דף הבית חינוך ולימודים חינוך ילדים האם אתם יודעים מה זה הוראה מתקנת
האם אתם יודעים מה זה הוראה מתקנת
שלום בן דור 15/01/12 |  צפיות: 4564

סקירה של ההוראה המתקנת

אציג כעת סקירה קצרה של נושא ההוראה המתקנת. תיאורה, מטרותיה ואמצעיה. בסיום אתאר גם את המגבלות ואת נקודות החולשה של ההוראה המתקנת:

אווירת בית הספר ולימודים בתוך כיתה גדולה וסביבה תחרותית אינם מתאימים לכל הילדים. ישנם ילדים אשר מפיקים את המיטב מהסביבה הלימודית שמעניק בית הספר ולעומתם ישנם ילדים אשר אינם מסוגלים להתמודד כיאות עם בית הספר ואינם מסוגלים ללמוד במסגרת לימודית רגילה. עבור אותם ילדים פותחה מערכת לימודית תומכת ומיוחדת. השיטה נקראת:  הוראה מתקנת.

מטרתה העיקרית של שיטת ההוראה המתקנת היא מילוי הצרכים הלימודיים האישיים של הילד. ההוראה המתקנת נכנסת לתמונה כבר בשלבים מוקדמים בזמן הלימודים בבית הספר היסודי. מיד כשמאתרים ילד אשר מגלה קושי בלתי סביר לעמוד בקצב הלימוד הרגיל של הכיתה, מופנה הילד לאיבחון מתאים על ידי בית הספר. מטרתה העיקרית של התוכנית היא בהחזרת הילד אל מסלול הלימודים הרגיל במהירות האפשרית ולפני שיפתח פער לימודי גדול מדי לעומת בני כיתתו. הוראה מתקנת בוחנת ומספקת מענה לצרכים רגשיים, בעיות תקשורת אישית, בעיות של הסתגלות חברתית וקשיים בפיתוח כישורים לימודיים.

הוראה מתקנת מתמקדת בשלבים הראשונים שלה בפיתוח מסיבי של מיומנויות קריאה, כתיבה וביצוע פעולות חשבון. ישנם ילדים אשר מתקשים בפיתוח היכולות הללו במהלך הלימודים בכיתה א' או ב'. יש להבין שהמעבר מגן הילדים ועולם הילדות אל כתלי בית הספר אינו פשוט, בלשון המעטה, עבור ילדים מסויימים. על מנת למנוע היתדרדרות, לעיתים חמורה, לימודית והתנהגותית של הילד, נכנסים לתמונה אמצעי לימוד חדישים במסגרת הוראה מתקנת. ניתן לומר כי מדובר בסוג של רשת ביטחון עבור מערכת החינוך. מחקרים רבים מראים כי ילדים אשר מתקשים בלימודים בכיתות הנמוכות ימשיכו להתקשות לכל אורך השנים ללא טיפול מתאים ויתוייגו כלקויי למידה אף כמבוגרים.

שיטות ההוראה והלימוד בתוכנית

שיטת ההוראה המתקנת מתמקדת בהקמתת סביבה תומכת ומפרגנת עבור הילד. יש המגלים בשיטה סממנים טיפוליים אך ראוי לציין כי אך מעט הוא הדימיון בין הוראת מתקנת לבין לימודים בכיתה טיפולית. שיטת ההוראה היא פרטנית במסגרתה לומד התלמיד ביחד עם המורה או במסגרת של קבוצות קטנות. בשיטה זו יש דגש משמעותי על יחס אישי, ניתוח רקע משפחתי, חברתי ופסיכולוגי של הילד ובניית תוכנית לימודים והעצמה אישית מיוחדת עבור כל ילד.

יש להדגיש כי מדובר בתהליך הדרגתי אשר ברוב המקרים אינו מראה תוצאות מיידיות. השיפור במיומנויות הלמידה וכישורי ההסתגלות הוא הדרגתי. הוראה מתקנת דוגלת בהעצמת הילד וכישוריו ובחיזוק הביטחון העצמי שלו. התהליך מסתיים כאשר הילד מצליח לפתח תחושת הערכה עצמית ושאיפה להגשמה עצמית. החיים בעולם המודרני אינם פשוטים כידוע אפילו עבור מבוגרים כך שאין זה מפתיע כשילדים מתקשים לעיתים להתמודד עם הלחצים. מפליא לראות כיצד באמצעות יחס אישי, הקשבה וכמה שיעורים פרטיים ממוקדים מצליח הילד לגלות כישורים אישיים גבוהים.

הוראה מתקנת מתאימה גם לילדים הסובלים מלקויות למידה וילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז. כאשר הילד מגלה קושי הסתגלותי למערכת החינוך מבחינה חברתית, לימודית או התנהגותית כדאי לבצע אבחון ואולי להעביר את הילד זמנית למסגרת מתאימה, הכל על פי חוות הדעת של בית הספר והמאבחן. ישנן כיתות לימוד להוראה מתקנת אשר פועלות בתוך בתי הספר וישנם מורים ואנשי מקצוע אשר מטפלים ומעניקים שיעורים פרטיים לילדים בבתיהם או בבתי הילדים.

ביקורת על ההוראה המתקנת

עד כה הצגתי את חזות הפורמלית של ההוראה המתקנת הסטנדרטית. אפשר גם להוריד את המינוח המכובד "הוראה מתקנת"  אל קרקע המציאות ולתת למושג את השם המיושן משהו: "שיעורי עזר" שכן זהו היישום המעשי של התחום עליו אנו מדברים. ברוב המקרים משמעותה של ההוראה המתקנת היא לימוד הילד בתוכנית מקבילה לזו הנהוגה בכיתה, לצורך רכישת המיומנויות האקדמיות.

אין כל פסול כמובן בשיעורי עזר, ותלמידים רבים אכן יוצאים נשכרים מזמן הוראה סבלני נוסף. אולם, כאשר מדובר בילדים עם ליקויי למידה משמעותיים בתחום רכישת הקריאה, הכתיבה והחישוב, כוחה של ההוראה המתקנת אינו רב.

אני נתקל פעמים רבות בילדים שמשתתפים שנים בשיעורי הוראה מתקנת מבלי שיחול שיפור משמעותי בתחום הבעייתי. המלצתי להורים היא לבחון היטב את התועלת שהם מפיקים מההוראה המתקנת. אם זה עובד, מצויין!  אך אם לא מגלים שמסתמן שיפור משמעותי לאחר מספר שיעורים, כדאי מאוד להמשיך ולחפש פתרונות אחרים. המלצה זו נוגעת לכל עזרה שהורים מחפשים עבור הילד המתקשה. הזמן קצר, המלאכה מרובה, החודשים והשנים חולפים, והילד המתקשה נמצא כל הזמן במצוקה. כדאי לחפש, לבחון אפשרויות חדשות, ולפסול במהירות את מה שלא עובד.

אודות המחבר

שלום בן דור הוא מורה שלימד שנים רבות בבית ספר לחינוך מיוחד לילדים בעלי לקויות למידה. מתוך עבודתו פיתח במהלך השנים שיטה פשוטה, יעילה ומהירה ללימוד הקריאה, הכתיבה והחשבון. שיטה המתאימה במיוחד לילדים עם ליקויי למידה, והוכיחה את יעילותה בעבודה עם ילדים עם סוגים רבים ושונים של לקויות וחסכים.

אתר:  http://www.dyslexia-bendor.co.il


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 שלום בן דור

שלום בן דור מורה ומחנך בתחום הוראה מתקנת באמצעות תנועה שפיתח לפני שנים שיטה פשוטה, יעילה להפליא ללימוד הקריאה, הכתיבה והחשבון. שיטה שמתאימה במיוחד לילדים עם ליקויי למידה, הפרעות קשב ועוד.

אתר:   http://www.dyslexia-bendor.co.il



 


מאמרים נוספים מאת שלום בן דור
 
קשב וריכוז - מה הבעיה והאם ניתן לאבחנה
הפרעות קשב וריכוז היא תופעה נפוצה וקיימת אצל ילדים ומבוגרים כאחד. חשוב לציין שהתופעה אינה באה בסתירה לרמת האינטליגנציה. אחד הפתרונות הוא הוראה מתקנת. מטרתה העיקרית של ההוראה המתקנת היא בהחזרת הילד אל מסלול הלימודים הרגיל לפני שיפתח פער לימודי גדול מדי. על כך ועוד, במאמר הבא.

האם אתם יודעים מה זה הוראה מתקנת
שיעורי הוראה מתקנת מתמקדים בעיקרם בסיפוק הצרכים הלימודיים האישיים של הילד. מטרתה העיקרית של ההוראה המתקנת היא בהחזרת הילד אל מסלול הלימודים הרגיל לפני שיפתח פער לימודי גדול מדי לעומת האחרים. הוראה מתקנת מתמקדת בפיתוח מיומנויות קריאה, כתיבה וביצוע פעולות חשבון. על זאת ועוד, במאמר הבא.

חיים עם ליקויי למידה מכל הסוגים
ליקויי למידה מתחלקים לשלוש קבוצות עיקריות: דיסלקציה (ליקויי קריאה), דיסגרפיה (ליקויי כתיבה), דיסקלקוליה (ליקויי חשבון). ישנם ליקויי למידה נוספים. יש לבחון באיזה תחום נמצא הקושי ולטפל בכך בהתאם. על כך ועוד, במאמר הבא.

זיהוי עצמי של הפרעות קשב וריכוז
הפרעות קשב וריכוז מאובחנות לרוב כבר בתקופת הילדות ועשויות ללוות את הילד גם במהלך בגרותו. אבחון וטיפול צריכים להיעשות ע"י אנשי מקצוע, אולם בעידן הנוכחי של מידע זמין כדאי למעורבים ללמוד על התופעה ולהיות צרכן נבון וביקורתי של התחום העמום הזה. על כך ועוד, במאמר הבא.

הפרעת קשב וריכוז | ליקויי למידה | הוראה מתקנת – שיטת בן דור
הפרעת קשב וריכוז היא אחת ההפרעות הקשות ביותר להגדרה ברפואה. בעצם שמה יש בעייתיות: מה בדיוק היא כוללת ? מה זה ADHD ? מהן תסמיניה ? כיצד היא משפיעה על הקריאה ועל הכתיבה ? מהן תופעות הלוואי שלה ? כיצד מאבחנים אותה וכיצד מטפלים בה. על כל אלה במאמר הבא של שלום בן דור.

ליקויי למידה - ילדים | טיפול בשיטת בן דור
התואר "לקוי למידה" הוא תואר מחייב ! מי שנושא בתואר לומד במהירות את משמעויותיו המעשיות ואת תורת הזכויות וההקלות הנלווית לו. הילד שלנו הופך להיות יותר ויותר "ילד לקוי למידה" . זה יהיה עיקר עניינו בשנים הבאות ואולי תמיד !
מתוך עבודתי אני טוען שמפגש לא טוב בין הילד למערכת החינוך, בתוספת בעיות קלות יחסית שאותן מביא עמו הילד לביה"ס יוצרים במקרים רבים תהליך מתגלגל של בלבול וכשלון שמגדיר את הילד כלקוי למידה.
פעם אחר פעם אני רואה בעבודתי כיצד ילד שאובחן כלקוי למידה, משיר מעליו את הלקות ואת "התואר". ופת


מומחה הוראה מתקנת עבור תלמידים עם ליקויי למידה והפרעות קשב וריכוז
08/07/09 | בריאות
שלום בן דור פיתח שיטה פשוטה, יעילה ומהירה ללימוד הקריאה, הכתיבה והחשבון. שיטה שמתאימה במיוחד לילדים עם ליקויי למידה.
שלום הוא מומחה הוראה מתקנת באמצעות תנועה.
השיטה מתאימה במיוחד לילדים עם ליקויי למידה, והוכיחה את יעילותה בעבודה עם ילדים עם סוגים רבים ושונים של לקויות וחסכים נוספים כמו - הפרעות קשב וריכוז (ADHD , ADD ), לקויות שפה (,( NVLD, PDD ועוד.
הרעיון המרכזי בשיטה הוא שניתן לשפר את התפקוד הפגוע (קריאה, כתיבה, חשבון) ע"י שיפור התיאום בין המערכות והאיברים הפועלים.

     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI