דף הבית רוחניות מדיטציה מה תרוויח מתרגול המדיטציה
מה תרוויח מתרגול המדיטציה
shimi 13/02/10 |  צפיות: 3632

שני אנשים ישבו ותירגלו מדיטציה. לשניהם היתה זו הפעם הראשונה, ושניהם היו 'מוכשרים' באותה המידה ל תרגול מדיטציה. המדיטציה של האדם הראשון התמקדה ברוגע, נינוחות, הרפיה, שקט, שלווה ואהבה.
האדם הקפיד על תנוחה נוחה, אולי אפילו נשען על הקיר, או תירגל מדיטציה בשכיבה. הוא ניגן לעצמו מוזיקת רקע נעימה, ויצר אווירה כייפית עם נרות וקטורת. בסך הכל היה לו מאוד טוב, שהרי הוא עשה את כל המאמצים כדי שזמן התירגול יהיה הזמן הנעים והנינוח ביותר שניתן ליצור.

מאידך, מספר שעות לאחר תום המדיטציה גילה לאכזבתו אותו האדם שאותה שלווה הרמונית ששרתה עליו לא החזיקה מעמד, וגם כשהמשיך ותירגל לאורך זמן, הוא לא ראה שום שינוי באופן בו תיפקד בחיי היומיום. תרגול מדיטציה של האדם השני היתה בלתי-כייפית-בעליל!!!
הוא ישב זקוף והיה זקוק למלוא כוחותיו המנטליים, הרגשיים והפיזיים כדי להמשיך ולתרגל. כאב לו הגב, כאבו לו הרגליים, היה לו קשה להתרכז, אולי הוא אפילו התעצבן על עצמו. לפעמים עלו אצלו תגובות גופניות ורגשיות מוזרות, או אפילו מפחידות – הזעה, רעד, חום או קור. לפעמים עלה בו המון כעס או המון עצב.

זמן ה מדיטציה שלו לאו דווקא היה נעים, אעפ"י שלפעמים בכל זאת ירדה עליו שלווה עמוקה מזו שידע אי פעם למשך זמן מסויים. למרות שבזמן תירגול המדיטציה האדם השני לאו-דווקא נהנה, הרי כשבחן את השפעת המדיטציה על חיי היומיום שלו לאחר תירגול יומיומי קצר, גילה אותו אדם שתוך זמן קצר ביותר – אפילו שבועות מספר, השתנו חייו ביותר. למרות שבזמן המדיטציה הוא 'סבל', הרי שבחיים הוא מצא עצמו אנרגטי יותר, רגוע יותר, פחות לחוץ ויותר בטוח.
נראה היה כאילו המדיטציה עושה פלאים.

מדיטציה 'של כייף' ומדיטציה 'של עבודה'
אינני יוצאת כנגד מדיטציות כייפיות, אך ברצוני להבהיר את ההבדל בין שני סוגי המדיטציה, משום ששאלת האבחנה ביניהן שבה ועלתה מספר פעמים בקבוצת המדיטציה החדשה שפתחתי.
הסוג הראשון, המאפיין יותר את העידן החדש, הן מדיטציות כייפיות שנועדו להרגיע ולגרום לתחושה טובה בזמן התירגול וקצת לאחריו. לצורת המדיטציה הזו אני קוראת מדיטציה 'של כייף'. מאידך, קיים זרם שני שמטרתו לשנות את החיים שלנו ולשפר את איכותם. לסוג הזה של מדיטציה אני קוראת מדיטציה 'של עבודה'. 

מדיטציה 'של עבודה'
מדיטציה 'של עבודה' היא המדיטציה המקורית אותו תירגלו בהודו לפני 5,000 שנים ואולי כבר קודם. (ישנם חותמות קדומים מתקופת הרפה, המראים אנשים יושבים בתנוחת לוטוס ומתרגלים מדיטציה). מהודו התפשט תירגול המדיטציה למקומות שונים, בעיקר לאחר עליית הבודהיזם והפצתו מהמאה השישית לפסה"נ ואילך.
ישנן טכניקות שונות, רבות ומגוונות לתרגל מדיטציה של עבודה, וכל בעל נסיון בתירגול יודע שאפילו אם עושים את אותו התירגול עצמו במשך שנים, בכל פעם המדיטציה היא שונה.
כמי שמנחה קבוצות מדיטציה מזה שנים מספר אני יכולה להעיד על עצמי שמעולם 'לא נכנסתי לאותו הנהר פעמיים', משמע – מעולם לא לימדתי פעמיים את אותו השיעור.

במסגרת מדיטציה 'של עבודה' מתרגלים טכניקות שונות, רובן מוכרות ביותר, כדוגמת תשומת לב לנשימה או לתחושות בגוף, וכדומה. מדיטציות כאלה ידועות גם בתור 'מדיטציות ריכוז', והן משפיעות מאוד על היכולות המנטליות שלנו.

בקבוצות שלי אני מלמדת גם כיצד לתרגל טכניקות מדיטציה שנותנות לנו כלים לעבודה על הכישורים הרגשיים שלנו, כדוגמת היכולת להכיל את הכעס שלנו ולהשתמש בו בצורה מיטיבה, יצירת ההרגל של להיות טובים לעצמנו, ריפוי פצעים רגשיים מהעבר, ועוד.

יתרונות וחסרונות של כל אחת מצורות התרגול
יתרונותיה של מדיטצית ההרפיה ברורים – נעים לנו וכייף לנו בזמן המדיטציה. מאידך, חסרונה העיקרי הוא העדר אפקטיביות משמעותית לטווח ארוך. למרות שתירגול יומיומי של מדיטצית הרפיה יכול לתרום לרוגע ולבריאות כללית, הרי שמנסיוני האישי, צורת תירגול זו היא פחות אפקטיבית בשינוי תופעות רגשיות ומנטליות עמוקות כדוגמת כעס, עלבון, בדידות, בלבול, ועוד.
יתרונותיה וחסרונותיה של מדיטצית העבודה הפוכים לאלו של מדיטצית ההרפיה – חסרונה העיקרי הוא שתכופות לא כייף לתרגל אותה. אי אפשר לשים קסטה לפני שהולכים לישון וכך לתרגל מדיטציה, אלא יש לפנות זמן ומקום שקטים לשם כך, ולמרות רצינות כוונותינו אנחנו מוצאים שוב ושוב שקשה לנו מאוד 'להתיישב'. גם התירגול עצמו פחות כייפי, ולעתים תכופות עולות בנו תגובות פיזיות ורגשיות לא קלות – כאבים, פחדים, צמרמורות, תחושות של חום וקור, בכי, ועוד.

מאידך, יתרונה הבולט של 'מדיטצית העבודה' הוא שיפור משמעותי ומיידי כמעט באיכות החיים שלנו, על כל ההיבטים השונים שלה – מנטלית, רגשית ופיזית. אני משווה זאת לניקוי הבית – אמנם אנחנו עובדים קשה ומתעסקים ב'לכלוך', אבל אחרי שעתיים פתאום הכל נקי, יפה ומריח טוב ואנחנו מרגישים נפלא. במובן הזה, כמו שאנחנו מנקים את הבית אחת לכמה זמן, או מנקים את הגוף במקלחת, כך אנחנו מנקים את עצמנו רגשית ומנטלית במדיטציה, והדבר ניכר בחיינו – ברמת האנרגיה שלנו, ברמת הסדר בחיים, בבריאות, בעוצמה האישית, בבטחון העצמי, ועוד.

ההיכרות עם שני הסוגים השונים של המדיטציה, על יתרונותיהם וחסרונותיהם, מאפשרת לנו לבחור ביניהם, לפי סוג המדיטציה שמתאים יותר לנטיותינו האישיות ולמטרות שלנו בחיים ובתירגול המדיטציה.


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 shimi


 


מאמרים נוספים מאת shimi
 
שיעורי קונטקט מה זה כולל?
10/09/11 | מדיטציה
הריקוד ידוע כדרך הטובה ביותר ליצירת איזון בין הנפש לגוף באופן בלתי אמצעי ומשחרר. לימודי קונטקט מאפשרים לכל אחד לחוות את הריקוד דרך טכניקת תנועה של מגע זוגי או קבוצתי בתנועות מיוחדות הנותנות דגש על העברת שיווי המשקל מנקודה לנקודה באופן מאולתר לחופש יצירתי וביטוי עצמי אופטימלי.

מהו דמיון מודרך?
10/09/11 | מדיטציה
דמיון מודרך היא שיטה אשר באמצעותה ניתן להביא את החלומות והרצונות הפנימיים לידי מציאות אמיתית לשינוי דפוסי המחשבה הרגילים והמקובעים על ידי שימוש בדמיון שבו ניתן לראות כתמונה חיה את הכל מתגשם תוך כדי מתן דגש ותשומת לב לכל פרט ופרט ותחושה כאילו המדובר בחוויה עצמה עד אשר היא תתגשם

כרתים – כובשים את אי היווני
נומיינד ו Yoga Travels חוגגים עשור להקמתם – ומטיסים אתכם לחגיגה שלא נראתה עד היום. פסטיבל ריקוד מדיטציה, מסיבות וסדנאות עם מיטב המורים ל 5 לילות באי הקסום כרתים. 2 מטוסים, 350 משתתפים ב 3 מתחמים עם חגיגה ענקית במפרץ הכי יפה באי כרתים יוון.

יוגה צחוק - זה לא צחוק
18/06/11 | יוגה
במאמר זה החלטתי לתת במה למוסד הזה - יוגה צחוק - שנכנס בשנים האחרונות גם לארץ, נכנס בחטף וסחף המונים. אני חייבת לציין כי ההתהדרות הזאת של כל סדנה איזוטרית במושג יוגה קצת מכעיסה אותי אבל יחד עם זה אני מודה ומתוודה, עכשיו, לאחר שקראתי קצת חומרים בעניין, כי בכל זאת יש כאן משהו.

ואם סדנאות ה יוגה צחוק מאמצות אי אילו כלים מעולם היוגה על מנת לשחרר עכבות ולעודד צחוק - לכבוד הוא לנו - אנשי היוגה.


מדיטציה ודמיון מודרך חלק ב'
18/06/11 | מדיטציה
מדיטציה, על שלל סוגיה, היא מסע. כמו לקראת כל מסע מוצלח כדאי להתכונן מראש: להכיר את המקום, לאן כדאי ללכת, איך כדאי להתלבש, מה קוד ההתנהגות המקומי. מכאן, השמים הם הגבול. לכו תדעו את מי תפגשו, לאן תתגלגלו, ואילו חוויות מדהימות תאספו בדרך.

מדיטציה ודמיון מודרך - חלק א'
18/06/11 | מדיטציה
אחר צהרים אחד, לפני כחמש שנים, אחרי תקופה של כמה חודשים בחו"ל, ללא עבודה, ללא דירה ועם תחושה של יאוש צורב ומחלחל, התפללתי אל אלוהים מכל ליבי שיעזור לי למצוא את הכח להמשיך ואת הנתיב שלי למקום טוב יותר.

סיימתי את התפילה בתחושה של הקלה, וכמה דקות אחר כך תפסו עיני את הספר "כוחו של התת מודע" של ד"ר מרפי. קניתי את הספר כשנתיים לפני כן בעקבות המלצה של ידיד ומעולם לא עיינתי בו. הפעם הרגשתי צורך לפתוח אותו מתוך תחושה שזה המענה של אלוהים לתפילה שלי.

מאז ועד היום אני עושה מדיטציה מידי יום, וחיי השתנו לבלי הכר. החוויה הקיומית של בלבול וחוסר אונים פינתה עם הזמן את מקומה לתחושה של שמח


הומאופתיה- מה זה אומר, באמת?
תמצית ההיגיון ותפיסת העולם ההומאופטית - מלווה בדוגמאות המובאות בגוף הטקסט. זהירות!!!! המידע המוגש בשורות הבאות, יכול, בקלות יחסית, לשנות את תפיסת מציאות החיים.

על הטופו לבדו
מקורו של הטופו מפולי הסויה והוא מהווה מרכיב עיקרי וחשוב בתזונת ארצות המזרח. אנחנו פוגשים אותו בחנויות הטבע ובסופר, רואים אותו מופיע ככוכב" טרנדי" בתפריטים וספרי בישול ולא תמיד מפנימים את יתרונותיו הרבים והאפשרות לשלבו במטבחנו.

היכונו היכונו ל 21 בדצמבר!!
מבחינה אסטרולוגית ה 21 בדצמבר הוא יום בעל חשיבות עילאית, בו השמש עוברת ממזל קשת אל מזל גדי, דרך נקודת רום השמיים המשמעותית. זהו זמן המעבר הרישמי בין הסתיו אל החורף. זהו הזמן, על פי מפת הלידה, שבוא אדם מגיע לבגרות.

סלט סלק עם שומר ונענע
פעמים רבות יוצא לנו להיתקל באנשים שאינם אוהבים סלק. לחלקם, בעיקר יוצאי מזרח אירופה, טראומות ילדות מסירים עמוסי סלק המתבשלים על הכיריים לצורך הכנת בורשט תוך כדי הפצת ריח דומיננטי בחלל הבית. אחרים פשוט נרתעים מהשורש הסגול הזה המשאיר את הידיים מוכתמות כאילו זה עתה סיימנו משמרת בבית מטבחיים
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI