דף הבית אינטרנט והחיים ברשת דיוור רשימות תפוצה כותרת הדף קבעת המון! מה?
כותרת הדף קבעת המון! מה?
זהר עמיהוד 05/08/08 |  צפיות: 5092

כותרת הדף קובעת המון

מאת: זהר עמיהוד, שיווק וקידום אתרים באינטרנט

אחד הרכיבים החשובים של אתר אינטרנט - כותרת הדף – הוא גם אחד הרכיבים שהכי קל לנהל. מתברר שדווקא היא מוזנחת! זה עוד יותר מפתיע כי כל הגורמים המעורבים ב-  SEO מצביעים על חשיבתה של כותרת הדף.

 

אם יש משהו שאנשי SEO בארץ ובעולם מסכימים עליו, זוהי החשיבות של כותרת הדף.  אבל, כנראה זה לא מספיק והשגיאות חוזרות על עצמם:

  • אותה כותרת לכל הדפים באתר,
  • כותרת ארוכה עם מילות ברכה בנוסח "ברוכים הבאים ל..."

 

היכן רואים את כותרת הדף?

כותרת הדף מופיעה במסגרת החלון. היא מופיעה גם על לחצן הדפדפן או טאב (תלוי בגירסת הדפדפן) ואם תנסו להוסיף את הדף למועדפים, תוכן כותרת הדף יהיה טקסט ברירת המחדל לרשימת המועדפים.

 

בהמשך המאמר אסביר מה כן צריך לכתוב בכותרת הדף.

 

מנועי החיפוש נותנים חשיבות לתוכן (טקסט) הנמצא בכותרת הדף. כותרת הדף היא למעשה נושא הדף.

 

אנחנו יודעים כי כל מנועי החיפוש (Google, Yahoo, MSN) עושים שימוש בכותרת הדף בעת הצגת דף התוצאות: כותרת הדף מופיעה בגופן גדול, לפעמים באופן מודגש ועם קישור מעל תיאור תמציתי של האתר. לכן, לכותרת הדף יש השפעה על שיעור ההקלקות בתוצאות החיפוש.

 

התוכן של כותרת הדף הוא קריטי ולמרות זאת הכללים לכתיבת התוכן של הכותרת – פשוטים למדי. למרות זאת, הרבה מאוד אתרים נכשלים בכתיבת התוכן למרכיב כל כך חשוב.

 

מיקום כותרת הדף בעמוד

 

כותרת הדף שונה מרוב התכנים של עמוד אינטרנט בגלל שהיא נמצאת בחלק head ולא body. יכול להיות טקסט זהה או דומה בתוכן העמוד (דף), אבל את הטקסט הנמצא בכותרת הדף רואים רק במסגרת החלון.

 

ייחוד

 

לכל דף אינטרנט באתר שלכם יש תוכן אחר, נושא אחר? התשובה היא: כן. לכן, ההגיון אומר שלכל דף תהיה כותרת משלו.

 

במילים אחרות: יש לוודא שלא יהיו שניים או יותר דפים עם אותה כותרת.

 

זכרו, הכותרת של דף, היא המציין העיקרי לתוכנו של הדף. לכן, אם יש שניים או יותר עמודים עם אותה כותרת, אז מנוע חיפוש עלול לחשוב שאלו הם עמודים זהים.

 

יש הרבה דברים בנושא SEO שמנועי החיפוש לא מנחים אותנו מה לעשות. גוגל מתריע על כפילות בכותרות הדפים של האתר. מה המשמעות? המשמעות היא שגוגל מייחס חשיבות לכך שלכל דף תהיה כותרת משלו.

 

מילות מפתח

 

לאחר שהבנו את עיקרון הייחודיות של הכותרת, נוכל לעבור למילות המפתח. למרבה המזל, החלק הזה 'עושה שכל' להרבה אנשים, מכיון שהטקסט של כותרת הדף צריך לתאר את תוכן הדף, אבל אין טעם להרבות במילים בכותרת.

 

במציאות, רוב התשובות לשאלה על כמות הטקסט בכותרת הינם שגויות, או לפחות לא לגמרי מדויקות. אין שום מספר אליו ניתן להתכוונן. כל עמוד, כל אתר, כל תעשייה היא שונה, ויש עוד הרבה מרכיבים בקביעת דירוגו של הדף.

 

כמות הטקסט המינימלית בכותרת הדף היא מילה אחת, אבל בהחלט רצוי שתיים, שלוש, ארבע ויותר מילים. בכל אופן, לא להגזים. רק 65 תווים מוצגים בתוצאות החיפוש, ולכן אם תרשמו יותר טקסט בכותרת הדף, הוא פשוט לא יוצג. אפשר להניח שגם מנועי החיפוש לא מתחשבים בטקסט מעבר לתו ה- 65.

 

יש עוד סיבה מדוע עדיפה כותרת דף קצרה ולסיבה קוראים: משקל. לדוגמה, יש כותרת דף עם 10 מילים. משקלה של כל מילה הוא 1/10. לכן, כל מילה נוספת תוריד הערך של כל מילה. נניח ויש לנו דף בנושא "עגלת תינוק" וכותרת הדף היא: "יבוא ישיר של עגלת תינוק עם בולמי זעזועים". בכותרת הדף יש 8 מילים. נושא הדף הוא "עגלת תינוק" ולכן משקלו של הטקסט "עגלת תינוק" בטקסט הכותרת הינו 2/8 או במילים אחרות – רבע. ואם כותרת הדף תהיה: "עגלת תינוק מהירה", מה יהיה אז משקלו של הביטוי "עגלת תינוק"? התשובה היא: 2/3 או במילים אחרות 66% ולמה? כי הביטוי "עגלת תינוק" מתוך הביטוי "עגלת תינוק מהירה" הוא 2 מילים מתוך 3.

 

הנוסחה לא כל כך פשוטה, כפי שנראה בהמשך, אבל זה נותן לנו מספיק כלים לשפר את כותרות הדפים.

 

התבלטות וצפיפות

 

בצד הרעיון של מילות מפתח וכמות טקסט, יש גם ענין של התבלטות וצפיפות - אחוז של מילות מפתח ביחס לכל טקסט הכותרת. בדרך כלל, השאלה של צפיפות (density) מחזירה אותנו לענין הכמות והמרדף אחר מספר קסם.

 

במקום לחשב את הצפיפות, מומלץ להתרכז באיך נשמע הטקסט: קרא בקול את טקסט כותרת הדף. אם הוא נשמע טפשי, בגלל שהיתה חזרה מוגזמת של מילות מפתח, אז אכן הוא טפשי – תקן.

 

התבלטות (prominence), מהצד השני, עוסקת במיקום הטקסט וחשיבותו. ההנחה היא שאת הדברים החשובים רושמים בהתחלה, כך שאם נושא הדף הוא "כרטיסי ביקור", אז הכותרת: "כרטיסי ביקור מהודרים לבעלי עסקים" עדיפה על הכותרת: "מבחר גדול של כרטיסי ביקור"

 

לפני שנמשיך, זה הזמן לבחון את כותרות הדפים באתר שלכם. אפשר לראות במבט על את כותרת כל הדפים אצלכם באתר (ולמעשה בכל אתר):

1.      הכנסו למנוע החיפוש גוגל,

2.      רשמו בשורת החיפוש site:www.yourDomian.co.il (למשל: site:www.read4free.co.il)

3.      בצעו חיפוש

 

מה קבלתם?

גוגל יראה לכם את כל הדפים שהוא מכיר באתר שלכם (אני מקווה שהוא מכיר את כולם) וכמובן את הכותרת של אותם דפים.

 

רואים מקום לשיפור? אם כן, צאו לעבודה.

 

אם עד אתה לא נתתם תשומת לב לתוכן כותרות הדפים באתר שלכם, יישום ההמלצות עד כה ישפיע על דירוג הדפים בתוצאות החיפוש של מנועי החיפוש. את התוצאות לא תראו מיד מהסיבות הבאות:

  • גוגל צריך לבקר בדפים ששיניתם וזה לוקח זמן,
  • כותרת הדף חשובה, אבל אינה הפרמטר היחידי

 

אם אתם מתחרים בשוק לא תחרותי או שמילת המפתח שלכם נדירה, השינוי הזה יקפיץ את הדף שלכם מעלה.

 

תבניות של כותרות הדפים

 

חשוב לקבוע תבניות לכתיבת תוכן של כותרות הדפים באתר מהסיבות הבאות:

  • פישוט תהליך כתיבת הכותרת,
  • יצירת אחידות

 

תלוי באתר ובמערכת ניהול התוכן (CMS), תוכן כותרת הדף נוצר באופן ידני או אוטומטי – דבר שמחזק את הצורך בהגדרת תבנית ליצירת כותרת הדף.

 

הכי טוב היא ליהנות משתי העולמות, כלומר, גם אפשרות להכנסה ידנית של כותרת הדף וגם בחירה במילוי אוטומטי. בכל מקרה, בין אם נבחרה האפשרות הידנית או האוטומטית יש לוודא שלא יהיו שני דפים עם אותה כותרת.

 

נתחיל עם דף הבית, מאחר וזהו הדף החשוב ביותר באתר, ובדרך כלל, זהו גם דף הנחיתה השכיח ביותר. בדף הבית ימצאו מילות המפתח הכי חשובות. כך תראה כותרת דף הבית:

 

שם-חברה מילת-מפתח1 מילת-מפתח2 מילת-מפתח3

 

ואילו בעמודים הפנימים, ניתן לראות תבנית כזאת:

 

מילת-מפתח – ביטויים תומכים | שם-חברה

 

כשאנחנו מעמיקים לתוך האתר, אנחנו יכולים לראות תבנית כמו זאת:

 

מילת-מפתח -  ביטויים תומכים – מילת-מפתח-קטגוריה | שם-חברה

 

או אפילו זה:

 

מילת-מפתח -  ביטויים תומכים – מילת-מפתח-תת- קטגוריה - מילת-מפתח-קטגוריה | שם-חברה

 

תלוי במבנה ההיררכי של האתר, ניתן ליצור תבניות שונות לחלקים שונים באתר. מעבר לצדדים הטכניים של בולטות, צפיפות ומשקל יש פה גם ענין של הגיון בריא (תמיד רצוי שיהיה הגיון בריא ולא רק כשמדובר בכותרת הדף).

 

בכל מקרה, המילים החשובות ביותר ימצאו בהתחלה ואחר כך טקסט נוסף שמטרתו ליצור תבנית שתחולל/תייצר טקסט שונה בכותרת הדף לכל אחד מדפי האתר.

 

האתגר הגדול הוא באתרים גדולים מאוד כמו אתרי מסחר אלקטרוני שם יש סבירות שאותה כותרת תיבנה באופן אוטומטי למספר דפים. למשל במקרה של חנות אופנה המוכרת את אותה חולצה במספר צבעים. הכנסת הצבע או מספר הפריט לשורת הכותרת, תאפשר שוני בין הדפים:

 

שם-הפריט - מספר-קטלוגי – שם-יצרן – תת-קטגוריה - קטגוריה

 

שם חברה או כתובת אתר

 

יש ואנו רואים לפעמים את שם החברה כחלק בלתי נפרד בכותרת הדפים של אתר כלשהו. בדרך כלל מוסף שם החברה בסוף הטקסט, אבל האם יש בזה תועלת?

 

החיסרון הוא שהוספת שם החברה לכותרת הדף, מגדילה את כמות הטקסט ולכן מורידה את משקלם של ביטויי המפתח בכותרת. היתרון הוא ששם החברה או כתובת האתר מופיעים בתוצאות החיפוש של מנועי החיפוש ולכן כנראה יהיו יותר הקלקות. מנועי החיפוש לא צריכים את שם החברה בכותרת הדף כדי לשייך את הדף לחברה, כי לשם כך הם משתמשים בכתובת ה- domain.

 

אם דף נמצא בדירוג גבוה כאשר שם החברה הוא חלק מכותרת הדף – אין צורך בשינוי. אם דף "תקוע" ודירוגו לא משתנה, המצאות שם החברה בכותרת הדף שווה בדיקה. ניתן להסיר את שם החברה מטקסט כותרת הדף ולראות מה יקרה. מה חשוב יותר? מיתוג או הקלקות? האם יש ערך לשם החברה בטקסט כותרת הדף, אם הדף מופיע בדף רביעי או חמישי של תוצאות החיפוש?

 

מדידה, מדידה, מדידה

 

בדרך כלל מתייחסים ליצירת כותרת הדף כאל אירוע חד-פעמי. נכון שמושקע זמן למציאת מילות מפתח וניסוח ראשוני, אך משזה הושג, כותרת הדף נשכחת ותשומת הלב מופנה לתוכן הדף.

 

אנחנו יכולים לשנות את כותרת הדף ולצפות בשינוי הדירוג בתוצאות החיפוש. במקרה ויש ירידה בדירוג, נחזור לגירסה הקודמת. אם לאחר שהחזרנו את 'הגלגל לקדמתו", הדף לא 'כבש' מחדש את מקומו, סימן הוא שזה היה רק ענין של זמן עד שתתרחש ירידה בדירוג.

 

שינוי בתוכן כותרת הדפים באתר צריך להתבצע מעת לעת כדי למצוא את התבנית/תבניות המשפיעות ביותר על תוצאות החיפוש.

 

אולי כותרת דף המכילה שם מותג/חברה ואחריה שם המוצר היא הצירוף המנצח? או אולי כותרת דף המכילה מספר מוצר, שם מוצר, שם קטגוריה, שם מותג/חברה הוא הוא הצירוף?

 

כותרת הדף והמרה

כולם רוצים להיות במקום ראשון ולכן כולם מדברים על מיקום, מיקום, מיקום, אבל מה לגבי המרה. כותרת הדף היא גורם חשוב בכל הקשור להמרה. המרה, במקרה זה, היא מספר הגולשים שהגיעו לדף לעומת מספר החשיפות. מה עדיף: מיקום ראשון עם 50% הקלקות או מיקום 6 עם 80% הקלקות?

 

סיכום

בכותרת הדף יש פוטנציאל רב לשיפור דירוג ולשיפור יחס ההמרה. טפלו ידנית ובאופן שוטף בכותרת הדף כדי לחזק דפים המביאים לכם תנועה. בשאר הדפים, בנו מנגנון אוטומטי ליצירת כותרות.

אתם עשויים להיות מופתעים מהשיפור!

 

זהר עמיהוד, יועץ עסקי לנושאי שיווק וקידום אתרים באינטרנט. מרצה במרכזי טיפוח יזמות ובג'ון ברייס הדרכה מקבוצת מטריקס בנושאי שיווק באינטרנט. תואר ראשון כלכלה וניהול, תואר שני במינהל עסקים מטעם אוניברסיטת תל-אביב, מוסמך מטעם חברת מיקרוסופט, מחבר ספרי מחשבים רבי-מכר. יזם ומנהל אתר "מועדון קריאה".


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 זהר עמיהוד

זהר עמיהוד
ייעוץ עסקי בנושא שיווק וקידום אתרים באינטרנט
עוזר לעסקים להיות ראשונים בגוגל
לממש את הפוטנציאל של אתר האינטרנט שלך

להביא יותר לקוחות וליצור יותר הפניות/מכירות
ת.ד. 775 אבן יהודה
טל: 09-8910462
נייד: 052-8200895



 


מאמרים נוספים מאת זהר עמיהוד
 
ניווט באתר - היכן אני נמצא?
הפעולה הבסיסית של המשתמש באינטרנט היא ללחוץ על קישורים, כדי לעבור ממקום למקום במרחבי האינטרנט, או בשפתנו – לגלוש באינטרנט בכלל, ובאתר בפרט. המרחב הוא אין-סופי ולכן הניווט בו קשה. הניווט קשה גם מכיוון שניתן בקלות לנטוש את מסלול הניווט ולהיסחף למקומות אחרים, ממש כמו בגלישה על פני הגלים.

חמישה מיתוסים בנושא קידום אתרים
במהלך תקופה קצרה צצו מיתוסים בנושא קידום אתרים באינטרנט, אולי בגלל שעדיין עוטפת את האינטרנט איזושהי מסתוריות, חוסר ידיעה שגורם לאנשים להאמין שאכן כך הם פני הדברים. זה לא רק האינטרנט אלא גם עולם המחשבים שמלא ב- 3 או 4 אותיות, ומונחים שונים שרק מבלבלים.

מה בין בניית קישורים ו... דיאטה
בניית קישורים הינה אחת הפעולות החשובות שבעל האתר צריך לעשות אם הוא רוצה להיות מדורג גבוה בתוצאות החיפוש של גוגל ושאר מנועי החיפוש. כמו מרבית פעולות השיווק באינטרנט, גם תהליך זה הינו תהליך מתמשך שלא נגמר לעולם, וזאת הסיבה שזה הזכיר לי... דיאטה.
הנקודות הבאות ידגימו מדוע בניית קישורים דומה לדיאטה, ואיך הדבר יכול לעזור לך להשיג תוצאות טובות יותר בדירוג מנועי החיפוש עבור האתר שלך.


ללמוד משגיאות של אחרים בנושא קידום אתרים
הלימוד הכי מועיל הוא לימוד מניסיונם של אחרים כיצד יש לקדם את האתר כדי שיגיע למקום ראשון בגוגל. למרות שהאינטרנט צעירה בשנים (יחסית), נצבר כבר ניסיון רב ועל כן אפשר כבר משגיאות של אחרים וכמובן – מההצלחות שלהם.
אם אתה שואל איך להיות ראשון בין תוצאות החיפוש בגוגל של מילה או ביטוי אשר רלוונטיים לאתר שלך, עליך לבחון מה עשו אתרים שהצליחו, ובגדול, ולבחור משם את הכלים המתאימים לך. אפשר להתבונן ברשימת התוצאות גם מכיוון אחר, ולשאול מה יקרה אם לא תעשה את הפעולות הדרושות. האם תצליח להגיע למקום ראשון בגוגל?


קישורים דינאמיים, ככה אי אפשר להיות ראשון בגוגל
לקישורים אל האתר שלך יש חשיבות בניסיון של גוגל להעריך עד כמה האתר שלך חשוב. ככל שיש לאתר יותר קישורים המפנים אליו ויותר רלוונטיים, כך האתר יותר "נחשב", אבל, זה לא מספיק.

על מה לקוחות לוחצים בתוצאות החיפוש?
על אילו מהשניים סביר יותר שילחצו? על כל ביטוי חיפוש מציג גוגל מאות אלפים של דפים ולפעמים גם מיליוני דפים. ברור לכולם שאין לאף אחד זמן וגם סבלנות לעבור על כל התוצאות שמציג גוגל.

קידום אתרים אורגני או קישורים ממומנים?
הרבה בעלי עסקים מתלבטים בשאלה: האם לעשות קידום אורגני, או במילים אחרות SEO – Search Engine Optimizations או קישורים ממומנים הנקראים PPC – Pay Per Click? ובאותו עניין: אם קידום אתרים (SEO) אורגני חשוב כל-כך, מדוע יש כאלה המנסים למכור לנו את הרעיון ש-PPC הוא החשוב ביותר כדי להיות ראשון בגוגל?

להיות ראשון בגוגל
אנשים תמיד אומרים שאתה צריך להיות בעמוד ראשון בגוגל אם אתה רוצה לקבל תנועה גדולה של לקוחות, נכון? ובכן, המציאות היא שלא מספיק להיות בעמוד ראשון בגוגל, צריך להיות ראשון בגוגל - ראשון בעמוד הראשון. מי שנמצא במקומות 6-10 (מיקום זה נקרא under the fold), כלומר, צריך לגלול את החלון כדי לראות אותו, זוכה ללחיצות מעטות בלבד.

מאיפה להתחיל בניית אתר כדי להיות ראשון בגוגל?
עסקים שאין להם אתר אינטרנט, שואלים: מהיכן להתחיל את בניית האתר?". כמובן שיש את הדרך "הנכונה", אבל מהי בדיוק הדרך הנכונה? ואולי צריך לשאול האם בכלל יש דרך נכונה כדי להיות ראשון בגוגל?

4 סיבות מדוע הדירוג בגוגל יכול להשתנות
יכול להיות שתרגישו נוח כשאתם רואים את האתר שלכם ראשון בגוגל, אבל שום דבר אינו מובטח, הדירוג ישתנה - בזאת אתם יכולים להיות בטוחים.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI