דף הבית בית משפחה וזוגיות זוגיות ואהבה טיפול זוגי - שיטות שונות
טיפול זוגי - שיטות שונות
ד"ר כרמי אומרו 15/12/10 |  צפיות: 2676

טיפול זוגי משותף

אחת משיטות הטיפול הזוגי הנפוצות היא שיטת טיפול זוגי משותפת, שכוללת במפגש את שני בני הזוג. השיטה מתמקדת ביצירת תקשורת בריאה בין שני הצדדים על מנת שיוכלו להקשיב זה לזה, להבין אחד את השני ולהגיע לפשרה. טיפול זוגי משותף נותן מענה לבעיות ספציפיות של בני הזוג (כגון: קבלת החלטות בנושאי עבודה או מגורים) או לבעיות הנובעות ממשברים בחיי הזוגיות (זוגיות במשבר). ובכן, רבים מהפונים לקבלת טיפול זוגי מגיעים בעקבות משבר שהם חווים, לעיתים המשבר הוא אישי ולעיתים הוא משבר המשותף לשניהם. למשל כאשר אחד מבני הזוג חווה משבר אישי, באופן טבעי הוא מצפה לתמיכה ואמפתיה מבן זוגו (שהרי בן הזוג הוא גורם חשוב ומשמעותי בחייו). בסיטואציה רגישה שכזו אפילו תגובה לא מספקת של בן הזוג הופכת אותו מבלי משים לחלק נוסף במשבר האישי, דבר המפתח את  הקושי האישי למשבר זוגי ובני הזוג נקלעים למצב של חוסר הבנה. במקרה שכזה טיפול זוגי משותף יסייע לפתרון הבעיה על ידי יצירת תקשורת בין בני הזוג שתאפשר שיחה על הקשיים והמשברים שהם חווים. בעזרת הכלים שתהליך טיפול זוגי מספק, בני הזוג ילמדו כיצד למנוע חוסר תקשורת בעתיד ובכך יבטיחו חיי זוגיות ותקשורת מוצלחים יותר.

טיפול זוגי פסיכודינמי

הבסיס של טיפול זוגי פסיכודינמי מתבסס על תורתו הפסיכולוגית של פרויד. לטענתו ישנם חלקים בנפשנו שאנו לא מודעים אליהם אשר גורמים לנו להתנהג בצורה זו או אחרת. סביבת טיפול נכונה תציף את חוסר המודעות ותטפל בגורמים להתנהגות. במהלך השנים השיטה נוסתה והתפתחה על ידי מטפלים זוגיים שונים וכיום היא מהווה חלק מהטיפולים הזוגיים המוצעים בשוק. טיפול זוגי פסיכודינמי יבוצע על ידי מטפל זוגי מקצועי (פסיכולוג בד"כ) ויכלול במפגשיו את בני הזוג יחדיו או לחוד בהתאם לשיקולי המטפל. הטיפול הזוגי יסייע לבני הזוג להכיר בבעיותיהם בעזרת התרכזות והכרת העבר האישי של בני הזוג, ובהשלכותיו על העתיד המשותף. טיפול זוגי בשיטה זו מאפשר הבנה מעמיקה של בן הזוג השני, הכרה בסיבות להתנהגותו וחיזוק הקשר מהבחינה הרגשית והחברית. אי לכך השיטה הפסיכודינמית מקרבת בין בני הזוג ויוצרת אמפטיה שמסייעת לתקשורת במצבים עתידיים בחיי היומיום.

טיפול אישי (ייעוץ זוגי אישי)

טיפול זוגי זה, בשונה משתי השיטות הקודמות מתרכז בעיקר בכל אחד מבני הזוג בנפרד מאשר יחד ומאפשר מרחב טיפולי גדול יותר. השיטה מתחלקת לטיפול אישי - פרטני (ייעוץ זוגי אישי ולטיפול אישי - זוגי. במסגרת טיפול אישי פרטני, אחד מבני הזוג נמצא בטיפול רציף אצל מטפל זוגי קבוע ואילו בן הזוג השני נפגש מידי פעם עם המטפל, מציג את דעותיו לגבי הסיטואציות השונות שעולות בתהליך טיפול זוגי זה וכך נעשה שותף להתקדמות התהליך. שיטת טיפול זוגי זו יעילה בעיקר בקרב בני זוג שאחד מהם פחות מעוניין בטיפול אך עדיין רוצה להיות מעורב ולשפר את הזוגיות. לעומת זאת, במסגרת טיפול אישי זוגי, שני בני הזוג מטופלים בנפרד על ידי אותו מטפל או על ידי שני מטפלים שונים. טיפול זוגי שכזה מאפשר לכל אחד מבני הזוג  להביע את כעסיו, קשייו, תקוותיו ורצונותיו לאו דווקא במישור הזוגי אלא קודם במישור האישי. כאשר בן הזוג עובר קודם כל טיפול אישי לבעיותיו ופותר את הקשיים האישיים שלו יותר קל לו להתמודד עם בעיותיו בזוגיות ולפתור אותן באמצעות טיפול זוגי.

טיפול זוגי אולי מתחלק לשיטות שונות ומגוונות אך מטרתו אחת - לסייע לבני הזוג להכיר בקשיים שלהם, לסמן את הרצונות שלהם וליצור תקשורת בריאה שתוכל לסייע להם בעתיד להתמודד עם בעיותיהם. לכל אחת משיטות הטיפול הזוגי שהצגנו יש את היתרונות והחסרונות שלה ולכן מטפלים זוגיים רבים משלבים בין השיטות בהתאם לבני הזוג ולבעיותיהם וכך מספקים טיפול זוגי יעיל יותר.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 ד"ר כרמי אומרו

מכון פתרונות מאגד פתרונות טיפול זוגי, ייעוץ זוגי וגישור ובנוסף הינו אחדהגופים המקצועיים בישראל שמספק הכשרה איכותית בתחומי לימודי ייעוץ זוגי,  קורס גישור וקורס אימון אישי



 


מאמרים נוספים מאת ד"ר כרמי אומרו
 
זוגיות והפחד מלהיקשר
03/06/20 | נישואין
בתהליך טיפול זוגי, לעיתים נתקל אצל אחד מבני הזוג בפחד מלהיקשר. תהליך ייעוץ זוגי מזהה את הפחד הזה כמקום בו האדם משייך את המחויבות והקשר הזוגי למצב המאיים על הפרטיות והחופש האישי.

זוגיות והפחד מלהיקשר
03/06/20 | נישואין
בתהליך טיפול זוגי, לעיתים נתקל אצל אחד מבני הזוג בפחד מלהיקשר. תהליך ייעוץ זוגי מזהה את הפחד הזה כמקום בו האדם משייך את המחויבות והקשר הזוגי למצב המאיים על הפרטיות והחופש האישי.

אני מעוניין להתחיל עם נשים אחרות
יואב התקשר אלי "יש לנו משבר בקשר. אשתי ראתה אותי יוצר קשר באתר הכרויות עם נשים אחרות. יש לי צורך להכיר נשים נוספות ואני רוצה לפתוח את הדברים ולשים אותם על השולחן. אנחנו התחתנו בגיל עשרים ולא התנסתי עם נשים נוספות. אני רוצה שהיא תבין את הצורך שלי". לאחר שיחה נוספת עם אשתו, שרצתה להכיר אותי בטלפון קבענו להיפגש למחרת.

המסת הקרח במהלך הייעוץ הזוגי
כיצד מתנהג זוג כשהוא מגיע ליועץ זוגי - מאמר מנקודה קצת אחרת

אימון אישי לכל מטרה
בעולם שלנו, בו פרושות בפנינו כל כך הרבה אפשרויות, לא פעם יוצא שאנחנו מתבלבלים\לא מוצאים את ייעודנו או פשוט נתקעים\נקלעים למשברים שונים. בין אם מדובר במקרים בהם אדם לא יודע לאיזו מסגרת תעסוקתית להיכנס, מצבים לפיהם מתקשים לבחור במסלול לימודים כלשהו ובין אם לא מצליחים לבחור בשיטת ההתנהלות הכלכלית הנכונה. מה עושים? זה פשוט – פונים לקבלת אימון אישי, שהיום מסייע לכל מטרה ומטרה.

תרגילי דמיון מודרך
אחד הענפים הטיפוליים שזוכים להכרה בימנו הוא לא אחר מאשר – דמיון מודרך. טיפול באמצעות דמיון מודרך, נחשב לשיטה נהדרת, פשוטה, ובעלת תוצאות חיוביות מאוד, מה שהופך את הפופולאריות הרבה שנצברת סביב ענף זה להגיונית ומובנת מאליה.

גישור כחלופה משפטית לפתרון סכסוכים
גישור לא מהווה חלופה אפקטיבית, והמקרה מועבר לניהולה של מערכת המשפט ולפסיקתה הסופית. במאמר שלפניכם, נבאר את מטרותיו של הגישור, יתרונותיו ותחומיו.

לימודי דמיון מודרך בדרך אל האושר
13/03/12 | NLP
במאמר קצר זה, נבאר את המושג דמיון מודרך ואף נפרוש בפניכם את התכנים הנלמדים בקורס.

יעילות טיפול זוגי
במאמר זה שלפניכם, נרחיב מעט ונסביר מתי טיפול זוגי מסייע לבני זוג לשקם את הקשר הזוגי שלהם, ואף באילו מקרים טיפול זוגי ייחשב כפחות יעיל.

ייעוץ זוגי ומשפחתי
ידוע לכל, כי כל מערכת יחסים חווה עליות וירידות, פנייה אל ייעוץ זוגי תסייע לבני הזוג ובכלל, למשפחה להתגבר על משבריהם ולשקם את הקשר הזוגי שלהם.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI