דף הבית עסקים יזמות עסקית מודיעין עסקי
מודיעין עסקי
תכניות עסקיות 19/06/13 |  צפיות: 3668

מודיעין עסקי -  זוהי פעולה של מעקב אחר הסביבה התחרותית בה הארגון פועל תוך איתור וליקוט המידע הרלוונטי לתהליך קבלת ההחלטות בחברה. חשוב להדגיש: קיים הבדל רב בין מודיעין עסקי לריגול תעשייתי. הראשון הוא חוקי לגמרי ומקובל ונותן יתרון לגיטימי על המתחרים, בעוד ריגול תעשייתי הוא אמצעי להשיג יתרון על המתחרים תוך כדי גניבת קניין רוחני. מיותר לציין כי פעילות זו אינה חוקית.

פעילות מודיעין נועדה לספק מידע עדכני לכל הדרגים בהם מתקבלות החלטות בחברה. היא נאספת תוך כדי הפעילות השגרתית השוטפת, עוקבת אחרי המתרחש, מנתחת את המידע ומעבירה אותו למקבלי ההחלטות הרלוונטיים, בתחומי הפעילות השונים.

המודיעין העסקי יכול לספק מידע שימושי לפעילות בנושאים הבאים:

·         מתחרים נוכחיים ועתידיים

·         שינויים בהתנהגות השוק

·         חידושים ושינויים טכנולוגיים

·         שינויים חוקתיים

·         הזדמנויות עסקיות חדשות

בגלל ריבוי התחומים בהן יש לבצע מודיעין עסקי החברות נאלצות למקד את המשאבים במוגבלים בהשגת המידע הרצוי להן., המתאים לאסטרטגיה העסקית הננקטת.

למשל: קבלת החלטות בטווח הקצר

·         שינוי מחירים

·         הכנת קמפיינים שיווקיים

למשל: קבלת החלטות לטווח הארוך

·         פתוח מוצרים

·         השקת מוצרים חדשים

·         הקמת מפעלים

·         כניסה לענף חדש או השתלטות על חברות אחרות

אם כך נשאלת השאלה כיצד ניתן להשיג את האינפורמציה המבוקשת ביעילות ובמהירות, ישנם נתונים העלולים להיות קריטיים בתהליך קבלת ההחלטות.

ע"י עבודת שטח ומשרד מאסיבית החברה תוכל להגיע לתוצאות הרצויות.

אז מאיפה ניתן להשיג את המידע בשטח?

 מקורות מדיה שונים -  כוללים את הספרות הכתובה, מדיה מגנטית ומדיה מצולמת המופצים לכלל אוכלוסייה או למגזרים ספציפיים בתוכה.

כתבי עת עסקיים: כתבי העת מספקים מידע מודיעיני עדכני על פעילות החברות בשוק. כתבים כמו גלובס ודה מרקר מספקים ריכוז של נתוני חברות ע"פ ענפים וע"פ היקפי פעילות. מידע זה חיוני למערך המודיעין והשגתו קלה ביותר. חשוב לציין כי נתונים בכתבים אלה הניתנים ע"י החברות שאינן ציבוריות אינם תמיד אמינים כיום ניתח לחפש בעיקר באינטרנט, שם ניתן למצוא מידע ממוקד, בכל תחום, מהארץ ומהעולם, בדרך מהירה וידידותית למשתמש. רוב הנתונים המבוקשים קיימים. צריך רק לדעת מה לשאול וללמוד איך לחפש.

דוחות שנתיים: חברות ציבוריות (ממשלתיות או נסחרות) חייבות לפרסם דוחות פיננסיים רבעוניים על פעילות החברה ומצבה לרבעון החולף. נתונים אלה חושפים נתונים חיוניים לגבי מצב החברה, אסטרטגיה עתידית ותוכניות צמיחה. מעקב אחר חברות רלוונטיות יתרום משמעותית לאסטרטגיה העתידית של חברתך.

ספרות פנימית: חוזרים, נהלים פנימיים, שיטות עבודה, עיתון חברה וכו' הם מקור מצוין להתחקות אחר השינויים שהמתחרים שלך עוברים, למרות שהשגתו קשה יותר, ערכו רב יותר והוא לרוב אמין ומדויק.

הרשות לניירות ערך ) ( tase: חברות ציבוריות חייבות לדווח על פעילותן השוטפת לרשות, נתונים אלה כוללים עסקאות חשובות, נושאי משרה, חילופי תפקידים, חלוקת אופציות ושינויים במניות של בעלי העניין בחברה. כל הנתונים האלה זמינים לכל דורש באתר האינטרנט של הרשות www.tase.co.il .איתור המידע שם הוא פשוט ונוח.

ניתן להשיג נתונים רבים גם מהשטח

מדובר על כלל הקשרים העסקיים של החברה עם הסובבים אותה.

מקורות אלה קשים יותר להשגה - אך מאפשרים יתרון משמעותי למשיג אותם.

לקוחות: לקוחות של החברות המתחרות לשלך  ישמחו לספק לך מידע על מחירי הספק, איכות הסחורה, איכות שירות הלקוחות, כ"א ומוצרים שעומדים להיכנס לשוק. כמובן יש לקחת נתונים אלה בעירבון מוגבל ולהצליב אותם במידת האפשר בנתונים מלקוחות אחרים או מקורות רלבנטיים אחרים.

לקוח סמוי: דרך מצוינת לבחון, בצורה חוקית, את דרך הפעולה של המתחרים, ללמוד על השירות, היתרונות והחסרונות.

ספקים: מקור מידע נוסף הוא ספקי החברות, הנתונים אותם הם יכולים לספק לנו הם על בעיות תזרים, אופן תשלום, חומרי גלם, עסקאות קודמות וכו'. סביר להניח כי נתונים אלה יהיו מדויקים יותר מהנתונים המתקבלים ע"י הלקוחות.

סיורים בחנויות\מפעלים: מידע רב נמצא במפעלי החברות המתחרות או בחנויות שאותן מפעילים רשתות קמעונאיות ברחבי הארץ, סיור במקומות אלה יכול לתת לך הבנה על היקף הפעילות, שינויים תפעוליים, ואסטרטגיה עתידית.

סקירה זו היא כמובן חלקית בלבד וקיימים עוד מקורות רבים להשגת מידע על מתחרייך, ביניהם נמצאים גם כנסים, תערוכות, ועידות, איגודים מקצועיים, אתרי אינטרנט, עיתונאים, בתי משפט עובדים לשעבר וכו'.

 לקריאה נוספת היכנסו ל - www.gonogo.co.il

http://www.gonogo.co.il/search.asp?mode=search&searchstring=%D7%AA%D7%95%D7%9B%D7%A0%D7%99%D7%95%D7%AA+%D7%A2%D7%A1%D7%A7%D7%99%D7%95%D7%AA


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 תכניות עסקיות


 


מאמרים נוספים מאת תכניות עסקיות
 
סבלנות או למות
סיימתם לפני רגע להכין תוכנית עסקית למיזם האינטרנט שלכם, אתם נרגשים ומצפים לשלב הבא, הפצת הבשורה ומתלבטים האם להתחיל ולהקצות תקציבים לפרסום כבר ב: Day 1 או להמתין ולהקצות תקציבים אלו רק לאחר פרק זמן מסוים... מה עשוי לגרום ליזם לרצות לפרסם כבר ב: Day 1?

מודיעין עסקי
כיום הולכת וגוברת המודעות בעולם העסקי הישראלי לצורך הרב במודיעין עסקי וישנה עלייה בצורך בשנים האחרונות. קיים צורך במידע אמין ורלבנטי על הסביבה העסקית בה החברה הפועלת, ישנה חשיבות רבה מאוד להבנת וקבלת ידע מקיף על פעילות המתחרים – היום זהו דבר בסיסי לכל חברה המעוניינת לשמור על מעמדה כמובילה בתחומה. נשאלת השאלה, היכן עוברים גבולותיו החוקיים של המודיעין העסקי? שאלה זו מעסיקה רבות מהחברות היום במיוחד במסגרת כתיבת התכנית העסקית.

מבחן 4 השאלות טרם יציאה ליוזמה עסקית חדשה
אז לפני שאתה מפרט את חזונך העסקי ואת שאיפותיך להיות זה שיכבוש, ישנה,יהפוך, יטלטל את הענף בו אתה מתכוון לפעול ועוד קצת לפני... שאתה מגייס, משקיע, מאלתר, מקמבן וממשכן את הבית, שלך של ההורים ושל החמה... עצור! שאל עצמך מספר שאלות.

דרוש משקיע שמוכן להקשיב
כיצד נמצא את המשקיע הנכון? אחת השאלות הקשות הניצבות בפני היזם הינה כיצד למצוא ולהגיע למשקיעים פוטנציאליים? את המשקיעים המוכרים והטובים קשה לתפוס כי הם מקבלים המון הצעות להשקעה בכל חודש, דבר הגורם להם לסנן פניות שלא עומדות בסטנדרטים או כאלה שאינן מוצגות בצורה מיטבית.

הגדרת חזון במסגרת כתיבת תוכנית עסקית
חושבים שפשוט להגדיר חזון...? תחשבו שוב. חברות רבות משקיעות זמן רב בניסוחו של חזון, ישנן כאלו שלאחר חצי שנה של brain storming אינטנסיבי אינן מצליחות להגדיר את חזונן. אם כן, מהו חזון ומהי חשיבותו בכתיבת תוכנית עסקית? חזון הוא המקום בו החברה רואה את עצמה בטווח הארוך. חזון צריך להיות מוגדר ככזה אשר יהיה קשה מאד להשיגו, לפעמים עד בלתי אפשרי...ניתן אף לחדד הגדרה זו ואף לומר כי החזון מוגדר ככזה שמימושו יצריך את החברה להגדיר מחדש את חזונה.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI