דף הבית רפואה ובריאות בריאות גיל הזהב תכנון לעתיד עם דמנציה - פרק ג'
תכנון לעתיד עם דמנציה - פרק ג'
נציג לונדבק 26/01/11 |  צפיות: 3545
עקרון בסיסי במערכת המשפט שלנו קובע כי אדם זכאי לבחור איזה טיפול רפואי היא או הוא יקבלו, החל מדברים קטנים כגון בדיקת דם, ועד החלטות גדולות כגון האם לעבור ניתוח או לא. לרופאים תפקיד חשוב בסיוע למטופליהם בהחלטות רפואיות, אך ההחלטה הסופית האם להסכים לטיפול מסוים היא של המטופל לבדו ולא של הרופא.   בשלב מסוים, יתכן ודמנציה תימנע ממך את יכולת ההסכמה לטיפול רפואי. דמנציה עלולה להשפיע על יכולת הבנתך את טבעה של הפרוצדורה הרפואית או את הסיכונים הכרוכים בה. יתכן והרופא המטפל יבקש ממך לעבור הערכת כשירות במקרה שהוא או היא אינם בטוחים לגבי יכולתך להחליט החלטה הנוגעת לטיפול או לבדיקה רפואיים. בדיקת כשירות כזאת יכולה להיות פשוטה עד כדי שאלת מספר שאלות בלבד, או אם מדובר בהליך רפואי רציני כמו ניתוח, יתכן ורופאך יבקש הערכה ארוכה או פורמאלית יותר.   היתרון בתכנון לעתיד הינו האפשרות להגביר את השפעתך לגבי אילו טיפולים יינתנו לך בעתיד. זה נכון במיוחד במקרה שיש לך אמונות אישיות או דתיות המשפיעות על העדפת הטיפול הרפואי הנבחר. כל אחד צריך לתכנן תכניות מעין אלו, אך חשוב במיוחד לתכן עתידך במידה ואובחנה אצלך דמנציה.   ישנם שני כלים בהם ניתן להשתמש בתכנון לעתיד לגבי טיפולים רפואיים: ייפוי כוח בלתי חוזר 
(EPA – Enduring Power of Attorney) המכסה נושאים רפואיים, והוראות מקדימות
(Advance Directive).   ייפוי כוח בלתי חוזר המכסה נושאים בריאותיים   ייפוי כוח בלתי חוזר כבר נדון בפרק ב' של סדרת כתבות זו בהקשר של תכנון לעתיד בנושאים כלכליים. ניתן לערוך ייפוי כוח בלתי חוזר ולמנות מישהו בו את או אתה בוטחים שיחליט עבורכם החלטות לגבי טיפולים רפואיים וסידורים יומיומיים אחרים. היתרון בכלי זה הינו היכולת לבחור בעצמך מי האדם שיחליט עבורכם בעתיד, כחלופה לאדם אשר ימונה להחליט עבורכם על פי החלטת ומטעם מערכת המשפט. ייתכן ותעדיף כי מיופה הכוח בנושאים רפואיים יהיה אותו אדם הממונה כמיופה הכוח להחלטות בנושאים הכלכליים שלך. ניתן לברר לגבי כלים תכנוניים ממין זה ספציפיים בישראל בקטגוריית יעוץ-משפטי באתרנו, אשר יכולה להפנות אותך למספר גופים בארץ המקדישים עצמם לנושא זה, ומציעים מידע מפורט יותר וכן סיוע והכוונה.   הוראות מקדימות (Advance Directives)   הוראות מקדימות שונות מייפוי כוח בלתי חוזר בכך שאין משמעותן מינוי של מחליט החלטות מחליף. בדרך כלל מדובר במסמך בו את או אתה מצהירים, מבעוד מועד, אילו טיפולים רפואיים ברצונך לקבל אם אבדה כשירותך להחליט, או להסביר את החלטתך, בנושא זה. הוראה מוקדמת מאפשרת לך גם להגיד לרופא אילו טיפולים לא רצויים במצבים מסוימים. יתכן ובמקרה זה יהיה צורך בספציפיות רבה לגבי הנסיבות בהן טיפול מסוים איננו רצוי. בכל מקרה, תמיד רצויה הצהרה כללית לגבי ערכיך או רצונותיך. לגבי עריכת הוראות מקדימות, מגבלותיהם והנסיבות בהן ניתן לסרב מבעוד מועד לטיפול רפואי ניתן לפנות לקטגוריית יעוץ-משפטי באתרנו, אשר יכולה להפנות אותך למספר גופים בארץ המקדישים עצמם לנושאים משפטיים מעין אלה, ומציעים מידע מפורט יותר וכן סיוע והכוונה.   כדאי לזכור
  • בתחילה האדם שכדאי ביותר לדבר איתו לגבי טיפול תרופתי הינו הרופא שלך. הוא צריך לספק לך מידע לגבי אילו טיפולים או סוגי טיפולים ככל הנראה יצטרכו להתייחס החלטותיך בעתיד וההשלכות של קבלת, או אי קבלת, טיפולים אלה.
  • ייתכן וזה יהיה רעיון טוב להתייעץ עם עורך דין לגבי עריכת ייפוי כוח או הוראות מקדימות, אך עשה או עשי זאת רק לאחר שיש לכם דעה המבוססת על ידע לגבי הטיפולים הרפואיים.
  • יתכן ותרגישי או תרגיש לא בנוח לדבר עם אחרים לגבי נושא זה, אך אם רצונותיכם הנוגעים לטיפול הרפואי ידועים לאחרים קיימת סבירות גבוהה יותר כי תקבלו את הטיפול בו אתם חפצים. כמו כן, סביר כי תפחיתו את המתח והדאגה בקרב קרוביכם וחבריכם, אשר יהיו כפויים להחליט עבורכם אם לא ערכתם מראש ייפוי כוח בלתי חוזר או הוראות מקדימות.

מתוך האתר: חיים עם אלצהיימר


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 נציג לונדבק


 


מאמרים נוספים מאת נציג לונדבק
 
להשאיר את הסטיגמה מאחור
דיכאון וחרדה הן בעיות לא קלות, המציבות את הסובל מהן בדילמה אמיתית של חשיפה חברתית. קשה "לצאת מהארון" כאדם הסובל מדיכאון, פחות בשל הדיכאון עצמו ויותר בשל הסטיגמות החברתיות. נראה שלאנשים קל יותר להודות בכאב גופני, בקושי פיזי, מאשר בקשיים הנחשבים נפשיים בלבד. אנשים מתקשים יותר לספר לחבריהם שביקרו אצל הפסיכיאטר, מאשר לספר על ביקור אצל רופא המשפחה.

תכנון לעתיד עם דמנציה - פרק ד'
תכנון משפטי לעתיד עם דמנציה פרק ד' – נהיגה עם דמנציה

תכנון לעתיד עם דמנציה - פרק ג'
תכנון משפטי לעתיד עם דמנציה פרק ג' – תכנון לעתיד לגבי החלטות רפואיות

חרדות אצל סטודנטים
ד"ר אילן טל, פסיכיאטר מומחה, מנהל הקליניקה לתמיכה רגשית ונפשית במרכז ד"ר טל

תכנון לעתיד עם דמנציה-פרק ב
תכנון משפטי לעתיד עם דמנציה מתוך אתר העמותה האוסטרלית לאלצהיימר פרק ב' – תכנון לעתיד לגבי החלטות כלכליות

זיהוי ריח כניבוי לאלצהיימר
קושי לזהות ריחות עלול לנבא הידרדרות קוגניטיבית מתוך: Archives of General Psychiatry, July 2007

עצות למשפחות חולי אלצהיימר – כיצד להקל על הטיפול?
מחלת האלצהיימר היא מחלה ניוונית מתקדמת המשפיעה על חיי החולה והמטפל כאחד. האתגרים היומיומיים נעים מקשיים מעשיים לקשיים רגשיים. להתמודדות עמם יש השלכות משמעותיות על איכות חייהם של כל המעורבים. הסתגלות למחלה פירושה התמודדות עם כל אתגר בתורו. יחד עם זאת, קיימים שיטות וטיפולים לשיפור ולייצוב התסמינים לטובת החולה והמטפל גם יחד.

תכנון לעתיד עם דמנציה-פרק א
מתוך אתר העמותה האוסטרלית לאלצהיימר

אינטרנט מסייע בהאטת אלצהיימר
חוקרים מצאו כי ביצוע חיפושים באינטרנט עשוי לשפר את הפעילות המוחית של אנשים מבוגרים. בנוסף, הוא עשוי להאט ואף למנוע את ההידרדרות הקוגניטיבית התלויה בגיל אשר עלולה לגרום למחלת האלצהיימר. מאת: ג'ונתן ליק, The Sunday Times

האם אלצהיימר מגן מפני סרטן?
ישנו סיכוי נמוך יותר לחלות במקביל גם באלצהיימר וגם בסרטן מאת: מייקל פורדי
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI