דף הבית בניין ואחזקה שיפוצים בטיחות מבנים ותפקידו של מהנדס קונסטרוקציה
בטיחות מבנים ותפקידו של מהנדס קונסטרוקציה
אוהד ורד 09/06/11 |  צפיות: 3409

הנדסה אזרחית כוללת בתוכה תחומים רבים, אחד התחומים אשר משפיעים על חיי כל אחד מאיתנו הוא תחום הנדסת הבניין. מהנדס העוסק בהנדסת בניין מכונה מהנדס קונסטרוקציה או מהנדס קונסטרוקטור. תפקידיו של המהנדס רבים ומגוונים, אחד התחומים החשובים שבהם הוא בדיקות בטיחות למבנים קיימים.

בדיקת בטיחות של מהנדס קונסטרוקציה מתחלקת לשלושה סוגים

  • בדיקהלאחר בנייה או בדיקה תקופתית - על מנת לאשרתקינותו של מבנה לאחר בנייתו יש לבצע בדיקת קונסטרוקציה. בדיקה זו חיונית לשםקבלת היתר לשימוש בבניין בין אם לצורך פרטי, ציבורי או לצרכי תעשייה ומסחר.מהנדס קונסטרוקטור יגיע למבנה המדובר לאחר שקיבל את מלוא האינפורמציה לגביהמבנה (תוכניות, שטח, גובה, שנת בנייה וכדומה). המהנדס יעריך ויחשב את העומסהעצמי של המבנה ואת העומסים הנוספים (מכונות וכלים, ריהוט, אנשים וכדומה).כמו כן, המנדס קונסטרוקציה ייקח בחשבון את עמידותו של המבנה בהתאם לייעודו,עמידותו בפני רעידות אדמה ועוד. מהנדס בניין יאשר את תקינותו ועמידותו שלהמבנה ויספק דו"ח מפורט, הדו"ח מהווה אישור הנדסי (לא היתר בנייה).
  • בדיקהלשם שיפוץ או שינוי המבנה - מהנדס הבנייןילווה את האדריכל או המתכנן במלאכת עיצוב המבנה מחדש. בעוד האדריכל אמון עלהפן העיצובי- ויזואלי של המבנה, מהנדס קונסטרוקציה יחשב כמויות חומרים, יבחראת שיטת הבנייה והשיפוץ, יוודא כי השינויים או התוספות לא פוגמים ביציבותו שלהמבנה וכדומה. מהנדס הבניין יהיה אחראי על אישור תקינות המבנה לאחר השינויים.
  • בדיקתליקויי בנייה - אם ישנו חשש לליקויים בבנייה אוליקויים כתוצאה מבלאי והתיישנות החומרים מהם בנוי המבנה, מהנדס קונסטרוקציהיבחן ויבדוק את הליקוי וימליץ על דרכים לתקנו. בדיקות אלו כוללות לדוגמא, בדיקותסדקים במבנה בשלד או ביסודות, שקיעת המבנה או אחד מצדדיו, התפוררות וכדומה.
  • בדיקה לצורך חיזוק מבנה בפני רעידות אדמה - מבנים שנבנו לפני שנות השמונים לא נבנו ע"פ תקן המבטיח עמידות בפני רעידות אדמה. במסגרת תמ"א 38 מוחזקים מבנים כנגד רעידות אדמה בתמורה לטבות שונות אותן מקבל היזם.

מה כולל דו"ח של מהנדס קונסטרוקציה?

בכל אחד מן המקרים שתיארנו מעלה יגיש בסוף הבדיקה, מהנדס הבניין, דו"ח מפורט ובו תיאור של המבנה מבחינה הנדסית, מצבו בפועל והמלצות לדרכי פעולה במידת הצורך. הדו"ח יכלול: רשימת חומרים ותקנים הקשורים למבנה, סכמה סטטית, התייחסות לקורות ותקרה, קירות, עמודים, מחיצות, מדרגות פנים וחוץ כולל מדרגות חירום, מרתף, עליית גג, יסודות ועוד. כמו כן, הדו"ח יכלול חישוב עומסי שירות וחישוב עומס מקסימאלי מותר.

האם כל מהנדס בניין יכול לבצע בדיקות בטיחות?

באופן עקרוני כן, כל מהנדס בניין בעל הסמכה מתאימה, רישיון הנדסי ורישום במשרדו של רשם המהנדסים והאדריכלים יכול לחתום את שמו על דו"ח תקינות מבנה. יחד עם זאת, חשוב להבין כי ביצוע בדיקות בטיחות ותכנון מבנים אינם זהים. כאשר אנו זקוקים למהנדס קונסטרוקציה לשם בדיקות בטיחות יש להיעזר באדם בעל ניסיון קודם בתחום הבנייה וליווי בנייה ולא תכנון הנדסי בלבד. למעשה, רצוי לשכור את שירותיו של מהנדס קונסטרוקציה המתמחה בתחום הבדיקות והוא בעל ניסיון רב שנים בבדיקות בטיחות לסוג המבנה הספציפי.

חברת ב.צ.ת איילון מציעה ייעוץ ע"י מהנדס קונסטרוקציה מומחה.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אוהד ורד


 


מאמרים נוספים מאת אוהד ורד
 
התאמת המתקן המתנפח לקהל המשתמשים
מתנפחים לילדים הם ללא ספק אטרקציה ומעסיקים את הילדים בפעילות ספורטיבית ואינטאראקציה חברתית בריאה במשך כל האירוע. התאמת המתקן לאופי האורחים באירוע וגילם הנה משימה חשובה מאין כמותה שעלי היקום או יפול האירוע.

תפקידו של מהנדס בניין
21/06/11 | שיפוצים
תפקידו של מהנדס בניין הוא בראש ובראשונה יצירת תוכנית הנדסית מפורטת למבנה אותו הוא מתכנן, תוכנית אשר יישומה המלא יאפשר למבנה עמידות וחוזק הדרושים לו להתמודדות עם רעידות אדמה, בנית קומה נוספת ועוד "אתגרים" בהם עומדים מבנים כיום. עוד על תפקידו של מהנדס בניין במאמר שלפניך.

מדוע פירמוט מחשב היא פעולה חשובה?
18/06/11 | תוכנה
בעולם הטכנולוגי של היום, כמעט לכל אחד מאיתנו יש מחשב אישי. מחשבים אמנם תופשים חלק נכבד מחיינו ובהחלט מקלים עליהם, אך הם דורשים גם תחזוקה ולעיתים תיקון. פירמוט מחשב היא פעולה נפוצה בתחום זה.

בטיחות מבנים ותפקידו של מהנדס קונסטרוקציה
09/06/11 | שיפוצים
תכנון מבנים, בפרט בישראל החשופה לרעידות אדמה, אינה משימה פשוטה כלל ועיקר. לא כל שכן המשימה של חיזוק מבנים ועמידה בסטנדרט בטיחות. משימות אלה מוטלות על מהנדס קונסטרוקציה ומהוות את תפקידו העיקרי. עוד על הנושא במאמר שלפניך.

מה זה שומר חניה ולמה צריך אותו?
שומר חניה מאפשר לך, בעל החניה, לשמור על החניה פנויה בזמן בו רכבך אינו חונה בה וכך להמנע מתפיסת החניה ע"י רכבים זרים. עוד על הפיתרון הזול, היעיל והמוצלח של שומר חניה במאמר שלפניך.

תוכנית השיווק כחלק בהכנת תוכנית עסקית
פרק חשוב בכתיבת תוכנית עסקית הוא הפרק הדן בתוכנית השיווקית. תוכנית שיווקית טובה יכולה להיות ההבדל בין חיים ומוות לעסק ולא משנה עד כמה המוצר או הנישה בה הוא פועל אטרקטיביים. למידע נוסף על תוכנית השיווק צפה במאמר!
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI