דף הבית פיננסים וכספים פיננסים וכספים - אחר בארי בן זאב - מדוע עוד מוקדם להספיד את ארצות הברית?
בארי בן זאב - מדוע עוד מוקדם להספיד את ארצות הברית?
בארי בן זאב 26/02/13 |  צפיות: 4359

על אף ההסכם שנחתם בין המחוקקים הדמוקרטיים לעמיתיהם הרפובליקניים, אשר מנע הלכה למעשה את ההדרדרות מהצוק הפיסקלי, הרי שגם היום עומדים בפני ארצות הברית שורה של אתגרים כלכליים כבדי משקל. ואף על פי כן, נדמה לי כי עוד מוקדם להספיד את וושיגנטון.

מאת: בארי בן זאב

לפתור את בעיית הגרעון

ארצות הברית הצליחה לצאת באופן חלקי מהמשבר של שנת 2008 ונכון להיום צומח המשק האמריקאי ברמה סבירה של 2.5% עד 3% כאשר גם שיעור האבטלה נמצא בירידה מתונה ומתמשכת. לצד כל אלה ניתן להזכיר את העובדה שככל הנראה – משבר הנדל"ן בארצות הברית כבר מאחורינו וכי שוק תעשיית הרכב התאושש ושוקם – במיוחד לנוכח העובדה שחלק מהייצור שהתבצע במדינות אחרות חזר לארצות הברית. במילים אחרות, יש לאמריקניים לא מעט סיבות להיות אופטימיים.

בטווח הבינוני והארוך ארצות הברית תצטרך לפתור באופן  את בעיית הגרעון התקציבי הרובץ לפתחה, ובדיוק בנקודה הזו ישנם חילוקי דעות קשים בין הנשיא אובמה לבין חלק ניכר מחברי הקונגרס הרפובליקניים. הנשיא מעוניין בשילוב של קיצוצים בתקציב (במיוחד בתקציב הפנטגון) יחד עם העלאת המיסוי על העשירים. מהלך דומה בוצע על ידי ביל קלינטון בקדנציה הראשונה שלו – ואף הביא לפריחה כלכלית.

מנגד, הרפובליקנים חפצים בקיצוץ תקציבי שמתמקד דווקא בביטוח הבריאות, בביטוח הלאומי ובדמי האבטלה – ואף מביעים התנגדות נחרצת להעלאת המיסוי על העשירים.

סין אמנם נמצאת בעלייה – אך לפניה עוד מבחן משמעותי

העתיד לא כל כך קודר. נשיא ארצות הברית ברק אובמה
באופן טבעי, המבנה החוקתי בארצות הברית מונע מהנשיא אובמה את האפשרות לחוקק חוק זה או אחר מבלי לקבל את הסכמת  שני בתי הקונגרס למהלך. אי ההסכמה המתמשכת בדבר הצעדים שבהם יש לנקוט להקטנת הגרעון מעיבים על הסיכוי לפתור את הבעיה במהירות המתבקשת. על אף כל הבעיות הללו, אחד המרכיבים העיקריים שמהם יכולים האמריקניים לשאוב עידוד בעת הזו הוא הירידה הצפויה בתלות של ארה"ב  בייבוא הנפט מהמפרץ הפרסי. הפיתוחים הטכנולוגיים שקרמו עור וגידים בארצות הברית מסייעים במציאתם של מרבצי גז ונפט כלואים שיהיו מוכנים לשימוש פעיל בשנים 2018-2020 לערך. תהליכים חיובים אלו הם בעלי חשיבות לא פחותה לטעמי מבעיית הגירעון שתיפתר בדרך זו או אחרת.

אני לא שותף לתחזיות הדיסטופיות בנוגע לעתידה של ארצות הברית ואני מאמין כי התחזית לפיה היא תרד מגדולתה ונכסיה בגלל הבעיות שהזכרתי קודם לכן, הנה בבחינת מסקנה מוטעית וחפוזה שכן היא לא לוקחת בחשבון את העובדה שהבעיות שנוצרות בארצות הברית ב-40 השנים האחרונות נובעות בחלקם הגדול מהגרעון ומהתלות הבעייתית של ארצות הברית באנרגיה במזרח התיכון.

אין כל ספק בכך שסין נמצאת בצמיחה הבאה לידי ביטוי בעיקר בשיפור איכות החיים של מעמד הביניים. ברור שכבר היום סין היא כמובן מעצמה כלכלית, אך יחד עם זאת, אין לה "בעיות" של קונגרס ונשיא שכן מדובר כמובן על דיקטטורה פוליטית וכלכלית.

לעניות דעתי, בשני העשורים הקרובים יהיה מעניין לעקוב אחר השאלה האם הכלכלה הסינית תוכל להמשיך ולהתפתח מבלי שתתקיים בסין כל דמוקרטיה מינימלית.

בארי בן זאב - לשעבר בכיר בהנהלת בנק הפועלים וכיום מספק שירותי ייעוץ ואסטרטגיה עסקית לחברות ישראליות
בזירה הבינלאומית ולמשקיעים בארץ ובחו"ל.
בארי בן זאב צבר במהלך הקריירה ניסיון רב בתחום עסקאות הנדל"ן וליווה יזמים, משקיעים ורוכשים בעשרות פרויקטים בישראל ובחו"ל.
פרטי קשר:
אימייל: [email protected]
טלפון: 0544-976500


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 בארי בן זאב


 


מאמרים נוספים מאת בארי בן זאב
 
פגיעה באמון המשקיעים - בארי בן זאב
המשבר הנוכחי בקפריסין מחזיר אותנו מיד לראשית שנות ה-80 אשר במהלכן שרר במדינת ישראל משבר כלכלי קשה. כשמדינה נקלעת לגירעונות גבוהים, כאלה המעמידים בסכנה את יכולתה לשלם את חובותיה הן לבעלי החוב בתוך המדינה והן לבעלי החוב מחוצה לה, הרי שעליה לנקוט בצעדים דרסטיים על מנת למנוע פשיטת רגל.

מינוי דירקטורים חיצוניים – צו השעה מאת: בארי בן זאב
04/04/13 | אקטואליה
האופן בו התפתחה מדינת ישראל במשך השנים הביאה להיווצרותן של כמות לא קטנה של חברות ממשלתיות בעלות חשיבות אסטרטגית לכלכלה הישראלית – ובהן חברת החשמל – רכבת ישראל – נמלי הים – נמל התעופה בן גוריון ועוד.

בארי בן זאב - להכנס לנעליים גדולות
לאחר שמונה שנים מרתקות במשק הישראלי – שנים שבהן עבר העולם טלטלה כלכלית גדולה מאוד אשר פסחה במידה לא מועטה על ישראל – החליט נגיד בנק ישראל סטנלי פישר לפרוש. מדובר בנגיד בעל שיעור קומה של אשר רשם שורה של הצלחות ובהם חקיקת חוק בנק ישראל, הורדת ריבית מהירה בתחילת משבר הסאב-פריים ואף ייצוג מזהיר של המשק הישראלי בפורומים הבינלאומיים השונים.

בארי בן זאב - מדוע עוד מוקדם להספיד את ארצות הברית?
על אף ההסכם שנחתם בין המחוקקים הדמוקרטיים לעמיתיהם הרפובליקניים, אשר מנע הלכה למעשה את ההדרדרות מהצוק הפיסקלי, הרי שגם היום עומדים בפני ארצות הברית שורה של אתגרים כלכליים כבדי משקל. ואף על פי כן, נדמה לי כי עוד מוקדם להספיד את וושיגנטון.

בארי בן זאב - על המצע של שלי יחימוביץ
23/01/13 | פוליטיקה
זה מכבר נחשפנו לתכנית הכלכלית שהציגה לציבור הבוחרים מפלגת "העבודה" בראשות שלי יחימוביץ ובפוסט שלפניכם הייתי רוצה לתת את הדעת על כמה נקודות מרכזיות שאותן אני מבקש לנתח מנקודת ראות כלכלית-מקצועית גרידא

שבירת המונופולים - בארי בן זאב
12/12/12 | שוק ההון
בטור שכתב בראשית השבוע גיא רולניק באתר דה-מרקר מצטט המחבר מחקר של כתב העת המוביל "אקונומיסט" אשר עסק בגיליונו האחרון בשלוש המלצות מרכזיות לפתרון בעית האי-שוויון בעולם הגלובלי. אחת מההמלצות שאליהן התייחסו מחברי המחקר הייתה שבירת המונופולים, אך אני מאמין כי בכל הנוגע למשק הישראלי לא מדובר בהכרח בפתרון קסם שיצעיד את המשק קדימה.

פשיטות רגל של ערים בארה"ב - בארי בן זאב
המשבר הכלכלי שפקד את כלכלת ארצות הברית, ובעקבות כך, גם את המשק הגלובלי כולו, בשלהי שנת 2008, רחוק מלהסתיים – וזאת על אף העובדה שחלפו לא פחות משלוש וחצי שנים מתחילתו. אחד הסממנים הבולטים ביותר שמצביעים על כך כי המשבר עודנו שריר וקיים, הוא טרנד פשיטות הרגל שחווות יותר ויותר עיריות ורשויות מקומיות ברחבי ארצות הברית. כפי שהדברים נראים נכון לעכשיו – אין לצפות לשינוי חיובי של ממש.

בארי בן זאב - על השפעת הסנקציות על אזרחי איראן
בחמש השנים האחרונות שמענו פעם אחר פעם על כוונתן של המעצמות הגדולות בתבל להטיל על איראן מכלול רחב של סנקציות הרסניות שמטרתן למוטט את הכלכלה של משטר האייתוללות. המהלך כולו הואץ בשנה החולפת ואף קיבל משנה תוקף בחודש יולי האחרון עת נכנס לתוקפו החרם הגלובלי על הנפט המיוצא מאיראן.

בארי בן זאב סבור כי הפחתת שיעור המס המוטל על הדיבידנדים היא הצעה נבונה
בין אם צפיתם בחדשות בימים האחרונים ובין אם לא, הרי שסביר להניח שנגנבה לאזנכם הידיעה על כוונת הממשלה להטיל שורה ארוכה של גזירות כלכליות, אשר חלקן, כבר יצאו מהכוח אל הפועל. במכתב ששיגר בראשית השבוע רו"ח עופר מנירב, יו"ר ועדת המסים של לשכת רואי החשבון, לשר האוצר, הוא קרא למקבלי ההחלטות לבטל את הגזירות הכלכליות הצפויות, כמו גם את אלה שכבר נכנסו לתוקפן.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI