דף הבית רפואה ובריאות בריאות גיל הזהב בית אבות לתשושי נפש - מקום בטוח לחולי האלצהיימר
בית אבות לתשושי נפש - מקום בטוח לחולי האלצהיימר
galit levy 07/09/11 |  צפיות: 3110

אלצהיימר היא אחת המחלות הקשות ביותר הפוגעות בבני האדם. זוהי מחלה חשוכת מרפא, התוקפת בעיקר קשישים, כאשר ההסתברות ללקות באלצהיימר עולה עם הגיל. בקרב בני התשעים, גיל לא מאוד מופלג בהתחשב בעליית תוחלת החיים, הסיכוי הוא של אחד לשתיים ללקות באלצהיימר.

חולי אלצהיימר סובלים מפגיעה קוגניטיבית שהולכת ומחריפה עם הזמן. בהתחלה נפגם הזיכרון ואחר-כך גם ההתמצאות בזמן ובמרחב, הסקת המסקנות והחשיבה בכלל. בשלב הזה, הקשיש כבר מתחיל להבין שאלה לא רק שיני הזמן שנוגסות ביכולותיו המוחיות אלא שסביר להניח שמדובר באלצהיימר.

למרבה הצער, מוחו עדיין מספיק פעיל כדי לקלוט את חומרת המצב, ובדרך כלל מתלווה לכך דיכאון. בהמשך הדרך מצפים לו חוסר יכולת לזהות את יקיריו, תקשורת הולכת ופוחתת עד שמתפוגגת כליל עם הסביבה, מחשבות נטולות אחיזה במציאות, אובדן היכולת להתלבש בכוחות עצמו, להתרחץ לבד, ללכת וכן פעילויות מוטוריות אחרות, אובדן היכולת לאכול וגם השליטה על הסוגרים.

אחד הסימפטומים המסוכנים ביותר הוא נטיית החולים באלצהיימר לשוטט ללא מטרה ומבלי לדעת לאן מועדות פניהם או איך חוזרים הביתה. זו גם אחת הסיבות המרכזיות לכך שבני משפחתו של הקשיש חולה האלצהיימר משכנים אותו בבית אבות לתשושי נפש.

הסיבות לשוטטות חסרת המנוח והתכלית רבות: לפעמים הקשיש בסך הכל הלך למכולת או לבנק ופשוט איבד את הדרך הביתה. במקרים מסוימים השוטטות היא תוצאה של רצון הקשיש "לבקר" חבר, או "ללכת הביתה" כשמבחינתם הבית הוא איזה מקום בעבר שבו נהגו ואהבו להיות. במקרים אחרים תרופות שחולי אלצהיימר נוטלים גורמות להם לאי שקט ולהליכה נטולת יעדים ברורים ברחובות.

הסכנה כפולה ומכופלת: הקשיש, שהאוריינטציה שלו ותפיסת המציאות שלו נפגעו, עלול להיפצע בתאונת דרכים, להתייבש, לסבול כתוצאה מאי נטילת תרופות להן הוא זקוק ועוד. מאחר שגם התקשורת שלו עם הסביבה לקויה, הוא יתקשה לבקש סיוע או להיעזר בעוברים ושבים. בית אבות לתשושי נפש יכול למנוע את המצבים הללו.

בית אבות לתשושי נפש - כדי שהקשיש לא ילך לאיבוד

בית אבות לתשושי נפש מספק קודם כל מקום מוגן, סגור ומאובטח שפשוט אי-אפשר לצאת ממנו סתם ככה וללכת לאיבוד. בנוסף, בבית אבות לתשושי נפש פועל צוות שמסייע לקשישים תשושי הנפש בכל פעולות היומיום ומשגיח עליהם מסביב לשעון.

בית אבות לתשושי נפש מעסיק גם רופאים פסיכו-גריאטריים העוקבים אחרי כל שינוי במצבם של החולים, פיזיותרפיסטים, וכן מומחים בתחומי הריפוי בעיסוק או התרפיה באמצעות אומנות, כל דבר שיכול לסייע לקשישים תשושי הנפש להעביר את הזמן באופן נעים, ובמקרים מסוימים גם לעכב את התדרדרות מצבם.

איך לשמור על הקשיש תשוש הנפש בבית?

אם מסיבות כאלה או אחרות המשפחה בוחרת שלא לשכן את הקשיש בבית אבות לתשושי נפש, או מעדיפה להמתין עם המעבר ככל האפשר, חשוב להקפיד על כמה דברים: אם אתם שמים לב שלקשיש נטייה לשוטט, זהו דפוסים קבועים כמו מתי זה קורה, למה זה קורה וכו', ונסו לנטרל את הגורמים.

כדאי גם להעסיק את הקשיש ככל האפשר, ובכך למנוע שעמום שגם הוא אחד הגורמים לשוטטות. כדאי גם להקפיד לנעול את דלת הבית ולהחביא את המפתחות. אם כל אלה לא עוזרים, והקשיש תשוש הנפש נעלם מעת לעת, אל תשתהו. העברתו למסגרת התומכת של בית אבות לתשושי נפש עשויה להציל את חייו, וגם לספק לו איכות חיים בערוב ימיו.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 galit levy


 


מאמרים נוספים מאת galit levy
 
קלאב מד חגיגה גם בעיצוב
14/10/11 | בתי מלון
רשת כפרי הנופש הצרפתית קלאב מד מפורסמת בעיקר בזכות הפעלתנות הרבה שמאפיינת את החופשות בה, שמחת החיים המדבקת של אנשי הצוות שלה, השיזוף הצוהל של אורחיה ושפע האוכל המוגש בה בשיטת ההכל כלול

בית אבות לתשושי נפש - מקום בטוח לחולי האלצהיימר
אלצהיימר היא אחת המחלות הקשות ביותר הפוגעות בבני האדם. זוהי מחלה חשוכת מרפא, התוקפת בעיקר קשישים, כאשר ההסתברות ללקות באלצהיימר עולה עם הגיל. בקרב בני התשעים, גיל לא מאוד מופלג בהתחשב בעליית תוחלת החיים, הסיכוי הוא של אחד לשתיים ללקות באלצהיימר.

נישואים אזרחיים- איפה ולמה?
16/08/11 | נישואין
לעיתים אין ברירה ויש זוגות שבכל זאת רוצים להתחתן, אך מה לעשות והחיים לא זימנו להם את האפשרות להנשא כדת וכדין. אחת הדרכים הנפוצות להינשא ולהקים בית בישראל בצורה שתהיה קבילה גם מבחינת משרד הפנים היא על ידי נישואים אזרחיים.

להתרגש מהקסם של יוון
בתקופה האחרונה יוון הפכה להיות יעד מועדף בקרב ישראלים מסיבות רבות. גם לאור העובדה שהמצב עם טורקיה אינו מאפשר תיירות כמו שהייתה פעם וגם משום שיוון הייתה ונשארה אחד היעדים המדהימים ביותר לאורך חופיו של הים התיכון. הקסם הזה הוא מה שגורם לישראלים רבים לחשוב על חופשה ביוון בכל שנה

דק איפאה- תוספת קטנה להשקעה, רווח גדול במראה
17/07/11 | גינון
דק עץ, שבעבר היה נחלתם של מעטים בלבד, ממש רק האלפיון העליון, הופך יותר ויותר מקובל – גם בגלל עליית רמת החיים וגם בגלל שמחירם של דקים מעץ טבעי כמו גם דקים סינטטיים כבר אינו בשמיים.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI