דף הבית עסקים תעשייה עקרון פעולת משאבת דיאפרגמה (משאבת אוויר)
עקרון פעולת משאבת דיאפרגמה (משאבת אוויר)
Tandgo 20/01/13 |  צפיות: 3144

עקרון פעולת משאבת דיאפרגמה (משאבת אוויר)

משאבת דיאפרגמה, הידועה גם בשם משאבת אוויר, הינה משאבה הפועלת על בסיס עקרון שינוי נפח.

המשאבה בנויה ממערכת חדר רטוב (חדר הנוזל) וחדר יבש (חדר האוויר) המופרדים זה מזה באמצעות דיאפרגמה, ומכאן מקור השם משאבת דיאפרגמה . כאשר אוויר דחוס לוחץ על הדיאפרגמה מצד החדר היבש הדיאפרגמה נעה לכוון החדר הרטוב ומקטינה את נפחו. בפועל מקובל לבנות משאבות בעלות שתי מערכות חדרים כנ"ל כאשר מוט מקשר בין הדיאפרגמות שבשתי המערכות. לפיכך, כאשר הדיאפרגמה במערכת אחת נעה כלפי החדר הרטוב תנוע הדיאפרגמה במערכת השנייה, עקב רתומה למוט המקשר, לכוון החדר היבש.

במשאבת דיאפרגמה תנועת הדיאפרגמות מצד לצד מתבצעת עקב הפעלת לחץ אוויר על אחת הדיאפרגמות ושחרור הלחץ מרעותה באותה עת. מכאן נובע המינוח משאבת אוויר.

עד כה עקבנו אחרי תנועת הדיאפרגמות מצד החדר היבש לצד החדר הרטוב וחוזר חלילה. כדי לבצע שאיבת נוזל מצויד כל חדר רטוב בשני שסתומים, אחד בצד היניקה ואחד בצד הסניקה. השסתומים בדרך כלל כדוריים ויושבים בתושבות המותאמות לצורת הכדור. כאשר הדיאפרגמה נעה לכוון החדר היבש גדל נפח החדר הרטוב, נוזל נינק פנימה ושסתום היניקה מתרומם מתושבתו ומאפשר את זרימת הנוזל לחדר הרטוב. כאשר הדיאפרגמה הגיעה לסוף מהלכה הסתיימה פעולת היניקה, החדר הרטוב התמלא ושסתום היניקה צונח לתושבתו.

כאשר הדיאפרגמה מתחילה את תנועתה לכוון החדר הרטוב, המלא כעת בנוזל, נפתח שסתום הסניקה והנוזל נפלט עקב הקטנת נפח החדר. הלחץ הנוצר תלוי בהתנגדות החיצונית לזרימת הנוזל.
מאחר וכבר הסברנו שמשאבת דיאפרגמה (או בשמה השכיח משאבת אוויר) בנויה משתי מערכות חדרים יבש/רטוב, ומאחר וכל דיאפרגמה מקושרת לרעותה במוט, הרי שכאשר במערכת אחת מתבצעת יניקה במערכת השנייה מתבצעת סניקה וכך נשמרת הזרימה אם כי הספיקה הרגעית אינה קבועה.

נותר עוד לציין שאת מחזור האוויר מנהל שסתום אוויר מרכזי בכך שהוא מפנה אוויר דחוס לצד היבש של דיאפרגמה אחת ובאותה עת משחרר את הלחץ מהצד היבש של הדיאפרגמה השנייה. דבר זה גורם לתנועה מחזורית של הדיאפרגמות שהיא יסוד פעולתה משאבת דיאפרגמה.

נכתב ע"י דרור כהן
10 ינואר 2013
כל הזכויות שמורות


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 Tandgo


 


מאמרים נוספים מאת Tandgo
 
עקרון פעולת משאבת דיאפרגמה (משאבת אוויר)
20/01/13 | תעשייה
משאבת דיאפרגמה, הידועה גם בשם משאבת אוויר, הינה משאבה הפועלת על בסיס עקרון שינוי נפח.

משאבות מינון בתעשייה
09/02/12 | תעשייה
משאבות מינון נועדו לשימוש כשיש צורך למנן נוזל (בד"כ כימיקל נוזלי) בכמות ובזמן מוגדרים ובדיוק גבוה. ניתן לחלק קבוצות משאבות מינון למספר קבוצות לפי גודלן

מהי ממברנה?
09/02/12 | תעשייה
ממברנה היא קרום חדיר למחצה המאפשר לסוגים שונים של חומרים לעבור דרכו בתהליך פעפוע. קצב המעבר תלוי בלחץ, ריכוז וטמפרטורת החומרים בשני צידי הממברנה וכן בחדירותה.

מהו פחם פעיל?
09/02/12 | תעשייה
פחם פעיל הוא גרסה גולמית של גרפיט, החומר הכותב בעפרונות. פחם פעיל שונה מגרפיט בכך שיש לו מבנה רנדומאלי בלתי מושלם המלא בנקבוביות בגדלים שונים, מחריצים נראים לעין ועד סדקים בגדלים מולקולאריים.מבנה הגרפיט נותן לפחם הפעיל שטח פנים גדול ביותר ומאפשר לפחם לספוח מגוון רחב של תרכובות.לפחם פעיל יש כוחות ספיחה חזקים יותר או נפח נקבוביות ספיחה גבוה יותר מכל חומר אחר הידוע לאנושות.

מדידת pH
09/02/12 | תעשייה
pH - הגבה הוא מדד המתאר את החומציות או הבסיסיות של חומר והוא אחד המדדים הכימיים החשובים ביותר. מדידת ph רציפה וויסות ובקרת pH הם מן התהליכים הכימיים הנפוצים בטיפול במים, בשפכים ובתהליכים כימיים נוזליים אחרים.

מדידות ריכוז כלור ומחמצנים
09/02/12 | תעשייה
כלור ומחמצנים אחרים כמו כלורדיאוקסיד ומי חמצן, הם כימיקלים המשמשים לחיטוי מים. לאחר מינון כימיקלים אלה למים, הם נצרכים ע"י חומרים כמו חומר אורגני או ברזל הנמצאים במים. לכן יש חשיבות למדוד את ריכוז החומרים המחמצנים כחלק מתהליך בקרה על מינון המחמצנים למים או כאמצעי ניטור איכות המים בשלב הובלתם בצנרת או אספקתם.

ברזים תעשייתיים
09/02/12 | תעשייה
סוגים שונים של ברזים תעשייתיים מתוכננים ובנויים כך שיתאימו למגוון אפליקציות: מבנה הברז וחומרי המבנה שלו מותאמים לתכונות הכימיות המגוונות של מכלול הזורמים האפשריים ולתנאי עבודה שונים.

מדידות אנליטיות רציפות
09/02/12 | תעשייה
מדידות אנליטיות כימיות ופיזיקאליות רציפות מיושמות כמעט בכל תהליך טיפול במים או שפכים. האנליזה הרציפה היא כלי הכרחי לוויסות רציף (On-Line) של תהליך, בו יש השתנות רצופה של משתנים כימיים ופיזיקאליים. במקרים אחרים, משמשת האנליזה הרציפה לניטור משתני התהליך הכימיים לצורך בקרה, דיווח ותיעוד בלבד.

אוסמוזה הפוכה וממברנות
09/02/12 | תעשייה
אוסמוזה הפוכה (פעפוע הפוך) מתארת תהליך של מעבר תמיסה דרך מסנן הלוכד את המומס בצד אחד ומאפשר מעבר של ממס טהור לצד השני. ליתר דיוק, זהו תהליך של הנעת ממס מתמיסה בעלת ריכוז מומסים גבוה לתמיסה בעלת ריכוז מומסים נמוך, על ידי הפעלת לחץ נגדי ללחץ האוסמוטי.

מהי אלקטרודת ph?
09/02/12 | תעשייה
אלקטרודה היא מוליך חשמלי המשמש ליצירת מגע עם תווך לא מתכתי של מעגל חשמלי (כגון מוליך למחצה, אלקטרוליט או ואקום). את המונח טבע המדען מייקל פאראדיי מצירוף המילה אלקטרון עם המילה היוונית "הודוס" שמשמעה "דרך". על מנת שהתווך יהווה חלק ממעגל חשמלי עליו להיות במגע עם לפחות שתי אלקטרודות.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI