דף הבית עסקים יזמות עסקית הגדרת חזון במסגרת כתיבת תוכנית עסקית
הגדרת חזון במסגרת כתיבת תוכנית עסקית
תכניות עסקיות 20/05/13 |  צפיות: 3599

למה חשוב להגדיר מטרות ויעדים  בתוכנית העסקית ובכלל

מטרה שונה מחזון בתכליתה, כלומר בדבר שאדם רוצה ויכול להשיגה בתנאי שיכוון אליה בדרכו מרץ ומשאבים וישמור שלא יסטה מהדרך או מהמסלול. בעוד החזון מציב שאיפה מתמדת ,המטרות הארגוניות מציבות יעדים מדידים במונחי זמן, כמות, ואיכות.

  יעד הוא למעשה מקום או זמן מדויק הניתן למדידה במדדי זמן, כמות, פעילות וכו'.
היעדים הם אבני דרך להשגת המטרה שהגדרת לך ובעצם האמצעי איתו אנו אמורים להגיע אל המטרה.

היעדים נקבעים על בסיס החזון ומטרות הארגון ונגזרים מהם. חשוב לקבוע יעדים המציבים בפני העובדים אתגרים מדידים אשר יובילו לגיבוש סביב החזון ולהשגת המטרות שהוגדרו – מהות העסק, אופן תפעולו ומידת רווחיותו. חלק זה כולל פירוט של לוחות זמנים, כולל יעדים להגדלת העסק – מהם המוצרים/השירותים החדשים שיושקו, מתי ולאילו קהלי יעד.

בהיבט הניהולי היום יומי, יעד הוא מה שהעובד מנסה להשיג בעבודתו. ברגע שהעובד יודע מה נדרש ממנו בדיוק, הוא יכול לשפר את איכות עבודתו. יעדים נמדדים, בדרך כלל, בכמות ובאיכות אשר על מנת לעמוד בהם על העובד לנצל את מלוא כישוריו ומיומנויותיו. מיצוי יכולתו תכוון לתחושת סיפוק והנאה. היעד לא נועד לעובד הבודד בלבד אלא גם ניתן ורצוי להציבו בפני הקבוצה או הצוות.  ליעדים קבוצתיים חשיבות בהיבטים רבים: הם יוצרים מכנה משותף לחברי הצוות או הקבוצה, יוצרים מחויבות הדדית בין החברים, יוצרים מחויבות הדדית בין ההנהלה לצוות העובדים ובעיקר מהווים כלי לבחינת הצלחת הצוות או הקבוצה לאורך זמן.

לא פעם בחיים העסקיים אנו נדרשים לקבוע יעדים ותוכניות פעולה, אך נתקלים בקושי בהשגתם, או חמור מכך – מגלים שהיעד שהשקענו בהשגתו, לא תרם לקידום העסק בטווח הארוך. במרבית המקרים, הקושי בהשגת היעד טמון בעצם הגדרתו.


הדרך אל היעד

הגדרת יעדים מבהירה לפרט ולקבוצה את המצופה מהם ומחדדת את דרכי הפעולה בדרך להשגת המטרה. הצבת יעדים מהווה אמצעי לייעול, אפקטיביות והגברת התפוקות מחד, ושימור עובדים ע"י הנעתם והעלאת המוטיבציה שלהם מאידך.

הנחת היסוד היא שיעדים מאתגרים מובילים לביצועים משופרים יותר מאשר יעדים קלים להשגה, וכן כי יעדים קונקרטיים ופרטניים מובילים לביצועים ברמה גבוהה יותר מאשר יעדים כלליים ומעורפלים. כמה נקודות חשובות בדרך להגדרת היעדים:

יעד בתוכנית העסקית צריך להיות מציאותי ובר השגה

יעד חייב להיות ריאלי, בר השגה ומותאם ליכולתו של הפרט או יכולתה של הקבוצה. יעד שמלכתחילה נחשב בעיני העובד או המנהל כבלתי מציאותי, מחטיא למטרה ואף מכוון לכישלון. ברגע שאנשים תופסים את היעד כבלתי ראלי, הם מראש מרימים ידיים. טעות היא גם להציב יעד לא ראלי ולומר לאנשים-אם תשיגו רק חלק ממנו, זו הצלחה. יעד צריך להביא למאמץ, השקעה,וצריך שייתפס כקשה להשגה ומציאותי כאחד.

יעד בתוכנית העסקית צריך להיות ספציפי ומוגדר היטב

על היעד לתאר במושגים קונקרטיים את מה שנדרש מהפרט או הקבוצה להשיג. היעד מתמקד בביצועים, הוא מורה על מידה,כמות וזמן.

יעד בתוכנית העסקית חייב להיות מדיד

ניסוח היעד צריך להכיל בתוכו יכולת ואפשרות למדוד את השגת היעד, שהרי יעד הוא למעשה מקום או זמן מדויק הניתן למדידה בזמן, יש לקבוע מועד מדויק להשגת היעד תוך ידיעה שלכל יעד ישנם תנאים מגבילים.

יעד בתוכנית העסקית צריך להיות מובן

שני הצדדים - המנהל והעובד, צריכים להבין את היעד באותה צורה. היעד חייב להיות בהיר ומובן. יעד שנתפס בצורות שונות ע"י הצדדים הוא יעד בעייתי. ניסוחו חייב להיות ברור כך ששני הצדדים יבינו את היעד בדיוק באותו האופן. היעד אמור להיות גלוי וקל לזיהוי על ידי כל הנוגעים בדבר.

יעד בתוכנית העסקית צריך לתגמל

היעד אמור להיות בעל אוריינטציה מתגמלת, מכירה ומוקירה (לאו דווקא כספית).

'הגדלת נתח השוק' , 'קופות מצלצלות' אלה דוגמאות להגדרת  יעדים שאינה בהירה,ספציפית ומדידה. הגדרת היעד כמכירה של מאה אלף מכשירי פלזמה תוך שלושה חודשים, מהווה יעד ספציפי, ברור וכמובן מדיד. 
היעדים יכולים להיות הן מקצועיים והן התנהגותיים. שותפות של העובד בהגדרת היעדים מעלה את מידת מחויבותו לביצועים ומעלה את סיכויי המימוש שלהם. אך למרות חשיבותה של ההסכמה, אין להימנע מהצבת יעדים שחשובים לארגון גם אם העובד לא הסכים להם.


סוגי יעדים
שגרתיים - יעדי עבודה שיגרתים, הכרוכים בביצועים היום יומיים של העבודה השוטפת. 
פותרי בעיות- יעדים פותרי בעיות באירועים בלתי שגרתיים, כגון שינוי במדיניות, או התמודדות עם תקלות וקשיים צפויים ובלתי צפויים. 
הזדמנויות – יעדי הזדמנויות לשיפור ביצועים ,מעמד וכו'.

עבודה וניהול על פי יעדים אינה חזות הכול. אין ספק שיעדים מסייעים לארגון, למנהלים ולעובדים לכוון עצמם ולשמור על מסלול תקין להשגת מטרות הארגון וחתירה להגשמת חזונו. יש לזכור שזהו תחום דינאמי וגמיש ומעת לעת משתנים התנאים ונוצרים מצבים המחייבים גמישות מחשבתית,תעוזה וכמובן שינוי היעדים בהתאם למציאות המשתנה.

צעדים להגדרת יעדים

·         תארו את אופי המשימה והיעד שברצונכם להשיג בצורה בהירה ומובנת,עשו זאת במונחים של  תפוקות, פעולות או התנהגויות

·         פרטו כיצד ימדדו התפוקות,הפעולות או ההתנהגויות

·         פרטו את היעד במונחים כמותיים מאתגרים אך ניתנים להשגה

·         קבעו לוחות זמנים ריאליים

·         במידה וקיימים מספר יעדים, קבעו להם סדרי עדיפות ביחד עם העובד

·         חשוב לזכור: המפתח להשגת היעדים ולעמידה בהתחייבויות הוא בבניית מערכת יחסים הבנויה על אמון, מעורבות ומחויבות הדדית

קראו מאמרים נוספים באתר שלנו

www.gonogo.co.il


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 תכניות עסקיות


 


מאמרים נוספים מאת תכניות עסקיות
 
סבלנות או למות
סיימתם לפני רגע להכין תוכנית עסקית למיזם האינטרנט שלכם, אתם נרגשים ומצפים לשלב הבא, הפצת הבשורה ומתלבטים האם להתחיל ולהקצות תקציבים לפרסום כבר ב: Day 1 או להמתין ולהקצות תקציבים אלו רק לאחר פרק זמן מסוים... מה עשוי לגרום ליזם לרצות לפרסם כבר ב: Day 1?

מודיעין עסקי
כיום הולכת וגוברת המודעות בעולם העסקי הישראלי לצורך הרב במודיעין עסקי וישנה עלייה בצורך בשנים האחרונות. קיים צורך במידע אמין ורלבנטי על הסביבה העסקית בה החברה הפועלת, ישנה חשיבות רבה מאוד להבנת וקבלת ידע מקיף על פעילות המתחרים – היום זהו דבר בסיסי לכל חברה המעוניינת לשמור על מעמדה כמובילה בתחומה. נשאלת השאלה, היכן עוברים גבולותיו החוקיים של המודיעין העסקי? שאלה זו מעסיקה רבות מהחברות היום במיוחד במסגרת כתיבת התכנית העסקית.

מבחן 4 השאלות טרם יציאה ליוזמה עסקית חדשה
אז לפני שאתה מפרט את חזונך העסקי ואת שאיפותיך להיות זה שיכבוש, ישנה,יהפוך, יטלטל את הענף בו אתה מתכוון לפעול ועוד קצת לפני... שאתה מגייס, משקיע, מאלתר, מקמבן וממשכן את הבית, שלך של ההורים ושל החמה... עצור! שאל עצמך מספר שאלות.

דרוש משקיע שמוכן להקשיב
כיצד נמצא את המשקיע הנכון? אחת השאלות הקשות הניצבות בפני היזם הינה כיצד למצוא ולהגיע למשקיעים פוטנציאליים? את המשקיעים המוכרים והטובים קשה לתפוס כי הם מקבלים המון הצעות להשקעה בכל חודש, דבר הגורם להם לסנן פניות שלא עומדות בסטנדרטים או כאלה שאינן מוצגות בצורה מיטבית.

הגדרת חזון במסגרת כתיבת תוכנית עסקית
חושבים שפשוט להגדיר חזון...? תחשבו שוב. חברות רבות משקיעות זמן רב בניסוחו של חזון, ישנן כאלו שלאחר חצי שנה של brain storming אינטנסיבי אינן מצליחות להגדיר את חזונן. אם כן, מהו חזון ומהי חשיבותו בכתיבת תוכנית עסקית? חזון הוא המקום בו החברה רואה את עצמה בטווח הארוך. חזון צריך להיות מוגדר ככזה אשר יהיה קשה מאד להשיגו, לפעמים עד בלתי אפשרי...ניתן אף לחדד הגדרה זו ואף לומר כי החזון מוגדר ככזה שמימושו יצריך את החברה להגדיר מחדש את חזונה.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI