דף הבית רוחניות מדיטציה טנטרה-יוגה- היוגה של האהבה
טנטרה-יוגה- היוגה של האהבה
shimi 26/03/10 |  צפיות: 3726

טנטרה היא זרם חשוב במטאפיסיקה וביוגה ההינדית שהתפתח לפני אלפי שנים במקביל לזרם הוודי. כפי שהתגבשה בהודו החל מהמאה החמישית לספירה, הטנטרה הינה שיטת חינוך, אימון ותרגול הנותנת לבני האדם כלים פילוסופיים ומעשיים כדי להיות בריאים ומאושרים עוד בגלגול הזה. השקפת העולם העומדת בבסיסה היא מעין נובע של הומניזם, אופטימיות, שמחת חיים ואהבה, הטוענת כי האדם יכול להיות מוגשם ומאושר גם בתנאי חיים קשים ביותר. ערפל כבד, מסתורין, אי-הבנות וחוסר ידע עוטפים את הדרך הרוחנית הזו ששורשיה בתרבות עתיקה וכה שונה מאיתנו שזכתה ל"קאם-בק" בתרבות הניו-אייג' ובבתי ספר ליוגה במערב. במאמר קצר זה אנסה להבהיר מספר נקודות מרכזיות להבנת היוגה הטנטרית. נהוג לחשוב שטנטרה ויוגה הן שתי סיסטמות נפרדות ואף מנוגדות זו לזו. קצרה היריעה לתאר כאן את ההיסטוריה ארוכת השנים של שתי תנועות איזוטריות אלה, אך מה שחשוב לומר הוא שהטנטרה ההינדית שבראשיתה היתה תנועה מרדנית, שולית ומגונה בחברה, הפכה בסופו של דבר להיות זרם ביוגה המקביל לזרם המסורתי הוודי. בתקופות מסויימות היתה התנועה הטנטרית ביוגה כה חזקה עד שהשפיעה על ההלכה והמעשה של בתרבות ההינדית. רוחה של הטנטרה, עקרונותיה, הלכותיה, נטמעו כל כך חזק בזרם המרכזי עד שאפילו כיום הינדים ומתרגלי יוגה בעולם אינם יודעים שהם מתרגלים טנטרה בצורה זו או אחרת. ראיתי זאת בסיורי במקדשים רבים בדרום הודו, שם ניתן למצוא אמנות ארוטית לרוב וסמלים בעלי משמעות איזוטרית טנטרית המקשטים את המקדשים ונמצאים בכל מקום. נכחתי בכך גם באופן שבו מקיימים טכסים ופולחנים שונים באשרמים נזיריים לחלוטין. אפילו ה"התא יוגה" המפורסמת ביותר בתבל והמזוהה ביותר כ"יוגה", היא תוצר ופיתוח של בתי הספר הטנטריים בהודו שהבינו שיש לכלול את הגוף בהתפתחות הרוחנית.

ג'ורג' פוירשטיין שהוא חוקר בודהיזם ויוגה ותיק, ומשמש כיום בר-סמכא בתחום, כותב בספרו "טנטרה-דרך האכסטזה" על הטנטרה ההינדואיסטית:
"טנטרה הינה ביסודה מסורת יוגית וה"טנטרות" הנם ספרים לתרגול רוחני, נפשי וגופני. . . טנטרה-יוגה היא פשוט שיטה נוספת של יוגה, אשר מציגה סינטזה נרחבת של ידע רוחני ופסיכו-טכנולוגיה..." יוגה לא עושים רק על מזרון בחדר כושר. אומר אושו: "אתה יכול להיות גמיש כמו אקרובט...זה לא יוגה". התרגול הפיסי הוא קצה הקרחון... מטרת התרגולים של היוגה הטנטרית, כמטרתן של תורות רוחניות אחרות, היא מטרה נפשית-רוחנית: לשחרר את האדם מסבל, מכאוס, אומללות ותסכול מתמשך. איך ? ע"י שחרורו משליטתו של המיינד, ע"י שינוי פנימי המחליף את ההתנהגות האינסטינקטואלית, הרובוטית, האוטמטית, התגובתית, להתנהגות מודעת המונעת עפ"י ערכים גבוהים.

נשמת האדם עורגת תמיד אל מקום בו אין היא חשה נפרדת ובודדה, אלא מאוחדת, נטמעת, מתמזגת עם משהו גדול, נצחי, הנמצא מעבר לאגו, לאישיות הפרטית החד-פעמית, וכשהיא חווה את ה ח י ב ו ר הזה, היא חווה אושר אינסופי.
תהליך זה מתואר ביוגה בצורה מטאפורית בעלת שמות שונים: מוקשה (שחרור) סמדהי (הארה), התעוררות הקונדליני, הגשמה עצמית וכו'.
מאד ידועה הרצאתו של אושו בה הוא מונה את יתרונות הטנטרה לעומת היוגה (תוכלו למצאה בספר "טנטרה, מין ורוחניות") אושו מתייחס כאן כמובן לזרם הנפוץ ביוגה שהוא הזרם הוודי- הנזירי, זרם שראה את גופו של האדם בכלל ואת האנרגיה המינית בפרט כמכשולים בדרך הרוחנית ואת העולם הארצי כאשליה אחת גדולה.

היוגה הוודית מאמנת את משתתפיה לסלק את ה"מכשולים" הללו ע"י שליטה והדחקה של היצרים, החושים, ההנאות ובעיקר –להדחיק את האנרגיה המינית כל האפשר, להתנזר או להמעיט במין רק במסגרת הנשואין. היוגה הוודית היא יוגה של שליטה עצמית, של מאמץ ושל הינתקות מחיי העולם הארצי.

אושו שהטיף נגד כל צורת מחשבה דתית או חברתית המחנכת להדחקה של אנרגיית החיים ושחזונו היה אהבת חיים, הציב את היוגה הנזירית כמנוגדת לטנטרה שהיא תורה מחייבת כל. אושו כמובן ידע שיש זרם טנטרי ביוגה, אך הוא לא התייחס אליו בהרצאתו זו משום שהוא עצמו החייה מחדש את רעיונותיו. בהרצאותיו, חוזר אושו ומבהיר את הרעיון הבסיסי של היוגה הטנטרית: מעבר מסקס לתודעת-על, לאמור- האנרגיה המינית היא "תחנת הכח" לחיים רוחניים ולפיתוח תודעת-על... כידוע היו שכינו את אושו בזלזול "סקס גורו", אבל מי שמקשיב לדבריו ברצינות, מגלה שהוא לא נתן חשיבות כה מרובה למין כ"סקס" במובן הרגיל, הוא דיבר על כך שיש לעבור דרך המין כדי לקבל שם "דוגמית", טעימה קטנה של הסמדהי, האכסטזה, השחרור מגבולות הזמן, המקום והמיינד... ואז להרחיב את היכולת הזו עד שהיא תיטמע בחיים עצמם. כמו בכתבי הטנטרה-יוגה, חוזר אושו וחוזר על הרעיון ש"סקס הוא רק ההתחלה אך לא הסיום..." (לאושו יש גם סדרת הרצאות מרתקת אודות הדרך היוגית המובילה ל"נו-מיינד" המקובצת בסדרה בשם – (Yoga - The Alfa and The Omega) לעומת הדרך הוודית בשורת כתבי הטנטרה היא שיש להכליל את העולם הגשמי בהתפתחות הרוחנית שכן הוא השתקפות של כוחות קוסמיים, גוף האדם על כל מרכיביו הוא מתנת אלוהים והאיחוד בין גבר ואישה הנו מטאפורה לאחדות הקוסמית.

על כן הם נותנים הדרכה מעשית איך לשלב אנרגיות מיניות, נפשיות ורוחניות מבלי לראות סתירה ביניהם, ויתרה מזאת – הם מלמדים איך לעשות שימוש בעוצמה של האנרגיה המינית הטבעית שלנו, כיצד להתחבר אליה, לשכללה ולעדנה עד כדי כך שדרכה נתחבר אל קדושת האהבה, החיים והאלוהים. מרבית הזרמים בטנטרה יוגה המסורתית, כלל לא קיימו יחסי מין הלכה למעשה, אלא תרגלו טכניקות גופניות ונפשיות, מדיטציות, טקסים, ויזואליזציות של כוחות קוסמיים ואורח חיים יוגי של אימונים ומסירות לגורו. היו גם שעברו טקסי חניכה שכללו משגל מקודש המכונה "מאיתונא". טקס כזה היה מתרחש רק כאשר הגורו היה מחליט שהתלמיד מוכן לכך, אחרי שנים של אימון במדיטציות ובשיטות היוגיות להתמרה ולשינוע של האנרגיה המינית בגוף.

היה זה טקס מוקפד ביותר של טיהור, התקדשות, טרנספיגורציה והתמסרות לכוחות נעלים שמטרתו היתה לבחון ולאמן את כוחותיו הרוחניים העל-טבעיים של התלמיד. מאז הופעת ה"נאו-טנטרה" שהחלה במפעל חייו של אושו, דווקא החלק המיני של הטנטרה מושך את המחפשים המערביים שנלאו מה"חינוך המיני" המעוות עליו התחנכו. היאוש והתסכול המיני שדתות מונותיאיסטיות גורמות, מביא אנשים רבים לחפש דרכים אחרות כדי להביא לידי ביטוי אנרגיית חיים מרכזית זו. יש המגנים את המגמה הזו, מכנים אותה כ"קליפורניה טנטרה" ורואים בשלילה את ההדוניזם, את ההנאה האנוכית, את הדחף להנאה מינית גרידא...

כותבת שורות אלה אינה מתייחסת בזלזול את הרצון לאהבה, לקצת מין וקצת ריגושים. הטנטרה מבינה היטב את הצרכים האנושיים הללו ואינה מגנה אותם אך היא טוענת שיש במין פוטנציאל גדול יותר מאשר שניות ספורות של הנאה. לכן, יש לדעת כי טנטרה אינה המקום לאנשים חסרי סבלנות, לא בית מחסה למבקשים דייטים מיניים וסיפוקים חטופים. טנטרה-יוגה אמנם עוסקת לרוב באנרגיה המינית אך אינה "סקס" במובן המקובל והידוע. אם נפשך נמשכת לדרך הזו, עליך לדעת שאת\ה הולך\ת ללמוד שפה חדשה, גישה שונה לחיים, לעצמך, ליחסיך עם הזולת, ליחסי המין שלך וליחסיך עם העולם כולו. לימוד טנטרה-יוגה הינו תהליך אקטיבי, הדרגתי ומתמשך של למידה, רכישת מיומנויות פסיכו-פיסיות ובסופו של דבר גם טרנספורמציה אישית. לנו, כתוצרי התניה תרבותית-חברתית בת שלושת אלפים שנה, המסמנת את המין במקום נמוך, קצת קשה להבין מה הקשר בין מין לרוחניות. כדי להבהיר זאת כדאי אולי לקחת כדוגמה כל אמנות שהאדם יצר – החל מאמנויות לחימה, דרך מוסיקה ועד אמנות הבישול....כל האמנויות בעולם הזה, לוקחות ידע בסיסי המוטבע בדי.אן.איי שלנו כחומר גלם, מעבדות ומשכללות אותו עד שהוא עובר טרסמוטציה ומופיע בתרבות בצורה מתוחכמת ומרוממת נפש. לכל היצורים החיים יש דחף מיני ולכאורה- מה יש כאן ללמוד? היוגה הטנטרית באה מעולם שהאמין שאת "אמנות החיים" ואת "אמנות האהבה" אפשר וצריך ללמוד ולשכלל בסבלנות ובהתמדה. כל כתבי היוגה הטנטרית מלאים בטכניקות פסיכו-פיסיות כמו שיצירותיו של שופן כתובות באינסוף תווים. לא צריך ל"האמין" בדבר, יש ללמוד לקרוא תווים, להתאמן על צרופיהם, עד שיהיו לך ל"טבע שני", ואז יהפכו חייך למוסיקה שמיימית !

בסיכומו של דבר, דרך הטנטרה-יוגה היא דרך שיכלול עידון והתעלות של כל מה שהמילה "אהבה" מסמנת ברמה הגופנית, הנפשית והרוחנית כאחת. (יפה מאד לגלות שלמילה "אהבה" בגימטריה ולמילה "אחד" יש אותו ערך מספרי...) כל מי שנוגע בדרך המרתקת הזו, חייב לגלות במוקדם או במאוחר שהנאה מינית עמוקה ואמיתית מחייבת גדילה נפשית-רוחנית המאפשרת מפגש עם הנעלה והנשגב שבחיים.
יוגה בהריון

אקילה תלמידה של אושו ומורים שונים לטנטרה-יוגה בהודו ובמזרח הרחוק. מלמדת טנטרה-יוגה בשיטה ייחודית שפיתחה במהלך שנים רבות, מרצה, מנחת קבוצות ומאמנת אישית וזוגית


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 shimi


 


מאמרים נוספים מאת shimi
 
שיעורי קונטקט מה זה כולל?
10/09/11 | מדיטציה
הריקוד ידוע כדרך הטובה ביותר ליצירת איזון בין הנפש לגוף באופן בלתי אמצעי ומשחרר. לימודי קונטקט מאפשרים לכל אחד לחוות את הריקוד דרך טכניקת תנועה של מגע זוגי או קבוצתי בתנועות מיוחדות הנותנות דגש על העברת שיווי המשקל מנקודה לנקודה באופן מאולתר לחופש יצירתי וביטוי עצמי אופטימלי.

מהו דמיון מודרך?
10/09/11 | מדיטציה
דמיון מודרך היא שיטה אשר באמצעותה ניתן להביא את החלומות והרצונות הפנימיים לידי מציאות אמיתית לשינוי דפוסי המחשבה הרגילים והמקובעים על ידי שימוש בדמיון שבו ניתן לראות כתמונה חיה את הכל מתגשם תוך כדי מתן דגש ותשומת לב לכל פרט ופרט ותחושה כאילו המדובר בחוויה עצמה עד אשר היא תתגשם

כרתים – כובשים את אי היווני
נומיינד ו Yoga Travels חוגגים עשור להקמתם – ומטיסים אתכם לחגיגה שלא נראתה עד היום. פסטיבל ריקוד מדיטציה, מסיבות וסדנאות עם מיטב המורים ל 5 לילות באי הקסום כרתים. 2 מטוסים, 350 משתתפים ב 3 מתחמים עם חגיגה ענקית במפרץ הכי יפה באי כרתים יוון.

יוגה צחוק - זה לא צחוק
18/06/11 | יוגה
במאמר זה החלטתי לתת במה למוסד הזה - יוגה צחוק - שנכנס בשנים האחרונות גם לארץ, נכנס בחטף וסחף המונים. אני חייבת לציין כי ההתהדרות הזאת של כל סדנה איזוטרית במושג יוגה קצת מכעיסה אותי אבל יחד עם זה אני מודה ומתוודה, עכשיו, לאחר שקראתי קצת חומרים בעניין, כי בכל זאת יש כאן משהו.

ואם סדנאות ה יוגה צחוק מאמצות אי אילו כלים מעולם היוגה על מנת לשחרר עכבות ולעודד צחוק - לכבוד הוא לנו - אנשי היוגה.


מדיטציה ודמיון מודרך חלק ב'
18/06/11 | מדיטציה
מדיטציה, על שלל סוגיה, היא מסע. כמו לקראת כל מסע מוצלח כדאי להתכונן מראש: להכיר את המקום, לאן כדאי ללכת, איך כדאי להתלבש, מה קוד ההתנהגות המקומי. מכאן, השמים הם הגבול. לכו תדעו את מי תפגשו, לאן תתגלגלו, ואילו חוויות מדהימות תאספו בדרך.

מדיטציה ודמיון מודרך - חלק א'
18/06/11 | מדיטציה
אחר צהרים אחד, לפני כחמש שנים, אחרי תקופה של כמה חודשים בחו"ל, ללא עבודה, ללא דירה ועם תחושה של יאוש צורב ומחלחל, התפללתי אל אלוהים מכל ליבי שיעזור לי למצוא את הכח להמשיך ואת הנתיב שלי למקום טוב יותר.

סיימתי את התפילה בתחושה של הקלה, וכמה דקות אחר כך תפסו עיני את הספר "כוחו של התת מודע" של ד"ר מרפי. קניתי את הספר כשנתיים לפני כן בעקבות המלצה של ידיד ומעולם לא עיינתי בו. הפעם הרגשתי צורך לפתוח אותו מתוך תחושה שזה המענה של אלוהים לתפילה שלי.

מאז ועד היום אני עושה מדיטציה מידי יום, וחיי השתנו לבלי הכר. החוויה הקיומית של בלבול וחוסר אונים פינתה עם הזמן את מקומה לתחושה של שמח


הומאופתיה- מה זה אומר, באמת?
תמצית ההיגיון ותפיסת העולם ההומאופטית - מלווה בדוגמאות המובאות בגוף הטקסט. זהירות!!!! המידע המוגש בשורות הבאות, יכול, בקלות יחסית, לשנות את תפיסת מציאות החיים.

על הטופו לבדו
מקורו של הטופו מפולי הסויה והוא מהווה מרכיב עיקרי וחשוב בתזונת ארצות המזרח. אנחנו פוגשים אותו בחנויות הטבע ובסופר, רואים אותו מופיע ככוכב" טרנדי" בתפריטים וספרי בישול ולא תמיד מפנימים את יתרונותיו הרבים והאפשרות לשלבו במטבחנו.

היכונו היכונו ל 21 בדצמבר!!
מבחינה אסטרולוגית ה 21 בדצמבר הוא יום בעל חשיבות עילאית, בו השמש עוברת ממזל קשת אל מזל גדי, דרך נקודת רום השמיים המשמעותית. זהו זמן המעבר הרישמי בין הסתיו אל החורף. זהו הזמן, על פי מפת הלידה, שבוא אדם מגיע לבגרות.

סלט סלק עם שומר ונענע
פעמים רבות יוצא לנו להיתקל באנשים שאינם אוהבים סלק. לחלקם, בעיקר יוצאי מזרח אירופה, טראומות ילדות מסירים עמוסי סלק המתבשלים על הכיריים לצורך הכנת בורשט תוך כדי הפצת ריח דומיננטי בחלל הבית. אחרים פשוט נרתעים מהשורש הסגול הזה המשאיר את הידיים מוכתמות כאילו זה עתה סיימנו משמרת בבית מטבחיים
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI