דף הבית רוחניות יהדות חוקי הטבע
חוקי הטבע
בתיה כץ 13/11/19 |  צפיות: 10027

חוקי הטבע - המאמר המקוצר / מאת דניאל בלס

- למה התפוח נופל לאדמה?

במציאות שאנו מכירים, הצרכים של החיים והחיים עצמם מתואמים בהרמוניה שאינה מלמדת על מקרה אלא על יד מכוונת. זהו המפליא באמת! זוהי העובדה המכריחה אותנו לקבל את מציאותו של בורא - חוקי טבע ביקום שהיה אמור להיות באנטרופיה מוחלטת!

אנטרופיה הוא חוסר סדר. אך אנו מוצאים סדר וארגון ביקום שלנו.

אתה זורק תפוח והוא נופל לאדמה. אתה חושב שבמקרה נוצר "חוק טבע" זה והוא מאפשר לך לחיות בכדור הארץ?

גילינו שכל חוקי הטבע הינם עקביים. מכאן צריך להיות לנו ברור, שיש מכוון שמחזיק את חוקי הטבע כפי שהם בכל רגע נתון שאם לא, חוקי הטבע היו משתנים בכל רגע: פעם היינו זורקים כדור והוא היה נופל לקרקע ובפעם אחרת הוא היה נזרק אל החלל. חוקי הטבע אינם אקראים! אין האדם יכול לצפות מדבר אקראי לחזור על עצמו, באותו הסדר בדיוק. סדר החוזר על עצמו מלמד על מְסַדֵר וחוקיות של תוכנית קבועה מראש.

האין זה צריך להיות ברור לכולנו, שישנה ישות חושבת שהחליטה שיהיה כך בעולם במקום אחרת, ושכך תיראה לעינינו המציאות וכך נכיר אותה?

- למה הכוכבים עגולים?

מדוע שכוכבים, חלקי אבן ואדמה, בכל היקום כולו, יסתדרו בצורת כדורים? שמש וארץ לא עשויים מאותו חומר אך שניהם כדורים! מה עושה כדור בחלל ריק באמצע היקום? למה הוא אינו מתפזר לכל עבר? מה מחזיק אותו בתור כדור? אינני מדברים כאן על כדור אחד אלא על מיליוני טריליוני כדורים!

יותר מזה! כמו שאתה בודאי יודע, את כדור הארץ עוטפת שכבת אויר אשר למרבה 'המזל' אינה מתפזרת בחלל, וזאת הודות לכוח המשיכה של כדור הארץ. כך מתאפשר לנו לנשום למחייתנו. אך מדוע איש אינו שואל "מדוע האויר אינו בורח לחלל?" ובעצם "מדוע המים לא נוזלים מכדור הארץ לחלל?" לא רק שמצאנו כדור בחלל, אלא שמצאנו על הכדור שכבות מסודרות של מים וחמצן.

אני לא מדבר כאן על הסתברות של אחת למיליון, אני מדבר כאן על "אפשרות".

האפשרות שבכלל יתקיים אוזון במציאות שלנו, האפשרות שבכלל יתקיים משהו עקבי.

אתה יכול לומר שהעולם עגול בגלל כח המשיכה, בגלל שהוא מסתובב, או בגלל שהגרעין שלו עגול. אך אדם חכם באמת ישאל - למה חוקי הטבע מכוונים אותו להיות עגול, ולא אחרת?

למה הם עגולים? מדוע השמש מאירה?

האם המציאות באמת היתה מוכרחת להיות הרמונית כל כך?

איש אינו שואל שאלות על המציאות עצמה, המאפשרת את קיומם של מנגנונים מתוחכמים כל כך. אנו פשוט התרגלנו למציאות כל כך מתוכננת שכבר שכחנו לשאול שאלות לגביה. זה יותר מידי ברור שיש בורא לעולם. לדעתי זו בכלל בושה וחרפה לדון בדבר כל כך פשוט וברור.

- גם בממשלה יש חוקים!

בכל ממשלה אנו רואים, שלכל חוק יש מחוקק שקבע אותו. לעיתים הסיבה העומדת מאחורי החוק אינה מובנת לנו, ובכל זאת החוק נאכף ודיניו מתקיימים.

ישנם סוגים אחרים של חוקים, הם "חוקי הטבע". אם ישנם חוקי טבע וזו המציאות המוכרת לנו, אז צריך להיות לנו מובן שקיים מחוקק לחוקים הללו החלים על היקום שלנו.

אנו לא יכולים להתעלם מהשאלה ולטעון "תמיד היה", מכיוון שזה לא כך, ולעולם שלנו היתה התחלה. חוקי הטבע נבראו ככללים שהחומר והאנרגיה נוהגים על פיהם. אילולא חוקי הטבע, לא היה דבר. כל שהיה הוא אנדרלמוסיה, תוהו ובוהו מוחלט.

חוקי הטבע הללו מאפשרים קיום שמשות (שמש), חומרים במצבי צבירה שונים וסדר המאפשר בעצם את הקיום המסודר של כל הקיים. היקום שלנו נתון תחת חוקי טבע אלה ובזכות הדבר, מתקיים בצורתו. הרי שחייב להיות כאן מחוקק עצום פי כמה.  "אם לסופר-מרקט הקטן שליד הבית יש מנהל, על אחת כמה וכמה שלעולם שלנו יש מנהל".

גם לשעון יש יוצר.

הפרט המשותף בכל חוקי הטבע, הוא שאין לאף אחד מושג איך הם פועלים, מה מניע אותם או מה קובע את עוצמת כוחם. בימינו כשהמדע מגיע לקצה יכולת הבנתו הוא מכריז: מצאנו חוק טבע!

למעשה לא קיים שום חוק טבע, לא קיים שום "כח" טבע! אין הדבר שונה באלקטרון ואין הדבר שונה בכח המשיכה. כשמדענים מגלים תופעה שחוזרת על עצמה באופן נצפה, הם לא שואלים מדוע היא כך, אלא קובעים שזהו חוק טבע, כי "כך הוא הטבע".

אילו כל חפץ עגול היה מרחף חמישה סנטימטרים מעל פני האדמה, בלא כל סיבה, גם דבר זה היה נקבע כ"חוק טבע פיסיקלי".

- מהו הכח המניע העומד מאחורי כל זה?

נוכל להסביר את סיבובו של הירח סביב כדור הארץ על ידי שני כוחות הפועלים עליו. נוכל לחשב את כוחות אלו, אולם לעולם לא נוכל לענות מדוע הירח נמשך לכדור הארץ. תקרא לזה כוח הכבידה, הכוח הגדול או הכוח הקטן, אבל למה יש את הכוח הזה?

אינני מתכוון לסדר בו פועל הכוח. השאלה היא לא "מדוע הירח אינו נדחף לכיוון השני". השאלה היא על הקיום של הכוח, באשר הוא כח. מדוע יש בכלל כוח כזה? השאלה הזאת נוגעת באקסיומות של הפיסיקה, והתשובה היחידה עליהם היא "ככה"!

"ככה". מערכת השמש מימין, מולקולות מים בפתית שלג באמצע, אטום משמאל.

פרופסור יהודה לוי מביא בספרו "מול אתגרי התקופה" מקרה מעניין מימי לימודיו באוניברסיטה: "זכורני היטב כאשר התחלנו באוניברסיטה את הקורס במכניקה. ישבנו בכיתה ונכנס הפרופסור ושאל: "גוף נע ממשיך בתנועה אחידה כל עוד אין כח פועל עליו. למה?" לא ידענו להשיב. למה באמת כאשר אני זורק כדור הוא ממשיך בדרכו גם אחרי שעזב את ידי?

חשבנו וחשבנו. התפרץ אחד וקרא: "זהו החוק הראשון של ניוטון!"

ענה הפרופסור: "אמנם כן. אבל למה עשה זאת הגוף לפני שניוטון קבע את החוק שלו?"

המשכנו להתאמץ. השאלה נראתה כל כך פשוטה, אך לא הצלחנו למצוא לה תשובה. ואז אמר הפרופסור: "דעו לכם שאין בפיסיקה תשובה לשאלה זו, היא מחוץ למסגרת המדע. זוהי שאלה פילוסופית ובכעין זה לא נעסוק כאן". קצת קשה היה לקבל זאת, אבל בסופו של דבר הוא צדק."

- האם אתה רוצה לדעת את האמת?

התשובה של המדע תהיה זהה לגבי הסבר הספין של האלקטרון, או לגבי השאלה "מדוע כדור הארץ הוא עגול?" אנו מגלים לפי חוקי טבע אלה המדויקים להפליא, כי המחוקק הוא בעל השכל המוחלט ומקיים את עולמנו כל רגע.

רק מחפשי האמת, בעלי השכל הישר, יחשבו "מדוע זה כך"? ויבינו לא פחות משהבין איינשטיין או ניוטון, שקוביות לא נזרקות מעצמן לאויר ונוחתות על המספר הרצוי סתם כך.

כל חוקי הטבע הם למעשה לא קיימים, זהו האלוקים שבכוחותיו מחזיק את בריאתו, ככתוב "המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית".

יש אנשים שאומרים "ראו, זהו כח המשיכה המחזיק אותנו על פני האדמה, ולכן איננו נופלים לחלל" ויש אנשים חכמים יותר שיאמרו "ראו, ישנו כח הנמצא כאן ומאפשר את חיותנו, ודאי שיש הרוצה בתכליתנו".

בברכה,

דניאל בלס.

המאמר הוגש בחסות קורסים ללימודי יהדות


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 בתיה כץ


 


מאמרים נוספים מאת בתיה כץ
 
הכפירה בקיומו של אלוקים
13/11/19 | יהדות
מהן ההוכחות לקיומו של האלוקים? ההוכחות לקיומו של האלוקים נמצאות בעולם אותו ברא האלוקים, שהרי הבריאה מעידה יותר מאלף עדים על יוצרה. דווקא הללו שאינם מאמינים שיש אלוקים, לוקחים סיכון בל יתואר במילים. אנו נרחיב בפרק הבא את ההוכחות למציאות האלוקים לפי המדע, הפילוסופיה והלוגיקה, אך בינתיים ננסה לתהות על ההגיון המנחה את הללו השוללים את מציאות האלוקים:

כיצד ניתן להגדיר את האמונה באלוקים?
13/11/19 | יהדות
מהו ההבדל בין האלוקים לכל מיני יצורי אגדות שאנשים המציאו? שאלה זו מופנית פעמים רבות לדתיים, והיא לרוב נועדה להכעיס. מעטים שואלים את השאלה הזאת בכוונה אמיתית לעמוד על ההבדל בין יצורי אגדות מכל מיני מיתולוגיות, שאנשים המציאו, לבין האלוקים יוצר שמיים וארץ, כפי שהיהדות מלמדת עליו כבר אלפי שנים.

חוקי הטבע
13/11/19 | יהדות
למה התפוח נופל לאדמה? במציאות שאנו מכירים, הצרכים של החיים והחיים עצמם מתואמים בהרמוניה שאינה מלמדת על מקרה אלא על יד מכוונת. זהו המפליא באמת! זוהי העובדה המכריחה אותנו לקבל את מציאותו של בורא - חוקי טבע ביקום שהיה אמור להיות באנטרופיה מוחלטת!

האמת על חוקי הטבע
13/11/19 | יהדות
מה עומד מאחורי כל זה? המלומדים יכולים להסביר לנו שכל דבר הנצפה בטבע, נקבע על סמך התנאים הסובבים אותו ועל סמך חוקים פיזיקליים כלשהם. "אך מיהו אשר קובע את התנאים הבסיסיים המאפשרים את כל זה? מי קובע את החוקים הפיזיקליים אשר קובעים טבעים אחרים?" ויותר מכל "מדוע דווקא מה שצריכים החיים לקיומם הוא מה שקיים?"

הידעת שאבות המדע הסיקו שיש בורא לעולם?
13/11/19 | יהדות
שנאתם של אתאיסטים רבים עיוורה אותם באופן כזה, שהם מגנים כל אמונה ואפילו מושכלת במציאות בורא. בין אם חוזר בתשובה עשה זאת משכל, מהתבוננות בעולם ובקוסמוס ובין אם עשה זאת מרגש, ההכרה במהותו הפנימית, אתאיסטים יגנו אותו ויקטלגו אותו מיד בתור "טיפש". אותם שונאים חשים עצמם מורמים מעם, "מדעיים", "מביני עניין", ואת המאמינים כ-"פאנטים", "עיוורים" וכדו'.

גיל העולם - כל השיטות לישוב הסתירה
13/11/19 | יהדות
מהן השיטות השונות לישוב גיל העולם כפי שמציעים אותו האתאיסטים, לבין גיל העולם על פי האמור בתורה? כאן תמצאו את כל התשובות בקצרה, בתוך 5 גישות שונות!

גיל העולם והבריאה - סתירה או טעות בהבנה?
13/11/19 | יהדות
מדוע לנסות להציג את העולם כצעיר יותר, או כמתיישב עם דברי התורה? כאן תמצאו תשובה אובייקטיבית, לוגית ובלתי מתחמקת לשאלה, מדוע בכלל לנסות ליישב בין דברי התורה למדע התיאורטי בדבר גיל העולם, מהי בעצם השאלה, ומהי האמת שמאחורי הקושיה?

אולי כולנו בחלום?
12/11/19 | יהדות
שאלה ששואלים מתפלספים רבים, היא "מדוע שנסמוך על המציאות הנגלית לעינינו?" התשובה לכך די פשוטה למעשה: זאת מכיון שזאת המציאות היחידה אותה אנו מכירים!

מצוות לימוד תורה
26/05/19 | יהדות
לימוד תורה היא מצוות עשה מהתורה, לפי המקורות, מצווה זו עומדת נגד כל יתר המצוות כמו שנאמר תלמוד תורה נגד כולם, הערך של לימוד התורה, מלבד היותו מצווה, הוא ידוע בהשפעה העצומה שיש לו על נפש האדם, הלימוד נוטע בנפש האדם יושר, מידות טובות, ערכים של יושר אהבת ישראל, חסד ורחמים.

בחירה מוצלחת של תיק לספר תורה
30/04/19 | יהדות
ישנם תיקים לספר תורה העשויים מאיכות ירודה וחומרים שמתכלים ומתבלים לאחר זמן קצר, אצלנו לדוגמא התיקים עשויים עץ בוק משובח והדוגמאות העיטורים נעשים בעבודת יד, על ידי אנשי מקצוע המובילים בתחום זה.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI