דף הבית עבודה וקריירה ראיון עבודה דרושים - מדוע ראיון עבודה כל כך חשוב בתהליך חיפוש עבודה
דרושים - מדוע ראיון עבודה כל כך חשוב בתהליך חיפוש עבודה
אופיר ענבר 16/11/10 |  צפיות: 5949

מה חשוב בראיון -

תהליך חיפוש עבודה הוא תהליך קשה, ארוך ומלחיץ. הכנת קורות חיים לפי כל הכללים, עיינת בלוחות דרושים באינטרנט ובעתונות, ביצעת הפצת קורות חיים בדרכים שונות והנה משאלתך התגשמה: הוזמנת לראיון עבודה בחברה בה אתה חולם לעבוד. שים לב: הראיון הוא החלק החשוב ביותר בכל התהליך. יש להבין את הבעיה העומדת בפני המראיין: תוך 30-40 דקות עליו ללמוד להכיר אדם שאותו לא ראה מעולם לפני כן, ולהחליט האם כדאי לחברה להמר עליו ולהשקיע בו. לעיתים מוטלת יוקרתו של המראיין עצמו על הכף: האם האדם שהימר עליו הוא אמנם המתאים ביותר לתפקיד. מחפשי עבודה רבים מתייחסים לראיון העבודה כאל אירוע של מה בכך: "נהיה ספונטניים והכל יהיה בסדר" חושבים רבים מהם. זוהי טעות גדולה. למראיינים יש ניסיון רב מול מרואיינים רבים, הם יודעים מה לשאול והם יודעים מה חשוב לחברה ומה היא צריכה.

כיצד עליך להתכונן ביעילות לראיון החשוב כל כך עבורך ?

כיצד יש להתכונן לראיון -

בצע בירורים לגבי החברה, תחומי עיסוקה, על המראיין עצמו (אם אתה יודע מיהו), קוד לבוש במשרד, פרויקטים אחרונים שבהם עסקה החברה, מי מתחריה, צרכי החברה, וכיצד תוכל לתרום לקידום צרכים אלה. צור אבחנה בינך לבין מועמדים אחרים והבלט יתרונותיך, האם תסתדר עם העובדים האחרים בחברה ועוד. כיום יש חומר רב ועצום באינטרנט כמעט על כל חברה, מנהליה, עובדים בכירים, תחומי עיסוקיה, צרכיה ועוד. ניתן ללמוד רבות על חברה מעיון באתר שלה בחלק הנקרא לוח דרושים. הכישורים הנדרשים מעובדים חדשים חושפים את תחומי הפעילות של החברה ואת אופייה. לחלק מן החברות או העובדים יש גם חשבונות ברשתות החברתיות ובמיוחד בפייסבוק. כל שעליך לעשות הוא להקיש בתיבת החיפוש את שם החברה או מי מעובדיה, למשל, "רכבת ישראל". אם מדובר ביותר ממילה אחת השתמש בגרשיים אחרת תקבל המון תוצאות שאינן רלוונטיות. לעיתים גם מתפרסמות כתבות בעיתונים ובכתבי עת על החברה. למד על החברה כמה שיותר ומכמה שיותר מקורות וכך תגיע מוכן יותר לראיון. ידיעה מוקדמת רחבה על החברה, מתחריה, פרויקטים אחרונים, תחומי פעילותה וצרכיה תרשים את המראיין ותוכיח לו שמולו ניצב מועמד רציני המתכונן ביסודיות לכל משימה.

רשימת הישגים בעבר -

הכן רשימת הישגים ופרויקטים שבהם השתתפת בעבר, וכן כישורים ומיומנויות הרלוונטיים לתפקיד שבגינו הוזמנת לראיון, לדוגמא, פרוייקט מחשוב גדול שבו נטלת חלק פעיל כמתכנת. מהו הפרוייקט, כמה זמן נמשך, מה היה תפקידך, כיצד התנהל הפרוייקט, האם היה שיתוף פעולה עם חבריך לצוות ועוד.

אם יש לך כישורים ומיומנויות כמו למשל יכולת הדרכה, יכולת עמידה מול קהל, עמידה בלחץ זמן, יכולות ניתוח וניהול, יכולות שיווקיות ועוד - הבלט אותם בעת הראיון. אחד הנושאים החשובים ביותר בהקשר זה היא יכולת ראיה והבנה רוחבית של העסק והבנת האילוצים הכספיים. אם תצליח להוכיח למשל שבמעשיך הבאת לחיסכון או לרווח כספי לחברה שבה עבדת - הדבר יהווה יתרון משמעותי.

מעבר על קורות החיים -

נכון שאתה כתבת את קורות החיים שלך וכבר עברת עליהם עשרות פעמים, אם לא יותר, אבל תמיד ישנם פרטים שכדאי להיזכר בהם שוב. עבור בקפידה על קורות החיים שלך, שנן תאריכים, תפקידים, פרויקטים, כישורים ומיומנויות. זה עשוי להיות מביך ועשוי לעורר חשד לגבי אמינותך אם תגיד בראיון שעבדת בחברה מסויימת בטווח תאריכים מסויים ובקורות החיים רשום טווח תאריכים שונה. כמו כן וודא שהנתונים המופיעים בקורות החיים נראים אמינים, למשל, סדר והתאם את השכלתך ואת מקומות העבודה שלך בסדר כרונולוגי, וודא שסיימת תואר ראשון לאחר הלימודים בתיכון ולא לפניהם, ושעבדת בחברה שהייתה כבר קיימת במועד שציינת. כמו כן, אם אתה מזכיר טכנולוגיות וכלים שבהם אתה מתמחה וודא שהם אמנם היו בתוקף במועדים בהם אתה מציין שהשתמשת בהם.

כיצד להגיע לראיון -

אסור בשום אופן לאחר לראיון משום שזה יעורר רושם שלילי ביותר. כדאי מאד לבדוק כיצד להגיע לראיון בדרך המהירה ביותר תוך התחשבות בפקקי תנועה, בעיות חניה ועוד. אם מדובר בראיון חשוב במיוחד אזי כדאי להגיע למקום כמה ימים לפני מועד הראיון כדי לחוש בעצמך את קשיי הגעה, אם ישנם כאלה. יש להביא עותק של קורות החיים שלך וכן מכתבי המלצה אם ישנם. הצטייד בעט והשאר את הטלפון הנייד כבוי. לעולם אין לענות ולבטח לא ליזום שיחת טלפון תוך כדי הראיון ורצוי גם לא בחדר ההמתנה. יש להגיע בלבוש מכובד המתאים לאופי המשרה, שיער מסודר, גילוח וצחצוח נעליים. לא להגזים עם הבושם. אין לענוד גורמטים או שרשראות צעקניות על מנת שתשומת לב המראיין לא תוסט להופעה החיצונית במקום לכישורים המקצועיים של המועמד. אין לעשן, אף לא בהמתנה לראיון משום שריח הסיגריות עלול להיכנס יחד איתך לחדר.

כיצד להתנהג בראיון -

היכנס בצעד בטוח לחדר. אל תשב כל עוד לא נתבקשת לכך. חייך בטבעיות, לחץ בביטחון את יד המראיין, שדר התלהבות, אופטימיות, פתיחות ולבביות. שב בנינוחות ואל תעשה תנועות עצבניות. לעולם אל תביע חוסר ביטחון ביכולתך לבצע את התפקיד. כנות ויושר בנקודה זו יכולה למנוע ממך את קבלת התפקיד שכה רצית. אין להתחכם או להשתחצן ולבטח אסור להמעיט בחשיבותה של החברה. אסור להשמיץ מקומות עבודה קודמים (המראיין יסיק מכך שיום אחד תשמיץ גם אותו), אסור לשדר שהמשרה שאליה אתה מתראיין מהווה ברירת מחדל או קרש קפיצה לתפקיד טוב ומשתלם יותר ("זה מה יש"). עליך לשדר שאתה מכבד את החברה ושיהיה נחמד ונעים לעבוד לצידך. זכור שראיון עבודה הוא למעשה מפגש דו כיווני, כלומר, גם לך מותר לשאול שאלות: הן שאלות שהכנת מראש והן שאלות ספונטניות העולות כתוצאה מתוכן השיחה.

כיצד להציג את עצמך בראיון -

יתכן שהמראיין יבקש ממך להציג עצמך. עבור המראיין זו דרך טובה להכירך, מעבר לטקסט היבש המופיע במסמך קורות החיים שלך, לראות כיצד אתה מתבטא, לשבור את הקרח. תן בקצרה מספר פרטים אישיים כמו גיל, מצב משפחתי, מקום מגוריך ועוד. מיד לאחר מכן פרט את השכלתך ונסיונך המקצועי. הבלט במיוחד השכלה ונסיון מקצועי הרלוונטיים למשרה שאליה אתה מתראיין. חשוב לעשות זאת בקצרה כדי לא להלאות את המראיין.

שאלות אופייניות שאתה עשוי להישאל -

למד מהן השאלות האופייניות העשויות להישאל במהלך הראיון, הכן את התגובה שלך אליהן וכן תכנן שאלות נגדיות למראיין. להלן כמה מסוגי השאלות שאתה עשוי להישאל:

1. שאלות על יכולת -  מטרתן לוודא שלמועמדים יש את הכישורים והניסיון המתאימים, מיומנויות וידע בסיסיים בתחומים המקצועיים הרלוונטיים.

2. שאלות על מחוייבות - מטרתן לבחון את מידת המוטיבציה של המועמד ואת גישתו לעבודה. דוגמא: "קיבלת ביום חמישי משימה שיש להשלימה עד יום ראשון. מה תעשה ?"

3. שאלות על כימיה - מטרתן לבחון את התאמתו של המועמד לתרבות הארגון ולשיטות עבודתו.

4. שאלות התנהגות - מטרתן לבחון את יכולתו של המועמד להתמודד עם מצבים לא צפויים ולא אופייניים. דוגמא: "תן לי דוגמה של מצב שבו נאלצת להתמודד עם חבר לעבודה שקילל אותך, ואיך עשית את זה ?"

5. שאלות תלויות מצב - מתייחסות לפעולות שינקוט מועמד במצב היפותטי הקשור לעבודה. דוגמא: "עמידה בזמנים חשובה לנו ביותר. איך תטפל במצב שבו עיכובים בלתי צפויים היו משפיעים על השלמת פרוייקט ?"

6. שאלות הערכה עצמית - עוזרות למראיין לקבל תמונה טובה יותר של מה מניע את המועמד ועוזרות לראות עד כמה הוא מודע לעצמו. תפקידן של שאלות אלה לחשוף בעיות רגשיות.

להלן מספר דוגמאות לשאלות שאתה עשוי להישאל בראיון:

מהו החיסרון או החולשה הבולטת ביותר שלך ?

תשובה: ספר על חולשה אמיתית שלך, אך כזו שלא תהיה שלילית מדי ושאתה יודע להתמודד איתה. אל תנסה להמציא משהו בראיון עצמו משום שזה עלול להיראות לא אמין.

מה תוכל לתרום לנו ?

מהן דרישות השכר שלך ?

מה תוכל להציע לנו שמועמדים אחרים לא יכולים להציע ?

מהן התכונות הטובות ביותר שלך ?

באילו נסיבות היית מעדיף שלא לומר את האמת ?

מדוע תצליח דווקא אצלנו ?

כיצד תתאר את אישיותך ?

מהי המשימה הקשה ביותר שביצעת וכיצד ניהלת אותה ?

אילו שאלתי את המנהל הקודם שלך לגבי תכונותיך מה היה עונה לי ?

מהן שאיפותיך ל- 5 השנים הקרובות ?

תשובה: חלק תשובתך לשניים: לטווח הקצר ספר על השנתיים הקרובות שאמורות להיות במסגרת התפקיד שהוא נושא הראיון. לטווח הארוך ספר על שאיפותיך ל- 5 השנים הקרובות.

מה אתה יודע על החברה שלנו ?

מדוע אתה מחפש תפקיד דווקא אצלנו ?

האם אינך חושב שיש לך כישורי יתר (Over qualified) לתפקיד ?

כמה זמן אתה מחפש עבודה ?

אם תקבל תפקיד זה אלו שינויים היית מבצע ?

אלו יחסים היו לך במקום העבודה הקודם עם הקולגות עם המנהלים ועם הכפופים ?

מדוע עזבת את מקום העבודה הקודם ?

תוך כמה זמן תוכל להתחיל לעבוד אצלנו ?

שאלות שתוכל לשאול בראיון -

האם מדובר בתפקיד חדש או קיים ?

מדוע משרה זו פנוייה ?  מדוע עזב האחרון ?

כמה אנשים מלאו תפקיד זה בשנים האחרונות ?

במה מצפים שאפעל באופן שונה מקודמיי ?

מהם היעדים לטווח הקצר והארוך ?  מה הכי דחוף לביצוע ?

מהי מידת החופש שלי בהגדרת יעדים, לוחות זמנים, תקציבים וכו' ?

שאלות סיכום שתוכל לשאול בראיון -

מהו השלב הבא ?

מהו לוח הזמנים ?

כמה מועמדים אתם מתכוונים לראיין ?

האם יהיה סבב נוסף של ראיונות ?

מתי תודיעו לי על החלטתכם ?

כפי שנאמר בפתיח: הכנה לראיון עבודה היא עניין רציני. אם קראת מאמר זה בשלמותו אתה גם יודע למה.

ראיון עבודה - החלק הקריטי והחשוב ביותר בתהליך חיפוש עבודה

בהצלחה !

אודות jobsindex

Jobsindex הוא פורטל הדרושים של ישראל שבו תוכלו למצוא מנגנון הפצת קורות חיים אמין ומדויק, כלי חיפוש עבודה משוכללים, מנוע חיפוש משרות ייחודי, פורום דרושים פעיל, קישורים לאתרי הדרושים המובילים בישראל ומידע נוסף, רב ערך.

www.jobsindex.co.il

האתר מקודם ע"י SEOfast קידום אתרים


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 אופיר ענבר

jobsindex פורטל הדרושים של ישראל שבו תוכלו למצוא מנגנון הפצת קורות חיים אמין ומדויק, לוח דרושים ענקי, מנוע חיפוש משרות ייחודי, פורום דרושים וכן קישורים ומידע לאתרי הדרושים המובילים בישראל.

www.jobsindex.co.il



 


מאמרים נוספים מאת אופיר ענבר
 
פורטל הדרושים של ישראל - jobsindex
Jobsindex הוא פורטל הדרושים של ישראל שבו תוכלו למצוא מנגנון הפצת קורות חיים אמין ומדויק, כלי חיפוש עבודה, מנוע חיפוש משרות ייחודי, פורום דרושים וכן קישורים ומידע לאתרי הדרושים המובילים בישראל.

חיפוש עבודה בצורה מהירה ברשת האינטרנט – כיצד והיכן
במאמר זה נדריך אתכם כיצד לחפש עבודה בצורה יעילה. נפרוש בפניכם מהן האפשרויות השונות העומדות בפניכם בעת תהליך חיפוש העבודה ונפרט מהם החסרונות והיתרונות של כל שיטה.

חיפוש עבודה באמצעות לוח דרושים באינטרנט - כי הטכנולוגיה היא כאן ועכשיו
לוחות דרושים הם כיום הכלי העיקרי בעזרתו המעסיקים מאיישים את המשרות המבוקשות.
במאמר זה נעמוד על יתרונותיו של לוח הדרושים האינטרנטי ההולך ותופס את מקומם של הלוחות הלא מקוונים ביחס למנגנוני חיפוש עבודה אחרים.


דרושים - כתיבת קורות חיים, הפצת קורות חיים
כיצד תגדילו את הסיכוי להיות מוזמנים לראיון עבודה ? השקיעו בכתיבת קורות החיים והפיצו אותם בצורה נכונה. כתיבה נכונה משפיעה מאד על הסיכויים לזימונכם לראיון. הפצת קורות חיים באינטרנט היא הדרך היעילה ביותר להגיע לכמות גדולה של מעסיקים, חברות כוח אדם וחברות השמה.

הפצת קורות חיים באינטרנט – איך לעשות זאת
הפצת קורות חיים באינטרנט היא הדרך היעילה ביותר להגיע לכמות גדולה של מעסיקים, חברות כוח אדם וחברות השמה. כיום, ניתן להפיץ את קורות החיים שלכם על ידי מנגנוני הפצה אוטומטים באינטרנט או על ידי שליחה של קורות החיים לכל משרה בנפרד על ידי אתרי דרושים.

דרושים עובדים – כיצד למצוא עבודה ברשת האינטרנט ובמקומות נוספים
שילוב המילים 'דרושים עובדים' מוכר לכל אדם שחיפש או מחפש משרה חדשה. במאמר זה נשטח בפניכם היכן תוכלו למצוא מאגר של מודעות דרושים, מהי למעשה קטגוריה זו באתרי הדרושים באינטרנט ומהי הדרך הכי קלה למצוא מודעות דרושים עובדים בתחום בו אתם מתעניינים.

לוח דרושים – כיצד זה עובד ברשת
לוח דרושים הינו לוח מודעות שבו מפורסמות משרות מתחומים שונים. המשרות מתפרסמות על ידי חברות שונות, חברות כוח אדם וחברות השמה. בימים אלו לוחות הדרושים המופיעים באתרי אינטרנט הם הלוחות הפופולאריים ביותר בקרב מחפשי העבודה.

עבודה וחשיבותה בחיים – חיפוש עבודה, ראיונות עבודה ועוד
לא סתם נאמר שהעבודה היא חיינו: העבודה מביאה לנו פרנסה, מספקת לנו קשרים וכישורים חברתיים, מכשירה אותנו מבחינת היבטים מקצועיים וכמובן תופסת את מרבית שעות היום שלנו. הכל על חיפוש עבודה במאמר זה.

דרושים - מדוע ראיון עבודה כל כך חשוב בתהליך חיפוש עבודה
ראיון העבודה הוא החלק החשוב ביותר בתהליך חיפוש עבודה. כיצד יש להתכונן לראיון ? היכן ניתן לאסוף מידע על החברה ? כיצד להגיע לראיון ? כיצד להתנהג בראיון ? מהם שלבי הראיון ? מהן השאלות הקשות הנשאלות במהלך הראיון ? מהן השאלות שמחפש העבודה יכול לשאול במהלך הראיון ? על כל אלה – במאמר הבא.

דרושים - היכן ניתן למצוא מודעות דרושים
מדורי דרושים בעיתונים, אתרי אינטרנט וחברות שונות הם דבר מוכר לכל מחפש עבודה.
כיום, כל תהליך חיפוש העבודה הפך להיות פשוט יותר מבעבר, בעקבות קטגוריית דרושים המרכזת את כל המשרות באתר אינטרנט אחד.

     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI