דף הבית חברה, פוליטיקה ומדינה פוליטיקה בארי בן זאב - על המצע של שלי יחימוביץ
בארי בן זאב - על המצע של שלי יחימוביץ
בארי בן זאב 23/01/13 |  צפיות: 13530

זה מכבר נחשפנו לתכנית הכלכלית שהציגה לציבור הבוחרים מפלגת "העבודה" בראשות שלי יחימוביץ ובפוסט שלפניכם הייתי רוצה לתת את הדעת על כמה נקודות מרכזיות שאותן אני מבקש לנתח מנקודת ראות כלכלית-מקצועית גרידא:

מאת: בארי בן זאב


1. גודל התקציב

בשורה התחתונה צריך לזכור שכל עוד מקבלי ההחלטות לא מגדילים את אחוז הגירעון הרי שכל משק יכול להתנהל עם תקציב גדול או קטן יותר – כאשר הדבר תלוי בראש ובראשונה בהשקפת העולם של הממשלה. במקרה דנן מציעה למשל שלי יחימוביץ להגדיל את התקציב וזאת בניגוד לפילוסופיה הניאו-ליברלית שמשלה בכיפה בשלושת העשורים האחרונים (מאז ימיהם של רייגן בארצות הברית ותאצ'ר בבריטניה.)

בסופו של יום, מדובר פה על שתי גישות סותרות המנוגדות זו לזו. גישה אחת טוענת שעל מנת להבטיח את צמיחתו של המשק, חייב התקציב להיות קטן ככל הניתן וזאת בניגוד למחקרים אחרים המוכיחים שכל עוד אחוז הגירעון במשק נותר קבוע, אין מניעה להגדיל את התקציב (ללא הגדלת הגרעון) על מנת להגדיל את היקף השירותים החברתיים המוענקים לאזרח על ידי המדינה, וזאת תוך שימת דגש על השקעה גדולה יותר בהון האנושי – בחינוך, בבריאות וברשת בטחון חברתית גדולה יותר. במילים אחרות, לא ניתן לומר באופן ודאי כי התקציב שמציעה שלי יחימוביץ' יפגע בשיעור הצמיחה של המשק.


לשם השוואה והמחשה ניתן להתייחס לבחירתו של הנשיא הברזילאי לשעבר לולה דה סילבה לתפקיד לפני כעשור. עם בחירתו סברו רבים כי עברו הסוציאליסטי והתכנית הכלכלית-חברתית אותה ביקש ליישם יפגעו בצמיחתה של ברזיל אך בפועל קרה ההפך המוחלט: ברזיל צמחה והפכה לאחת המעצמות הכלכליות הבולטות והמובילות בתבל. לולה דה סילבה נקט במדיניות סוציאל-דמוקרטית והרחיב את השרותים הניתנים למעמדות הנמוכים.ברור ונהיר הוא שלא ניתן להשוות בין כלכלת ברזיל לכלכת ישראל, ואף על פי כן, מדובר בנקודה מעניינת למחשבה.

2. המאבק בפשיעה הכלכלית ובהון השחור

זהו אחד הנושאים הבולטים בתכניתה הכלכלית של יחימוביץ ויש לברך על כך. המלחמה בפשיעה הכלכלית במדינת ישראל – החל ממעלימי המס הקטנים והבינוניים ועד למשפחות הפשע ולמעלימי המס הגדולים ביותר נמצאת כיום רק בחיתוליה. מדובר על אחד התחומים הקריטיים ביותר לעתידו של המשק הישראלי ומכאן שעל המדינה להקצות לנושא משאבים נוספים הן בעובדי רשות המיסים וביחידות מקצועיות במשטרת ישראל.  חשוב לציין כי הניסיון מלמד כי המלחמות בהון השחור הוכיחו את עצמן בעיקר במדינות שבהן אחוזי המיסוי השולי היו סבירים וזאת משום שרק מיסוי שולי סביר מעודד גבייה ולמעשה מפחית את המוטיבציה להעלים מיסים מלכתחילה.

3. היקפי המיסוי


אם כבר במיסוי עסקינן, הרי שלא ניתן להתעלם מההצעות מרחיקות הלכת של יושבת ראש מפלגת העבודה בכל הנוגע להעלאת מס החברות והגדלת היקפי המיסוי על שכר של מעל 50,000 שקלים – שתי ההצעות מסוכנות למדי שאף עלולות לפגוע בצמיחתו של המשק.

ראשית, העלאת מס החברות מעבר לרמתו הנוכחית עלולה להבריח ממדינת ישראל חברות הפועלות בישראל. שנית, הגדלת המיסוי על שכר חודשי של מעל 50,000 ש"ח לחודש מהווה אנטי תמריץ לעובדים מוכשרים. פגיעה בתמריץ לעבודה של סקטור השכירים בעלי משרות של בין 50-ל-75 אלפי שקלים תפגע בצמיחה. בה בעת, יישום של מס יסף להכנסה מעל 1 מיליון ש"ח לשנה היא הגיונית ולא אמורה לפגע בצמיחתו של המשק.

4. שכר הבכירים

הצעתה של שלי יחימוביץ להגביל את שכר הבכירים לכדי שיעור של פי 50 ממשכורתו של העובד הזוטר ביותר היא קודם כל ולפני הכל נושא ערכי שאפשר להתנגד או לחילופין להסכים לו אך יש לזכור כי בטווח הרחוק הוא לא ישפיע על הצמיחה העתידית של מדינת ישראל לכאו או לכאן.

5. בנייה מסיבית של דיור ציבורי

הפנית משאבים ופתרונות שיאפשרו לשוק המוסדי להשתתף במימון של בניה לדיור ציבורי הוא מהלך בכיוון הנכון. אין כל ספק שמהלך כזה יבלום את עליית מחירי הדירות ויגדיל את ההיצע הקיים במשק. אני מאמין כי השכרת דירות במחיר מפוקח לטווח ארוך לזוגות צעירים הנה בבחינת מהלך מבורך משום שמדובר על אינטרס עליון של הכלכלה הישראלית.

למרבה הצער, הרי שלאורך השנים לא השכילו ממשלות ישראל (ובמיוחד אלו שכיהנו מתחילת המילניום הנוכחי) להציג פתרון מקיף של ממש לבעיית הדיור במדינת ישראל ולמעשה פגעו במידה רבה בדור הצעיר שנאלץ להתמודד עם קשיי פרנסה וזאת מבלי שיוכל להרשות לעצמו לרכוש דירה גם אחרי שנים של נישואין.יש לציין שההוצאה על דיור היא ההוצאה הכבדה והמשמעותית ביותר הרובצת לפתחה של המשפחה הממוצעת בישראל. הורדת ההוצאה הכוללת על דיור תייטיב עם משפחות מעמד הביניים ויאפשרו למשפחות אלו לעלות ברמת חיים,דבר שיביא לגידול בצמיחה.

בארי בן זאב - לשעבר בכיר בהנהלת בנק הפועלים וכיום מספק שירותי ייעוץ ואסטרטגיה עסקית לחברות ישראליות
בזירה הבינלאומית ולמשקיעים בארץ ובחו"ל.
בארי בן זאב צבר במהלך הקריירה ניסיון רב בתחום עסקאות הנדל"ן וליווה יזמים, משקיעים ורוכשים בעשרות פרויקטים בישראל ובחו"ל.
פרטי קשר:
אימייל: [email protected]
טלפון: 0544-976500


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 בארי בן זאב


 


מאמרים נוספים מאת בארי בן זאב
 
פגיעה באמון המשקיעים - בארי בן זאב
המשבר הנוכחי בקפריסין מחזיר אותנו מיד לראשית שנות ה-80 אשר במהלכן שרר במדינת ישראל משבר כלכלי קשה. כשמדינה נקלעת לגירעונות גבוהים, כאלה המעמידים בסכנה את יכולתה לשלם את חובותיה הן לבעלי החוב בתוך המדינה והן לבעלי החוב מחוצה לה, הרי שעליה לנקוט בצעדים דרסטיים על מנת למנוע פשיטת רגל.

מינוי דירקטורים חיצוניים – צו השעה מאת: בארי בן זאב
04/04/13 | אקטואליה
האופן בו התפתחה מדינת ישראל במשך השנים הביאה להיווצרותן של כמות לא קטנה של חברות ממשלתיות בעלות חשיבות אסטרטגית לכלכלה הישראלית – ובהן חברת החשמל – רכבת ישראל – נמלי הים – נמל התעופה בן גוריון ועוד.

בארי בן זאב - להכנס לנעליים גדולות
לאחר שמונה שנים מרתקות במשק הישראלי – שנים שבהן עבר העולם טלטלה כלכלית גדולה מאוד אשר פסחה במידה לא מועטה על ישראל – החליט נגיד בנק ישראל סטנלי פישר לפרוש. מדובר בנגיד בעל שיעור קומה של אשר רשם שורה של הצלחות ובהם חקיקת חוק בנק ישראל, הורדת ריבית מהירה בתחילת משבר הסאב-פריים ואף ייצוג מזהיר של המשק הישראלי בפורומים הבינלאומיים השונים.

בארי בן זאב - מדוע עוד מוקדם להספיד את ארצות הברית?
על אף ההסכם שנחתם בין המחוקקים הדמוקרטיים לעמיתיהם הרפובליקניים, אשר מנע הלכה למעשה את ההדרדרות מהצוק הפיסקלי, הרי שגם היום עומדים בפני ארצות הברית שורה של אתגרים כלכליים כבדי משקל. ואף על פי כן, נדמה לי כי עוד מוקדם להספיד את וושיגנטון.

בארי בן זאב - על המצע של שלי יחימוביץ
23/01/13 | פוליטיקה
זה מכבר נחשפנו לתכנית הכלכלית שהציגה לציבור הבוחרים מפלגת "העבודה" בראשות שלי יחימוביץ ובפוסט שלפניכם הייתי רוצה לתת את הדעת על כמה נקודות מרכזיות שאותן אני מבקש לנתח מנקודת ראות כלכלית-מקצועית גרידא

שבירת המונופולים - בארי בן זאב
12/12/12 | שוק ההון
בטור שכתב בראשית השבוע גיא רולניק באתר דה-מרקר מצטט המחבר מחקר של כתב העת המוביל "אקונומיסט" אשר עסק בגיליונו האחרון בשלוש המלצות מרכזיות לפתרון בעית האי-שוויון בעולם הגלובלי. אחת מההמלצות שאליהן התייחסו מחברי המחקר הייתה שבירת המונופולים, אך אני מאמין כי בכל הנוגע למשק הישראלי לא מדובר בהכרח בפתרון קסם שיצעיד את המשק קדימה.

פשיטות רגל של ערים בארה"ב - בארי בן זאב
המשבר הכלכלי שפקד את כלכלת ארצות הברית, ובעקבות כך, גם את המשק הגלובלי כולו, בשלהי שנת 2008, רחוק מלהסתיים – וזאת על אף העובדה שחלפו לא פחות משלוש וחצי שנים מתחילתו. אחד הסממנים הבולטים ביותר שמצביעים על כך כי המשבר עודנו שריר וקיים, הוא טרנד פשיטות הרגל שחווות יותר ויותר עיריות ורשויות מקומיות ברחבי ארצות הברית. כפי שהדברים נראים נכון לעכשיו – אין לצפות לשינוי חיובי של ממש.

בארי בן זאב - על השפעת הסנקציות על אזרחי איראן
בחמש השנים האחרונות שמענו פעם אחר פעם על כוונתן של המעצמות הגדולות בתבל להטיל על איראן מכלול רחב של סנקציות הרסניות שמטרתן למוטט את הכלכלה של משטר האייתוללות. המהלך כולו הואץ בשנה החולפת ואף קיבל משנה תוקף בחודש יולי האחרון עת נכנס לתוקפו החרם הגלובלי על הנפט המיוצא מאיראן.

בארי בן זאב סבור כי הפחתת שיעור המס המוטל על הדיבידנדים היא הצעה נבונה
בין אם צפיתם בחדשות בימים האחרונים ובין אם לא, הרי שסביר להניח שנגנבה לאזנכם הידיעה על כוונת הממשלה להטיל שורה ארוכה של גזירות כלכליות, אשר חלקן, כבר יצאו מהכוח אל הפועל. במכתב ששיגר בראשית השבוע רו"ח עופר מנירב, יו"ר ועדת המסים של לשכת רואי החשבון, לשר האוצר, הוא קרא למקבלי ההחלטות לבטל את הגזירות הכלכליות הצפויות, כמו גם את אלה שכבר נכנסו לתוקפן.
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI