופי
18/01/11 | ריהוט
פעם, כשהייתם רוכשים מיטות לילדכם היו ממליצים לכם בחום לא לקנות ספות נוער. יש לכך סיבה מעולה, שכן הספות הללו נפתחו בצורה גסה מאוד, ורמת הגימור שלהם השאירה הרבה מקום לשאוף ליותר.

ריצוף פרקטים - איך בדיוק עושים זאת
13/12/10 | שיפוצים
רצפת פרקטים מורכבת מפיסות של עץ מחוברות יחדיו וניתן ליצור בעזרת אותם פיסות עץ דגמים גיאומטריים שונים.

בלונים לאירועים ולימי הולדת
ניתן למצוא אתרים רבים ברשת המציעים בלונים לאירועים במגוון צורות. זרי בלונים, סידור בלונים, הדפסה על בלונים ואספקת בלונים במגוון צורות.

סוגים שונים של הדברה
ישנן שתי צורות הדברה. הדברה כימית והדברה "ירוקה". הדברה ללא חומרים כימיים לא מתאימה להדברת כל סוגי החרקים כי אם רק לחלקם.

קרמיקה - בסיס להתקנת הריצוף
13/12/10 | שיפוצים
לפני התחלת העבודה עליכם לברר איזה סוג רצפה יש לכם או יותר נכון איזה בסיס יש לרצפה שלכם, דבר זה חשוב מאוד לדעת לפני התקנת אריחי הקרמיקה כי בזה יהיה תלוי סוג ההתקנה.

משרד חקירות - התפתחות ספרות הבילוש
13/12/10 | חקירות
משרד חקירות זה מונח שעבר רומנטיזציה בדמיון שלנו, זאת בעקבות ספרים וסרטים שמקורם בתרבות הפופולארית.

מצלמות במעגל סגור - אמצעי אבטחה חיוני ביותר
מצלמות אבטחה ומצלמות במעגל סגור יכולות להיות כלי עזר רב שימושי עבור כל בעל עסק, חברה, מפעל או חנות. מדובר באמצעי אבטחה חיוניים שנועדו לסייע לבעל העסק במניעת הפסדים ונזקים אחרים, שיכולים להיגרם הן מכיוון הלקוחות והן מכיוון העובדים בעסק...

ספות נפתחות לסלון
06/12/10 | ריהוט
לפעמים כדאי לשקול רכישת ספות נפתחות על פני ספות רגילות, או לפחות שאחת הספות בסלון תהיה ספה נפתחת. ספות נפתחות הן מוצר של שניים במחיר אחד – גם ספה וגם מיטה.

ליסינג מחברת השכרת רכב
לקיחת ליסינג פרטי זה כמו השכרת רכב בישראל אך לתקופה ממושכת יותר. הרכב הוא יאנו בבעלותך ויש לך חיוב להחזיר אותו בתום תקופת הליסינג.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI