דף הבית אינטרנט והחיים ברשת ניהול תוכן ספרי ילדים המסייעים להתמודד עם נושא החברות
ספרי ילדים המסייעים להתמודד עם נושא החברות
רן גל 26/11/11 |  צפיות: 3648

ספרי ילדים רבים עוסקים נושא החברות בין הילדים, שכן זהו נושא מורכב במיוחד,בילדות ולמעשה בכל שלב בחיים. ספרי ילדים רבים עוזרים לילדים להיפרד מתחושת הבלעדיות שלהם ולהתקרב על זולתם ממקום אמיתי של אחווה. להיות חבר אמיתי אי אפשר ללמוד מספר,אולם ספרי ילדים רבים הינם בגדר מורה נבוכים לעניין זה.

"מיץ פטל", מאת חיה שנהב, נחשב לאחד מספרי הילדים הישראלים האהובים ביותר מאז הוצאתו לאור ב-1970. אמנם ניתן לנתח את הספר בצורות רבות, שכן הוא מכיל בתוכו רבדים ומשמעויות רבות (וזה סוד קסמו), אולם בולט לעין הוא נושא החברות, על יתרונותיה וקשייה. הג'ירפה והאריה, למשל רבים, מעליבים אחד את השני ומתאכזבים אולם מתפייסים בסוף. הארנב ("זה סוד!") מיץ פטל עצמו, מוכן, לאחר ניסיונות רבים, לפתוח את ביתו- ליבו- לשני הזרים החביבים. הספר מצליח להביא לקורא הצעיר בצורה הקסומה והפשוטה ביותר את המכשולים שאנו עוברים בדרך לחברות אמת- כעס, עלבון, אי הסכמה, אי התאמה....ויחד עימם את האפשרות ל"סוף טוב".

ספרי ילדים רבים עוסקים בנושא החברות: "גלי וגאיה" (אוליביה דאנרי), "כזה חבר" (נירה הראל), "הברוגז של ליאור" (שולה מודן) ועוד ועוד.

ספר ילדים שעוסק בנושא החברות מזווית מעט שונה, הינו "בנצי" מאת דיוויד מק-קי. אחד הפחדים הגדולים ביותר של ילדים הוא שבשל שונותם לא יאהבו אותם. בנצי הוא סיפור מעצים מבחינה זו משום שהוא מספר על פיל שונה בכל מובן מחבריו הפילים- בעוד שכל השאר אפורים בנצי עשוי טלאים צבעוניים. בנצי אמנם שונה אך הוא אהוד על חבריו בשל חוש ההומור שלו, מי שלא חש נוח בעורו הוא בנצי עצמו, הוא יוצא למסע קצר, שבסופו הוא חוזר לשבט צבוע באפור, כשהוא חוזר חבריו לא מזהים אותו, אך עד מהרה, בנצי מספר בדיחה וכולם צוחקים....בנצי גילה את ייחודו שהוא עמוק מצבע העור,כלומר מהשונות הגופנית, וקיבל על עצמו בשמחה את תפקידו החברתי מחדש.

נושא ה"שונות" בייחוד הפיזית מעסיק ילדים –ואולי אף יותר, הורים. מבין ספרי הילדים הרבים שעוסקים בנושא "בנצי" מצליח כל כך בגלל האותנטיות שלו (והאיורים, כמובן).


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 רן גל


 


מאמרים נוספים מאת רן גל
 
ספרי ילדים המסייעים להתמודד עם נושא החברות
"מיץ פטל", מאת חיה שנהב, נחשב לאחד מספרי הילדים הישראלים האהובים ביותר מאז הוצאתו לאור ב-1970. אמנם ניתן לנתח את הספר בצורות רבות, שכן הוא מכיל בתוכו רבדים ומשמעויות רבות (וזה סוד קסמו), אולם בולט לעין הוא נושא החברות, על יתרונותיה וקשייה. הג'ירפה והאריה,

ספרים לאייפד ככלי עזר לימודי
המשובחת, האפשרות לקרוא בכל רגע נתון ספרים שיצאו לאור זה עתה ברחבי העולם, מבלי להיכנס לפרוצדורה היקרה, המייגעת ומשחיתת הזמן של הזמנה באמצעות הרשת. אולם קריאת ספרים לאייפד מציעה הרבה, הרבה יותר מזה.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI