דף הבית רפואה ובריאות בריאות גיל הזהב ירידה קוגניטיבית קלה שכיחה יותר בגברים
ירידה קוגניטיבית קלה שכיחה יותר בגברים
נציג לונדבק 17/11/10 |  צפיות: 2931
גברים מבוגרים עלולים להימצא בסיכון לסבול מירידה קוגניטיבית קלה (MCI – Mild Cognitive Impairment), אשר לעיתים מהווה שלב מקדים למחלת האלצהיימר בשלב מוקדם יותר בחייהם בהשוואה לנשים מבוגרות. כך על פי מחקר חדש שפורסם בכתב העת Neurology.   המחקר, אשר מומן בעיקר על ידי המכון הלאומי האמריקאי להזדקנות (NIA), מעלה את האפשרות לפיה ייתכן כי קיים הבדל בין גברים לנשים בנוגע להתפתחות ולהתקדמות של הירידה הקוגניטיבית הקלה.    החוקרים ביצעו הערכה קוגניטיבית בקרב 1,969 מבוגרים שאינם סובלים מדמנציה. הם מצאו כי ב-16% מבין המשתתפים התגלו סימנים של ירידה קוגניטיבית קלה. מצב זה מתאפיין בדרך כלל בבעיות זיכרון או בבעיות קוגניטיביות אחרות במידה נרחבת יותר מאשר מה שמקובל באותו הגיל. נמצא כי בקרב המשתתפים המבוגרים יותר, שכיחות הירידה הקוגניטיבית הקלה היתה גדולה יותר. כמו כן, השכיחות היתה גדולה יותר באופן עקבי בקרב גברים בהשוואה לנשים בכל טווח הגילאים שנבדק.   לדברי יו"ר ה-NIA, ד"ר ריצ'רד הודס, "מעדויות שעלו ממחקרים קודמים, עולה כי מחלת האלצהיימר עלולה לגרום לשינויים במוח בערך עשור או שני עשורים לפני הופעת תסמיני המחלה. בשל כך, קיימת חשיבות עליונה להרחיב את המחקר אודות הירידה הקוגניטיבית הקלה וכן אודות השלבים המוקדמים של ההתדרדרות הקוגניטיבית. על אף שיש צורך לערוך מחקרים נוספים בתחום, ממצאי המחקר הנוכחי מצביעים על כך שייתכן וכדאי לחקור אילו הבדלים קיימים בין גברים לבין נשים בכל הנוגע להתפתחות מצבים של ירידה קוגניטיבית קלה. זאת בדומה להבדלים הקיימים בין המינים במצבי שבץ ומחלות לב וכלי דם, בגורמי הסיכון להם ובתוצאות הקליניות הצפויות."   החוקרים ביצעו הערכות מקיפות של 1,969 משתתפים אשר נבחרו באופן אקראי, כולם בני 70 עד 89 אשר מתגוררים במינסוטה, ארצות הברית. קבוצת המשתתפים כללה מספר זהה של גברים ונשים. כל משתתף עבר הערכה נוירולוגית ונוירופסיכולוגית באמצעות מבחנים שונים. לאחר מכן, פאנל מומחים סקר את המידע שהתקבל וכן מידע נוסף אודות המשתתפים, כגון: רקע בריאותי, רמת השכלה ומקצוע על מנת להגע לאבחנה. 16% מהמשתתפים אובחנו כסובלים מירידה קוגניטיבית קלה. משתתפים אלה סבלו משני מצבים שונים: ירידה קוגניטיבית קלה המלווה בשכחה (אמנזיה) – בה נגרמת פגיעה בזיכרון, וירידה קוגניטיבית קלה שאינה מלווה בשכחה – בה מופיעות בעיות קוגניטיביות שונות, כגון פגיעה בשפה.   תוצאות המחקר מעידות כי:
  • בסיכומו של דבר, הירידה הקוגניטיבית הקלה היתה נפוצה יותר בגברים (19%) בהשוואה לנשים (14%). זאת גם לאחר שבוצעה התאמה למספר משתנים דמוגרפיים וקליניים, כגון יתר לחץ דם ומחלות לב כליליות.
  • מתוך 16% מהמשתתפים שסבלו מירידה קוגניטיבית קלה, יותר מפי 2 מהם סבלו מירידה קוגניטיבית קלה המלווה בשכחה, אשר בדרך כלל מתקדמת עם הזמן להתפתחות של אלצהיימר. שכיחות מצב זה היתה גבוהה יותר בגברים בהשוואה לנשים.
  • שכיחות המשתתפים אשר סבלו מירידה קוגניטיבית קלה היתה גבוהה יותר בקרב המשתתפים שנשאו את הגן APOE4, אשר מהווה גורם סיכון ידוע לאלצהיימר המופיע בשלב מאוחר בחיים, לרוב לאחר גיל 65 (בניגוד לאלצהיימר מוקדם המופיע לפני גיל 65).
  • נמצא קשר משמעותי בין מספר שנות השכלה גדול יותר לבין היארעות נמוכה יותר של ירידה קוגניטיבית קלה. כ-30% מבין המשתתפים שהיו בעלי 9 שנות לימוד ומטה סבלו מירידה קוגניטיבית קלה, לעומת 11% מבין אלה שהיו בעלי יותר מ-16 שנות לימוד.
  • שכיחות הירידה הקוגניטיבית הקלה היתה גבוהה יותר בקרב משתתפים שמעולם לא התחתנו, בהשוואה לאלה שנשואים או שהיו נשואים בעבר.
החוקרים ציינו כי ההערכות בנוגע לשכיחות מצבים של פגיעה קוגניטיבית קלה משתנות בין מחקרים שנערכים במקומות שונים בעולם, אך השכיחות היא לרוב בין 11-20%. במחקר זה, ההערכות שנערכו למשתתפים כללו הערכות אישיות מפורטות אשר סייעו להבנת השינויים העדינים בתפקוד היומיומי אשר עשויים להעיד על התפתחות של ירידה קוגניטיבית קלה. בנוסף, טוענים החוקרים כי האוכלוסיה שנבדקה היא ברובה בעלת צבע עור לבן, כך שממצאי המחקר לא בהכרח חלים על אוכלוסיות אתניות אחרות.

דירוג המאמר:

תגיות של המאמר:

 נציג לונדבק


 


מאמרים נוספים מאת נציג לונדבק
 
להשאיר את הסטיגמה מאחור
דיכאון וחרדה הן בעיות לא קלות, המציבות את הסובל מהן בדילמה אמיתית של חשיפה חברתית. קשה "לצאת מהארון" כאדם הסובל מדיכאון, פחות בשל הדיכאון עצמו ויותר בשל הסטיגמות החברתיות. נראה שלאנשים קל יותר להודות בכאב גופני, בקושי פיזי, מאשר בקשיים הנחשבים נפשיים בלבד. אנשים מתקשים יותר לספר לחבריהם שביקרו אצל הפסיכיאטר, מאשר לספר על ביקור אצל רופא המשפחה.

תכנון לעתיד עם דמנציה - פרק ד'
תכנון משפטי לעתיד עם דמנציה פרק ד' – נהיגה עם דמנציה

תכנון לעתיד עם דמנציה - פרק ג'
תכנון משפטי לעתיד עם דמנציה פרק ג' – תכנון לעתיד לגבי החלטות רפואיות

חרדות אצל סטודנטים
ד"ר אילן טל, פסיכיאטר מומחה, מנהל הקליניקה לתמיכה רגשית ונפשית במרכז ד"ר טל

תכנון לעתיד עם דמנציה-פרק ב
תכנון משפטי לעתיד עם דמנציה מתוך אתר העמותה האוסטרלית לאלצהיימר פרק ב' – תכנון לעתיד לגבי החלטות כלכליות

זיהוי ריח כניבוי לאלצהיימר
קושי לזהות ריחות עלול לנבא הידרדרות קוגניטיבית מתוך: Archives of General Psychiatry, July 2007

עצות למשפחות חולי אלצהיימר – כיצד להקל על הטיפול?
מחלת האלצהיימר היא מחלה ניוונית מתקדמת המשפיעה על חיי החולה והמטפל כאחד. האתגרים היומיומיים נעים מקשיים מעשיים לקשיים רגשיים. להתמודדות עמם יש השלכות משמעותיות על איכות חייהם של כל המעורבים. הסתגלות למחלה פירושה התמודדות עם כל אתגר בתורו. יחד עם זאת, קיימים שיטות וטיפולים לשיפור ולייצוב התסמינים לטובת החולה והמטפל גם יחד.

תכנון לעתיד עם דמנציה-פרק א
מתוך אתר העמותה האוסטרלית לאלצהיימר

אינטרנט מסייע בהאטת אלצהיימר
חוקרים מצאו כי ביצוע חיפושים באינטרנט עשוי לשפר את הפעילות המוחית של אנשים מבוגרים. בנוסף, הוא עשוי להאט ואף למנוע את ההידרדרות הקוגניטיבית התלויה בגיל אשר עלולה לגרום למחלת האלצהיימר. מאת: ג'ונתן ליק, The Sunday Times

האם אלצהיימר מגן מפני סרטן?
ישנו סיכוי נמוך יותר לחלות במקביל גם באלצהיימר וגם בסרטן מאת: מייקל פורדי
     
 
שיווק באינטרנט על ידי WSI