דף הבית רפואה ובריאות בריאות גיל הזהב אלצהיימר - בריאות הפה כסימן מקדים למחלה
אלצהיימר - בריאות הפה כסימן מקדים למחלה
נציג לונדבק 15/09/10 |  צפיות: 2620

מחקרים שנעשו בעבר הצליחו להוכיח כי קיים קשר בין בריאות שיניים ופה לקויים לבין מחלות לב, שבץ, סוכרת ומחלת האלצהיימר.   עם זאת, מחקרים שנעשו באוניברסיטת קולומביה בניו יורק על ידי רופאים וכירורגים מצאו כי מחלות חניכיים עלולות גם הן להשפיע על התפקודים המוחיים. מחלת חניכיים עשויה לגרום לדלקת אשר עלולה להתפשט לכל הגוף, דבר המהווה גורם סיכון לפגיעה בתפקוד הקוגניטיבי.   המחקר התבסס על משתתפים בני 60 ומעלה אשר סבלו ממחלת חניכיים הנגרמת על ידי החיידק פורפירומונס ג'ינג'וואליס (Porphyromonas gingivalis). במחקר נמצא כי המשתתפים אשר סבלו מהצורה החמורה ביותר של המחלה, היו בעלי סיכון מוגבר פי 3 לסבול מקושי להיזכר ברשימה של שלוש מילים לאחר פרק זמן קצר. במסגרת המחקר, אשר נערך על ידי ד"ר ג'יימס נובל, נמצא גם כי בקרב המבוגרים אצלם נמצאו הרמות הגבוהות ביותר של החיידק, היה קיים סיכון גבוה פי 2 לטעות בביצוע תרגיל חיסור בן שלוש ספרות.    "על אף הקשר בין דלקות חניכיים לבין שבץ וגורמי הסיכון המשותפים לשבץ ולדמנציה, לא ידוע לנו על אף מחקר אשר חקר את הקשר בין דלקות חניכיים לבין יכולות קוגניטיביות," כותבים החוקרים במחקרם. לדבריהם, "למרות שהממצאים המוצגים במחקר הם עדיין ממצאים ראשוניים ואינם חד משמעיים, קיימות עדויות הולכות ומצטברות אשר תומכות בהשערה כי קיים קשר אפשרי בין בריאות שיניים לקויה לבין היארעות דמנציה." 
במחקר, אשר פורסם בכתב העת Neurology, Neurosurgery, and Psychiatry, השתתפו יותר מ-2,350 גברים ונשים. כולם עברו בדיקות לגילוי דלקות חניכיים וביצעו מספר מבחני חשיבה.
על פי הממצאים, 5.7% מהמבוגרים התקשו לבצע חלק ממבחני החשיבה. 6.5% מכלל המשתתפים התקשו להיזכר ברשימת מילים ששמעו ו-22.1% התקשו לבצע את תרגילי החיסור. 
חשוב לציין כי המשתתפים אשר בדמם נמצאו החיידקים הגורמים למחלות חניכיים, היו בסיכון גבוה פי 3 לחוות קשיים בביצוע מבחני זיכרון מילוליים, ובסיכון גבוה פי 2 להיכשל הן במבחני זיכרון של רשימת מילים והן במבחנים אשר כללו תרגילי חיסור. 
לסיכום כתבו החוקרים כי "למרות שהממצאים שעלו מן המחקר הם ראשוניים בלבד, יש בהם כדי לערוך מחקרי המשך אשר יבדקו מהו הקשר בין בריאות הפה לבין יכולות קוגניטיביות."מתוך אתר חיים עם אלצהיימר


דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 נציג לונדבק


 


מאמרים נוספים מאת נציג לונדבק
 
להשאיר את הסטיגמה מאחור
דיכאון וחרדה הן בעיות לא קלות, המציבות את הסובל מהן בדילמה אמיתית של חשיפה חברתית. קשה "לצאת מהארון" כאדם הסובל מדיכאון, פחות בשל הדיכאון עצמו ויותר בשל הסטיגמות החברתיות. נראה שלאנשים קל יותר להודות בכאב גופני, בקושי פיזי, מאשר בקשיים הנחשבים נפשיים בלבד. אנשים מתקשים יותר לספר לחבריהם שביקרו אצל הפסיכיאטר, מאשר לספר על ביקור אצל רופא המשפחה.

תכנון לעתיד עם דמנציה - פרק ד'
תכנון משפטי לעתיד עם דמנציה פרק ד' – נהיגה עם דמנציה

תכנון לעתיד עם דמנציה - פרק ג'
תכנון משפטי לעתיד עם דמנציה פרק ג' – תכנון לעתיד לגבי החלטות רפואיות

חרדות אצל סטודנטים
ד"ר אילן טל, פסיכיאטר מומחה, מנהל הקליניקה לתמיכה רגשית ונפשית במרכז ד"ר טל

תכנון לעתיד עם דמנציה-פרק ב
תכנון משפטי לעתיד עם דמנציה מתוך אתר העמותה האוסטרלית לאלצהיימר פרק ב' – תכנון לעתיד לגבי החלטות כלכליות

זיהוי ריח כניבוי לאלצהיימר
קושי לזהות ריחות עלול לנבא הידרדרות קוגניטיבית מתוך: Archives of General Psychiatry, July 2007

עצות למשפחות חולי אלצהיימר – כיצד להקל על הטיפול?
מחלת האלצהיימר היא מחלה ניוונית מתקדמת המשפיעה על חיי החולה והמטפל כאחד. האתגרים היומיומיים נעים מקשיים מעשיים לקשיים רגשיים. להתמודדות עמם יש השלכות משמעותיות על איכות חייהם של כל המעורבים. הסתגלות למחלה פירושה התמודדות עם כל אתגר בתורו. יחד עם זאת, קיימים שיטות וטיפולים לשיפור ולייצוב התסמינים לטובת החולה והמטפל גם יחד.

תכנון לעתיד עם דמנציה-פרק א
מתוך אתר העמותה האוסטרלית לאלצהיימר

אינטרנט מסייע בהאטת אלצהיימר
חוקרים מצאו כי ביצוע חיפושים באינטרנט עשוי לשפר את הפעילות המוחית של אנשים מבוגרים. בנוסף, הוא עשוי להאט ואף למנוע את ההידרדרות הקוגניטיבית התלויה בגיל אשר עלולה לגרום למחלת האלצהיימר. מאת: ג'ונתן ליק, The Sunday Times

האם אלצהיימר מגן מפני סרטן?
ישנו סיכוי נמוך יותר לחלות במקביל גם באלצהיימר וגם בסרטן מאת: מייקל פורדי
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI